Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-26@22:52:18 GMT

تشخیص نقص در گیربکس اتوماتیک

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۰۹۱۵۲

طبق ویدیوهای آموزشی در سایت آپارات که می توان مشاهده کرد ایراد جعبه‌دنده، یکی از مهم‌ترین مشکلات در عملکرد فنی خودرو است که می‌تواند منجر به توقف کامل آن شود. علاوه بر این، تعمیر گیربکس اتوماتیک هم به عنوان فرایندی زمان‌بر و پرهزینه، کابوسی برای مالکان خودرو است. این شرایط، البته برای تعمیرکاران فرصت‌طلب، ارزش بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بهتر است پیش از مراجعه به گاراژ و تعمیر خودرو، اطلاع دقیقی از نوع ایراد در گیربکس اتوماتیک داشته باشید. حتی اگر نقص در جعبه‌دنده‌، جدی و با اهمیت باشد؛ دانش مالک خودرو می‌تواند از هزینه‌های اضافی و اتلاف وقت توسط تعمیرکار، جلوگیری کند.

ساختار گیربکس اتوماتیک از نظر فنی، پیچیده است. این تجهیز با فناوری خاص خود، دنده‌ها را بدون دخالت راننده تعویض می‌کند تا سرعت مناسب برای حرکت، تامین شود. اتفاقاتی که بین دنده‌ها می‌افتد، به سادگی قابل توضیح نیست و نیازمند مطالعه‌ی بیشتر است؛ اما کسب اطلاعات پایه در این زمینه می‌تواند راه‌گشا و بسیار مفید باشد.
 
قطعات گیربکس اتوماتیک
جعبه‌دنده‌ی خودکار از جزئیات بسیار زیاد و متفاوتی تشکیل شده است. اگر بخواهیم با نگاهی ساده به این قطعات، دسته‌بندی کلی داشته باشیم؛ 4 عضو اصلی در گیربکس اتوماتیک وجود دارند.

1. پوسته فلایویلاین
قسمت، مخروطی شکل و تمام فلزی است؛ ضمن اینکه به راحتی در زیر خودرو، دیده می‌شود. اگر شما مالک یک مدل دیفرانسیل جلو باشید، پوسته فلایویل ( Bell Housing ) در نزدیک پیشرانه قرار دارد. این تجهیز در خودروهای دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل، کمی عقب‌تر از پیشرانه نصب شده است.

2. دنده ها
هرچند که راننده، دخالتی در تعویض دنده‌ی گیربکس اتوماتیک ندارد؛ این اتفاق به صورت خودکار و متوالی در هنگام حرکت خودرو، انجام می‌شود. این بخش، پیچیده‌ترین قسمت از جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک است و قطعات بسیار زیادی دارد که نقص در هرکدام از آن‌ها، تاثیری جدی بر عملکرد خودرو می‌گذارد.

3. روغن گیربکس یا واسکازیناین
روان‌کننده‌ی مایع، برای عملکرد صحیح قطعات داخل جعبه‌دنده، حیاتی است. روغن گیربکس معمولا با رنگ قرمز یا به ندرت، سبز تیره ارائه می‌شود. به همین دلیل، تشخیص نشتی در گیربکس اتوماتیک با نگاه دقیق به این مورد، امکان‌پذیر است.

3. فیلتر
مایعات مختلف خودرو، نیازمند فیلتر هستند تا از ورود اجسام ریز به داخل تجهیزات مختلف، جلوگیری کنند. به همین دلیل، فیلتر گیربکس نقش مهمی در تمیز نگه‌داشتن روغن و عملکرد صحیح جعبه‌دنده‌ی خودکار دارد.
 
با همین اطلاعات ساده، میتوان صحبت‌های تعمیرکار در زمینه‌ی گیربکس را بهتر متوجه شد و درک درستی از نقص در عملکرد جعبه‌دنده داشت.

مهمترین ایرادات جعبه‌دنده‌های خودکار به 2 صورت ظاهر می‌شوند. در نوع اول، خودرو اصلا حرکت نمی‌کند و تعویض دنده اتفاق نمی‌افتد. در حالت دوم، دنده‌ها عوض می‌شوند اما عملکردی نرم و قابل قبول، ندارند. به هر صورت، نقص‌های مربوط به این 2 گروه، مشترک هستند و با نکاتی که در ادامه‌ی مطلب آورده شده است، رفع خواهند شد.
 
آیا روغن کافی در گیربکس وجود دارد؟
بازدید از سطح روغن جعبه‌دنده، به تناوب و حداقل، 2 بار در سال لازم است. کمبود این مایع روان‌کننده، نه‌تنها تعویض دنده‌ها را با مشکل مواجه می‌کند؛ بلکه می‌تواند منجر به خسارات سنگین و پرهزینه به گیربکس شود. اگر به کاهش سطح روغن گیربکس در مواقع مختلف پی برده‌اید، احتمالا با نشتی مواجه هستید.

پیدا کردن نشتی، چندان سخت و پیچیده نیست. خروجی روغن و نشتی آن، صرفا از طریق نقاط خاصی انجام‌ می‌شود که بازدید از آن‌ها، راه‌گشا خواهد بود. این عمل با توجه به رنگ خاص روغن، به سادگی انجام می‌شود.

مهمترین نقاطی که امکان نشتی از آنها وجود دارد، عبارتند از: محفظه‌ی نصب فیلتر، پیچ تخلیه زیر پوسته‌ی گیربکس، نقطه‌ی اتصال جعبه‌دنده به موتور، محل ارتباط با دسته‌دنده، سرعت سنج و رادیاتور.

 در ارتباط با سرعت‌سنج، بهتر است سیم‌های خروجی از گیربکس و قطعات الکترونیکی متصل به آن هم، بررسی شوند. علاوه بر این باید توجه داشت، تنها بعضی خودروها ( و نه همه‌ی آنها )، مجهز به رادیاتور خنک‌کننده‌ی گیربکس هستند.
 
آیا فیلتر روغن، مسدود شده است؟
فیلتر روغن اهمیت بسیار زیادی در عملکرد گیربکس اتوماتیک دارد. اگر مدت زیادی از تعویض این قطعه گذشته، بهتر است قبل از عیب‌یابی جعبه‌دنده و مراجعه به تعمیرکار، اقدام به نصب فیلتر جدید کنید.

بسیاری از نقص‌های مربوط به گیربکس‌های اتوماتیک، توسط افراد عادی و ناآشنا به امور فنی، رفع نمی‌شوند. علاوه بر تجربه و دانش، تجهیزات و ابزار خاصی برای تعیمر جعبه‌دنده لازم هستند که تهیه‌‌ی آن‌ها، هزینه‌بر خواهد بود. بهتر است مالک خودرو، ابتدا اقدام به بررسی ظاهری و تحقیق نکاتی که در بالا گفته شد، کند تا کمترین اتلاف وقت و هزینه را هنگام مراجعه به تعمیرکار متخصص گیربکس های اتومات، داشته باشد.
 
تعمیر گیربکس
عملیات تعمیر، برای جعبه‌دنده‌هایی که کارکرد بالایی دارند یا به درستی نگهداری نشده‌اند، ضروری است. از سویی دیگر، بررسی دقیق عوامل مختلفی که می‌توانند منجر به نقص در عملکرد خودرو و گیربکس شوند، بیش از بازکردن جعبه‌دنده و متعلقات آن، بسیار مهم است؛ چرا که تعمیر گیربکس و فرایند مربوط به آن، معمولا پرهزینه و زمان‌بر هستند.

بسیاری از تعمیرکاران حرفه‌ای و گاراژهای معتبر، پس از تعمیر گیرکیس اقدام به ارائه‌ی گارانتی برای آن می‌کنند. گاهی اوقات نیز، هزینه‌ی اضافی برای گارانتی دریافت می‌شود که در هر دو صورت، خیال مالک خودرو از بابت جعبه‌دنده‌، برای مدت زمانی مشخص، راحت خواهد بود.

به یاد داشته باشید، بازدید و نگهداری صحیح گیرکیس، مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از خرابی آن است که البته، بسیار کم‌هزینه‌تر از تعمیرات، خواهد بود.
 
منبع: سایت تارک خودرو

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۹۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳

 به گزارش تابناک به نقل از فرارو- قیمت شاهین دنده‌ای و شاهین اتوماتیک امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت به‌ترتیب ۱۵ و ۱۰ میلیون نسبت به دیروز کاهش پیدا کرده است.
 

قیمت شاهین دنده‌ای در بازار آزاد امروز ۷۶۵ میلیون تومان است و خرید شاهین اتوماتیک ۸۶۵ میلیون تومان آب می‌خورد. کوییک SR نیز که افت قیمت پنج میلیونی را تجربه می‌کند، به‌طور متوسط ۴۵۵ میلیون تومان به خریداران پیشنهاد می‌شود.

اطلس G اما برخلاف روند امروز بازار، حول‌وحوش ۵۹۵ میلیون تومان فروخته می‌شود که به‌معنی افزایش پنج میلیونی درقیاس با دیروز است. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا

 

مدل چهارم اردیبهشت پنجم اردیبهشت
پراید 151 تیپ DA مدل 1403

340 میلیون تومان

340 میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل 1401

397 میلیون تومان

397 میلیون تومان

تیبا هاچبک مدل 1401

402 میلیون تومان

402 میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل 1403

445 میلیون تومان

445 میلیون تومان

کوئیک GX مدل 1403

445 میلیون تومان

445 میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل 1403

460 میلیون تومان

455 میلیون تومان

اطلس مدل 1403

585 میلیون تومان

595 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 2

یک میلیارد و 740 میلیون تومان

یک میلیارد و 740 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 3

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل 1403

780 میلیون تومان

765 میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل 1403

875 میلیون تومان

865 میلیون تومان

 

دیگر خبرها

  • ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول
  • ریزش سنگنین قیمت سواری اتوماتیک ایران خودرو
  • قیمت خودرو امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • انواع گیربکس اتوماتیک
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳
  • قیمت روز انواع خودرو در بازار +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ سقوط آزاد قیمت تارا و ۲۰۷
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید