Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ علی اکبر عصارنیا، مدیرکل امور خادمین آستان قدس رضوی صبح امروز جمعه 30 آذر ماه در جمع مسئولان ستادی دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان تهران با تأکید بر اینکه هزاران نفر در سامانه خادم‌یاری امام رضا(ع) ثبت‌نام کرده و منتظر ما هستند تا زمینه همکاری و فعالیت آنها را فراهم کنیم، گفت: از 400 سال پیش که خادمی امام رضا(ع) رسمیت پیدا کرده است تمام کسانی که به حرم مطهر مشرف می‌شوند می‌خواهند که خادم امام رضا(ع) شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه به بخشی از تاریخچه خادمی امام هشتم اشاره کرد و گفت: اولین فرصت خادمی «دربانی» بود، بعد فراشان شکل گرفتند که مسئول روشنایی و پهن کردن فرش‌های حرم بودند، گروه‌های حفاظ و خادمان نیز در ادامه تشکیل شدند.

عصارنیا ادامه داد: تا قبل از انقلاب این چهار دسته جزو خدام بودند و ابتدای انقلاب نیز کفش داران به خادمان اضافه شدند. تا اینکه در سال 71 و پس از بمب‌گذاری در حرم مطهر مسئولان وقت حرم به این نتیجه رسیدند که باید کارهایی از جمله انتظامات نیز به داوطلبان خدمت سپرده شود.

ارائه 40 نوع خدمت توسط خادمیاران رضوی

وی از تشکیل خادم‌یاران امام رضا(ع) در ادامه با 40 نوع خدمت سخن گفت و اظهارکرد: به غیر از خدمه (خدام) گروه دوم خدمتی خادم‌یار نامگذاری شدند که کارهای مربوط به مهمانسرا، ویلچر، انتظامات، آگاهی، کتب و اموال، گل‌آرایی، صحافی، فنی، روشنایی و ... را بر عهده دارند.

مدیرکل امور خادمین آستان قدس رضوی اعلام کرد: اکثر خدام و خادم‌یارها مشهدی هستند چرا که باید کشیک‌های هشت ساعته و هفتگی داشته باشند در مرتبه بعد تهرانی و اصفهانی‌ها بیشترین خدام و خادم‌یاران را تشکیل می‌دهند.

امام رضا(ع) 60 هزار نفر خادم و خادمیار دارد

وی تعداد خادمان و خادم‌یاران حرم رضوی را 60 هزار نفر اعلام و اظهار کرد: 95 درصد این تعداد اهل مشهد هستند و کارهای حرم را انجام می‌‌دهند.

عصارنیا در ادامه به انتصاب و آغاز فعالیت حجت‌الاسلام رئیسی در آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: اولین ایده‌ای که حجت‌الاسلام رئیسی مطرح کرد این بود که چه کسی گفته خادمی امام رضا(ع) باید در چارچوب حرم صورت گیرد؟ همه جای کشور می‌توان خادم امام رضا(ع) بود و به امام رضا(ع) خدمت کرد.

وی ادامه داد: از اوایل سال جاری ایده خادم‌یاری امام رضا(ع) در استان محل سکونت اجرایی و مقرر شد این خادم‌یاران به صورت تبرکی 12 کشیک نیز در حرم مطهر ارائه خدمت کنند.

مدیرکل امور خادمین آستان قدس رضوی در ادامه به تشریح جزئیات سامانه خادم یاران رضوی، نحوه ثبت‌نام افراد در آن، نحوه مدیریت افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، رفع اشکالات و پاسخ به سؤال‌هایی که برای عموم پیش می‌آید و ... پرداخت و گفت: همین حالا(ساعت 11:30 امروز جمعه 30 آذر ماه) 162 هزار و 334 نفر در سامانه خادمیاران رضوی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی تشریح کرد: این افراد در هر استانی که باشند توسط مسئولان استانی برای حضور در جلسات توجیهی دعوت می‌شوند و پس از تأیید فعالیت آنها آغاز می‌شود.

عصارنیا از افزایش دو برابری ثبت‌نام در سامانه خادم یاران رضوی طی دو ماه اخیر خبر داد و گفت: به صورت میانگین روزی 35 نفر در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند. اگر با همین روال پیش برویم باید منتظر افزایش قابل توجه نیروهای جدید باشیم. تا کنون 65 هزار نفر خدمات خود را آغاز کرده‌ و از این تعداد 16 هزار نفر به حرم مشرف شده‌اند که طی یک سال سه تا چهار شیفت کاری در حرم خواهندداشت.

وی خواستار فعالیت بیشتر مسئولان استانی آستان در زمینه خادمیاران رضوی شد و گفت: تقاضا زیاد است و من نگرانم عقب بیفتیم در حال حاضر مردم تهران تعهد ارائه چهار هزار پرس غذای هفتگی به نیازمندان را داده‌اند اما چون هنوز ما آنها را مدیریت نکرده‌ایم از این ظرفیت استفاده نشده و باید بیشتر فعالیت کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه افرادی که به عنوان خادم به حرم امام رضا(ع) مشرف می‌شوند باید در استان‌های خود آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا در حرم بهتر بتوانند به ارائه خدمت بپردازند، گفت: حرم شناسی و آشنایی با احکام نماز جماعت حرم از جمله مسائلی است که باید در استان‌ها آموزش داده شود تا خادمان آماده وارد حرم شوند.

برای ثبت‌نام در طرح خادمیاری امام رضا(ع) اینجا را کلیک کنید!

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خادمیاران رضوی خادمی امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۸۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب عاطفه خادمی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابلاغ رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه هشتم اسفند سال گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر اساس مصوبه جلسه بیست‌ویکم بهمن سال ۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسیده، در حکمی عاطفه خادمی را به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب کرد.

عاطفه خادمی پیش از این به‌عنوان مشاور اجتماعی وزیر و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه مشغول به فعالیت بود.

خادمی متولد سال ۱۳۶۳ و دانش آموخته دکترای سیاستگذاری فرهنگی و به عنوان اولین زن فارغ التحصیل این رشته در کشور است.

وی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی و دارای تألیفات پژوهشی با رویکرد سیاستگذاری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه با محوریت زنان و خانواده نیز هست.

در سوابق علمی و اجرایی وی می‌توان به تجربه همکاری با نهادهای مختلف مانند سازمان صدا و سیما، پژوهشگاه های مرتبط در حوزه علوم انسانی حول بررسی مسائل مختلف حوزه فرهنگ و اجتماع، متمرکز بر حوزه های تحولی، مسوول دبیرخانه تحول مجتمع های قضایی خانواده در قوه قضاییه و دبیر دبیرخانه کمیته اجتماعی و فرهنگی سند تحول دولت سیزدهم اشاره کرد.

پیش از این سیدمجید امامی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این مسؤولیت خدمت می‌کرد.

کد خبر 6093939 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش کنشگران مقابله با سقط عمد جنین در مشهد
  • فعالیت سامانه بارشی در خراسان رضوی
  • تجلیل از معلمان روستای احمد آباد سفلی در تکاب
  • قدردانی از باسابقه‌ترین مربی قرآنی حرم مطهر رضوی در روز معلم
  • تجلیل از ۸۰ خادم قرآنی در امام زاده نرمی اصفهان
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • تحت تاثیر پیشرفت دفاتر اسناد رسمی ایران قرار گرفتم
  • انتصاب عاطفه خادمی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
  • صدیقه خادم نایب رییس بانوان فدراسیون کبدی شد
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد