Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشست کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده استان مرکزی با اشاره به اینکه ۲۰.۲ درصد از زنان روستایی استان مرکزی مجرد هستند تاکید شد: اراک، کمیجان، زرندیه و تفرش در حوزه ناباروری همزمان با کل کشور ارزیابی می‌شوند. ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، وجود روایات فراوان درباره "فرزند" خود شاهد مهمی بر ضرورت فرزندآوری و تولید نسل از دیدگاه اسلام است، از این رو با توجه به تاکیدات اسلام و همچنین منویات مقام معظم رهبری در زمینه ازدواج و فرزندآوری، این دو موضوع از جمله اساسی‌ترین موضعات جامعه به شمار می‌روند که کارگروه‌های مختلفی در رابطه با انها تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده استان مرکزی هم امروز پیرامون بحث ازدواج و تشویق به آن و همچنین فرزندآوری و راه ترویج آن در جامعه برگزار شد.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی استان مرکزی در این جلسه با اشاره به اطلس زنان استان گفت: 20.2 درصد از زنان روستایی این استان مجرد هستند و کمتر از چهار درصد ازدواج ها در سنین زیر 15 سال رخ می‌دهد.

اکرم حمزه‌لوئیان افزود: علی‌رغم تلاشی که برای افزایش ازدواج داریم اما ازدواج زیر 15 سال را انتظار نداریم.

وی تصریح کرد: نرخ باروری در بین زنان سنین 10 تا 14 سال در استان مرکزی 1.8 درصد بوده و این رقم در کشور 2.2 درصد است، شهرستان کمیجان با 2.1 درصد بالاترین نرخ باروری استان را به خود اختصاص داده است.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی استان مرکزی بیان کرد: 18 درصد زنان استان مرکزی تک فرزند و هشت درصد بدون فرزند هستند.

حمزه‌لوئیان ادامه داد: با وجود تمام تلاش‌هایی که می‌شود هنوز 50 درصد بارداری‌های استان که به بخش دولتی مراجعه می‌کنند بدون برنامه‌ریزی و آموزش‌های فبل از بارداری اتفاق افتاده است.

وی عنوان کرد: طبق مطالعات انجام شده 20 درصد زنان استان ناباروری اولیه دارند و 20 درصد ناباروری‌ها هم مربوط به مردان است.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی استان مرکزی اضافه کرد: شهرستان‌های اراک، کمیجان، زرندیه و تفرش هم‌زمان با کل کشور به منظور شیوع ناباروری ارزیابی می‌شوند.

کاهش 5 تا 7 درصدی آمار ازدواج

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری اراک هم در این جلسه با اشاره کاهش آمار ازدواج گفت: سالانه بین 5 تا 7 درصد از میزان ازدواج در کشور کاسته می‌شود، از طرفی در هدف‌گذاری که داریم افزایش 10 درصدی ازدواج را در دستور کار قرار داده‌ایم، یعنی یک اختلاف 17 درصدی که باید توجه کافی نسبت به این مسئله باشد.

علیرضا زارعی تصریح کرد: از طرفی در برخی مناطق با افزایش زاد و ولد اتباع بیگانه و کاهش ولادت در افراد بومی هستیم که این هم به نوعی با مسئله امنیت و مسائل مربوط به آن ارتباط پیدا می‌کند.

وی افزود: بنابراین اگر می‌گوییم افزایش ازدواج و فرزندآوری باید ببینیم آیا در سطح کلان امکانات لازم را فراهم آورده‌ایم، در بحث اشتغال آن طور که باید نتوانسته‌ایم نیازهای زوج‌ها را برطرف کنیم که تمایل به فرزندآوری داشته باشند.

تسهیلات کم‌بهره برای درمان ناباروری مورد توجه قرار گیرد

مدیر کلینیک ناباروری سینا هم با اشاره به بحث ناباروری گفت: هدف افراد از این که برای درمان ناباروری مراجعه می‌کنند شامل سه بحث تداوم نسل، ارتقاء سطح کیفی زندگی و پیشگیری از طلاق می‌شود، اما معضل اصلی در این زمینه بحث مالی و هزینه درمان است.

عزیزی بیان کرد: اگر آزمایش باروری قبل از ازدواج انجام می‌شد کمک بزرگی بود اما بنا به دلایلی از جمله این که انجام این آزمایش خود مانعی برای ازدواج می‌شود و غیره با این موضوع مخالفت شد در صورتی که ازدواج‌هایی که انجام می‌شوند و بعد زوجین متوجه ناباروری می‌شوند به مراتب آسیب‌های بیشتری را به همراه دارد.

وی ادامه داد: مخاطبان این کلینیک بیشتر قشر کارگر و کارمند هستند که از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نبوده که با قیمت‌های بالای هزینه درمان مواجه هستند که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

مدیر کلینیک ناباروری سینا عنوان: موضوعی تحت عنوان قرار دادن تسهیلاتی برای افراد متقاضی درمان ناباروری مطرح شد که متاسفانه پس از پاس‌کاری متعدد بین شورا و شهرداری ابتر ماند.

33 هزار زوج برای درمان به مرکز درمان ناباروری اردبیل مراجعه کردندموسسه "رویان" در درمان ناباروری جزء 4 مرکز برتر دنیامعاون وزیر بهداشت: ‌‌15 درصد زنان در برخی استان‌ها ناباروری دارند

هر دستگاه در حوزه فرزندآوری مکلف به یک وظیفه شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی هم در این جلسه با اشاره به نقش دستگاه فرهنگی در حوزه فرزندآوری گفت: دوستانی که در این سال‌ها فرهنگ فرزند کمتر زندگی بهتر را نهادینه کردند امروز زحمت تشویق جامعه به فرزندآوری بیشتر را هم می‌کشند.

محسن شریفی خاطرنشان کرد: در زمینه تشویق به فرزندآوری یک تکلیف با توجه به توان هر دستگاه مشخص شود تا دستگاه‌ها از وظیفه‌ای که در این حوزه دارند مطلع شوند و درراستای آن تلاش کنند.

استان مرکزی جایگاه خوبی در حوزه فرزندآوری ندارد

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به جایگاه استان مرکزی در حوزه فرزندآوری گفت: در مطالعه‌ای که در زمینه عدم تمایل زنان و مردان به فرزندآوری انجام شد، استان مرکزی در زمینه تمایل مردان به فرزندآوری رتبه آخر کشور و در زمینه تمایل زنان به فرزندآوری هم رتبه 24 کشور را کسب کرد.

زهرا فرجی افزود: از جمله مواردی که به عنوان عوامل عدم تمایل به فرزندآوری مطرح شده‌اند می‌توان به بحث عدم رعایت قوانین حمایت از زنان شاغلی که قصد فرزندآوری دارند اشاره کرد.

وی بیان کرد: از دیگر عوامل هم می‌توان عدم امنیت شغلی مادرانی که در قالب کارکنان قراردادی یا شرکتی هستند را نام برد که نگران به خطر افتادن جایگاه شغلی خود پس از برگشت به کار هستند.

فرجی با اشاره به مسائل دیگری که در حوزه فرزندآوری و عدم تمایل به آن وجود دارد گفت: کاهش اضافه کار هم از دیگر مواردی است که مطرح می‌شود که باید درراستای تشویق زنان به فرزندآوری مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ ت

R41371/P1336/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۹۷۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته

مدیرکل ثبت احوال کردستان از کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج و ۱.۶ درصدی طلاق طی سال گذشته در استان خبر داد.

علی جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان، اظهار کرد: سال گذشته ۲۱ هزار و ۱۲۵ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد کاهش داشته است.

وی تعداد ولادت شهری را ۱۵۴۵۲ واقعه و روستایی را ۵۶۷۳ واقعه اعلام کرد و افزود: تعداد ولادت ثبت شده پسران ۱۰۹۰۹ واقعه و ولادت ثبت شده دختران ۱۰۲۱۶ واقعه بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان خاطرنشان کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برابر ۱۰۶.۸ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه دختر حدود ۱۰۷ واقعه پسر به ثبت رسیده است.

جوکار با بیان اینکه بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با حدود ۱/۳۰ درصد بوده است، ادامه داد: میانگین سن مادران در ولادت‌های ثبت شده ۳۰.۹۵ سال بوده است.

ثبت ۴۰۵ مورد دوقلوزایی در کردستان

وی اضافه کرد: از مجموع ۲۱۱۲۵ واقعه ولادت ثبت شده، ۴۰۵ واقعه دو قلوزایی و ۱۱ واقعه سه قلو زایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: فراوانی پنج نام اول پسران سال گذشته در استان به ترتیب شاهان ۴۷۸ مورد، محمد ۴۴۸، آیهان ۳۷۳ مورد، میران ۲۶۹ و آراد ۲۰۲ مورد بوده است.

جوکار فراوانی پنج نام اول دختران را نیز ماهلین با ۳۷۴ مورد، دلوین ۳۶۱، آن یا ۳۳۹، نورا ۱۹۲ و نیلا ۱۳۲ مورد اعلام کرد.

افزایش ۳.۳ درصدی وفات در کردستان

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۸۱۴۱ واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان تعداد وفات ثبت شده در مردان استان را ۴۶۴۸ واقعه و در زنان ۳۴۹۲ واقعه اعلام و تصریح کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات برابر ۱۳۳.۱ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه وفات ثبت شده در زنان، حدود ۱۳۳ واقعه وفات مردان به ثبت رسیده است.

جوکار اضافه کرد: میانگین سن مردان فوت شده ۶۴.۴۳ سال و میانگین سن زنان فوت شده را ۷۰.۶۵ سال بوده است.

کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج در کردستان

وی گفت: سال گذشته ۱۲۶۰۱ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین ازدواج ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۲۹-۲۵ سال به تعداد ۳۸۵۷ مورد بوده که به روایتی ۳۰.۶ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار تاکید کرد: بیشترین ازدواج ثبت شده زنان مربوط به گروه سنی ۲۴-۲۰ سال به تعداد ۳۳۴۳ مورد بوده که به روایتی ۲۶.۵ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

وی اضافه کرد: میانگین سن ازدواج بار اول مردان استان ۲۸.۲۳ سال و میانگین سن ازدواج بار اول در زنان ۲۴.۱۵ سال بوده است.

کاهش ۱.۶ درصدی طلاق در کردستان

مدیرکل ثبت احوال کردستان تصریح کرد: در سال گذشته ۵۲۲۵ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

جوکار افزود: بیشترین طلاق ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۱۱۵۶ مورد بوده که به روایتی ۲۲.۱ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین طلاق ثبت شده در زنان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۹۸۹ مورد بوده و به روایتی ۱۸.۹ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار اظهار کرد: میانگین سن طلاق بار اول مردان ۳۶.۹۳ سال و میانگین سن طلاق بار اول در زنان استان را ۳۲.۲۴ سال است.

کد خبر 751027

دیگر خبرها

  • بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور/ از رشد موالید تا چند فرزندی
  • ۷۲۱آموزش دهنده در حوزه سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • موانع فرزندآوری باید رفع شود/ زوج‌های جوان و مجرد‌ها باید در مسیر رونق بخشی به خانواده قرار بگیرند
  • عملیات وعده صادق جهانیان را نسبت به مسئله غزه بیدار کرد
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است/ روند کاهشی در مرکز استان
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری