Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک‌تایمز، قوانین مهاجرتی دانمارک برای اعطای تابعیت به مهاجران تقریبا شبیه به سایر کشورهای جهان است: متقاضی باید 9 سال در این کشور سابقه اقامت داشته باشد؛ در آزمون زبان دانمارکی قبول شود؛ سوءسابقه نداشته باشد؛ از لحاظ مالی خودکفا باشد؛ و نمره لازم را در آزمون آشنایی با تاریخ، سیاست و جامعه دانمارک کسب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پارلمان دانمارک روز پنجشنبه با تصویب یک قانون جدید، شرط دیگری را به این فهرست اضافه کرد که شاید برای بسیاری از مهاجران انجام آن خیلی ساده باشد اما برای مهاجران مسلمان، نه.

طبق این قانون جدید که از آغاز سال جدید میلادی (اول ژانویه 2019) به اجرا گذاشته می‌شود، فردی که درخواست شهروندی او از سوی دولت دانمارک پذیرفته شده باید در مراسم ادای سوگند شهروندی، با فردی که او را سوگند می‌دهد دست بدهد!

همانطورکه گفته شد، انجام این شرط برای بسیاری از مهاجران بسیار ساده است اما همین مسئله‌ی به ظاهر ساده، به اعتقاد فعالان حقوق بشر، نقض آزادی مذهبی به شمار می‌رود.

در حال حاضر، بسیاری از افرادی که متقاضی دریافت تابعیت دانمارکی هستند، مهاجران هستند که از کشورهای مسلمان به این کشور آمده‌اند و آنهایی که به اصول اسلام پایبند هستند، تماس با جنس مخالف را -اگر جزو محارم آنها نباشد- نمی‌پذیرند.

یک زن مسلمان به نام «حنا جعفر» در این باره می‌گوید: «به عنوان یک مسلمان، عمل به دین برای من به این معناست که باید حجابم را رعایت کنم و با غیرمحارم دست ندهم.»

با این حال، بر اساس قانون جدیدی که روز پنجشنبه در پارلمان دانمارک به تصویب رسید، دست ندادن با جنس مخالف در مراسم دریافت شهروندی به این معناست که متقاضی هنوز به طور کامل نتوانسته است خود را در جامعه دانمارک ادغام کند.

مارتین هنریکسن، نماینده مسلمان‌ستیز پارلمان دانمارک در توجیه این قانون گفته است: «دست ندادن با دیگران هنگام احوالپرسی بی‌احترامی است و اگر کسی نمی‌تواند کاری به این سادگی را انجام دهد دلیلی ندارد که شهروند دانمارک شود!»

در حال حاضر، تصویب این قانون با اعتراضات زیادی در دانمارک مواجه شده است. چندین شهردار دانمارکی (که طبق قانون، برگزاری مراسم ادای سوگند شهروندی در شهرها برعهده آنها گذاشته شده) از این قانون جدید که حتی پوشیدن دستکش را نیز هنگام دست دادن ممنوع اعلام کرده است، انتقاد کرده‌اند.

آنها معتقدند پارلمان دانمارک با تصویب این قانون، یک سنت اجتماعی (دست دادن) را به یک ارزش ملی تبدیل کرده است. برخی دیگر از شهرداران نیز اجبار کردن دیگران به دست دادن با یکدیگر را بر خلاف ایدئولوژی و ارزش‌های خود اعلام کرده‌اند.

شهردار یکی از شهرهای دانمارک نیز در مصاحبه با یک روزنامه محلی گفته است هنگام برگزاری مراسم اعطای شهروندی، اجرای این قانون جدید را نادیده خواهد گرفت و تکان دادن سر یا تعظیم کردن متقاضی را به جای دست دادن از او قبول خواهد کرد. او همچنین گفته است که امتناع مسلمانان از دست دادن را بی‌احترامی تلقی نمی‌کند.

طی سالهای اخیر، دست ندادن مهاجران مسلمان با جنس مخالف هنگام دریافت شهروندی در سایر نقاط اروپا نیز حاشیه‌ساز شده است. به عنوان نمونه، تابستان گذشته شهرداری لوزان درخواست تابعیت سوئیسی یک زوج مسلمان را به دلیل دست ندادن آنها با جنس مخالف رد کرد اما دادگاه در نهایت به نفع این زوج مسلمان رای داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتحادیه اروپا حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۸۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال دانشجویان از نخستین تور شهروندی عمران و پیشرفت شهرداری شیراز

رضا جاویدی اظهار کرد: تور شهروندی عمران و پیشرفت توسط اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری این کلان‌شهر و باهدف آگاهی شهروندان از نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس برگزار می‌شود.

او افزود: نخستین تور شهروندی عمران و پیشرفت در سال جاری میزبان دانشجویان دانشگاه زند بود که مورد استقبال این قشر فرهیخته واقع شد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز بیان کرد: خط ۳ مترو که از تقاطع بصیرت تا ایستگاه راه‌آهن در حال ساخت است و به‌نوعی توسعه غربی خط یک محسوب می‌شود، و دستگاه حفار تی‌بی‌ام مورد بازدید دانشجویان زند قرار گرفت.

جاویدی گفت: دانشجویان در رشته‌های مختلف در این بازدید‌ها با ترکیب دانش فنی و تخصصی در حوزه ساخت‌وساز، نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی و موانع پیش روی آن در ابعاد مختلف که به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند، آشنا می‌شوند.

او عنوان کرد: مدیریت شهری بستر‌های لازم را برای ارتباط با قشر تخصصی فراهم کرده است که این تور‌ها نیز با بهره‌گیری از فرصت‌های مختلف به‌ویژه در عرصه عمرانی می‌تواند راهگشای قشر دانشجویی باشد.

سخنگوی شهرداری شیراز اضافه کرد: تور‌های شهروندی عمران و پیشرفت با محوریت اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز و همکاری بخش‌های مختلف شهرداری این کلان‌شهر برگزار می‌شود.
 
جاویدی گفت: علاقه‌مندان جهت شرکت در این بازدید‌ها می‌توانند روزانه در تماس با مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ علاقه‌مندی خود را برای حضور اعلام و نام‌نویسی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • طراحی پلتفرم آنلاین معاملات مسکن در دستور کار
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • خط دفاع پرسپولیس فقط یک تغییر اجباری دارد
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • استقبال دانشجویان از نخستین تور شهروندی عمران و پیشرفت شهرداری شیراز
  • بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل علوم پزشکی وام تحصیلی دریافت کردند
  • ۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند