Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهستان شمیل دارای مناطق بکر طبیعی و گردشگری فراوانی مانند قلعه شمیل، رودخانه های پر آب و سبزه زار ها در دل رشته کو ه های زاگرس بوده که فقر امکانات رفاهی موجب ناشناخته شدن این منطقه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ شمیل دهستانی واقع در  رشته کوه های زاگرس با جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر  و دارا بودن آب و هوای گرم و خشک در شمال شرق هرمزگان در فاصله 80 کیلومتری شهر بندرعباس قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دهستان شامل روستاهای فراوان از جمله حسنلنگی، کرمون، چاهخرگ، زمین سنگ، شهرابی، سرزه آلمهتریان، سهرابی، سرخنگی، نیان، سر ریگ، بالولی، گزشهنه، سرسماد، گرده، صفرباقری، باقلاقات، گنبدسرخ، پشتکوه، آبگولمان، سلوبلم، کوهدازان، کوه لهرو، آب کهور، سنگ بهمن، سرزه پشت بند، سرزه خاروک، زهوکی و.... است.

دهستان شمیل دارای مناطق بکر طبیعی و گردشگری فراوانی مانند قلعه شمیل، رودخانه های پر آب و سبزه زار ها در دل رشته کوه های زاگرس بوده که فقر امکانات رفاهی موجب ناشناخته شدن این منطقه شده است.


دهستانی که به جای پیشرفت پسرفت می کن

درگذشته های دور این دهستان تامین کننده نیازهای رفاهی روستاهای مختلف اطراف بوده و امکانات فراوانی از جمله بانک، سازمان کمیته امداد و ...در آن وجود داشته اما با مرور زمان به جای پیشرفت در زمینه های مختلف پس رفت کرده و اندک امکانات موجود نیز از این دهستان گرفته شده است.

در دهه های گذشته دهستان شمیل تداعی گر سر سبزی و نخل های سر به فلک کشیده بود تا اینکه در سال 1388 آتش بر جان باغات این منطقه افتاد و امید را از کشاورزان این دهستان گرفت و دیگر خبری از سرزندگی و شادابی در این منطقه نیست و کشاورزن این منطقه را بی کار ساخته است.

با احداث سد شمیل و نیان در این منطقه تنها تا مدت کوتاهی اهالی را مشغول به کارگری کرد و بعد از آن مردمان این دهستان برای به دست اوردن شغلی مناسب مجبور به ترک روستا و مهاجرت به شهرها شده اند.

با ورود به این روستا حضور زنان این منطقه در کشاورزی چشم هر رهگذری را به خود جلب می کند؛ بانوانی که برای کمک به تامین معیشت خانوده مجبور به کارگری در زمین های زراعی بوده و دوشادوش مردان در فصل پاییز و زمستان به برداشت محصولات کشاورزی خارج از فصل مشغول هستند.

هرچند که با استمرار غول خشکسالی در سراسر استان اکثر مناطق با نبود و کمبود آب مواجه هستند اما خوشبختانه این دهستان هیچ گونه کمبود آبی نداشته و تنها مشکلی آبی که مردم این منطقه با ان دست و پنجه نرم می کنند تصفیه نشدن آب آن بوده که این عامل بیماری های کلیوی را برای اهالی شمیل به ارمغان آورده است.

 

شمیل زیر پونز نقشه هرمزگان

یکی از ساکنان این دهستان در گفتگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه این دهستان زیر پونز نقشه مسئولان قرار گرفته است، اظهار کرد: در گذشته این روستا دارای امکانات فراوانی بوده اما با مرور زمان مسئولان به جای افزودن به آن امکانات اولیه نیز از این دهستان گرفتند.
این فرد شمیلی تصریح کرد: در دهه های گذشته شمیل مرکز ارائه خدمات به روستاهای اطراف بوده اما این روزها نبود امکانات رفاهی و اداری کافی در این منطقه مردم را با چالش های فراوانی روبرو ساخته است.
وی افزود: سدهای بزرگ شمیل و نیان که مرجع آبرسانی برای مرکز استان و سایر شهرستان ها بوده در این دهستان قرار دارد اما مسئولان هیچ گونه خدماتی را برای مردم این منطقه انجام نمی دهند و حتی آب مصرفی مردم نیز تصفیه نشده بوده که اکثر اهالی منطقه مبتلا به بیماری های کلیوی شده اند.
این روستایی با بیان اینکه شمیل دروازه ورود به چند روستا است، گفت: پیچ های خطرناک در جاده های این منطقه، عرض کم خیابان ها و نبود علاوم راهنمایی و رانندگی از جمله عواملی هستند که موجب ایجاد تصادفات مختلف در این دهستان می شود.
وی خاطر نشان کرد: جمعیت مردم شمیل به حد نساب تبدیل به بخش شدن را دارد که ما اهالی این منطقه چشم انتظار تحقق شدن این ده به بخش بوده تا شاید مسئولان استان این دهستان را نیز ببینند و خدماتی برای این منطقه صورت انجام دهند.


انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری گرامیداشت روز معلم در بخش شمیل بندرعباس

سرهنگ حمید ماندگاری فرمانده ناحیه سپاه بندرعباس گفت: این مراسم با حضور معلم‌هایی از ۴۰ روستای بخش شمیل در مدرسه شبانه روزی امام رضا (ع) شمیل برگزار شد.

سرهنگ  ماندگاری افزود: معلم‌ها سنگربان و پشتیبان محکم این انقلاب هستند و این حقیقت همیشه ماندگار برکسی پوشیده نیست.

در پایان این مراسم از معلم‌های سراسر بخش شمیل قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • برگزاری گرامیداشت روز معلم در بخش شمیل بندرعباس
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • عشقی فراتر از خدمت.../ماندن در منطقه محروم؛ به واسطه عشق به دانش‌آموزان
  • پسرفت دریای خزر مشکل بنادر مازندران
  • برجای ماندن چندین شهید و زخمی در بمباران محله‌های مسکونی غزه
  • حجاب مانعی برای پیشرفت نیست
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • ژاوی: تصمیم‌ به ماندن در بارسلونا ساده بود؛ همه باید در فصل آینده پیشرفت کنیم
  • بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از طرح آبرسانی به شهرستان بهمئی
  • شرط موفقیت تیم ملی فوتسال در جام‌جهانی/ جلسه با تاج برای ماندن