Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همدان- ايرنا- مشکلات ساختاري و ديرپاي اقتصاد ايران همواره وجود داشته است و اغلب حوادث و رويدادهاي غيرمترقبه به آن دامن زده‌اند. اقتصادي بيمار که بعضاً ويروس‌ها را به خود جذب مي‌کند و از دفع ميکروب‌هاي مخرب عاجز است.

قريب به اتفاق اقتصاددانان بر اين معضلات و خلأها و چالش‌ها اذعان دارند و اگر براي درمان دردهاي اقتصادي راه‌هاي متفاوتي را پيشنهاد مي‌کنند ولي در وجودشان ترديد ندارند تا جايي که اغلب جراحي‌هاي مختلفي را راه علاج مي‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين ميان آمد و شد دولت‌ها و مجلس‌ها با گرايش‌هاي متفاوت درمان‌هاي سخت و سهل را به تعويق انداخته است، چنانچه بعضاً از دير شدن آغاز درمان‌ها جداً ابراز نگراني مي‌شود.
اقتصاد حمايتي که ما داريم و بودجه‌هاي عمومي را مي‌بلعد و چيزي براي سرمايه‌گذاري و توليد و اشتغال باقي نمي‌گذارد يکي از ابرچالش‌هايي است که هنوز هيچ‌يک از دولت‌ها توان واراده و حمايت لازم براي برطرف کردنش را نداشته‌اند. در دولت اصلاحات روندي معقول براي حذف يارانه سوخت پيش‌بيني شد و همه ساله قيمت آن افزايشي آرام به خود مي‌گرفت چنانکه مردم هم با آن هماهنگ شده بودند وفضاي رواني براي افزايش جهشي تورم به وجود نمي‌آمد.
متأسفانه با روي کار آمدن دولت نهم نه تنها آن روند کارشناسي شده متوقف شد که با پرداخت يارانه‌هاي مستقيم و نقدي زخم عميق اقتصاد ايران عميق‌تر شد و اينک دولت حتي براي حذف يارانه متمکنان و برخورداران با مشکل جدي روبه‌روست.
کاش پول‌پاشي‌هاي مستقيم و غيرمستقيم فقط مختص پرداخت يارانه‌هاي نقدي بود و کاش اين پول‌ها به‌دست محرومان و حتي قشر متوسط جامعه مي‌رسيد. متأسفانه در حال حاضر قشر متمول جامعه از بيشترين يارانه‌ها استفاده مي‌کند و در مقابل هرکس ضعيف‌تر است از کمک‌هاي يارانه‌اي محروم‌تر است. مثال روشنش بنزين که 58 درصد ازمردمي که فاقد خودرو هستند از يارانه آن کمترين استفاده را مي‌کنند و 42 درصدي که داراي خودرو هستند تازه به نسبت تعداد خودرو‌هايي که دارند بيشترين استفاده را از يارانه بنزين مي‌برند. جالب اينکه حتي در ميان قشر ماشين‌دار آنکه خودش و خانمش وفرزندان و خدمتکارانش هر کدام داراي اتومبيل هستند حجم بسيار بيشتري از يارانه سوخت را مي‌بلعند.
براي اين دردها و زخم‌ها که همه ارکان اقتصادي کشور را تحت تأثير خود قرار داده است ديريا زود بايد چاره‌اي انديشيده شود. اما کاملاً واضح است که مقابله با اين مشکلات غول آسا کاري سخت و دشوار است و چه بسا عوارض سختي همچون عوارض يک جراحي سنگين داشته باشد. لذا بايد در اين زمينه‌ها يک اجماع قاطع به وجود آيد و همه ارکان نظام در اين زمينه پشتيبان واقعي دولت باشند.در شرايط تحريم و تورم ناشي از آن و فسادهاي گسترده اقتصادي و دخالت‌هاي بيجا از سوي کانون‌هاي قدرت و ثروت دولت تنها زماني مي‌تواند کار شجاعانه اصلاح اقتصاد حمايتي را آغاز کند و درميانه کار دست و دلش نلرزد که قاطعانه و جداً مورد پشتيباني قرار گيرد.
اين طبيعي است که دولت‌ها برخي از جراحي‌ها را به تعويق اندازند و گاهي آن را به دولت‌هاي بعدي حواله کنند لذا اگر دولتي اراده و توان و همت چنين کاري را داشته باشد بايد تشويق شود و از او قدرداني به عمل آيد و در برابر مشکلات احتمالي تنهايش نگذاشت.
اگر در اين رابطه مهم و حياتي اجماعي ميان دولت، مجلس، کارشناسان اقتصادي و همه متنفذان جامعه از علما و دانشمندان و دانشگاهيان ونخبگان و دلسوزان و ايران دوستان ايجاد شود مي‌توان صادقانه و صميمانه با مردم سخن گفت و همکاري و همدلي ضروري آنان را به‌دست آورد. هشدار مي‌دهيم که اقتصاد ما بعيد است همچنان ياراي تحمل مسکن‌هاي مقطعي را داشته باشد و از درمان واقعي دور بماند. روزي که ديگر همين مسکن‌ها هم جواب ندهند و درد بيمار را آرام نکنند دور نيست.
عقلا و خردمندان تصميم‌هاي درست و اصولي ومحتوم (هرچند تلخ) را چندان به عقب نمي‌اندازند که کار از کار بگذرد و هزينه‌هاي سنگين و بنيان کن حادث شوند. ما بايد به جامعه خويش اعتماد کنيم و گزينه‌هاي درست و کارشناسانه را پيش رويش قرار دهيم ومطمئن باشيم که مردم ما به آن درجه از هوش و آگاهي رسيده‌اند که ميان عوامفريبي و خردمندي راه درست را انتخاب کنند و حامي مسئولان صادق و دلسوز باشند.
* نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي
*منبع: روزنامه ايران، 28 آذر 1397
7526/2087
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۶۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۱۸ هزار سالمند نیازمند خراسان‌جنوبی زیر چتر حمایتی مراکز نیکوکاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: کمیته امداد در راستای تحقق احکام برنامه ششم و به منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود در بدنه مردمی، کوتاه کردن فرایند‌ها، تسهیل در ارائه خدمات، ارتقای کیفیت خدمات مددکاری و کیفیت زندگی، پرونده مددجویان سالمند استان را به ۶۹ مرکز نیکوکاری واگذار کرد.

حسینی هدف از این اقدام را بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی خیریه‌ها وسازمان‌های مردم نهاد عنوان کرد و افزود: ارائه آموزش‌های چهره به چهره و مؤثر در سبک زندگی، ارائه خدمات مطلوبتر به سالمندان، توانمندسازی خانواده‌های مستعد و افزایش رضایتمندی عمومی از برنامه‌های حوزه حمایت است.

دیگر خبرها

  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • حدود ۱۸ هزار سالمند نیازمند خراسان‌جنوبی زیر چتر حمایتی مراکز نیکوکاری
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • زمان واریز یارانه اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است