پرونده درسگفتارهای سنایی بسته میشود/«غروبدار» زیر تیغ نقد
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۶۱۶۶۵
به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز فرهنگی شهر کتاب این هفته دو نشست دارد که یکی از آنها نقد و بررسی یکی از آثار جدید ادبیات داستانی و دیگری، آخرین نشست از سری جلسات درسگفتارهایی درباره سنایی است.
رمان «غروبدار» نخستین رمان سمیه مکیان است که نشر چشمه آن را منتشر کرده است. این رمان درباره مردی است که بعد از غروب آفتاب دچار فراموشی عمیق میشود و در آغاز روز بعد حافظه جدید خود را به دست میآورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نشست نقد این کتاب با حضور و سخنرانی امیرعلی نجومیان، یوسف انصاری و سمیه مکیان همراه خواهد بود.
برنامه نقد این رمان به عنوان نشست هفتگی شهر کتاب روز سهشنبه ۴ دی از ساعت ۱۶:۳۰ برگزار میشود.
از سنایی چه آموختهایم؟
حکیم سنایی غزنوی از شاعران دورانساز و بزرگ ادب فارسی است که بر اغلب شاعران پس از خود اثر گذاشته است. سنایی نخستین شاعری است که به صورت جدی افکار، مفاهیم و مضامین عرفانی را وارد شعر و بهویژه قصیده و غزل فارسی کرده و از این نظر، نقطه عطف و دگردیسی حرکت شعر در ادب فارسی است. اشعار سنایی بهویژه دیوان او به تنهایی دوران تحول شعر فارسی را نشان میدهد یکی از ویژگیهای دیوان سنایی دربرگیری تقریبا تمام مضامین شعر فارسی اعم از مدح و تغزل و انتقاد اجتماعی و عرفان و هجو و هزل و ... است. تا به آن حد که شاید بتوان دیوان اشعارش را دایرهالمعارف انواع شعر شامل همه مضامین و موضوعات شعری ادب فارسی تا انقلاب مشروطه دانست.
حضور مستمر و اثرگذار سنایی در آثار دیگران که از جهت مخاطبشناسی اهمیت فراوانی دارد، از همان قرن ششم شروع شده و تا قرن دهم سیر تصاعدی دارد. مرکز فرهنگی شهر کتاب از مهر ماه ۱۳۹۶ در روزهای چهارشنبه، درسگفتارهایی درباره سنایی را آغاز کرد که در پانزده ماه گذشته پنجاه جلسه درسگفتار با حضور صاحبنظران و استادان ادب فارسی و سناییپژوهان برنامهریزی شد و پنجاهمین و آخرین این درسگفتارها با عنوان «از سنایی چه آموختهایم؟» روز چهارشنبه این هفته برگزار میشود.
این برنامه با حضور حسن بلخاری، نجمه دری و محمدرضا ایروانی همراه خواهد بود که در آن به دستاوردهای پنجاه جلسه درسگفتارهای سنایی پرداخته و نکات برجسته زندگی و آثار این شاعر تبیین، و به چشمانداز سناییپژوهی اشاره میشود.
آخرین نشست از درسگفتارهایی درباره سنایی روز چهارشنبه ۵ دی از ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار میشود.
کد خبر 4492104 صادق وفاییمنبع: مهر
کلیدواژه: ادبیات فارسی مرکز فرهنگی شهر کتاب نقد کتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۱۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پل آستر درگذشت
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، پل آستر نویسنده مشهوری که ۳۴ عنوان کتاب در کارنامه دارد و تقریبا بیشترشان به فارسی ترجمه و منتشر شدهاند، بر اثر ابتلا به سرطان در ۷۷ سالگی از دنیا رفت.
وی علاوه بر کتابهایی چون «سه گانه نیویورک»، فیلمنامه نویس «دود» وین وانگ و کارگردان فیلم «لولو روی پل» بود.
آستر با انتشار اولین کتابش با عنوان «اختراع انزوا» با تحسین منتقدان روبه رو شد.
جایگاه او به عنوان یکی از برجستهترین نویسندگان آمریکایی با مجموعهای از سه داستان مرتبط با هم که به عنوان «سهگانه نیویورک» منتشر شد، تثبیت شد. این ۳ کتاب شامل «شهر شیشه ای» (۱۹۸۵)، «ارواح» (۱۹۸۶) و «اتاق قفل شده» (۱۹۸۶) هستند. کتابهای سهگانه برای پرداختن به پرسشهای اگزیستانسیال، با موضوع رمان پلیسی بازی میکنند.
جویس کارول اوتس، رماننویس، در سال ۲۰۱۰ نوشت، آستر برای «داستانهای پست مدرنیستی بسیار شیک و معماییاش که در آن راویها بندرت قابل اعتماد هستند و بستر داستان دایم در حال تغییر است، شناخته شد».
داستان های او اغلب با مضامین تصادف، شانس و سرنوشت بازی می کنند. بسیاری از قهرمانان او خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیتهایی از رمانهای اولیه دوباره در رمانهای بعدی ظاهر میشوند.
منتقد مایکل دیردا درباره آثار آستر مینویسد: از زمان «شهر شیشهای»، اولین جلد از سهگانهاش در نیویورک، آستر سبکی شفاف و اعترافی را به کمال رساند، سپس از آن برای نشان دادن قهرمانان سرگردان در دنیایی به ظاهر آشنا استفاده کرد که به تدریج با تهدیدهای مبهم و توهم احتمالی، مملو از ناراحتی فزاینده میشوند.
آستر خالق ۱۸ رمان بود که از این میان چندین عنوان به فیلم تبدیل شده اند که «موسیقی شانس» از آن جمله است.
او بعدها خودش فیلمنامههایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو شروع شد. وی با این فیلمنامه جایزه معتبر ایندپندنت اسپرایت را برای بهترین فیلمنامه اول کسب کرد.
همکاری او با وانگ ادامه پیدا کرد و این دو به طور مشترک دنبالهای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کردند که دوباره کایتل و اسپوزیتو به همراه لو رید، میرا سوروینو و مدونا در آن بازی کردند. آستر در نوشتن فیلمنامه «مرکز جهان» اثر وانگ نیز نقش دارد.
سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.
رمان «۴۳۲۱» آستر در سال ۲۰۱۷ در فهرست نهایی جایزه من بوکر قرار گرفت.
کد خبر 6093756