Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-29@04:17:41 GMT

قطار شهری کرج نیازمند تزریق بودجه

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۳۵۹۵۹

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، شـهر کرج كه در سال ۱۳۳۵ با ۱۴۰۰۰ نفر جمعيت شهركي كوچك، مصفا و داراي زيرساخت هاي ساده ولي متناسب با نياز خود بود ناگهان به گونه اي انفجار آميز به شهري متراكم و پرجمعيت مبدل شد؛ به نحوي كه هم اكنون با جمعيتي حدود ۱٫۴۰۰٫۰۰۰ نفر كه كماكان نيز در حال افزايش است یکی از پرجمعیت ترین شهرهای کشور محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار مي رود جمعیت کرج در سال ۱۴۰۴ به ۲٫۲۰۰٫۰۰۰ نفر برسد.

جمعیت کرج در حالی با چنین سرعت اعجاب انگيزي در حال افزایش است که راهها و خیابانهای این کلانشهر توان تحمل بار ترافیکی متناسب را ندارد و راههای کنونی جوابگوي تعدد فزاينده مسافران نیست و این مشکل در آینده ای نه چندان دور مضاعف خواهد شد.

 

توسعه قطار شهری؛ راهکاری برای حل مشکل

کمبود زيرساخت هاي شهري، ناکافی بودن معابر براي جابجائي و تردد شهروندان به دلیل گرانی زمین برای تعریض معابر و عوامل محدود كننده ای چون رشته كوه هاي البرز در شمال، اتوبان تهران- قزوين در جنوب و رودخانه كرج در شرق از جمله عواملی است که مسئولان شهری کرج را به سمت توسعه قطار شهری به عنوان بهترین انتخاب مشتاق کرده است.

در رابطه با مزاياي راه‌اندازي خطوط مترو، مباحث زيادي مطرح است كه تمامي آنها كاربردي است و به صورت نامحسوس بر زندگي جامعه شهري تاثیر می گذارد. مزايايي كه هر كدام از شهروندان هنگام گفت و گوهاي روزمره آن را بيان مي‌كنند، بدون اينكه بدانند ريشه آن كجاست. مباحثي چون خستگي، ترافيك، بي‌حوصلگي، آلودگي، خيابان، اتومبيل، تصادف، هزينه‌ها، درمان، زمان اتلاف وقت، خشونت، سرقت، عدم امنيت و… .

این در حالی است که يك سيستم حمل و نقل كامل مي‌تواند بخش عمده اين مشكلات را بر طرف کند. هنگامي كه فردي فكر كند مي‌تواند با يك زمان‌بندي دقيق، از منزل خارج شود و با امنيت كامل به دور از آلودگي‌هاي محيط با هزينه مناسب و در زمان اندك خود را به محل كار برساند، سازمان مترو توانسته رسالت خود را انجام دهد.

طرح قطار شهری کرج قرار بود در 6 خط و به شرح زیر ساخته شود:

ردیف

نام خط

مسیر خط

طول خط

تعداد ایستگاه

پیش بینی میزان جابجایی مسافر در هر جهت در ساعت

۱

خط ۱

گرمدره – گلشهر – پایانه مهرشهر

17 کیلومتر

۴

۳۰۰۰۰۰

۲

خط ۲

کمالشهر – چهارراه طالقانی – میدان امام حسین – شهر ملارد

27 کیلومتر

۲۳

۳۵۰۰۰

۳

خط ۳

ایستگاه کرج (میدان شهید سلطانی) – عظیمیه – بلوار موذن – باغستان

14 کیلومتر

۱۲

۱۶۵۰۰

۴

خط ۴

باغستان – فرودگاه پیام

18 کیلومتر

۱۹

۲۲۵۰۰

۵

خط ۵

بلوار شهید موذن (دانشگاه آزاد اسلامی) – محمد شهر

12 کیلومتر

۱۰

۱۸۶۰۰

۶

خط ۶

بلوار تربیت مربی – میدان شهید سلطانی

9 کیلومتر

۸

۱۷۳۰۰

 

از میان این 6 خط اما تنها خط دوی قطار شهری کرج در حال ساخت است و طرح احداث 5 خط دیگر همچنان روی کاغذ باقی مانده است.

 

کمبود بودجه ، مهم ترین عامل کندی تکمیل طرح

با وجود اینکه 50 درصد اعتبارات طرح از محل منابع ملی و 50 درصد دیگر از محل اعتبارات مدیریت شهری کرج تعیین شده اما کمبود بودجه، مهم ترین عامل کندی آن به شمار می رود.

طبق آخرین گزارش ها اعلام شد تکمیل قطعه یک خط 2 قطار شهری کرج به طول 15 کیلومتر نیازمند اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

 

تصویب 200 میلیارد تومان بودجه برایقطار شهری کرج

چندی پیش مدیر پروژه خط 2 قطار شهری در خصوص تامین منابع مالی این پروژه گفت: سال گذشته اختصاص 400 میلیارد تومان از طریق فروش اوراق برای خط 2 متروی کرج تصویب شده بود که تاکنون با 250 میلیارد تومان آن موافقت شده است.

احمد رضا محسنی افزود: امسال برای نخستین بار درشورای شهر کرج200 میلیارد تومان بودجه برای این طرح تصویب شد. وی ادامه داد: پیمانکار این پروژه نیز امسال در قبال 500 میلیارد تومان طلب خود قرار است به صورت تهاتر زمین دریافت کند.

اتمام قطعه یک پروژه خط 2 قطار شهری کرج تا سال 1400 در 5 ایستگاه پیش بینی شده بود اما اکنون مسئولان شهری کرج می گویند با سرعت گرفتن پروژه تا 25 مرداد ماه 99 به بهره برداری می رسد.

با این اوصاف هرچند مجموعه مسئولان استانی و شهری کرج در تلاش هستند تا این پروژه را به سرانجام برسانند اما آنچه می تواند اجرای این طرح را تسریع کند تخصیص اعتبار از منابع ملی یا فاینانس است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: قطار شهری کرج مترو البرز پیشرفت فیزیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۵۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است

جلسه‌ای به منظور هم اندیشی و هم افزایی برای جلوگیری از وقوع تخلفات ساختمانی و ایجاد توسعه شهری مطلوب با حضور معاونین دادستان مرکز چهارمحال و بختیاری، اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار شهرکرد، نظام مهندسی استان و ... برگزار شد.

محمدحسین واحدیان در این جلسه گفت: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های شهروندان که از لحاظ اصول شهرسازی در هر شهری تاثیرگذار است، بحث رسیدگی به شکایات مرتبط با ساخت و ساز‌های غیرمجاز و پیشگیری از وقوع تخلفات در شهر است که اگر مدیریت و ساماندهی نشود می‌تواند عواقب نامطلوبی برای شهروندان و شهر داشته باشد.

وی افزود: برای اینکه نظامی در شکل گیری شهر ایجاد شود ضوابطی در حوزه طرح تفضیلی شهرسازی تدوین می‌شود و با همکاری کمیسیون ماده ۵ برای کل شهر و بعضاٌ برای پهنه‌هایی از شهر تصمیماتی گرفته شد که درصورت تایید و تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی در تهران اجرایی می‌گردد.

بیشتر بخوانید

برخورد بدون تعارف مدیریت شهری شهرکرد با تخلفات ساختمانی

شهردار شهرکرد اضافه کرد: شهرداری شهرکرد از سال گذشته تاکنون از ارسال لایحه به صورت موردی در کمیسیون ماده ۵ خودداری نموده و سعی بر این است ضوابط برای عموم مردم برقرار باشد.

واحدیان، ضمن نظارت واحد اجراییات در بدو وقوع تخلفات ساختمانی، بر نظارت دقیق و اهتمام ناظرین نظام مهندسی تاکید کرد.

وی ضمن قدردانی از همکاری و حمایت دستگاه قضایی و حضور به موقع در محل تخلف اظهار داشت: دستگاه قضایی با متخلفین ساخت و ساز غیر مجاز برخورد جدی می‌نماید.

واحدیان تاکید کرد: سامانه ۱۳۷ شهرداری آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و تصرفات غیر قانونی است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • اتمام پروژه دوخطه قزوین-زنجان تا یک سال آینده به شرط تزریق نقدینگی
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • تکمیل جاده سربند- مشگین‌شهر نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار
  • تکمیل جاده سربند- مشگین‌شهر نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است
  • تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی
  • امسال بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام حوزه راهسازی پایان می یابد
  • جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است