Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، حامد مصطفایی - گروه استان‌ها: رفتارهای جنون‌آمیزی که با نادیده انگاشتن حق زندگی جانداران و آزار و اذیت حیوانات زبان بسته تکرار می‌شود یادآور نوعی بن‌بست ذهنی، فقدان اخلاق و شکستن بال‌های انسانیت است.

 برخوردهایی که زاییده بداخلاقی اجتماعی و تسهیل‌گر انواع بزهکاری‌هاست نیازمند مدیریت و برخوردار کردن جامعه از پیش‌آگاهی‌های لازم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عرصه‌ای که پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن از انسانیت فراتر رفته و آدمی هر روز بیشتر از گذشته غرق در زندگی شهری و تمایلات شخصی می‌شود، مهر و محبت و توجه به همنوع و غیرهمنوع رنگ خواهد باخت.

در چنین مقطعی دریچه‌های آموزش و فرهنگسازی باید از گوشه گوشه شهر رخ بنمایاند تا یادآور یک اصل مهم باشد؛ انسانیت یعنی گستراندن چتر مهر و دوستی برای تمامی خلایق و موجوداتی که به قدر خود سهمی در این کره خاکی دارند.

نصب بنرهای فرهنگسازی حمایت از حقوق حیوانات در اردبیل

این روزها در اقدامی قابل تقدیر که پیش از این نیز نمونه‌هایی از آن را به صورت محدود در برخی از شهرهای کشور دیده بودیم در راستای یادآوری نمودن حمایت از حقوق حیوانات بنرهای مختلف آموزشی و فرهنگسازی از سوی شهرداری و شورای شهر اردبیل دیده می‌شود تا در بین شهروندان تلنگری ولو کوچک در توجه به محیط زیست ایجاد نماید.

دعوت عمومی از اقشار مختلف مردم در حمایت از حیوانات، فرهنگسازی برای غذا دادن به حیوانات شهری، استناد به روایات دینی در مهربانی با مخلوقات خدا و پرهیز از هرگونه آزار و اذیت جانداران زبان بسته مفاهیم و محتوای پیام‌های درج شده در نقاط مختلف شهر اردبیل است تا فضاسازی مناسبی را در راستای ترویج فرهنگ مهربانی با این موجودات را شاهد شویم.

ضرورت ترویج اخلاق در فضاسازی‌های شهری

یکی از متخصصین روانپزشک در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: بسترسازی برای انتقال مفاهیم والای انسانی از جمله ترویج صداقت، راست‌کرداری، وفای به عهد، حفظ حرمت بزرگان و پیشکسوتان، احترام به حقوق خلایق خدا، دستگیری از نیازمندان و توجه به سایر کم و کاستی‌های موجود در جامعه از وظایف اصلی مسئولان فعال در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی بوده و می‌بایست از هرگونه فرصتی برای پایه‌ریزی صفات بارز اخلاقی بهره جست.

قبادی ادامه داد: طبق تحقیقات و یافته‌های علمی بیش از ۸۰ درصد بزهکارانی که مرتکب جرایم خشن مستوجب اعدام و یا مجازات سنگین می‌شوند در دوران کودکی از شکنجه دادن حیوانات لذت می‌بردند.

وی افزود: بی‌تفاوتی نسبت به هرگونه اتفاق ناخوشایند و مذمومی که در ظاهر ساده و کوچک به نظر می‌رسد ممکن است باعث ایجاد بدعت و عرف ناصحیح در جامعه شده و زمینه بروز بسیاری از فجایع انسانی و ناامنی را فراهم کند.

قبادی یادآور شد: توجه به رعایت حقوق حیوانات که مورد تاکید قوانین الهی است خود تسهیل کننده محبت با همنوعان و پراکندن بذر صلح و دوستی در جامعه است.

وی با ذکر مثالی به تشریح فواید ترویج فرهنگ احترام به محیط زیست پرداخت و تصریح کرد: تاثیرپذیری مثبت و عمیقی که با غذا دادن کودکان و نوجوانان به پرندگان گرسنه و یا گرفتار در سرما ایجاد می‌شود بهترین محرک برای تقویت روحیه گذشت و احساس مسئولیت در زندگی شخصی خواهد شد و باید تمامی مراکز آموزشی و فرهنگی از جمله آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، محیط زیست و سایر تشکل‌های مردمی در ترویج چنین مفاهیمی در تلاش باشند.

مطالبه مردم از شهرداری‌ها تنها به عمران شهر محدود نیست

شهردار اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف شهرداری‌های تمام مناطق کشور در کنار توجه به عمران و آبادانی شهر، افزایش سرانه فضای سبز و زیباسازی شهری؛ غفلت نکردن از مسائل مرتبط با فرهنگ جامعه است.

لطف‌اللهیان ادامه داد: فراتر از ماموریت‌های عادی و روزمره توجه به فرهنگ جامعه و ارتقای سلامت عمومی مورد انتظار بوده و فضاسازی‌های جدید شهری و نصب بنرهای دارای محتوای اخلاقی در موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی در راستای دستیابی به این مهم است.

وی افزود: در راستای ترویج فرهنگ صیانت از محیط زیست نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت‌ تشکل‌های مردمی هستیم و در ماه‌های آتی نیز در محورهای مذکور برنامه‌های ویژه‌ و کاربردی اجرایی خواهد شد.

شهردار اردبیل یادآور شد: برای بهره‌گیری از ظرفیت مناسب شهرها در راستای آموزش و انتقال پیام‌های مهم و مورد نیاز به تعامل ویژه‌ شهرداری‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست نیازمندیم و امیدواریم چنین بستری با انسجام و قدرت لازم فراهم شود.

طرح‌های مرتبط با حمایت از حیوانات شهری تداوم می‌یابد

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر یادآور شد: اقدام ارزشمند شهرداری اردبیل در فرهنگسازی حمایت از حقوق جانداران بسیار ارزشمند بوده و در نوع خود گامی بزرگ برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ شهری محسوب می‌شود.

خداپرست افزود: برای حمایت از پرندگان شهری طرح‌های ویژه‌ای در استان اردبیل درنظر گرفته شده که با همکاری شهرداری‌های مختلف استان پیاده خواهد شد.

وی توضیح داد: طرح نصب المان گنجشک و یا درنظر گرفتن مکان‌های خاص برای غذا دادن به پرندگان از جمله موضوعاتی بوده که از سوی این مجموعه دنبال می‌شود تا با همکاری و همفکری شهرداری اردبیل تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: حمایت از حقوق حیوانات و توجه مضاعف به محیط زیست یک مطالبه عمومی بوده و در طول سال پیشنهادات مختلفی در این خصوص ارائه می‌شود و امیدواریم با حمایت از چنین طرح‌هایی در ادای وظایف خود در قبال طبیعت موفق ظاهر شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، زمانی که از انسان‌ به عنوان اشرف مخلوقات و خلیفه خدا در زمین یاد می‌شود، نباید انتظاری جز مهر و محبت و دوستی با تمامی مخلوقات داشت تا در مقابل زبان‌بسته‌هایی که طعم شیرین زندگی، گرسنگی، درد و لذت را به خوبی درک می‌کنند از مسئولیت اجتماعی برخوردار شده و در رعایت حقوق آنان که مقدمه صیانت از حقوق شهروندی است به وظیفه انسانی، شرعی و قانونی خود عمل نماییم.

 اقدام درخور تحسین شهرداری‌ها در قبال احساس مسئولیت در برخورد با حیوانات شهری به عنوان اقدامی کوچک در راستای فرهنگسازی حمایت از حیوانات شهری تلقی می‌شود و امید است با تداوم رویکرد مثبت چنین مجموعه‌هایی و جلب مشارکت سایر دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد، مهربانی را در مواجهه با تک تک خلایق خداوند تمرین کنیم.

کد خبر 4494459

منبع: مهر

کلیدواژه: حفاظت از محیط زیست حقوق حیوانات حمایت از حیوانات شهرداری اردبیل محیط زیست اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۵۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، و به نقل از روابط عمومی شهرداری اردبیل، محمود صفری روز پنجشنبه اظهار کرد: طرح تفصیلی شهر اردبیل که پس از طی مراحلی به‌زودی به مرحله اجرا درمی‌آید، بخش عمده مشکلات شهری را برطرف خواهد کرد.
وی افزود: با اجرای طرح تفصیلی اردبیل که در قالب پهنه‌بندی و با احصای کمبودها و معضلات شهری تهیه شده، ضمن رفع کاستی‌های طرح قبلی نگاه ویژه‌ای به تامین کمبود سرانه‌های عمومی شهر و رساندن سرانه‌های مورد نظر به استانداردهای کشوری دارد.
شهردار اردبیل، جبران کمبودهای مناطق کم‌برخوردار و توسعه متوازن و یکسان مناطق مختلف شهر را از محورهای اصلی طرح تفصیلی جدید عنوان کرد و افزود: اصلاح ضوابط و موارد مدنظر در این طرح موجب نوسازی، بهسازی، رونق و توسعه شهر در زمینه‌های مختلف خواهد شد و شهروندان به‌زودی شاهد اثرهای مثبت آن خواهند بود.
صفری اضافه کرد: اصلاح و توسعه مبادی ورودی‌ شهر اردبیل نیز در برنامه‌های شهرداری قرار دارد که با ساماندهی آنها توسعه، رونق و وضعیت بصری مناسب و در شان کلانشهر اردبیل را شاهد خواهیم شد.
طرح تفصیلی اردبیل شهریور سال ۱۴۰۱ پس از حدود ۱۱ سال از سوی شورای اسلامی این شهر مصوب و در مهرماه ۱۴۰۲ از سوی شهرداری به وزارت راه و شهرسازی فرستاده شده بود.

دیگر خبرها

  • وقف به عنوان یک سنت حسنه با دانش‌های جدید آمیخته شده است
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • از درشکه تا اتومبیل؛ یک قرن فرهنگسازیِ ناتمام
  • توانمندسازی مددجویان راهبرد اصلی کمیته امداد است
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • عملیات «وعده صادق» سایه جنگ را از کشور دور کرد
  • سردار رادان : چشم مردم وقتی به بی حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود/ ما باید از مادران آینده صیانت کنیم
  • گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان
  • سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد