Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@22:57:54 GMT

عملکرد تلویزیون در طراحی لباس ضعیف است

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۵۰۲۷۰

عملکرد تلویزیون در طراحی لباس ضعیف است

تهران- ایرنا- «آرتا ماهان» که بیش از 14 سال به عنوان طراح لباس در پروژه سینمایی و تلویزیونی فعالیت می کند، با تاکید بر این که سالهاست تلویزیون در طراحی لباس بسیار ضعیف عمل می کند، گفت: مسئولان باید قبول کنند طراحی حرفه ای لباس می تواند جذب مخاطب کند.

ماهان جزو پرکارترین طراحان لباس در پروژه های تلویزیونی و سینما است که تاکنون در پروژه هایی چون «دلدادگان»، «خوب، بد، زشت»، «نفس»، «عصر پاییزی»، «ته خط» ، ت«ا مدار ده درجه» و «رحمان 1400 » فعالیت داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او که تحصیلات آکادمی خود را در رشته طراحی صحنه و لباس در سه کشور ایتالیا، فرانسه و ترکیه به اتمام رسانده و شاگرد چند استاد متبحر در این زمینه بوده است با انتقاد از عملکرد تلویزیون در حیطه طراحی لباس به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در ابتدا باید قبول کرد که سالهاست تلویزیون در عرصه طراحی لباس قوی ظاهر نشده است، این موضوع را حتی می توان با نگاهی گذرا به سریال ها و برنامه های تلویزیونی لمس کرد و پس از قبول ضعف عملکرد تلویزیون در طراحی لباس می توان با کمک مسئولان و متخصصان برای حل این مشکل برنامه ریزی و برای بهتر شدن تلاش کرد.

** با این روال نمی توان با سریال های خارجی رقابت کرد
وی با یادآوری این که در سریال سازی باید به این موضوع دقت کرد که مخاطب می خواهد جامعه واقعی پیرامونش را در سریال ببیند، گفت: مخاطب اگر ببیند سریالی در سال 97 ساخته شده است و روایتگر همان است ولی پوشش بازیگرانش این موضوع را نشان نمی دهد سریال را پس می زند، باید در سریال سازی به این موضوع دقت کنیم که مخاطب همیشه دنبال رنگ و لعاب بهتر است و اگر ما مدام بخواهیم در سریال ها فقط از چند رنگ و یک مدل لباس خاص استفاده کنیم نمی توانیم با سریال های خارجی وارد رقابت شویم.
به اعتقاد این طراح، باور این موضوع سخت نیست که امروزه مخاطب از دیدن رنگهای تکراری خسته شده است، پس باید فکری به حال این موضوع کرد.
این هنرمند ادامه داد: اینکه چرا طراحی لباس برای تهیه کننده ها و برنامه سازها مهم نیست برای من جای سوال دارد، چرا مسئولان فکر می کنند که فقط بازیگر اهمیت دارد و این مهم نیست که در سکانس های مختلف چه نوع لباسی بپوشد.
ماهان افزود: یکی از مشکلاتی که باعث می شود طراحی لباس در سریال های ایرانی حرفه ای نباشد ممیزی های بسیار زیاد تلویزیون در این زمینه است، ممیزی ها تا جایی قابل دفاع، خوب و حرفه ای است اما از یک جا به بعد فقط دست طراح را می بندد.
وی بیان داشت: دلیل دیگری که می تواند باعث شود طراحی لباس در یک پروژه خوب جلو نرود کمبود زمان است، در همه جای دنیا طراح لباس همزمان با بازیگر، فیلمنامه را می خواند و زمان دارد تا کاراکترها را بفهمد، روی نقش ها فکر کند و بعد از شناخت دقیق یک شخصیت برای پوشش ایده طراحی کند، مگر می شود برای کاراکتری شاد که امید همیشه در وجودش موج می زند لباس سیاه و یا تیره طراحی کرد؟ آن هم چون تهیه کننده در قرارداد ذکر کرده است که باید از آرشیو لباس استفاده کرد و در این آرشیو بیش از چند رنگ وجود ندارد.
وی با تاکید بر این که حتی گاهی اوقات باید از کمد لباس بازیگران نیز کمک گرفت، گفت: بارها دیده شده تهیه کننده و یا بازیگر به طراح می گویند که باید لباس ها از کمد شخصی بازیگر انتخاب شود و آن وقت است که باید دید چه بلایی سر کاراکتر سریال می آید چون مطمئنا کاراکتری که درون فیلمنامه است شخصیتش با کاراکتر اصلی بازیگر تفاوت دارد و نوع لباس پوشیدن این دو یکی نیست. اگر بتوانیم این موضوعات را در حیطه طراحی لباس شناسایی و بعد حلشان کنیم میتوان اعتماد داشت که مخاطبان دوباره به سمت تلویزیون برگردند.
ماهان با انتقاد به عملکرد برخی طراحان لباس در سینما و تلویزیون گفت: نمی توان از این گذشت که برخی طراحان، تحصیلات آکادمیک یا حتی علم چندانی در این زمینه ندارند و در اصل باید گفت در جایگاه اشتباهی قرار گرفته اند، بارها دیده شده که طراح حتی دانشی در حیطه آناتومی بدن ندارد و برای یک بازیگر لباس های طراحی می کند که فاجعه ای بیش نیست، طراح ها باید علم خود را به روز کنند و همیشه کتاب هایی در این زمینه بخوانند و سعی کنند کارهای طراح های دیگر را ببینند و همگام با علم روز جلو بروند.
طراح لباس فیلم سینمایی «رحمان1400» همچنین با اشاره به جای خالی طراح در برنامه های تلویزیونی افزود: آیا یک برنامه تلویزیونی نباید طراح داشته باشد؟ آیا مجری باید با کاپشن مقابل دوربین برود؟ این موضوعات در همه جای دنیا متخصص دارد و مورد بررسی قرار می گیرد اما در ایران حتی یک طراح در این باره انتقادی نمی کند. ما مجریانی داریم که شآن مخاطب را در نظر گرفته و خوب لباس می پوشند ولی مجریانی هم هستند که حتی نمی دانند که طرح فلان پارچه پیراهنشان در لنز دوربین، چشم بیننده را اذیت می کند.
این هنرمند اظهار داشت: کافی است تلویزیون را یک روز روشن بگذارید و برنامه ها را مرور کنید حتما دهها برنامه خواهید دید با مجریان متعدد اما همه این مجریان لباس های شبیه به هم دارند، مجریان خانم باید باور کنند پوشیدن چندین لباس روی هم به تنهایی نمی تواند جذاب باشد مگر اینکه هارمونی داشته باشد، نمی توان مقنعه صورتی را با مانتوی سبز و سارافون حنایی پوشید و کفش سورمه ای را با این نوع لباس هماهنگ کرد. آیا نباید به مخاطب احترام گذاشت و بنا به موضوع برنامه، یک لباس طراحی کرد و پوشید؟
وی افزود: برخی از مجریان، خوانندگان و بازیگران این موضوع را متوجه شدند و جای خالی یک طراح را حس کردند و با طراحان اختصاصی کار می کنند اما برخی ستاره ها هنوز نمی دانند که با کت و شلوار، کفش کتانی نمی پوشند، وقتی جایگاه اجتماعی یک فرد بالا می رود باید به پوشش و انتخاب هایش در این حیطه هم دقت بیشتری کند، البته منظور من برند پوشی نیست بلکه درست پوشی است.
فراهنگ**9210** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي طراحي لباس تلويزيون صدا و سيما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۰۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«۸۷ متر» دوباره به تلویزیون بازگشت/خبر جدید کیانوش عیاری از سریال

به گزارش خبرنگار مهر، کیانوش عیاری کارگردان سینما و تلویزیون شب گذشته در برنامه «استودیو هشت» درباره ساخت سریال در تلویزیون به محمدحسین امیدی مجری برنامه بیان کرد: شرایط کاری و اینکه به پول نیاز داشتم باعث شد به تلویزیون بروم. سریال «روزگار قریب» را به خاطر پول ساختم چون مدتی هر فیلمی می ساختم با مشکل اکران مواجه می شد.

وی با اشاره به اکران نشدن برخی از آثارش عنوان کرد: این من را با نزول خوارها دچار مشکل کرده بود. پولی از نزول خوارها می گرفتم تا به عوامل فیلم هایم که با من کار می کنند، بدهم. چون قرار نبود در مشکلات با من شریک شوند.

عیاری با اشاره به اینکه برخی از فیلم‌هایش را هم برای حل مسایل مالی ساخته است، بیان کرد: سر «ویلای ساحلی» هم پول نداشتم و در این فیلم شریک هم داشتم.

این کارگردان درباره سریال «۸۷ متر» که قرار بود از پلتفرم ها پخش شود، توضیح داد: خود ما هم نسبت به این سریال سردرگم بودیم اما احتمالا ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده تکلیف مشخص و از تلویزیون پخش می‌شود. این سریال از شبکه یک روی آنتن می رود.

سال گذشته مهدی نقویان رییس سیمافیلم اعلام کرد که سریال «۸۷ متر» قرار است در یکی از پلتفرم ها به پخش برسد اما در این مدت هیچ خبری از پخش سریال در پلتفرم‌ها مطرح نشد.

کد خبر 6099424 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • «۸۷ متر» دوباره به تلویزیون بازگشت/خبر جدید کیانوش عیاری از سریال
  • سریال «بدل» به تلویزیون می‌رسد
  • پیشرفته‌ترین لباس فضانوردی رونمایی می‌شود
  • «دیوان تئاترال» روی صحنه می‌رود
  • «دیوان تئاترال» روی صحنه می‌رود
  • رخنه به قلب دشمن
  • چرا پخش یک سریال از تلویزیون با بازی پژمان جمشیدی متوقف شد؟
  • جایزه منتقدین جشنواره مونودرامای تونس به «آلاء» رسید
  • «آلاء» برگزیده مونودرام تونس شد
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس