Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ شکست آمریکا در اتهام‌پراکنی علیه ایران در قطعنامه شورای امنیت برای تأیید آتش‌بس یمن، عصبانیت هیأت واشنگتن در سازمان ملل را به همراه داشته است.

«رادنی هانتر»، هماهنگ‌کننده هیأت آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت برای تأیید قطعنامه شماره ۲۴۵۰ گفت: «امیدواریم که در روزهای آینده موشک‌ها یا اقدامات سوء ایرانی‌ها وعده صلح را تخریب نکنند و ما را به جایی که قبلاً بودیم بازنگردانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

هانتر با اشاره مفاد ضدایرانی حذف شده از قطعنامه مذکور گفت: «اما اگر این اتفاق بیفتد، این شورا ممکن است بابت این مورد حذف شده تأسف بخورد.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه شب قطعنامه شماره ۲۴۵۰ را که برای تأیید آتش‌بس میان گروه‌های یمنی صادر شده به تصویب رساند.

۱۵ کشور عضو شورای امنیت پنجشنبه بعد از جدال‌های چند روزه بر سر دو قطعنامه رقیب جهت تأیید آتش‌بس یمن سرانجام پیش‌نویس تهیه شده توسط انگلیس را به تصویب رساندند.

قطعنامه‌ای که به تصویب رسید با آنچه مد نظر آمریکا بود تفاوت داشت. در روزهای گذشته، انگلیس و آمریکا دو پیش‌نویس رقیب در شورای امنیت توزیع کردند.

روسیه با پیش‌نویس آمریکا به دلیل آنکه اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کرد، مخالف بود و به همین دلیل اعضا بعد از چندین روز مذاکره، سرانجام پنجشنبه شب تصمیم گرفتند پیش‌نویس انگلیس را به رأی بگذارند تا بدین ترتیب، تلاش‌های واشنگتن برای گنجاندن اتهامات ضدایرانی در این قطعنامه ناکام بماند.

روسیه در ماه فوریه هم قطعنامه مورد حمایت آمریکا درباره یمن که به دنبال اتهام‌پراکنی علیه ایران بود را وتو کرد. قطعنامه‌های شورای امنیت برای تصویب نیازمند ۹ رأی موافق و عدم وتوی روسیه، چین، آمریکا فرانسه و انگلیس هستند.

گروه‌های یمنی بعد از یک هفته گفت‌وگو زیر نظر سازمان ملل، پنجشنبه دو هفته گذشته در استکهلم سوئد اعلام کردند به توافقی برای آتش‌بس در شهر بندری الحدیده دست پیدا کرده‌اند. این توافق از بامداد سه‌شنبه اجرایی شد.

قطعنامه‌ای که جمعه به تصویب رسید «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل اجازه می‌دهد تیمی را برای تسهیل اجرای توافق استکهلم و نظارت بر آن مستقر کند.

این قطعنامه به علاوه توافق استکهلم را تأیید کرده و از گوترش می‌خواهد در اسرع وقت پیشنهاداتی را برای حمایت کامل سازمان ملل از این آتش‌بس ارائه کند. این قطعنامه به وضعیت سخت انسانی در یمن هم اشاره کرده و از تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد یک روند سیاسی فراگیر حمایت می‌کند.

یمن از سال ۱۳۹۴ هدف حمله نظامی عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی متحد ریاض در قالب «ائتلاف عربی» قرار گرفته است. این ائتلاف از حمایت سیاسی، تسلیحاتی و لجستیک آمریکا، انلگیس و فرانسه برخوردار است.

طبق گزارش‌های قبلی سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) از زمان حمله عربستان در مارس ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر از جمله ۲۲۰۰ کودک در یمن کشته شده‌اند اما روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست ۲۰۱۸ نوشت که آمار کشته‌ها از ۵۰ هزار نفر فراتر رفته است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

فارس

انتهای پیام/

171 / 156 آمریکا یمن شورای امنیت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آمریکا یمن شورای امنیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۹۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه عمل نکرده است

بورل اظهار کرد: اتحادیه اروپا باید با کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای ایجاد راه حل سیاسی در خاورمیانه همکاری کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه عمل نکرده است، افزود: امیدوارم بتوانیم با برقراری آتش‌بس دائمی در غزه، درباره راه حل سیاسی این بحران بر اساس راه حل دو دولتی فعالیت کنیم.

سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه از جنگ اسرائیل در غزه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ با ۱۴ رای مثبت این شورا و نیز رای ممتنع آمریکا و عدم وتوی این کشور، با قطعنامه‌ای (قطعنامه ۲۷۲۸) برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه موافقت کردند تا در ۱۵ روز باقیمانده در ماه مبارک رمضان آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود.

آمریکا پیش‌تر سه قطعنامه آتش‌بس را وتو کرده بود، اما این بار به این قطعنامه رای ممتنع داد و به این ترتیب، به دلیل عدم مخالفت اعضای دائم شورای امنیت و بدون هیچ مخالفتی این قطعنامه به تصویب رسید. این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائمی شورای امنیت تنطیم کرده بودند.

این قطعنامه خواستار اجرای آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده و گفته است: آتش بس فوری در ماه رمضان توسط همه طرف‌ها رعایت شود که منجر به آتش بس پایدار می‌شود.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسیران و تضمین دسترسی بشردوستانه برای رفع نیاز‌های پزشکی و سایر نیاز‌های بشردوستانه آنها شده است و از طرفین می‌خواهد به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی در رابطه با تمام افراد بازداشتی عمل کنند.

دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه امروز (سه‌شنبه) آخرین آمار کشتار و ویرانی ناشی از حملات ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه را با گذشت ۲۰۰ روز از جنگ اعلام کرد.

این دفتر در گزارش خود آورده است: پس از گذشت ۲۰۰ روز از جنگ نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، ۴۱ هزار و ۱۸۳ نفر در جرگه شهدا و مفقودان هستند. از این تعداد، اسامی ۳۴ هزار و ۱۸۳ نفر به عنوان شهید در مراکز پزشکی ثبت شده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه
  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • سرپیچی رژیم صهیونیستی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل
  • بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه عمل نکرده است
  • آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد
  • آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد