Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@20:55:30 GMT

پيش بيني جنسيـت جنين؛ واقعيت يا رؤيا؟

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۳۷۵۱۵

پيش بيني جنسيـت جنين؛ واقعيت يا رؤيا؟

خبرگزاري آريا -

چه بسا خانواده هايي که به علت نداشتن يکي از دو جنس (خصوصا فرزند پسر) دچار مشکلات فراوان شده اند يا خانم هايي که سال ها به اميد داشتن يکي از دو جنس بارداري هاي زيادي را يکي پس از ديگري و با فاصله کم داشته اند ولي نه تنها نتيجه مطلوب به دست نيامده بلکه سلامت مادر هم به خطر افتاده و هزينه زيادي براي خانواده داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مراجعان ما معمولا براي کشف بيماري وابسته به جنس و ژنتيکي چنين تصميمي مي گيرند اما جالب اينجاست که هنگام مراجعه مي گويند قصد داريم تعيين جنسيت کنيم! تعيين جنسيت، فقط زماني ممکن است که يک خانم باردار باشد و بخواهيم بدانيم جنين او پسر است يا دختر که در هفته دهم با سونوگرافي معلوم مي شود، ولي اگر خانمي قبل از بارداري بخواهد جنسيت فرزندش را تعيين کند، به آن «انتخاب جنسيت» مي گويند.
● تعيين جنسيت قطعي با روش آزمايشگاهي
تنها کاري که مي توان براي تعيين صددرصد جنسيت جنين انجام داد، IVF است. در اين روش ابتدا با برخي داروها تخمدان زن تحريک مي شود تا چند تخمک آزاد و سپس لقاح آزمايشگاهي انجام شود. بعد با نمونه برداري کروموزومي ، جنسيت تعيين مي شود و جنيني که مطلوب پدر و مادر است، در رحم قرار مي گيرد. اما مي توان با روش?هاي طبيعي شانس داشتن جنين با جنسيت دلخواه را تا بيش از 80 درصد بالا برد، البته زير نظر متخصصان ژنتيک و زنان.
● تعيين جنسيت چگونه امکان پذير است؟
روش تغذيه اي و مصرف داروهاي تنظيم کننده، زمان بندي، روش هاي نزديکي، تغيير pH محيط واژن، تشخيص براساس سن مادر و ماه بارداري.
• روش تغذيه اي:
تغذيه نقش اساسي در تعيين جنسيت دارد زيرا موادغذايي ارتباط مستقيمي با کاهش يا افزايش pH رحم دارند. موادغذايي حاوي سديم، فسفر، آهن، پتاسيم و روي نظير ماهي، پرتقال، سيب، هويج، برنج و اسفناج باعث پايين آمدن pH مي شوند بنابراين مصرف آنها حدودا چند روز قبل از آميزش، نقش مفيدي در پسر شدن جنين خواهد داشت. برعکس مصرف خوراکي هايي که حاوي کلسيم، منيزيم و مس هستند مثل لبنيات، کلم، قارچ، نخود سبز، لوبياسبز و جو ميزان pH رحم را افزايش مي دهد و باعث تولد نوزاد دختر مي شود. اين رژيم حتما بايد زير نظر پزشک و مراقبت هاي خاص و با مقادير معين انجام شود و انجام خودسرانه آن به هيچ وجه توصيه نمي شود.
• زمان بندي روابط زناشويي:
براي استفاده از روش زمان بندي کافي است نگاهي به خصوصيات تخمک (X) و دو نوع اسپرم حاوي کروموزوم هاي X وY در آقايان بيندازيم. مي دانيم که خانم ها هر ماه در اواسط سيکل ماهانه خود يک يا چند تخمک که از نظر کروموزومي فقط X هستند، توليد مي کنند و در مقابل آقايان دو نوع اسپرم حاوي کروموزوم هاي جنسي X و Y دارند. درواقع اين مرد است که جنسيت سلول تخم را تعيين مي کند و اگر تخمکي که حاوي کروموزوم جنسي X است، با اسپرم حاوي کروموزوم جنسي Y لقاح يابد، سلول تخم مذکر مي شود و اگر تخمکX با اسپرم حاوي X لقاح يابد سلول تخم مونث مي شود. تخمک، يک سلول درشت است که حدود 1/0 ميلي متر قطر دارد و با چشم غيرمسلح هم قابل مشاهده است. حرکت آن بسيار کم و سنگين است و حدود ?? ساعت مي تواند در شرايط رحم زنده بماند. اسپرمY کوچک تر، فرزتر و با سرعت بيشتري است و دم بلندتري دارد ولي طول عمر آن کوتاه تر و بسيار کم جان تر و ضعيف تر است.
اما تعداد اسپرم هاي اين نوع بسيار بيشتر از اسپرم هايX است و اين ضعف آنها را جبران مي کند و باعث يکسان شدن تعداد مواليد دختر و پسر مي شود. بهتر است همين جا واقعيتي را بيان کنيم براي گفته قديمي ها که به خانم ها مي گفتند ضعيفه، در واقع با اين توضيحات علمي بايد به آقايان بگويند ضعيفه، زيرا جنس مردها اصولا از نظر علم ژنتيک، شکننده تر و آسيب پذيرتر از جنس زن است. حتي در جانوران هم همين طور است!
• تعيين زمان تخمک گذاري:
يکي از مهم ترين نکات در تعيين جنسيت، تعيين زمان تخمک گذاري است و اگر نزديکي در حوالي زمان تخمک گذاري انجام شود، فرزند پسر خواهد بود زيرا در زمان تخمک گذاري، ترشحات دهانه رحم از هميشه قليايي تر و رقيق تر و ارتجاع پذيرتر است و حرکت اسپرم هايY را بسيار سهل و آسان مي کند .
منبع:سلامت نيوز


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۷۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟

متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: در سن ۴۰ سالگی میزان تخمک‌ها به ۲۵ هزار تخمک کاهش پیدا می‌کند و در سن نزدیک به یائسگی به هزار تخمک می‌رسد، پیری تولیدمثلی مدت‌ها قبل از اینکه علائم بالینی خودش را نشان دهد آشکار می‌شود، در سن ۴۲ سالگی به حداقل میزان خودش می‌رسد و در سن ۴۲ سالگی میزان باروری به انتها رسیده و یا نزدیک به انتها قرار دارد.

گیتا فرشاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: در انسان تولید تخمک‌ها در طول هفته ۲۰ بارداری ۶ تا ۷ میلیون است و در زمان تولد این مقدار به یک تا ۲ میلیون کاهش پیدا می‌کند، در زمان بلوغ نیز تخمک‌ها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تخمک می‌رسد و در سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی تولیدمثلی یک خانم فقط ۴۰۰ تخمک آزاد می‌شود و بقیه تخمک‌ها هدر می‌روند.

وی افزود: در سن ۴۰ سالگی میزان تخمک‌ها به ۲۵ هزار تخمک کاهش پیدا می‌کند و در سن نزدیک به یائسگی به هزار تخمک می‌رسد، پیری تولیدمثلی مدت‌ها قبل از اینکه علائم بالینی خودش را نشان دهد آشکار می‌شود در این مدت قاعدگی‌ها منظم است ولی طول و دوره سیکل‌های قاعدگی به‌مرور کوتاه می‌شود و در سن ۴۲ سالگی به حداقل میزان خودش می‌رسد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی بیان کرد: در سن ۴۲ سالگی میزان باروری به انتها رسیده و یا نزدیک به انتها قرار دارد، معمولاً ۴۶ سالگی متوسط یائسگی است که در برخی خانم‌ها در ۴۳ سالگی و در برخی دیگر تا ۵۴ سالگی هم ممکن است یائسگی به تأخیر بیفتد.

وی با بیان اینکه ژنتیک در ذخیره تخمدان نقش دارد، تصریح کرد: اگر مواردی چون اعمال جراحی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و عوامل محیطی که می‌تواند تخمدان را تخریب کند را کنار بگذاریم ژنتیک در ذخیره تخمدان نقش دارد، حتماً شنیده‌اید در ختر خانم‌هایی که مادرانشان زود یائسه می‌شوند نیز یائسگی زودتر اتفاق می‌افتد و این موضوع نشانگر نقش ژنتیک در ذخیره تخمدان است.

فرشاد ادامه داد: علاوه بر اینکه تعداد فولیکول‌ها در یک خانم با افزایش سن کم می‌شود کیفیت تخمک‌ها هم کاهش می‌یابد البته ممکن است با کم شدن کیفیت تخمک، خانم در سن بالا باردار شود اما این بارداری به انتها نرسیده یعنی بارداری موفق اتفاق نخواهد افتاد و در این شرایط میزان سقط و ناهنجاری‌های کروموزومی در تخمک‌ها افزایش پیدا می‌کند، این خطر اگرچه تا سن ۳۵ سالگی کمتر است اما در سن ۴۰ سالگی این میزان به ۷۰ درصد و در سن ۴۵ سالگی نزدیک به ۱۰۰ درصد می‌رسد یعنی نزدیک به ۱۰۰ درصد تخمک‌های خانم ۴۵ ساله ناهنجاری دارند و این موضوع نقش سن در باروری یک خانم را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: آزمایش‌های متفاوتی وجود دارد که ذخیره تخمدان را تا حدی به ما نشان می‌دهند یکی از آزمایش مهم و کاربردی آزمایش هورمون AMH است این هورمون از فولیکول‌های بدوی در زمان جنینی ترشح می‌شود تا زمانی که فولیکول به ۲ تا ۵ میلی‌متر می‌رسد و سپس ترشح آن متوقف می‌شود بنابراین هرچه تعداد فولیکول‌های تخمدان بیشتر باشد میزان هورمون بیشتر می‌شود.

متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: با افزایش سن وقتی تعداد فولیکول‌ها کم می‌شود میزان این هورمون هم کمتر خواهد شد و این هورمون به خاطر اینکه در طول سیکل قاعدگی خانم تغییرات ناچیزی دارد به‌راحتی می‌توانیم ذخیره تخمدان را حدس بزنیم البته سونوگرافی واژینال، تعیین تعداد و اندازه فولیکول‌ها که توسط متخصصین زنان انجام می‌شود می‌تواند شکست درمان و یا موفقیت درمان و ناباروری را نشان دهد.

انتهای پیام

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تشخیص سخت و پیچیده بیماری آندومتریوز بهترین راه مصرف مکمل‌های آهن چیست؟ ارتباط دور کمر با ناباروری زنان

دیگر خبرها

  • آشنایی با روش میکرواینجکشن در لقاح مصنوعی
  • در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟
  • پیش‌بینی تازه بورل از زمان پایان جنگ اوکراین
  • زمان پرداخت «مالیات بر عایدی سرمایه» تعیین شد
  • العین؛ تعبیر تدریجی یک رؤیا
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون‌ آموزگاری»
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون‌ آموزگاری»/ مراحل گزینش و مدارک امتیازآور
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی