Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@13:21:09 GMT

220 میلیون دلار محصول پتروشیمی از مهاباد صادر شد

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۰۸۱۸۲

220 میلیون دلار محصول پتروشیمی از مهاباد صادر شد

مهاباد- ایرنا- مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد گفت: از ابتدای امسال 225 هزار تن از محصولات این مجتمع به ارزش 220 میلیون دلار صادر شده است.

محسن مجیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان صادرات محصولات این مجتمع طی سال جاری 25 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
وی با بیان اینکه حدود 90 درصد محصولات پتروشیمی مهاباد صادر می شود، ادامه داد: عمده صادرات این شرکت در سال جاری به کشور چین بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: هم اکنون این شرکت با 100 درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است و روزانه حدود 30 تریلی محصولات تولیدی این پتروشیمی را جابجا می کند.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد اضافه کرد: مجتمع پتروشیمی این شهرستان پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کند.
مجیدی گفت: با تلاش کارشناسان و مهندسان این مجتمع سامانه بازیابی گازهای ارسالی به فِلر (مشعل) برای بازیابی گازهای قابل اشتعال و استفاده مجدد از آنها به عنوان سوخت در پتروشیمی این شهرستان نیز فعال شد.
وی بیان کرد: این اقدام در راستای مدیریت انرژی و کاهش آلاینده های حاصل از مصرف سوخت گاز طبیعی برای تولید بخار، استفاده از گازهای اضافی واحد که تاکنون در فلر مجتمع سوزانده می شد را به عنوان سوخت بویلرهای تولید بخار در دستور کار قرار داده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس با استفاده از این سامانه، گازهایی که تاکنون سوزانده می شدند، به عنوان خوراک به سیستم های دیگر فرستاده می شود که این امر علاوه بر صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی و همچنین کاهش آلاینده های زیست محیطی، میزان گازهای ارسالی به فلر مجتمع را نیز کاهش می دهد.
به گزارش ایرنا مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب طرح ساخت خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یکهزار و ‎600 کیلومتر ساخته شده است تا سالانه حدود 324 هزار تن اتیلن به عنوان خوراک اصلی این پتروشیمی از عسلویه به این مجتمع تزریق شود.
در مسیر این خط انتقال 6 واحد پتروشیمی در مناطقی چون خرم آباد، کرمانشاه، مهاباد، میاندوآب و سنندج ساخته شده است و اتیلن مورد نیاز همه این واحدها از طریق این خط لوله تامین می شود.
مجتمع پتروشیمی مهاباد سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین (ظرفیت اسمی) و 30 هزار تن بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کند.
این طرح که فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال 1383 و عملیات اجرایی آن از سال 1388 آغاز شده در زمینی به مساحت 185 هکتار در کیلومتر 15 جاده مهاباد ـ ارومیه احداث شده است.
مجتمع پتروشیمی مهاباد به برکت پیگیری های مسوولان در دولت تدبیر و امید برای حدود 600 نفر به صورت مستقیم و حدود بیش از سه هزار نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است؛ این طرح پس از بهره برداری کامل و در بخش صنایع پایین دستی برای چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال را فراهم می کند.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت در 125 کیلومتری جنوب ارومیه، مرکز آذربایجان غربی واقع است.
9903/6185/2093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد پتروشيمي مهاباد صادرات مهاباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۸۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلیل سبحانی از ورود هوش مصنوعی به صنایع پتروشیمی خبر داد

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌این فعال حوز صنعت پتروشیمی با اشاره به سهم کمتر از 6 درصدیِ هوش مصنوعی در صنایع کشور، از تولید سامانه‌هایی برای پایش هوشمند صنعت نفت و گاز و پتروشیمی خبر داد و گفت: با توجه به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی صنایع کشور، این امکان فراهم شده تا حفظ داده‌های بومی و امکان گسترش ضریب نفوذ هوش مصنوعی به صنایع کشور افزایش یابد.

بگفته جلیل سبحانی در سالهای اخیر، هوش مصنوعی به طور گسترده‌ای برای مسائل بهینه‌سازی در صنعت اکتشاف و تولید نفت و همچنین در مجتمع‌های پتروشیمی به کار گرفته شده است، بااین حال کشور ما به عنوان یک کشور نفت‌خیز و یکی از قطب‌های پتروشیمی جهان، هنوز آن چنان که باید و شاید در این زمینه ورود نکرده است.

بگفته این مدیر شرکت دانش‌بنیان، امروزه روش‌های هوش مصنوعی به چهار دسته اصلی؛ شامل الگوریتم‌های تکاملی، هوش ازدحامی، منطق فازی و شبکه‌های عصبی مصنوعی طبقه‌بندی می‌شوند و ترکیبی از تکنیک‌های مختلف هوش مصنوعی می‌تواند با موفقیت برای حل مسائل مهم بهینه‌سازی و دستیابی به راه حل‌های بهتر در صنایع پتروشیمی استفاده شوند.

جلیل سبحانی معتقد است؛ هوش مصنوعی قادر است توانمندساز واقعی برای پروژه‌های نفت و گازی با ارائه کاربردهای متعدد ارائه کند که از آن جمله می‌توان به کاهش هزینه‌های تولید محصولات، مدیریت مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری و همچنین نیاز به پردازش‌های پیشرفته هوشمند در مراحل و فرآیندهای مورد استفاده در صنعت تولید مواد شیمیایی اشاره کرد.

این کارآفرین و فعال اقتصادی، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی جهان با هدف افزایش کارآیی عملیاتی، کاهش هزینه‌ها و بهبود رضایت مشتری و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از هوش مصنوعی بهره گرفته‌اند، می‌گوید: صنعت پتروشیمی ایران هم ناگزیر است از هوش مصنوعی بهره بگیرد و باتوجه به اثرات مثبتی که این مسئله در پی خواهد داشت، باید بخشی از سرمایه‌گذاری‌های جدید مجتمع‌های پتروشیمی معطوف به حوزه هوش مصنوعی و ارتقاء این دانش جدید باشد.

جلیل سبحانی ورود صنعت نفت و گاز پتروشیمی به حوزه هوش مصنوعی را یک اقدام سودمند برای کشور می‌داند و می‌گوید: ورود صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به این حوزه، می‌تواند به عنوان یک موتور پیشران، ضریب نفوذ هوش مصنوعی در ایران را متحول کند.

جلیل سبحانی به گزارش مجمع جهانی اقتصاد در نقشه راه صنایع شیمیایی اشاره می‌کند و می‌گوید با توجه به این گزارش، هوش مصنوعی می‌تواند حداقل در پنج حوزه سطوح بالاترِ کارآیی و بهره‌وری از طریق بهینه‌سازی عملیاتی، افزایش مزایای رقابتی و کاهش هزینه‌های نوآوری از طریق دیجیتالی شدن، مدیریت داده و آنالیز اطلاعات با هدف درک بهتر از نیازهای مشتری و بنابراین بهینه‌سازی پیشنهادها متناسب با نیازهای مشتری، تأثیر بر نیروی کار و تغییرات در ارائه پاسخ به نیازها بر اساس تعریف اکوسیستم دیجیتال و زنجیره تأمین نوین بر روی صنایع شیمایی اثرگذار باشد.

این مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان معتقد است طبق تعاریف جهانی صنعت نسل چهارم، صنعتی است که از سیستم‌ها و بسترهای دیجیتال و خودکار و با ارتباط «وایرلس» در کنار فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی‌ در فرآیندها و سازوکارها حداکثر استفاده را می‌برد و بر این اساس صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران برای ماندگاری در بازار راهی جزء ورود به نسل چهارم این صنایع ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کارگران پیش قراولان جهش تولید هستند
  • آغاز عملیات اجرایی ساخت مجتمع پرورش اسب در شهرکرد
  • جلیل سبحانی از ورود هوش مصنوعی به صنایع پتروشیمی خبر داد
  • جیپ گلادیاتور با پیشرانه پلاگین هیبریدی 4xe تولید می‌شود (+عکس)
  • گزارش اوجی از سوددهی خیره‌کننده پالایشگاه آبادان و افزایش تولید مجتمع‌های پتروشیمی
  • تولید ورونق اقتصادی دربزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • معاملات مسکن در تهران از طریق دلار و بیت‌ کوین!
  • سازمان ملل: بازسازی غزه به ۸۰ سال زمان نیاز دارد
  • مسن‌ترین معلم ایران درگذشت