Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اکبر سیاری‌ رئیس کنگره‌ کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان، اظهار کرد: طبق مطالعه انجام شده در دنیا بین سال‌های 1990 تا 2015 میلادی هزار و 800 محقق حضور داشتند که از این میان 35 نفر ایرانی بودند نشان داده شد که رتبه ایران در بین 33 شاخص از 100، 58 بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کنگره‌ افزود: ما در زمینه کاهش مرگ و میر مادران و کودکان پیشرفت خوبی داشته‌ایم، همچنین در زمینه پوشش واکسیناسیون‌ جزء موفق‌ترین کشورها بوده‌ایم، به طوری که پوشش واکسیناسیون‌ ایران 95 است، همچنین در بهبود فقر تغذیه‌ و کم خونی (آنمی‌) پیشرفتی چشمگیر داشته‌ایم، دسترسی و بهره‌مندی ایرانیان به داروهای اساسی نیز بسیار خوب بوده است.

وی تأکید کرد: در طول این سال‌ها از نظر تربیت نیروی انسانی بسیار موفق بوده‌ایم، گزارش منتشر شده سازمان ملل متحد در 3 شاخه نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران از نظر پیشرفت‌های درمانی بسیار خوب بوده است، ایران در شاخص آلودگی هوای داخل منازل که به علت گازکشی‌ اتفاق می‌افتد، شاخص 100 را به خود اختصاص داده است همچنین در زایمان ایمن شاخص 99 از 100، در کوتاهی قد 90 و همچنین در پوشش همگانی سلامت شاخص 90 را کسب کرده بنابراین ایران دستاوردهای‌ بزرگی به دست آورده است.

سیاری‌ درباره مشکلات حوزه سلامت ایران تصریح کرد: متأسفانه اضافه وزن و چاقی در بین ایرانیان رو به افزایش است، ما همچنین در سال‌های اخیر شاهد افزایش مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ صنعتی بوده‌ایم از دیگر مشکلات ایران در حوزه سلامت می‌توان به افزایش سوانح رانندگی و تصادفات جاده‌ای، افزایش ایدز‌ و HIV اشاره کرد.

رئیس کنگره‌ گفت: طبق گزارش منتشر شده در سال 2018 میلادی مرگ مادران در بین سال‌های 1990 تا 2018 میلادی کاهشی چشمگیر‌ داشته است.

وی اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت در سال 2018 میلادی گزارشی را منتشر کرد که در آن مرگ نوزادان، کودکان زیر یک سال، زیر پنج سال و نوجوانان را بررسی کرد‌؛ در این گزارش نشان داده شد که در سال 1990 میلادی از هر 1000 نفر 56 کودک جان خود را از دست می‌دادند، رقمی که در سال 2017 میلادی به 17 نفر رسید‌، بنابراین ما در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان نسبت به کشورهای منطقه مانند مصر، ترکیه و پاکستان پیشرفت خوبی داشته‌ایم اما نسبت به کشورهای پیشرفته جهان هنوز عقب هستیم.

سیاری‌ افزود: در سال 1990 میلادی 81 هزار کودک جان خود را از دست دادند که در سال 2017 میلادی این رقم به 17 هزار کودک رسید.

رئیس کنگره تأکید کرد: به طور کلی حدود 135 میلیون نوزاد در سال متولد می‌شوند که از این میان 2 و نیم میلیون نوزاد جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد 12 هزار نوزاد ایرانی هستند، بنابراین به طور متوسط روزانه 13 هزار کودک جان خود را از دست می‌دهند.

وی درباره شاخص توسعه انسانی، تصریح کرد: در شاخص توسعه انسانی 3 فاکتور امید به زندگی، میانگین سال‌های تحصیلی و درآمد سرانه کشورهای مختلف دخالت دارند، بالاترین شاخص امید به زندگی به کشور نروژ‌ با 96 صدم اختصاص دارد، شاخص کشور سوئد 94 صدم و استرالیا 93 صدم است؛ در این بین متوسط امید به زندگی در بین زنان و مردان ایرانی 73.4 است.

سیاری گفت: شاخص توسعه انسانی در ایران در بین سال‌های 1990 تا 2017 میلادی از 57 صدم به 8 دهم (بالاتر از متوسط جهانی) رسیده و شاخص توسعه انسانی بین صفر تا یک است.

رئیس کنگره‌ اظهار کرد: همچنین در زمینه کاهش کم خونی پیشرفتی مثبت داشته‌ایم به طوری که در سال 1380 رقم ما 18.6 در زمینه کم خونی بود و در سال 91 این رقم به 11.3 رسید.

وی درباره لزوم گنجاندن ریز مغذی‌ها در برنامه غذایی کودکان بیان کرد: ما باید روزانه یک کیلوگرم روی‌ به کودکان بدهیم، بنابراین باید روی را به همراه آهن و مولتی ویتامین در برنامه غذایی کودکان بگنجانیم.

افراد در سنین مختلف به چه میزان ویتامین D احتیاج دارند؟

سیاری درباره کمبود ویتامین D در ایران بیان کرد: 30 تا 50 درصد از ایرانیان از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، ما باید ویتامین D را از 3 تا 5 روزگی‌ در کودکان آغاز کنیم، افرادی که بین 12 تا 65 سالگی قرار دارند باید ماهیانه یک عدد قرص ویتامین D مصرف کنند، ما در مشهد در مدارس دخترانه قرص ویتامین D را به دانش آموزان داده‌ایم، افرادی که بالاتر از سن 65 سالگی هستند باید هر2 هفته یک بار یک عدد قرص ویتامین D مصرف کنند.

رئیس کنگره‌ با اشاره به استاندارد بودن مکمل‌های ایرانی افزود: میزان مکمل‌های ایرانی استاندارد بیشتر از مکمل‌های خارجی است بنابراین ایرانیان می‌توانند از مکمل‌های استاندارد استفاده کنند.

وی یادآوری کرد: کارت رشد کودک نشان دهنده سلامت کودک است، متأسفانه برخی افراد تصور می‌کنند که اضافه وزن و چاقی نشان دهنده سلامت کودک است در حالی که این باوری اشتباه است، ما باید در زمینه مصرف مکمل‌ها احتیاط را رعایت کنیم زیرا خود مکمل‌ها هم عوارض دارند بنابراین باید مکمل‌ها زیر نظر پزشک استفاده شوند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پ وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۸۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چشمگیر شمار اخراج های پناهندگان از آلمان

بر اساس جدیدترین آمارها در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ شمار اخراج پناهجویان از آلمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، بر اساس جدیدترین آمارها در سه ماهه اول سال 2024 حدود 4800 پناهجو از آلمان اخراج شدند که 1200 نفر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. به گفته مقامات این اعداد ممکن است در طول مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

به این ترتیب تعداد اخراج ها از آلمان در سه ماهه اول سال 2024 به میزان قابل توجهی افزایش یافت. سخنگوی وزارت کشور فدرال آلمان اعلام کرد که از ژانویه تا مارس 2024 در مجموع 4791 پناهجو از این کشور اخراج شده اند این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تعداد آن ها 3565 مورد بوده است.

یک سخنگوی این وزارتخانه ارقام گزارش اشپیگل را که به تحلیل محرمانه این وزارتخانه اشاره داشت تایید کرد. بر این اساس، در ماه مارس حدود 234000 نفر که موظف به ترک کشور بودند در آلمان زندگی می کردند .

بر اساس این گزارش، در محافل امنیتی آلمان این نگرانی وجود دارد که به دلیل فشار بر مقامات پیرامون مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا در تابستان، تعداد اخراج ها به شدت کاهش یابد. از طرفی به دلیل افزایش کنترل های مرزی و استقرار بیشتر، احتمالاً افسران کمتری برای انجام این کار در دسترس خواهند بود.

به گزارش اشپیگل در مجموع، نهادهای آلمانی از ابتدای سال جاری میلادی شاهد کاهش جزئی مهاجرت غیرقانونی بوده اند. با این وجود، مهاجرت همچنان در این کشور در سطح بالایی قرار دارد. به زعم نهادهای آلمانی اعداد و ارقام نباید به این نتیجه برسد که "مهاجرت غیرقانونی اکنون تحت کنترل است.

اداره فدرال مهاجرت آلمان تعداد درخواست های جدید پناهندگی ارسال شده در سه ماهه اول سال 2024 را 65419 مورد گزارش کرد. در سه ماهه مشابه سال گذشته 80978 درخواست اولیه وجود داشت.

کاهش کم سابقه نرخ زاد و ولد در آلمانتهدید اتحادیه راه آهن آلمان علیه دولت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ریزش ۷۹ درصدی تورم تولید/کاهش تورم مصرف‌کننده ادامه دارد؟
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • ورود سامانه بارشی جدید از ۱۶ اردیبهشت ماه
  • مراقب وزش باد خیلی شدید در تهران باشید + جزئیات
  • هشدار هواشناسی درباره وزش باد شدید در تهران
  • افزایش چشمگیر شمار اخراج های پناهندگان از آلمان
  • مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است