Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قزوين – ايرنا – حضور سوداگران چوب در الموت، تهديد باغ هاي اين منطقه که بخش زيادي از زيبايي هاي طبيعت در اين محدوده بکر قزوين وابسته به آنهاست را بدنبال داشته است.

به گزارش ايرنا، بخش قابل توجهي از زيبايي هاي طبيعت در الموت واقع در شمال شرقي استان قزوين را بايد به لطف برخورداري اين منطقه از باغ هاي رنگارنگ و متنوع ميوه دانست، با اين وجود اخيرا بدنبال حضور سوداگران و دلالان در منطقه که در پي خريد چوب هستند، درختان اين باغ ها با تهديد روبرو شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گفته مي شود دلالان چوب از وضعيت مالي نه چندان مناسب برخي باغداران الموتي سوء استفاده کرده و تلاش مي کنند با پيشنهادات خود آنها را براي قطع درختان و فروش چوب آنها مجاب کنند.
مسئولان جهاد کشاورزي استان قزوين تاکنون به اين موضوع واکنشي نشان نداده اند و مدير جهاد کشاورزي شهرستان قزوين نيز از اين اتفاق اظهار بي اطلاعي کرد، با اين حال بخشدار منطقه قطع درختان باغات و حضور سوداگران چوب در روستاهاي الموت را تاييد کرده است.
درج اخباري از اين موضوع در فضاي مجازي همچنين واکنش مديريت ارشد استان را بدنبال داشت و براساس اعلام مديرکل روابط عمومي استانداري، استاندار قزوين دستور پيگيري و بررسي اين موضوع را صادر کرده است.
** همه روستاهاي الموت با پديده قطع درختان درگير هستند
بخشدار الموت شرقي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در خصوص اين موضوع گفت: متاسفانه حضور سوداگران چوب در سطح منطقه و قطع درختان صحت دارد و اين موضوع تاييد مي شود.
محمدرسول اماني افزود: با همکاري اداره منابع طبيعي بخش از روز گذشته يک پست نگهباني براي جلوگيري از قطع درختان در منطقه فعال شده است که با توجه به گستردگي بخش و تعداد زياد روستاها بدون شک کافي نيست.
وي اظهار داشت: به نظر مي رسد پس از اعمال محدوديت هايي در خصوص قطع درختان در منطقه زاگرس و جنگل هاي شمال سودگران چوب اين بار به منطقه الموت هجوم آورده اند.
بخشدار الموت شرقي با بيان اينکه برخي سودجويان شبانه اقدام به قطع درختان و بارگيري تنه آنها مي کنند،اظهار داشت: برخي افراد نيز با مجوز دستگاه هاي مربوطه مانند منابع طبيعي اقدام به اين کار مي کنند که در اين رابطه بايد دستگاه هاي مسئول پاسخ دهند اما بحث ما بيشتر به موضوع قطع غيرمجاز درختان و قاچاق چوب بازمي گردد که اقدامي غيرقانوني محسوب مي شود.
وي با بيان اينکه پديده قطع درختان بيشتر به باغات شخصي مردم منطقه مرتبط است، افزود: در قانون و دين ما مالکيت شخصي محترم شمرده شده است اما از سوي ديگر قطع هر درخت نيز مذموم شمرده شده و با خود تبعات منفي زيستي و طبيعي زيادي بدنبال دارد.
اماني اظهار داشت: برخورد با پديده قطع درختان و قاچاق چوب به يک دستگاه بازنمي گردد بلکه بايد مجموعه اي از دستگاه ها شامل استانداري، فرمانداري، بخشداري، جهاد کشاورزي، حفاظت محيط زيست، منابع طبيعي و آبخيزداري، نيروي انتظامي و دستگاه قضا در اين خصوص ورود پيدا کنند.
بخشدار الموت شرقي ادامه داد: البته استاندار در اين خصوص پيگير است و اميدواريم با حمايت ها و دستورات وي شاهد جلوگيري از اين پديده رو به افزايش در الموت باشيم.
اماني در ادامه خواستار نظارت بيشتر دستگاه هاي مسئول براي جلوگيري از پديده قطع درختان و نابودي باغات الموت شد و گفت: باغات اين منطقه مواريث طبيعي ارزشمندي هستند که در اثر نابودي آنها خسارات جبران ناپذيري به منطقه وارد مي شود و با خود تبعات فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي زيادي بدنبال خواهد داشت.
وي با بيان اينکه بايد به زواياي مختلف خبر قطع درختان الموت پرداخت، اظهار داشت: چرايي اين موضوع و دليل اينکه عده اي از شهروندان منطقه درختان باغات خود را شايد آن هم به ثمن بخش به فروش مي رسانند، مهم است و بايد آنرا جستجو کنيم.
اين مسئول اضافه کرد: امسال سرمازدگي باغات الموت را شاهد بوديم و متاسفانه باغداران منطقه بدنبال اين اتفاق درآمد خاصي نداشتند و اين وضعيت موجب شده تا بسياري از آنان که معيشت شان با باغداري گره خورده است، نياز مبرم مالي داشته باشند.
وي در پايان اظهار داشت: معتقدم در اين خصوص نبايد همه وقت و انرژي خود را صرف پيدا کردن مقصر بگذاريم بلکه بايد از طريق فرهنگ سازي، اطلاع رساني و آموزش کاري کنيم که اين ناهنجاري و پديده زشت متوقف شود.
** منابع طبيعي قزوين، قطع درختان الموت را به استانداري گزارش داد
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري قزوين نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: براي نخستين بار اين دستگاه ما بود که قطع درختان الموت در سطح نسبتا قابل توجه را به استانداري گزارش داد.
علي اکبر اسدالهي اظهار داشت: قطع درختان در محدوده هاي مربوط به منابع طبيعي نبوده و اغلب به باغات شخصي مردم شامل درختان گردو، آلبالو، گيلاس و توت اختصاص دارد.
اين مسئول ادامه داد: از آنجا که اين اتفاق در حوزه اراضي ملي بوقوع نپيوسته است بايد از سوي ديگر دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزي پيگيري و بررسي شود.
وي اظهار داشت: سوداگران چوب با حضور در الموت و ارايه پيشنهاد به باغداران، اقدام به قطع درختان و خريداري آنها مي کنند.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري قزوين گفت: قيمت چوب درختان افزايش يافته است و همين موضوع پاي سوداگران و دلالان را به برخي مناطق از جمله الموت باز کرده است.
** از قطع درختان ميوه الموت بي اطلاع هستيم
مدير جهاد کشاورزي شهرستان قزوين نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: از ماجراي قطع درختان ميوه در الموت بي اطلاع هستم.
عباس عليخاني با بيان اينکه در شهرستان قزوين 32 هزار هکتار باغ و حدود 450 روستا وجود دارد، اظهار داشت: قادر نيستيم به طور مداوم باغ ها و تعداد درختان آنها را رصد، کنترل و شمارش کنيم.
اين مسئول با بيان اينکه به جز چوب درخت گردو ساير درختان الموت چندان بدرد دلالان و سوداگران چوب نمي خورد، اظهار داشت: تاکنون نامه و گزارش اداري با موضوع پيگيري قطع درختان در اين منطقه به دست ما نرسيده است.
وي اظهار داشت: جهاد کشاورزي در صورت بروز اين اتفاق نيز به دليل آنکه باغات ياد شده، شخصي و در مالکيت افراد حقيقي هستند نمي تواند ورود چندان خاصي داشته باشد و قانوني در اين رابطه براي اين دستگاه وجود ندارد.
** استاندار قزوين دستور بررسي موضوع قطع درختان الموت را صادر کرده است
دبير شوراي اطلاع رساني استان و مديرکل روابط عمومي استانداري قزوين نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: بدنبال ارايه گزارش هاي مردمي و همچنين مراجع ذيصلاح به استاندار در خصوص قطع درختان باغات الموت، وي دستور بررسي موضوع و صحت و سقم آنرا به جهاد کشاورزي استان صادر کرده است.
نصرت الله عليرضايي اظهار داشت: البته ماجرا آن گونه که در فضاي مجازي پيچيده شده نيست و استاندار قزوين در اين خصوص هنوز به شکل مکتوب دستوري صادر نکرده است و در اين رابطه بايد ابتدا گزارش دستگاه هاي مربوطه دريافت شود و مورد بررسي قرار بگيرد.
وي با بيان اينکه مديريت ارشد استان قزوين نسبت به مسايل زيست محيطي حساسيت بالايي دارد و از مسايل مربوط به اين حوزه بي تفاوت عبور نمي کند، اظهار داشت: بدون شک در صورت صحت اين موضوع دستورات لازم در خصوص تشديد نظارت ها و جلوگيري از اين گونه اقدامات و برخورد با عوامل اين پديده صادر مي شود.
3013
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۹۲۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است

وزیر دفاع روسیه امروز جمعه گفت: مسکو هرگز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تهدید نکرده و از نظر نظامی و ژئوپلتیکی (جغرافیای سیاسی) علاقه‌ای به حمله به کشورهای این ائتلاف ندارد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شویگو در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) در آستانه، افزود، ما فقط از مردم خود در سرزمین های تاریخی خود محافظت می کنیم.

شویگو گفت: روسیه همواره نهایت تلاش خود را بکار بسته تا توازن قوا و ثبات راهبردی در جهان را حفظ کند.

وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد، قصد آمریکا برای استقرار زیرساخت های نظامی خود در آسیای جنوبی و شرقی، تهدیدی مستقیم علیه ثبات کشورهای سازمان همکاری شانگهای است.

وی در اظهارنظر درباره اوضاع در منطقه آسیا-اقیانوسیه گفت، ساختارهای نظامی و سیاسی دارای گرایش به آمریکا تلاش می کنند سیستم امنیتی منطقه را بازسازی کنند تا بر این بخش از کره زمین سلطه یابند.

وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد، بازداشت تروریست های افراطی از خاورمیانه و شمال آفریقا به جنوب شرق آسیا زمینه را برای تنش جدید در منطقه ایجاد کرده است.

این مقام روسیه گفت: آمریکا از تاکتیک های دامن زدن به کانون های بی ثباتی در جهان، ایجاد تهدیدهای امنیتی استفاده و در عین حال، کمک های نظامی را به طور همزمان ارائه می دهد.

شویگو همچنین به پیامدهای فاجعه بار احتمالی ناشی از حملات مداوم اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپوریژیا اشاره کرد و گفت حملات مداوم نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپوریژیا که می تواند به عواقب فاجعه بار منجر شود، نگران کننده است.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان اعضای کامل آن هستند. افغانستان، بلاروس و مغولستان کشورهای ناظر آن را تشکیل می‌دهند. آذربایجان، ارمنستان، مصر، کامبوج، نپال، قطر، امارات، عربستان سعودی، ترکیه، سریلانکا، مالدیو، میانمار، بحرین و کویت شرکای گفت‌وگو هستند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • چرا برخی درختان در محدوده باغ‌موزه قصر قطع شده‌اند؟
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی