Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@21:34:09 GMT

یک تهرانشناس: تهران پیش پرده خوان ندارد

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۷۵۵۸۱

یک تهرانشناس: تهران پیش پرده خوان ندارد

یک تهرانشناس با اشاره به اینکه متاسفانه پیش پرده خوانی‌ها ضبط و ثبت نشد و برای انتقال این میراث - همتی صورت نپذیرفت، گفت: متاسفانه تهران دیگر پیش پرده خوان ندارد. ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ اجتماعی تهران سفر نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، پیش‌پَرده به نمایش کوتاهی گفته می‌شود که پیش از نمایش اصلی یا در میان آن برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌پرده در قدیم در لابلای برنامه‌های تماشاخانه‌ها بین پرده‌های اصلی نمایش اجرا می‌شده‌است. در این رابطه نصرالله حدادی - تهرانشناس با تاکید بر اهمیت پیش‌پَرده خوانی از منظر میراث فرهنگی تهران به تسنیم عنوان کرد: پیش‌پرده ها از تهران و بیشتر در تماشاخانه‌های پایتخت رایج بود.

سفر از خصلت های مهم حکیم های ایرانی/ساخت هتل از روی کتاب هفت پیکر نظامیموزه صدای طهرون راه اندازی شود / تهرانی که دیگر لک لک نداردپیوستن معاون رئیس جمهور به پویش سه شنبه‌های بدون خودرو/سرنوشت کارتهای بین المللی سفر در محاق

وی ادامه داد: از شاخص ترین پیش پرده خوانها می‌توان به عبدالعلی همایون، جمشید شیبانی٬ ملکه حکمت شعار، عزت الله انتظامی، مجید محسنی٬ حمید قنبری٬ نصرت کریمی٬ مرتضی احمدی و پرویز خطیبی اشاره کرد که متاسفانه دیگر این پیش پرده خوانها را نداریم.

حدادی تصریح کرد: پیش پرده خوانها در میان پرده ها برای مردم به صورت بداهه می‌خواندند تا انها را سرگرم کنند تا از سروصدا جلوگیری شود، ولی متاسفانه آنطور که باید و شاید این پیش پرده خوانی‌ها ضبط و ثبت نشد و برای انتقال این میراث نیز همتی صورت نپذیرفت.

گفتنی است، پیشینه پیش‌پرده خوانی به تئاتر یونان باستان برمی‌گردد و تاریخ تقلید از آن به بعد از رنسانس در اروپا می رسد. در آغاز "انترلود Interludium" نامیده می‌شد و بعد در فرانسه عنوان "آوان سن" را بر آن نهادند. در فارسی اولی را می‌توان میان پرده و دومی را پیش پرده نامید.

در ایران پس از مشروطیت عنوان دوم را پسندیدند. تفاوت عمده میان پیش‌پرده ایرانی با فرنگی در محتوای آن‌هاست. پیش‌پرده‌ها در فرانسه بیشتر مشتمل بر موسیقی و نوشته‌های کوتاهی می‌شد که از نظر موضوع با محتوای تئاتر در ارتباط بود. در ایران ولی به مصداق هر چه می خواهد دل تنگت بگوی٬ از آن استفاده‌های تبلیغاتی می‌کردند و غالبا با حاکمیت سرشاخ می شدند و با سانسور و جریمه و زندان پاسخ می‌گرفتند. به این ترتیب پیش‌پرده خوانی کار خطرناکی بود و دل شیر می‌خواست که پیش‌پرده خوان‌ها داشتند و بی هیچ هراسی کار خود را ادامه می دادند.

دیوارهایی که میعادگاه عکاسی توریست‌های خارجی است + تصاویرخوابگاه شبانه یک شاه میزبان یک ساز الهام گرفته از دار قالی + تصویرتفاوت انتخاب صندلی مسافران ایرانی و اروپایی در سفرهای جاده‌ای

انتهای پیام/

R1014143/P1014143/S2,25,1416/CT1 واژه های کاربردی مرتبط پژوهشگاه میراث فرهنگی موزه‌های ایران سازمان میراث فرهنگی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پژوهشگاه میراث فرهنگی موزه های ایران سازمان میراث فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی موزه های ایران سازمان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۵۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ دوربین پلاک خوان برای نخستین بار در زابل نصب می‌شود

 علیرضا ملاشاهی در جلسه تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان شهرداری و شرکت مخابرات، اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌ها یکی از اصلی‌ترین پایه‌های توسعه و پیشرفت هر منطقه‌ای است و یکی از این زیرساخت‌ها در حوزه ارتباطات است.

وی با اشاره به شتاب طرح ملی فیبرنوری مشترکان خانگی افزود: با برنامه‌ریزی و سیاست‌های دولت سیزدهم و تاکید استاندار سیستان وبلوچستان هر روز شاهد توسعه و پیشرفت در تمامی عرصه‌ها در این استان هستیم و امروز نیز طرح ملی فیبر نوری مشترکان خانگی برای دومین بار در شهر زابل در حال اجراست.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل ادامه داد: در راستای کاهش بار ترافیکی و ثبت تخلفات رانندگی، ۲۰ دوربین‌ پلاک‌خوان از سوی شرکت مخابرات خریداری و در نقاط پیش بینی شده با مدیریت شهرداری در سطح این شهرستان نصب خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • ۲۰ دوربین پلاک خوان برای نخستین بار در زابل نصب می‌شود
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • متاسفانه در سنوات گذشته از آسفالت مناسبی برای بزرگراه‌ها استفاده نشده است
  • تاکسی‌های قم مجهز به کارت‌خوان می‌شوند
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل
  • افشا شد: قول‌های بارسا به ژاوی چه بود!‏