Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-08@03:33:32 GMT

آغاز مذاکرات روسای جمهوری ایران و ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۳۹۴۳۷

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه در آنکارا بسر می برد قبل از آغاز مذاکرات هیاتهای دو کشور، با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه مذاکرات دوجانبه را آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، مذاکرات رییسان جمهور دو کشور ایران و ترکیه پشت درهای بسته در جریان است و به خبرنگاران تنها اجازه عکسبرداری از لحظات آغازین مذاکرات داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از آغاز مذاکرات، دکتر حسن روحانی از سوی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

به نظر می رسد مسایل مورد علاقه دوطرف در حوزه اقتصادی و نیز بررسی مسایل و مشترکات فی مابین و نیز بررسی مسایل منطقه از مهمترین موضوعات گفت وگو میان دو رییس جمهور باشد.

روحانی را در این سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن زنگنه، وزیر نفت و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا اردکانیان وزیر نیرو و غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی صنعت معدن و کشاورزی ایران همراهی می کنند.

قرار است در جریان این سفر اسناد مختلف همکاری بین دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به امضاء برسد.

روحانی قبل از سفر خود به آنکارا گفت، در این سفر مباحث دوجانبه، منطقه ای، جهانی و بین المللی انجام خواهد شد و عمده مباحث مرتبط با همکاریهای اقتصادی بین دو کشور از قبیل بانکی، تجاری، مسائل انرژی، نفت و گاز نیز طرح و اسنادی امضاء خواهد شد.

ایده تشکیل شورای عالی روابط راهبردی دو کشور نتیجه اولین سفر دکتر روحانی به ترکیه در دولت یازدهم بود و بر اساس آن رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه روابط 30 میلیارد دلاری را هدف گذاری کردند.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری در روزهای گذشته اعلام کرد، مهمترین برنامه سفر دکتر روحانی به آنکارا را پنجمین جلسه شورای عالی راهبردی ایران و ترکیه تشکیل می دهد.

هفته گذشته نیز محمود واعظی رییس دفتر ریاست جمهوری برای تنظیم برنامه های سفر دکتر روحانی به آنکارا سفر و با مسوولان عالیرتبه ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور دیدار کرد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۹۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در نخستین کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار، ارمنستان نامزد برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی بانوان تاثیر گذار شده بود و حالا در سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان به ارمنستان، خانم ژانا آندراسیان وزیر آموزش علوم فرهنگ و ورزش جمهوری ارمنستان برای برگزاری این کنگره اعلام آمادگی کرد.

حجت‌الاسلام محمد مهدی ایمانی‌پور در سومین روز سفر خود به ارمنستان با خانم ژانا آندراسیان وزیر آموزش علوم فرهنگ و ورزش جمهوری ارمنستان دیدار داشت و در این دیدار زمینه‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی بین دو کشور بررسی شد.

در این دیدار سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، اسدی‌موحد رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان، مصطفوی مدیرکل حوزه اسناد بین‌المللی و دیوسالار معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را همراهی می‌کردند.

چنین نشست‌های از بعد دیپلماسی همسران مقامات کشورها حائز اهمیت است که دور دوم این کنگره در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار خواهد شد.

اواخر دی‌ماه ۱۴۰۱ ، به ابتکار جمیله علم‌الهدی همسر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، نخستین کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار در تهران برگزار شد. در این کنگره ۳۰۰ مهمان خارجی از بانوان تاثیرگذار و عمدتا سطح بالای کشورهایی چون ارمنستان، چین، استرالیا، سریلانکا، تایلند، پاکستان، کامرون،صربستان، سوئد، بلغارستان، آفریقای جنوبی، ترکمنستان، سوریه، لبنان و روسیه حضور داشتند.

این نشست در سه سطح شخصیت‌های فرهنگی، علمی، وزیران و بانوان اول و نیز سلبریتی‌ها برگزار شد و همسران مقامات عالی‌رتبه از جمله همسر نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، عراق، قرقیزستان، صربستان، گینه، نیجریه، سریلانکا و رییس شورای مرکزی زنان ترکمنستان همچنین فرستاده ویژه رییس جمهور سوریه سخنرانی کردند.

یکی از دستاوردهای این کنگره امضا ۱۰ سند و تفاهم‌نامه دوجانبه بود، نمایشگاهی نیز از دستاوردهای بانوان ایرانی در حاشیه این اجلاس برپا شده بود.

 

دیگر خبرها

  • «پوتین» به چین و ترکیه سفر می‌کند
  • آغاز مذاکرات صادرات دانش قطعه‌سازی به چهار کشور
  • فیدان: تنش بین اسرائیل و ایران با حمله به سفارت آغاز شد
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیرگذار
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست