میزگرد| تولید علوم اسلامی راهگشای تحقق وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه است
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۰۱۲۳۷
پیشرفت جامعه در بستر دین از دستاوردهای بزرگ انقلاب است که این آرمان انقلابی در راستای همراهی حوزه و دانشگاه محقق میشود. ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ استانها خوزستان نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، هنر انقلاب اسلامی احیای دین اجتماعی و دین مبارزه است. در این انقلاب حوزه و دانشگاه به شکل منفرد و مجتمع نقش بیبدیلی داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برای بررسی علت لزوم وحدت حوزه و دانشگاه، چرایی این مسئله و چگونگی تحقق آن میزگردی با حضور حجتالاسلام والمسلمین مهدی ترتیفی عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه شهید چمران اهواز و مسلم خوش اخلاق فعال دانشگاهی در دفتر خبرگزاری تسنیم اهواز برگزار شد.
در این میزگرد در ابتدا حجتالاسلام ترتیفی اظهار داشت: شهید مفتح فرزند حوزه و دانشگاه است و ایشان از 15 سالگی وارد حوزه قم شده و از محضر اساتید مانند حضرت امام خمینی(ره) استفاده و مدارج علمی را طی کرده و توانسته در دهه 40 و 50 یکی از اساتید و فضلای حوزه قم شوند.
وی افزود: با این فضل و درجه علمی، شهید مفتح وارد دانشگاه میشود و در مقطع دکتری فلسفه مشغول به تحصیل میشود. این در نوبه خود نشان از یک دغدغه و اهتمام شهید برای آشنایی و نزدیکی این دو نهاد است. در نهایت هم این شهید در 27 آذر در حین ورود به دانشگاه از سوی گروهک فرقان به شهادت میرسد.
گام های مثبت در باره وحدت حوزه و دانشگاه برداشته است
حجت الاسلام ترتیفی گفت: در مسئله وحدت حوزه و دانشگاه واقعیت این است که کارها و گامهای مثبتی برداشته شده است و بسیاری از سوء تفاهمات حل شده ولی آن وحدت حقیقی و آرمانی مثل هر پدیده فرهنگی زمانبر است و نباید انتظار داشت در فاصله کوتاهی محقق شود.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: ما در یک جامعه دینی زیست میکنیم و پیشرفت جامعه را در بستر دین دنبال میکنیم و این دین است که چارچوبها و بسترهای کلی را مشخص میکند و از سویی پیشرفت و تولید علم نیزدر دانشگاه تولید میشود پس برای پیشرفت جامعه راهی جزء وحدت حوزه و دانشگاه نداریم.
حوزه و دانشگاه نقش مکملی پیشرفت جامعه را دارند
وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه نقش مکملی در سعادت جامعه دارند و دو بال برای رشد و پیشرفت هستند و نادیده انگاشتن هر بخشی ممکن است سعادت جامعه را مختل کند. اگر علم دانشگاهی در بستراخلاق دینی تولید نشود؛ انسان به بیراهه میرود و از سویی دیگر اخلاق دینی و راهنمایی دینی بدون علم دانشگاهی محرک نخواهد بود.
وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند درک صحیح علم و دین است
گلستان|جدایی حوزه و دانشگاه سبب انحراف جامعه میشود
رئیس دانشگاه آزاد در جمع طلاب قم: وحدت حوزه و دانشگاه نیاز به بازآفرینی تعاریف دارد
این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: درباره تولید علم اسلامی نباید شتاب زده رفتار کرد. علم اکنون که دست ما است شاید ماحصل یک تلاش هزار ساله است و باید با ممارست و صبوری به سمت تمدن سازی و تولید علم نافع حرکت کنیم. همین الان تلاشهای خوبی شده و نظریههای خوبی از سوی علمای دانشگاه و حوزه تولید شده است. برای تولید علم اسلامی نیاز به گفتگو و تعریف درست مساله داریم.
حجتالاسلام ترتیفی درباره راهکارهای تحقق این وحدت بیان داشت: در مرحله اول نیاز به احترام متقابل دو نهاد به یکدیگر داریم و این احترام به این معنی است که حوزه از روشهای علمی دانشگاه در بخش آموزش و پژوهش و روش تحقیق استفاده کند و دانشگاه نیز در روشهای نهادینه کردن اخلاق، تربیت و تهذیب دانشجو از حوزه استفاده کند. در کنار اینها به استقلال هم احترام بگذارند و نقش مکملی برای هم تعریف کنند. کرسیهای نظریه پردازی میتواند نقش برجسته در نزدیکی بیش از پیش این دونهاد داشته باشد.
وی گفت: شهید شهریاری نمونه مشخص از این افراد است و یک دانشمندی در تراز اول دنیا است که ارتباط وثیقی با حوزه هم دارد و از محضر اساتید حوزه هم استفاده میکند.
شهید شهریاری نمونه مشخص از تربیت یافتگان دانشگاه اسلامی است
مسلم خوش اخلاق فعال دانشگاهی در این میزگرد با اشاره به مبانی وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در اصطلاح ما دو واژه وحدت و اتحاد داریم. اتحاد بیشتر معطوف به اساتید این دو بخش است ولی وحدت در مسأله مبانی علمی و نظری حوزه و دانشگاه مطرح میشود.
وی افزود: پیشرفتهای خوبی در رسیدن و وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه صورت گرفته است ولی برای تحقق آرمانی این مساله می بایست ریشه این عدم وحدت را متوجه باشیم و برای آن چاره اندیشی کنیم.
مبانی معرفتی وحدت حوزه و دانشگاه باید به هم نزدیک شود
خوش اخلاق ادامه داد: ارتباطی که بین اساتید دانشگاه حوزه و دانشگاه است کنش متقابل گسسته است. رقابت در کل امری مذموم نیست ولی باید تلاش شود این کنش از گسستگی به کنش متوازن و پیوسته تبدیل شود. زیرا این رقابت در خوشبینانه ترین حالت ممکن است هر دو بخش را از هم محروم سازد. هر چند ممکن است سبب تولید رفتارهای برای عقت نگه داشتن بخشی شود.
این فعال دانشگاهی بیان داشت: یکی از علل عدم شکلگیری این وحدت، اختلافات سیاسی و مساله توزیع قدرت است. این اختلاف سیاسی ریشه در فلسفه اخلاقی و معرفی حوزه و دانشگاه دارد. مبانی معرفت شناسی حوزه الهی است ولی در دانشگاه از بدو تولد انسان محوری است. هر چند دانشگاه پس از انقلاب رشد والایی داشته و مملو از اساتید و دانشجویان خدامحور است ولی در جهتگیری و روح حاکم همچنان مشکل داریم.
تولید علوم اسلامی راهگشای تحقق وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه است
وی افزود: حضور اساتید خدا باور در دانشگاه ممکن است به تنهایی مولد وحدت حقیقی نباشد و باید علم تدریس شده در دانشگاه را الهی کنیم. ایجاد دانشگاه اسلامی از گذرگاه علم الهی ممکن است. علم و دانش باید اسلامی باشد و این حرف که علم اسلام و غیر اسلامی نداریم، حرف بیمبنایی است. البته مواجه با علوم غربی نباید قهری و حذفی باشد بلکه آن بخشی از علوم غربی که به درد ما میخورد را نباید حذف کرد و آنهایی که با روح اسلامی تضاد دارند را ریشه کن کرد.
عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان بیان داشت: باید با علوم غربی مواجه مثبت داشته باشیم و به علم و دانشگاه سیر الهی دهیم. مواجه با علوم غربی میتواند تهذیبی، تصحیحی، تکمیلی و یا جهتدهی باشد. مواجه درست با علوم غربی شکلگیری وحدت را تسهیل میکند.
وی گفت: این اختلاف معرفتی و روح حاکم در دو بخش از شکل گیری حقیقی وحدت حوزه و دانشگاه جلوگیری میکند و باید بتوانیم با تولید دانشگاه اسلامی به وحدت حقیقی دست پیدا کنیم.
خوش اخلاق ادامه داد: وحدت قابل وصول است ولی باید بپذیریم با همایش و چند واحد درس معارف و حضور روحانیون در دانشگاه این مساله محقق نمیشود بلکه نیاز داریم که مبانی معرفتی را اصلاح کنیم.
این فعال دانشگاهی تاکید کرد: این دو بخش هر کدام باید تلاش کند و نباید منتظر بنشینند. دانشگاه سکولار و حوزه سکولار ضد وحدت هستند و نباید عرصه جولان به این تفکرها را داد و در سالهای اخیر جلسات مقام معظم رهبری با دانشجویان و طلبهها و اساتید دانشگاه و حوزه در پیشبرد وحدت حوزه نقش موثری داشته است.
گفتوگو اکبر بهاری
انتهای پیام/ش
R41468/P1377/S6,57/CT13منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۱۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلمهای سیاه ما با فیلمهای سیاه آمریکایی تفاوتهایی دارد
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام احمد اولیایی در نشست تحلیل و بررسی فیلم «و عدالت برای همه» از سلسله نشستهای سینما اندیشه که در سالن نمایش فیلم معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در بیان نقد فیلم از لحاظ محتوایی تصریح کرد: باید نگاه کنیم فیلم از نظر محتوایی چه پیامی را در خود دارد؟ و چه چیزی را میخواهد ثابت کند؟ و چه ظرفیتی را برای ما ایجاد میکند؟ این فیلم پیرامون عدالت میباشد و عدالت اجتماعی به عنوان یک فضیلت انسانی اجتماعی در تمام دنیا در تمام حکومتها در تمام مکاتب فکری مورد توجه است.
حجتالاسلام احمد اولیایی تصریح کرد: عدالت اجتماعی موضوع بسیار جذاب برای کار هنری چه در برنامههای تلویزیونی چه در سینما و چه در تمام قالبهای هنری میباشد و این موضوع میتواند موضوع به شدت جذابی باشد چرا که فارغ از مکتب و ایدئولوژی و جامعه و جغرافیا است و همه انسانها به این موضوع علاقه مند هستند و اینگونه محتواها میتوانند همانند مسائل انسانی آغاز یک گفتگو باشد.
وی گفت: ما در تمام فیلم شاهد تضادهایی هستیم که آلپاچینو باید در بازی خود تضاد بین اخلاق و عدالت در تضاد بین فساد و عدالت در تضاد بین منافع شخصی و عدالت اجتماعی همه را نشان دهد و همچنین کارگردان به شکل بسیار رادیکال در صدد نقد سیستم قضائی آمریکا است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: البته شرایط زمینهای تولید این فیلم خیلی حائز اهمیت است یعنی حد فاصل بین ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ یک زمینهای در ایالات متحده وجود دارد و ما آن را پیروزی جنبش سیاه پوستان را داریم که بعد از سالها شاید در حدود صد سال مبارزه حقوقی موفق میشوند تا لایحه برابری سیاه پوست-سفید پوست را در سال ۱۹۶۸ به تصویب برساند.
وی ادامه داد: کل فیلم درون سیستم قضائی اتفاق میافتد یعنی شما لوکیشن خیابان خانه و کلاً جامعه را کمتر میبینیم و سیستم قضائی که در این فیلم نشان داده میشود یک بروکراسی مداری محض را اشاره میکند بطوری که بروکراسی اداری در سیستم قضائی آمریکا در این فیلم به عنوان یک مانع بزرگ نشان داده میشود.
حجتالاسلام اولیایی گفت: امروزه در عمده کشورهای جهان در ایران ما همین معضل را داریم که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ما باید وارد مرحله دولت سازی بشویم چرا که ما در دولت مدرن زیست میکنیم. دولت مدرن یعنی مبتنی بر بروکراسی، مبتنی بر عقلانیت ابزاری و در زندگی مدرن، انسانها بر اساس منافعی که به دست میآورند عقل خود را به کار میگیرند و این عقل ابزاری عقل به مثابه ابزاری برای تأمین منفعت میشود و این عقلانیت ابزاری نیز در سیستم قضائی به تصویر کشیده میشود.
وی بیان داشت: در برخی از فیلمهای سیاه ما با فیلمهای سیاه آمریکایی تفاوتهایی وجود دارد. بازیگر در این فیلم با یک بازی بی نظیر با یک کنشگریهای قشنگ در صدد این است که به مخاطب خود بفهماند اصلاح سیستم امکان دارد و امید را در فیلم تزریق میکند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: یعنی به جایی آنکه سیستم فاسد قضائی در ذهن شما و مخاطب بماند، اصلاح و امیدی در ذهنها خواهد ماند اما در سیاه نماییهای برخی فیلمهای ایرانی کارگردان و تهیه کننده سیستم را فاسد نشان میدهد که یک نفر بیاید و اصلاحش کند و نیت کارگردان و تهیه کننده بولد کردن آن سیاهی بوده ولی این فیلم با نقد سیستم قضائی آمریکا یک خوبی هم که دارد این است که یک سری عدالتهایی هم اجرا شده است و عدهای به حق و حقوق خودشان رسیدهاند و در تیتراژ به ذهن مخاطب القا میشود که این امکان هست که سیستم رو به بهبودی برود و این با تزریق این نگاه به مخاطب آمریکایی بد در ذهن نمیماند و ما در انتهای فیلم احساس میکنیم که با آمریکایی در چند سال آینده روبرو خواهیم شد که قویترین و پاکترین سیستم قضائی دنیا را دارد اما ما در ایران برعکس عمل میکنیم.
وی ابراز داشت: ما به جای عدالت کیفری باید به سمت عدالت ترمیمی برویم و عدالت ترمیم به چه معناست؟ در عدالت کیفری چه سوالهایی مطرح میشود؟ سوال این است که چه قوانینی شکسته شده؟ مجرم کیست؟ و مجرم چه مجازاتی باید ببیند؟ اما در عدالت ترمیمی سوال نمیشود بلکه توضیحات سوال میشود که چه کسی آسیب دیده؟ چند نفر دخیل بودند؟ در آسیب دیدن این شخص چه کسانی در این وضعیت سهیم بودند؟ چه نیازهایی باعث شده است که اینها به سمت این کار بروند؟ عدالت ترمیمی دنبال آن است که بخواهد بزه را از بین ببرد لذا ما در ایران به سبب وجود اندیشه اسلامی این ظرفیت را داریم که متأسفانه به آنها پرداخته نمیشود.
حجتالاسلام احمد اولیایی ادامه داد: سینمای ما در ادبیات عدالت ترمیمی از حیث ادبیات علمی دانشگاهی و آکادمیک در ایران تکمیل نشده است ولی در اندیشه اسلامی ظرفیتهایی وجود دارد که ما بتوانیم در این ادبیات تولید فیلم کنیم. امروزه فیلمهایی که در حوزه دادگاهی و حوزه حقوقی در ایران تولید و پخش شده اینها همگی در بحث عدالت حقوقی عدالت کیفری همچون فیلم «علفزار» یا فیلم «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» زیاد داریم که سیستم را خشک نشان میدهند.
وی تصریح کرد: امروزه برخی از رویههایی که در دادگاه ایران وجود دارد مثل بحث مشاوره، بحث تغییر مجازاتها توسط قاضی مثل کتاب خواندن یا مانند اینها یا حتی ایجاد چرخه تقصیر ترک فعل چند سالی در ایران باب شده است. در پارادایم عدالت تربیتی اندیشه اسلامی، اندیشه دینی منطبق با حقوق اسلامی و علوم انسانی اسلامی میباشد نه حقوق که از غرب وارد ایران شده باشد و لذا ما این ظرفیت را داریم که در این فضا تولید اندیشه کنیم و ما در اندیشه اسلامی دینی و بومی خودمان حرف داریم یعنی مردمی سازی که رهبری تاکید میکنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برگزاری این سلسله جلسات برای این است که ببینیم ما ظرفیتهای اندیشهای و علم انسانی خودمان را چگونه میتوانیم از مسیر سینما و تولید آثار هنری به مخاطب منتقل کنیم و حداقل یک سری گرههای ذهنی ایجاد کنیم، حداقل پرسشهایی را خلق کنیم این حلقه مفقوده فقط با گفتگو ایجاد میشود یعنی اندیشمندان باید بنشینند گفتگو کنند تا این رابطه برقرار شود تا هنرمند با یک نگاه اندیشهای به سمت تولید حرکت کند.
سلسله نشستهای اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی از سوی میز اسلامی سازی علوم انسانی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میشود.
کد خبر 6098144 فاطمه علی آبادی