Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۴ مهر ۱۳۹۷، طرح فراکسیون زنان برای محدودیت ازدواج دختران را با قید یک فوریت تصویب کردند. نمایندگان طرح مذکور را برای بررسی تخصصی به کمیسیون حقوقی‌قضایی مجلس ارجاع دادند. بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که طرح افزایش حداقل سن ازدواج می‌تواند از فرصت‌های ازدواج دختران بکاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در همین زمینه بهمن طاهرخانی عضو کمیسیون حقوقی‌قضایی مجلس در خصوص طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی مبنی بر افزایش حداقل سن ازدواج گفت: در موضوع سن ازدواج واقعیت این است که ما باید شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور خودمان را در نظر بگیریم تا در این خصوص به مسائل دارای اولویت بپردازیم.

 

عضو کمیسیون حقوقی قضایی با بیان اینکه براساس داده‌های آماری کشور و سابقه‌ فعالیت در دستگاه قضا تا حدی از وضعیت ازدواج‌های کشور اطلاعاتی دارم، اظهار کرد: در مسئله سن ازدواج تجربه‌ها نشان می‌دهد که محدودیت قانونی برای ازدواج دختران وپسران،می تواند جامعه را با مشکل مواجه کند.زیراجامعه ایرانی شرایط فرهنگی اجتماعی خاص خودراداردکه قابل قیاس با هیچ یک ازکشورها نیست.

 

اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی، ضرورت ندارد

 نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش از این ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی، مکانیزم خاصی را برای کنترل و بازدارندگی ازدواج دختران زیر ۱۳ سال پیش‌بینی کرده است، اظهار داشت: در مسئله ازدواج دختران زیر ۱۳ سال، نظارت دادگاه به‌خوبی انجام می‌شود و قانون مانع ازدواج‌های در سنین پایین می‌شود. همچنین در احکام شرع انور اسلام ملاک و معیارهایی برای سن مناسب ازدواج داریم و ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی سن ازدواج را بر اساس نظر اکثریت فقها به این شکل تدوین کرده است. بنابراین اصلاح ماده ۱۰۴۱ موضوعیت ندارد.

 

محدودیت قانونی در سن ازدواج دختران آسیب‌زا است

 طاهرخانی تصریح کرد: ممنوعیت در سن ازدواج با توجه به سرعت رشد جسمی دختران و پسران به نوعی محدودیت بی دلیل و آسیب زا است. افزایش سن ازدواج دختران به دلیل محدودیت‌ها وکاهش سن بلوغ جسمی، چالش‌های عدیده‌ای را برای جامعه ایجاد می‌کند. چرا که در جامعه ما ارتباط دختر و پسر برخلاف قوانین عرفی و شرعی است.

 

طلاق در سنین بالا نگران کننده است

وی در انتها گفت: فرآیند نظارت دستگاه قضا با کمک قانون انجام می‌شود. البته استثنائاتی در جامعه وجود دارد ولی ازدواج دختران زیر ۱۳ سال اجتناب ناپذیر است. در این موضوع نباید منافع عمومی را فدای استثنائات کنیم. اگر دختری زیر ۱۳ سال ازدواج کرد و به طلاق انجامید، آن را به کل جامعه و گروه‌های سنی تسری ندهیم. با توجه به آمارهای رسمی و معتبر، نگرانی اصلی بنده از  شمار طلاق‌ در سنین بالا است.

 

بنابراین با توجه به افزایش سن ازدواج به‌ نظر می‌رسد که وضع قوانین تشویقی و حمایتی ازدواج در برابر طرح اصلاح حداقل سن ازدواج اولویت دارد. زیرا افزایش سن ازدواج مشکلات زیادی برای جامعه دارد که پدیده تجرد قطعی دختران از جمله آن معضلات محسوب می‌شود.

 

مهر

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: گوناگون مجلس شورای اسلامی دختران جام نیوز ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۹۲۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دختران هندبال آماده قدرت نمایی با مربی قدیمی

به گزارش "ورزش سه"، بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی زنان آسیا آذرماه امسال و بیست و چهارمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی جوانان جهان ۳۰ خرداد لغایت ۱۰ تیرماه به میزبانی مقدونیه شمالی برگزار خواهد شد و تیم ملی دختران ایران خود را برای حضور قدرتمند در این رویداد آماده می کند. 
تیم ملی جوانان در مسابقات قهرمانی جهان با رومانی هلند و برزیل همگروه است و فدراسیون هدایت این تیم را برعهده نشمین شافعیان قرار داده است. 
شافعیان که سابقه هدایت تیم های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را در کارنامه دارد در آخرین حضورش در تیم ملی موفق شد در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی کشور اردن با صعود به جمع چهار تیم پایانی، برای اولین بار سهمیه دختران هندبالیست در آوردگاه جهانی را کسب کند و اولین رشته‌ توپی بانوان ایران نام گیرد که به مسابقات قهرمانی جهان راه یافته است. اما در همان سال یعنی ۱۴۰۰ به یکباره شافعیان از تیم ملی بنا بر دلایل مختلف و گوناگون کنار رفت.

پس از اینکه نخستین اردوی تیم ملی جوانان در سال جدید به میزبانی تهران به پایان رسید حالا فدراسیون در نظر دارد تا اردوی مشترکی در سمنان برای تیم ملی بزرگسالان و جوانان برپا کند تا دختران بزرگسال نیز خود را برای مسابقات قهرمانی آسیا آماده کنند.

این اردو مشترک با شرکت ۴۱ بازیکن اعم از ۲۰ بازیکن بزرگسال و ۲۱ بازیکن جوان از تاریخ  ۱۱ الی ۱۷ اردیبهشت ماه زیر نظر شافعیان برگزار شود. با توجه به اعلام لیست ۲۰ نفره فدراسیون برای اردوی بزرگسالان، نشمین شافعیان همزمان به عنوان مربی در کنار مریم فخری در تیم بزرگسالان مشغول فعالیت است.

البته نکته قابل توجه در رده جوانان و حضور شافعیان این است که او قرار است بدون دستیار و مربی ایرانی راهی مسابقات قهرمانی جوانان جهان شود. البته مهدی رهبری نیز به عنوان مشاور فنی یا مدیرفنی در اردوی اول کنار او قرار گرفت و حالا در لیست فدراسیون در اردو مشترک سمنان غایب است. مدیرتیم‌های ملی هندبال زنان یعنی مریم رضاییان سرپرست تیم ملی در این اردو است.

شافعیان پس از بازگشت به "ورزش سه" گفت: "از اعتماد رئیس فدراسیون تشکر میکنم. خوشحالم که باز هم افتخار حضور در تیم ملی را دارم. طی این مدت از هندبال به دور نبودم و همیشه پیگیر مسابقات و اردوها بودم."

دیگر خبرها

  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند
  • عکس | مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  • پیام تبریک وزیر ورزش و جوانان در پی قهرمانی تیم ملی فوتبال دختران
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است
  • دختران هندبال آماده قدرت نمایی با مربی قدیمی
  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران