Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی کریمی اورعی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: درآمدزایی در مؤسسات قرآنی تاکنون به نتیجه مثبتی نرسیده و با این مسیری که در حال حاضر وجود دارد، نمی‌توان گفت در آینده هم نتیجه مطلوبی خواهد داشت. علتش این است که در ماهیت کار مجموعه‌های قرآنی، کار فرهنگی تعریف شده است.

وی ادامه داد: کار فرهنگی هم اینگونه است که فرد بیش از آن که به فکر درآمدزایی باشد باید در اندیشه تأثیرگذاری فرهنگی در مخاطب باشد و این چنین حالتی می‌طلبد که فرد به صورت دائم درحال هزینه کردن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برابری هزینه و درآمد در صورت وجود پشتیبان
کریمی اورعی افزود: اگر هم درآمدی از محل آموزش‌ها به دست آید فقط صرف همان هزینه‌های آموزشی و جاری در مجموعه و مؤسسه قرآنی خواهد شد، این وضعیت برابری درآمد و هزینه هم زمانی تحقق خواهد یافت که یک پشتیبانی سخت‌افزاری از مؤسسه قرآنی انجام شود؛ یعنی حداقل مکان ثابتی در تملک خود داشته باشد که در حال حاضر اکثر مؤسسات قرآنی اینگونه نیستند.

مدیرعامل مؤسسه عصر قرآن مشهد اضافه کرد: در این زمینه راهکار اصلی جذب حمایت مردمی است. نظر من این است که فعالان قرآنی در مؤسسات باید خود دست به کار شوند و پشتوانه لازم برای گذر امورات مالی خود را فراهم کنند.

کریم اورعی اظهار کرد: حمایت‌های نهادی وضعیت آشفته‌ای دارد به طوری که حتی انجام امور اداری مربوط به مؤسسات با مشکلاتی در نهادها و سازمان‌ها مواجه است و در نتیجه باید از حمایت‌های سازمانی و نهادی قطع امید کرد.

وی ضمن انقادی به فعالیت مؤسسات قرآنی گفت: بخش عمده درآمد مؤسسات از نوع آموزش‌هاست، اگر نوع آموزش‌ها در مجموعه قرآنی بتواند، برای مخاطب جذاب باشد، هم از جهت هزینه کردن مخاطب در مؤسسه و هم از جهت تبلیغ فعالیت قرآنی مناسب خواهد بود اما وقتی مخاطب از فعالیت‌ها راضی نمی‌شود به طور طبیعی ورودی آموزشی نخواهد داشت و در نتیجه به افت درآمدی می‌رسد.

کار فروشگاهی با هدف فرهنگی در تضاد است
کریم اورعی افزود: برخی از مؤسسات نیز وارد کار فروشگاهی و عرضه محصولات قرآنی شده‌اند. این کار نمی‌تواند موفق باشد چرا که مجموعه قرآنی را از هدف کار فرهنگی خود دور می‌کند و لذا یک مؤسسه قرآنی که در اساسنامه و تعریف شکل‌گیری باید فعالیت آموزشی داشته باشد، نباید به کار خرید و فروش وارد شود.

وی بیان کرد: اگر ما بخواهیم از ماهیت کاری خود جدا شویم، هم از جهت آموزش و در محتوای فعالیت‌ها دچار آسیب دیدگی خواهیم شد و در کار فروشگاهی و از نظر درآمدزایی هم موفقیت چندانی نخواهیم داشت.

کریمی اورعی با بیان اینکه البته مشکلات مالی در مؤسسات وجود دارد، گفت: ما که دست به تأسیس یک مجموعه قرآنی با اولویت فعالیت فرهنگی زده‌ایم، هدفمان کسب درآمد نبوده که حالا مدعی شویم پولی دستمان را نگرفته و چون به نتیجه نرسیدیم، پس راهمان را عوض کنیم.

وی با اشاره به اینکه ضرر مالی در مؤسسات قرآنی را نه می‌توان رد و نه می‌توان تایید کرد، گفت: اگر به سیره معصومین(ع) در تبلیغ دین نگاه کنیم، آن بزرگواران نیز چنین دغدغه‌ای نداشتند و خود را مأمور به وظیفه می‌دانستند؛ ما هم اگر قدم در راه بگذاریم و نیت خالص داشته باشیم، خدا ما را یاری می‌کند؛ اگر هم به نتیجه مادی خوبی نرسیدیم حداقل انجام وظیفه کرده‌ایم.

مدیرعامل مؤسسه عصر قرآن مشهد ادامه داد: ما در حال حاضر مکان‌ها و ساختمان‌های متعددی از محل حمایت‌های مردمی در اختیار داریم که از ابتدا چنین بستری را نداشتیم و به تدریج و با انجام فعالیت‌های قرآنی، جذب حمایت‌های مردمی حاصل شده است؛ ما اگر در کارمان نیت درست و خالص داشته باشیم، خدا به چرخیدن چرخ فعالیت‌های قرآنی کمک می‌کند.

پیوند فعالیت‌های آموزشی و تبلیغی پاسخگو با پژوهش
وی گفت: فعالیت‌های تبلیغی و پژوهشی در مؤسسات قرآنی پیوند محکمی به مبحث آموزش دارد؛ یعنی وقتی آموزش‌های ما یک عقبه پژوهشی نباشد و آموزش‌ها مورد ارزیابی علمی و سنجش کاربردی و اجتماعی قرار نگرفته باشد، قطعا فعالیت آموزشی ما پاسخگو نخواهد بود و به همین جهت در برگزاری کلاس‌های آموزش در مؤسسات دچار ریزش می‌شود‌.

کریمی اورعی ادامه داد: باید از خود سؤال کنیم که ما چه چیزی برای ارائه به مردم داریم؟ ما باید راهکاری برای ارائه آموزش‌های خود داشته باشیم که مخاطب در دسترسی به آن‌ها به نکات تازه‌ای برسد نه اینکه بگوید از قبل به این آموزش‌ها دسترسی داشته‌ام.

وی اضافه کرد: البته از دیگر ثمرات کار درست پژوهشی، تبلیغ است و قطعا نوع تبلیغ بر مبنای پژوهش‌های انجام شده با شرایط قبل از آن متفاوت خواهد بود؛ قطعا وقتی یک شخص بررسی آیه‌ای را بر مبنای طرح پژوهشی تدبر در آیات قرآن انجام داده و به مخاطب ارائه می‌کند، با یک شرایط معمول روخوانی تفسیر متفاوت خواهد بود.

کریمی اورعی افزود: وقتی بر مبنای نیاز مخاطب، پژوهش‌ها به تولید علم منجر می‌شود مخاطب هم احساس می‌کند که این مسیر پاسخگوی مشکلات و سؤالات اوست؛ مشکل جدی که در آموزش‌های قرآن و حدیث جامعه ما وجود دارد این است که قبل از فعالیت‌ آموزشی و تبلیغی ما، تحقیقی مبتنی بر شرایط اجتماعی و درد مردم انجام نمی‌شود و آثار پژوهشی بسیاری از مجموعه‌های حوزوی و دانشگاهی دردی از مردم دوا نمی‌کند.

مدیرعامل مؤسسه عصر قرآن مشهد شکل گیری تشکل‌های قرآنی را به منظور هم‌افزایی و هم‌اندیشی در پیشبرد فعالیت‌های قرآنی مثبت ارزیابی کرد و گفت: درحال حاضر چنین شرایطی وجود ندارد و هر کسی در هرسازمان و نهادی ساز خود را می‌زند و یک حرکت هم‌افزا برای ترسیم چشم‌انداز کار قرآنی و رسیدن به نتیجه مطلوب وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فعالیت های قرآنی موسسات قرآنی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۴۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتار پلیس ایالات متحده با اساتید و دانشجویان ماهیت دروغین دموکراسی غرب را افشا کرد

ایسنا/ایلام مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام گفت: رفتار خشن دولت آمریکا در سرکوب اساتید و دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی ماهیت دروغین لیبرال دموکراسی غربی را افشا کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدرضا حسینی‌نیا در تجمع جامعه دانشگاهی دانشگاه ایلام در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی در اعتراض به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت از ملت مظلوم فلسطین با اشاره به عملیات غرور آفرین «وعده صادق» که توسط دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام گرفت، اظهار کرد: این عملیات به افسانه شکست‌ناپذیری ارتش رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی پایان داد.

وی وحشی‌گری و رفتار خارج از عرف پلیس ایالات متحده در سرکوب اساتید و دانشجویان آزادی‌خواه و معترض به جنایات رژیم صهیونیستی را نشانه اضمحلال حکومت ایالات متحده آمریکا دانست و گفت: در سال ۱۴۰۱ دولت آمریکا به همراه دیگر کشورهای غربی توطئه‌ای پیچیده را برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی طراحی کردند، اما امروز به فضل الهی ایران اسلامی در آرامش و امنیت است، اما خود آمریکا با بحران روبروست.

مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام، با اشاره به آیه ۵۶ سوره مائده: «وَ مَن یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسولَهُ وَالَّذینَ آمَنوا فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ»، و وعده صادق خداوند در پیروزی جبهه حق، یادآور شد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۶ در دیدار با «دانیل اورتگا»  رئیس جمهور وقت کشور نیکاراگوئه بحث افول قدرت جهانی ایالات متحده آمریکا را مطرح کردند، که حوادث جهانی و داخلی کشور آمریکا، به خوبی نمایانگر این واقعیت است.

  حسینی‌نیا، افزود: همچنین صاحب نظران مطرحی، همچون: «ساموئل هانتینگتون»، «فرانسیس فوکویاما» و «نوام چامسکی» به صراحت در نوشته‌های خود موضوع افول قدرت آمریکا را مطرح کرده‌اند.

مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام با بیان اینکه رفتار خشن دولت آمریکا در سرکوب اساتید و دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی ماهیت دروغین لیبرال دموکراسی غربی را افشا کرد، تصریح کرد: رژیم کودک کش و گرگ صفت اسرائیل دهها هزار انسان بی‌گناه را در غزه به خاک و خون کشیده است، اما آمریکا و متحدانش با تمام توان از این رژیم جعلی حمایت می‌کنند، که این موضوع نشانه پوشالی بودن شعار حقوق بشر و آزادی مورد تأکید این کشورهاست.

در ادامه شرکت‌کنندگان در این تجمع با شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل»، سرکوب دانشگاهیان مدافع مردم مظلوم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کردند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • رفتار پلیس ایالات متحده با اساتید و دانشجویان ماهیت دروغین دموکراسی غرب را افشا کرد
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • سمنان در تعریف پیوست فرهنگی الگوی کشور شود