Web Analytics Made Easy - Statcounter

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سه روز پایانی فصل پاییز با برگزاری رویداد استارت‌آپ ویکند اینترنت اشیاء به تمام علاقمندان و ایده‌پردازان هیجانی خاص بخشید.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی – چند وقتی است که عبارت «اینترنت اشیاء» زیاد به گوش همه ما می‌خورد و برنامه‌ها و رویداد‌های مختلفی از آن را در سطح دانشگاه‌ها شاهد هستیم معنی این عبارت دو کلمه‌ای بسیار ساده است «اتصال وسایل پیرامون‌مان به شبکه اینترنت»، اما کاربرد گسترده آن به همین سادگی‌ها هم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اینترنت اشیاء یا همان IOT اشاره دارد به بسیاری از چیز‌ها شامل اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند یا به زبان ساده، ارتباط سنسور‌ها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند.

این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک باشد، از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا پوشاکمان. دانشجویان و علاقمندان به حوزه‌های کاربردی و بخصوص استارت‌آپی که معمولا هرلحظه منتظر کشف دنیای جدیدی از علم و فناوری هستند پیچیدگی حوزه اینترنت اشیاء را به شیرینی بهره‌گیری از کاربرد‌های بسیار آن تبدیل و سعی کردند با ورود به این حوزه ضمن شکستن مرزبندی‌های مختلف، پنجره‌های جدیدی را برای زندگی آدمیان باز کنند.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران طی ماه‌های اخیر فراخوان برگزاری یک رویداد استارت‌آپی در حوزه اینترنت اشیاء را داد تا برای بستری باشد برای تبدیل شدن ایده‌های علاقمندان این حوزه به کسب‌وکاری برتر. ز همان زمان بود که لحظه‌شماری ما برای برگزاری این رویداد آغاز شد و درنهایت به چهارشنبه ۲۸ آذرماه رسیدیم درست زمانی که افتتاحیه استارت‌آپ ویکند اینترنت اشیاء در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران کلید خورد.

با شور بسیار به این مراسم رفتیم تا از نزدیک در جریان حال و هوای صاحبان ایده، سرمایه‌گذاران، منتور‌ها و دیگر علاقمندان شرکت کننده در این رویداد باشیم.

صندلی‌های تالار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پر از جمعیت بود و همه حاضران ضمن گوش دادن موسیقی آرام سالن، منتظر بودند تا مهمانان ویژه سر برسند و مراسم را آغاز کنند، صاحبان ایده با کارت‌های بند سفید و کادر اجرایی با کارت‌های رنگ قرمز معرفان همگان بودند.

فرصت خود تا آغاز مراسم را غنیمت شمردیم و درخواست کردیم تا با رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گپ و گفتی داشته باشیم. دیری نگذشت که مشتاقانه عباس زارعی هنزکی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مقابل دوربین ما قرار گرفت تا خبر خوش آغاز مراسم و جزئیات برگزاری رویداد را برایمان بگوید.

استارت‌آپ ویکند اینترنت اشیاء یک فرصت است عباس زارعی هنزکی استارت‌آپ ویکند اینترنت اشیاء را بعنوان یک فرصت معرفی کرد و گفت: با تهیه سند تحول دیجیتال از سوی دانشگاه تهران، این فرصت در اختیار جوانان گذاشته می‌شود که ایده‌های خود را در زنجیره ارزشی IOT در بحث پلتفرم و زیرساخت یا قوانین حاکمیتی تحت عنوان نوآوری خلاق، خارج از مسائل تکنیکال و مهندسی، مطرح کنند.

وی عنوان کرد: حضور داوطلبان در استارت‌آپ ویکند اینترنت اشیاء (IOT) محدود به دانشجویان دانشگاه تهران نیست و شرکت علاقمندان کاملا آزاد است درحقیقت طی برگزاری پیش رویداد حدود ۵۰۰ نفر از سراسر کشور به اینجا آمدند تا از فرصتی که دانشگاه تهران برای جوانان و کشور ایجاد کرده است، بهره بگیرند.

گزیده‌ای از صحبت‌های رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را می‌توانید در کلیپ زیر مشاهده کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی سه تیم برگزیده رویداد مورد حمایت پارک قرار می‌گیرند بعد از صحبت با زارعی، متوجه حضور محمدعلی جعفری معاون مدیر مرکز کارآفرینی و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شدیم، بدون معطلی به سراغ او رفتیم و اطلاعات جامعی از رویداد را پرسیدیم.

وی با اشاره به برگزاری استارت‌آپ ویکند اینترنت اشیاء بعنوان دومین استارت‌آپ ویکند امسال پارک علم وفناوری دانشگاه تهران اظهار داشت: طی این رویداد قرار است از بین ۱۰۰ شرکت‌کننده، ۱۰ تیم انتخاب شوند و در مدت ۳ روز برگزاری با مربیان ما روی ایده خود کار کنند.

جعفری بیان کرد: خروجی استارت‌آپ ویکند اینترنت اشیاء ۳ تیم برگزیده خواهند بود که به آن‌ها فضای استقرار داده می‌شود تا بتوانند ایده خود را به کسب‌وکار و درنهایت محصولی نوین تبدیل کنند.

به گفته وی، بعد از تولید محصول، هر کدام از تیم‌ها این فرصت را خواهند داشت که در مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بعنوان شرکت، فعالیت و کسب‌وکار خود را ادامه دهند.

معاون مدیر مرکز کارآفرینی و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عنوان کرد: پارک دانشگاه تهران برای امسال برگزاری ۵ استارت‌آپ ویکند را برگزاری کرده و پس از استارت‌آپ ویکند اینترنت اشیاء قرار است نیمه دی ماه چنین رویدادی در حوزه طراحی صنعتی و تا پایان سال در حوزه‌های انرژی و سلامت دیجیتال برگزار شود. همچنین برگزاری استارت‌آپ ویکند حوزه گردشگری به ابتدای سال آینده موکول شده است.

جالب است که اطلاعات جامع این رویداد را از زبان خود مدیر مرکز کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بشنوید.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دیری نگذشت که با حضور رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سالن، مراسم آغاز شد و هیجان دیگری در بین شرکت‌کنندگان افتاد آنان که باید ایده‌های خود را در میان جمع ارائه می‌کردند حال و هوای دیگری داشتند، چون لحظه لحظه به فرصتی نزدیک می‌شدند که می‌توانست آینده کاری و زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.
سخت توانستیم برخی صاحبان ایده را برای قرار گرفتن مقابل دوربین و مصاحبه‌ای هرچند کوتاه دعوت کنیم، چون هیچکدام حاضر نبودند حتی لحظه‌ای سالن را ترک کنند و از رویداد عقب بمانند. لحظاتی را تلاش کردیم و درنهایت توانستیم با تعدادی از شرکت کنندگان صحبت کوتاهی داشته باشیم.   از مازندران تا تهران به شوق اینترنت اشیاء
سمانه حسین‌زاده فارغ‌التحصیل رشته کارآفرینی با ایده‌ای برای صرفه‌جویی در وقت مسافران و رانندگان خودرو‌های سنگین جاده‌ای اولین شرکت‌کننده‌ای بود که مقابل دوربین ما قرار گرفت و درباره این رویداد بیان کرد: هنگام مشاهده فراخوان و اطلاعیه این استارت‌آپ ویکند از موضوع آن استقبال کردم چرا که امروزه اینترنت اشیاء به دلیل کاربرد‌های مختلف در فناوری موضوعی جالب توجه است.

وی همواره بر به روز بودن و بکر بودن موضوع اینترنت اشیاء تاکید کرد و گفت: با وجود آنکه در مازندران زندگی می‌کنم، اما برای شرکت در دوره‌های مختلف استارت‌آپ ویکندی به تهران می‌آیم و برای آن‌ها مشتاق هستم.

توضیحات تکمیلی سمانه حسین‌زاده درباره رویداد و ایده‌اش می‌توانید در کلیپ زیر مشاهده کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی حضور در استارت‌آپ ویکند کسب‌وکارمان را رشد می‌دهد گوشه‌ای دیگر از سالن با محمدمهدی یوسفی دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شاهرود آشنا شدیم که با علاقه در این رویداد حاضر بود و طی یکسال و نیم گذشته در حوزه آموزش الکترونیک و آموزش آنلاین فعالیت می‌کرد، او درباره هدفش از شرکت در این استارت‌اپ ویکند گفت: راهکار متناسب با فعالیت خود را که منجر به آموزش می‌شود را با استفاده از اینترنت اشیاء بیابیم.

یوسفی با اشاره به راهکار‌های مختلفی که برای بحث آموزش آنلاین وجود دارد، عنوان کرد: از آنجا که حوزه اینترنت اشیاء می‌تواند به فعالیت ما کمک کند علاقمند بودم تا با حضور در این رویداد و بهره‌گیری از فضای شبکه‌سازی آن، نسب به ایده‌ها آگاه شوم تا کسب و کار خود را رشد دهم.

وقتی از این دانش آموخته دانشگاه صنعتی شاهرود درباره سوابق حضورش در رویداد‌های استارت‌آپ ویکندی سوال کردیم با افتخارات زیادی از او آشنا شدیم که بهتر است از زبان خودش بشنوید.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گزارش بیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۶۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد ملی مساله محور «شروع» در دانشگاه کردستان آغاز شد

نوید رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از آغاز رویداد شروع در کردستان خبر داد و اظهار کرد: این رویداد یک روزه و در راستای اهداف مربوط به توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری برگزار می‌شود.

وی افزود: در این رویداد نیازهای فناورانه از طریق شرکت‌ها به صورت مساله محور مطرح می‌شود و دانشجویان و یا هر یک از اعضای هیأت علمی ایده‌ای در این حوزه داشته باشند، به شرکت معرفی خواهد شد.

مدیر توسعه کارآفرینی، مراکز رشد و نوآوری دانشگاه کردستان ادامه داد: شرکت مورد نظر با صاحب ایده وارد مذاکره خواهد شد و در صورتی که ایده مطرح شده قابلیت تأمین نیاز شرکت را داشته باشد، از طریق تسهیلات و یا کمک بلاعوض، صاحب ایده را حمایت خواهد کرد.

رضایی با اشاره به اینکه این رویداد در دانشگاه‌های مختلف برگزار شده، عنوان کرد: این رویداد برای نخستین بار در دانشگاه کردستان و با حضور دانشجویان و اعضای هیأت علمی علاقمند و صاحب ایده برگزار می‌شود.

وی مزایای شرکت در این جشنواره را آشنایی با فضای کار اشتراکی، فضای کارگاهی، خدمات مالی، ایجاد شبکه ارتباطی، آموزش و توانمندسازی دانست و خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این رویداد ایجاد زمینه و شرایط مناسب برای آشنایی دانشجویان با مسائل فناورانه در قالب انجام پروژه‌های علمی، حمایت از سرمایه‌های انسانی و استعدادهای علمی کشور و تبدیل خلاقیت و دستاوردهای علمی به محصولات قابل ارائه به بازار است.

کد خبر 6098366

دیگر خبرها

  • ایده‌های برتر رویداد ملی طراحی و بسته‌بندی محصولات معرفی شدند
  • برگزاری رویداد ملی مسئله محور «شروع» در دانشگاه کردستان
  • رویداد ملی مساله محور «شروع» در دانشگاه کردستان آغاز شد
  • حکمرانی داده‌ها در عصر اینترنت اشیاء/ پلتفرم‌ها خود را مالک داده‌ها می‌دانند
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • استارت تمدید قرارداد بازیکنان استقلال
  • اجتماع ۱۳۰ هزار نفری فناوران کشور در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴
  • داوری ۱۱۵ ایده در رویداد آموزشی «بوت کمپ» دانشگاه آزاد قم
  • مرکز تحقیقات «هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» مجوز فعالیت گرفت
  • صدور مجوز تأسیس مرکز تحقیقات«هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» دانشگاه آزاد سیرجان