رفت و برگشتهای تأثیرگذار «عبدالعزیز صیاد» در مقام بیات + تلاوت سوره نجم
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۶۲۰۵۴
به گزارش ایکنا؛ شعبان عبدالعزیز صیاد در سال 1940 در مصر به دنیا آمد و سال 1966 در رشته فلسفه از دانشگاه الازهر فارغالتحصیل شد.
او قاری بود که در کنار قرائت قرآن یک شخصیت علمی خوبی نیز از خود ساخته بود. پس از مدتی الازهریها و عالمان این دانشگاه، عبدالعزیز صیاد را به دانشکده اصولالدین این دانشگاه دعوت کرده و به او کرسی تدریس میدهند و از او میخواهند که به صورت رسمی به استخدام این دانشگاه درآید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرحوم صیاد، کرسی دانشگاه الازهر را به صورت رسمی نمیپذیرد، اما به صورت غیر رسمی مباحث خوبی را در زمینه مفاهیم و تفسیر آیات قرآن تدریس میکند. شرح احادیث نبوی نیز از جمله دروسی است که عبدالعزیز صیاد تدریس میکند.
خاطرهای از سیدمحمد خلیفهسلطانی، اولین مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن درباره مرحوم عبدالعزیز نقل شده است که وقتی وی در سال 1370 به اتفاق محمود صدیق منشاوی به ایران آمده بودند، هرگاه که سؤالی از وی میشد که این سؤال در حوزه معارفی قرآن بود، مرحوم صیاد، بلافاصله به آن پاسخ میداد. حتی اگر از محمود صدیق نیز سؤالی میکردیم، او در پاسخ میگفت که این سؤال را از عبدالعزیز صیاد بپرسید؛ چراکه وی در این زمینه حاذق است و میتواند به سؤال شما پاسخ دهد.
زیرکی و توجه عبدالعزیز صیاد به رسانه نیز یکی دیگر از نکات جالب توجه زندگی وی بوده است. صیاد در سال 1975 یعنی در 35سالگی در برابر هیئت مهارتسنجی رادیو قرار میگیرد و با امتیاز عالی وارد رادیو میشود بهگونهای که محمد شریف که یکی از اعضای این هیئت مهارتسنجی بوده برای اولین بار و به شکل بیسابقهای از او تمجید و تعریف کرده و این مورد را در تاریخ ثبت میکند و مطالبی را به صورت مکتوب در این رابطه مینویسد.
طبق شیوه رادیو مصر، هنگامی که یک قاری میخواهد تا در آنجا کرسی تلاوت داشته باشد، باید برای تلاوت سه مرحله را بگذراند. مرحله اول قرار گرفتن در برابر هیئت مهارتسنجی است. مرحله دوم پس از پذیرفته شدن از سوی هیئت مهارتسنجی، مرحلهای است که قاری مدت شش ماه در استودیوی رادیو زیر نظر متخصصان رادیو، تلاوتهایی را تولید میکند که کارشناسان در این زمینه نکاتی را برای ضبط به قاری آموزش میدهند. پس از گذشت این مدت، به هر یک از قراء منتخب، اجازه داده میشد تا در کرسی تلاوت صبحگاهی که به صلاةالفجر معروف است، تلاوت زنده انجام شود. اما مرحوم صیاد از جمله قاریانی است که چنان در کار خود تبحر داشت که مرحله دوم را نمیگذارند، یعنی آنقدر با موفقیت در برابر هیئت مهارتسنجی رادیو قرار میگیرد که بلافاصله برای تلاوت صبحگاهی دعوت میشود که این امر بیسابقه است. وی یکی از قاریانی است که یک هفته پس از این موفقیت در نماز جمعه تلاوت میکند و رادیو و تلویزیون مصر به صورت مستقیم این تلاوت را پخش میکنند.
از نکات دیگری که در زندگی مرحوم صیاد قابل توجه است، رابطه خوب وی با تهیهکنندگان رادیو و تلویزیون بوده است. وی میدانسته که اگر این کار را بکند، حوزه تلاوتهایش نشر پیدا میکند، لذا تقریباً میتوان گفت صیاد از جمله قاریانی است که ناگفتهای در زندگی وی وجود ندارد و با تهیهکنندگان کمال همکاری را داشته است. همچنین، مطالب فراوانی از گوشه گوشه زندگی وی در برنامههای مختلف ثبت و ضبط شده است.
از دیگر نکاتی که میتوان در رابطه با عبدالعزیز صیاد به آن اشاره کرد، دقت وی در مدت زمان تلاوت بوده است که اگر برای مثال تهیهکنندهای از وی میخواسته تا تلاوت خود را در 30 دقیقه انجام دهد، مرحوم صیاد برنامه خود را در 28 یا 29 دقیقه به پایان میرسانده است. لذا اگر به تلاوتهای صیاد دقت کنیم، تقریباً تلاوت بالای 30 دقیقه ندارد.
عبدالعزیز صیاد پیش از عزیمت به سفری که به همراه شیخ مصطفی غلوش و شیخ محمد محمود طبلاوی برای شرکت در مسابقات بینالمللی دوبی داشتند، به کویت رفته و مدت یک ماه(ماه رمضان) در آنجا به تلاوت میپردازند که در این مدت علاوه بر ضبط تلاوتهای تحقیق، یک دوره تلاوت ترتیل نیز از این سه نفر به صورت مشترک ضبط میشود.
صوت کارشناسی احمد فراهانی در برنامه رادیویی اکسیر را بشنوید.
تلاوت شعبان عبدالعزیز صیاد از سوره مبارکه نجم
دانلود
در ادامه زندگی عبدالعزیز صیاد، محمدرضا پورزرگری، مدرس و قاری بینالمللی قرآن کریم اظهار کرد: مرحوم صیاد، تلاوت خود را طبق معمول در مقام بیات دوگاه آغاز کرده و در بیات نوا ادامه میدهد. وی در «الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ» که غفله خاصی در «إِلَّا اللَّمَمَ» دارد، مقام بیات نوا را خوانده است.
پورزرگری ادامه داد: همچنین، در «إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ» از درجه چهار بیات به درجه چهار رست منتقل میشود و در «هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ» تقطیع و تکراری دارد که هم از لحاظ معنایی شنونده را تحت تأثیر قرار میدهد و هم اشارهای به مقام رست چهارگاه دارد. وی در ادامه یکی از گوشههای مقام رست با عنوان مقام نوروز را قرائت میکند و در اینجا از قرار ثلاثی بیات از درجه پنجم وارد رست میشود و در «فَلَا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ» یک مدلاسیون را همراه با مقام رست در نیشابورک یا همان نوروز اجرا میکند.
وی با بیان اینکه مرحوم صیاد در ادامه دوباره برگشتی به مقام بیات دارد، گفت: یکی از ویژگیهای مرحوم صیاد این رفت و برگشتهای ایشان به مقام بیات است که با حالتهای مختلفی این کار را انجام میدهد و با توجه به جذابیت صدایی که دارد، هیچ احساس یکنواختی نیز در تلاوت وی به وجود نمیآید. مرحوم صیاد در ادامه تکرار «وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَسَاءُوا بِمَا عَمِلُوا وَيَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى» را دارد که بیات محیر را در ابتدای اکتاو دوم اجرا میکند.
پورزرگری تصریح کرد: مرحوم صیاد دوباره تلاوت را با بیات نوا در اکتاو دوم ادامه میدهد و تلاوت به همین منوال ادامه پیدا میکند تا اینکه در «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» بیات شوری میخواند و از آنجا یعنی «وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنْتَهَى» جنس صبا را آغاز میکند. به هر حال مرحوم صیاد، مقام صبا را نیز خیلی حزنانگیز و تأثیرگذار قرائت میکردند، البته ویژگی صدای خود ایشان نیز بر حزن این مقام افزوده است. سپس، تلاوت را با مقام صبا ادامه میدهد و درواقع میتوان گفت که از «وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَى وَأَقْنَى» مقام حجاز را آغاز میکند. سپس، تلاوت را همچنان در مقام بخش حجازنوا دنبال میکند و در آیه «وَقَوْمَ نُوحٍ مِنْ قَبْلُ» جنسی از سهگاه را اجرا میکند و با توجه به اینکه اوج خود را در حجاز آغاز کرده و در سهگاه فرود آمده، اینجا مقام حزام را قرائت میکند.
قاری بینالمللی قرآن کریم اظهار کرد: صیاد در ادامه در «إِنَّهُمْ كَانُوا هُمْ أَظْلَمَ وَأَطْغَى» مقام سهگاه را ادامه میدهد و سهگاه را در «وَالْمُؤْتَفِكَةَ أَهْوَى» دنبال میکند و اینجا حالت سهگاه نوا را قرائت میکند تا اینکه در تکرار «وَالْمُؤْتَفِكَةَ أَهْوَى، فَغَشَّاهَا مَا غَشَّى، فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكَ تَتَمَارَى»(آیات53 تا 55) در اوج سهگاه اشاره به درجه ششم و مقام کردان سهگاه دارد. در اینجا دوباره یک تکرار در «وَقَوْمَ نُوحٍ مِنْ قَبْلُ» در درجه اول سهگاه اجرا میکند و سپس، «وَالْمُؤْتَفِكَةَ أَهْوَى» را تکرار کرده و اوج سهگاه را در این قسمت میخواند و در ادامه از «هَذَا نَذِيرٌ» تکرار مقام بیات را اجرا میکند و تلاوت خود را در گوشههای مختلف مقام بیات ادامه میدهد.
صوت کارشناسی پورزرگری در برنامه اکسیر را بشنوید.
دانلود
یادآور میشود، این تحلیل در برنامه «اکسیر» از شبکه رادیویی قرآن پخش شد. اکسیر پنجشنبههای هر هفته با مجریکارشناسی «احمد فراهانی»، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن و با هدف بیان نکات آموزشی تلاوتهای شاخص قاریان مصری به روی آنتن میرود و در هر برنامه دو تلاوت الگو از قاریان صاحبسبک و تأثیرگذار پخش میشود. پس از هر تلاوت نیز دو کارشناس در زمینه مباحثی همچون آموزش، تحلیل و بررسی تکنیکها و فنون تلاوت نکاتی را مطرح میکنند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی رادیو قرآن اکسیر مقام بیات محمدرضا پورزرگری قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۲۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شصتودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
دریافت 59 MB
نفت واژهای موجز با داستانی پرایجاز، قهرمانانی شاخص و تاریخی بسیار شنیدنی است…
نفت در قاب خاطرات مردم این سرزمین هم غرورآفرین، هم پرجذبه، هم پررمزوراز، هم نمود نعمت، هم محل آرامش و هم محل پرسش است…
صنعتی که هرگاه توسعه یافته و با دانش روز همگام شده و رشد کرده، موجبات ترقی در مناظر دیگر صنعت و توسعه کشور را فراهم آورده است.
اکنون نیز این قدیمیترین صنعت ایرانزمین، بخش مهمی از تاریخ روبهرشد صنعت و فناوری را شکل میدهد. آنچه در صنعت نفت در حال وقوع است میتواند درخشانترین فصل آن باشد و این مهم بسته به توان و خواست همه کسانی است که چراغهای روشن این صنعت را فراراه پیشرفت و توسعه پایدار این بوم میشناسند.
شرح و بسط توانمندیها، کاراییها و کارگشاییهای این منبع عظیم و تأثیرگذار انرژی در سراسر جهان بر کسی پوشیده نیست و در توصیف اهمیت برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز همین نکته بس که ممالک صاحب منابع طبیعی در جهان، همواره در تمام عرصههای مهم بینالمللی تأثیرگذار و نقشآفرین بودهاند.
تلاش و مطالعه، پژوهش و علمآفرینی و فعالیت مجدانه در این عرصه، بیتردید راهحلی دقیق و مستند برای رسیدن به اهداف کلان توسعهای و ملیمان خواهد بود.