Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@10:34:26 GMT

رکوردشکنی دولت؛ سقوط آزاد اعتبارات قرآنی

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۱۰۰۸۹

رکوردشکنی دولت؛ سقوط آزاد اعتبارات قرآنی

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی؛ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز، سه‌شنبه 4 دی‌ماه، با حضور در صحن علنی لایحه بودجه 98 کل کشور را لایحه را با سقف 17032332270 میلیون ریالت قدیم مجلس شورای اسلامی کرد. همواره بعد از ارائه لوایح بودجه در سال‌های گذشته، مباحث مختلفی در حوزه‌های مختلف اعم از نظامی، فرهنگی، اجتماعی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. در فضای رسانه‌ای و کارشناسی مطرح شده  و نقدهایی وارد می‌شود.

در میان مباحث مختلف مربوط به بودجه و اعتبارات بخش‌ها و حزوه‌های گوناگون، بحث اعتبارات قرآنی، داستان خاص خود را دارد و طی سال‌های اخیر همواره بعد از ارائه لوایح بودجه توسط دولت، شاهد نقد‌ها و اعتراضات زیادی از سوی جامعه قرآنی بوده‌ایم؛ برای نخستین بار در سال 1388 و در لایحه بودجه سال 89، از سوی دولت پیشنهاد شد که ردیفی خاص برای اعتبارات قرآنی در نظر گرفته شود و در لایحه آمده بود: «در اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه داده می‌شود تا نیم‌درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی شامل اعتبارات ملی و استانی برای فعالیت‌های قرآنی در دستگاه‌های ذی‌ربط در قالب مبادله موافقت‌نامه با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هزینه شود» که یک گام بزرگ از سوی دولت و سپس مجلس شورای اسلامی برای حمایت از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی در حوزه قرآن بود و در سال‌های بعد نیز به اشکال مختلفی این موضوع تکرار شد. در سال ۹۰ روندی که برای سال ۸۹ پیش‌بینی شده بود ادامه یافت اما در سال ۹۱، موضوع حجاب در کنار اعتبارات توسعه فعالیت‌های قرآنی قرار گرفت.

اما به دلیل برخی نگرانی‌ها و البته اعتراضات مبنی بر اینکه این میزان نیم‌درصد ذکر شده در قانون بودجه، از شفافیت لازم برخوردار نیست و از طرفی دستگاه‌های اجرایی مکلف به هزینه‌کردن آن نیستند، از سال ۹۲ نیم‌درصد تبدیل به عددی مشخص شد و بر اساس ماده مربوط به اعتبارات قرآنی سال ۹۲، شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی مجازند جمعاً تا سقف سه هزار میلیارد (۳,۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از هزینه عملیاتی خود را در جهت اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و صرفاً برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم و براساس سیاست‌های کمیسیون آموزش عمومی شورای توسعه فرهنگ قرآنی هزینه نمایند. از سال ۹۳ تا ۹۵ نیز این موضوع با مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال پای ثابت جدول شماره ۹ بود که به اعتبارات ردیف‌های متفرقه مربوط می‌شد.

در حالی که شاهد گسترش و تنوع در حوزه فعالیت‌های قرآنی هستیم و ضرورت توسعه فرهنگ قرآنی برای مقابله با نفوذ روزافزون فرهنگ‌های بیگانه بیش از هر زمان دیگری مطرح بود، اعتبارات موضوع منشور توسعه فرهنگ قرآنی برای سال ۱۳۹۶ نه تنها افزایش نیافت بلکه با کاهشی ۵۰ درصدی نسبت به سال‌های گذشته روبرو شد.

مجلس شورای اسلامی طی سال‌های گذشته تلاش کرد موضوعات قرآنی لایحه بودجه را حداقل به صورت پایداری حفظ کند اما سال 96 پس از اینکه مشخص شد اعتبارات صندوق توسعه فرهنگ قرآنی از ۲ هزار میلیارد ریال به هزار میلیارد ریال کاهش یافته، مجلس بر اساس وعده‌ای که رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تخصیص واقعی اعتبارات قرآنی در سال ۹۶ داده بود، به این رقم قانع شد و آن را تصویب کرد و حال به نظر می‌رسید در لایحه بودجه ۹۷ نیز وعده صادق دیگری در راه است.

دولت برای نشان دادن روند ثابت خود در شیب تند کاهشی که در پیش گرفته بود، در لایحه بودجه سال 97 این بار ۶۰ درصد از اعتبارات صندوق توسعه فرهنگ قرآنی را حذف کرد و این رقم از 100 میلیارد تومان به 40 میلیارد تومان کاهش یافت. هرچند اعتبارات صندوق توسعه فرهنگ قرآنی برخلاف سال‌های گذشته که در جدول اعتبارات ردیف‌های موردی یا موقتی می‌آمد، برای اولین‌بار از سوی دولت در جدول اصلی آمد و پس از گذشت سال‌ها اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی مورد توجه قرار گرفت.

این کاهش نگران‌کننده اعتبارت قرآنی در لایحه بودجه سال 97 نسبت به سال 96 منجر به رایزنی‌های فراوان فراکسیون قرآن مجلس و به ویژه حجت‌الاسلام و المسلمین پژمان‌فر با محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه شد که منجربه اخذ دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بازگشت اعتبارات قرآنی به همان رقم 100 میلیارد تومان شد (متن دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه را اینجا ببینید). همچنین در رایزنی‌های بعدی با رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور تخصیص حداکثری این رقم اخذ شد.   

اما اعتبارات قرآنی که با تلاش نمایندگان، به ویژه فراکسیون قرآن و رئیس آن، برای سال 97 به 100 میلیارد تومان رسیده بود در لایحه بودجه سال 98 تحت ردیف صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی (شماره ردیف 113600) به 27 میلیارد تومان کاهش یافته که حکایت از کاهش 73 درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

درست است که به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی امریکا کشور در شرایط سختی قرار گرفته و دولتمردان باید در این وضعیت معیشت مردم، تولید، رونق کسب و کار و بیکاری را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و حوزه فرهنگ و زیرمجموعه‌های فراوان آن را در اولویت‌ بعدی بگذارند اما این میزان عجیب کاهش از اعتبارات قرآنی، آن هم با افزایش هزینه‌ها، نتیجه‌ای جز رخوت و رکود در فعالیت‌های قرآنی و بی‌انگیزگی در میان فعالان این حوزه نخواهد داشت و قطعا این شایسته کشوری که ادعای پرچمداری فعالیت‌های دینی و قرآنی را در جهان اسلام دارد، نیست.

انتظار می‌رود فراکسیون قرآن، عترت و نماز و کمیسیون فرهنگی با در نظر گرفتن مجموعه جوانب، دولت و سایر نمایندگان را به داشتن نگاه ویژه به مسئله اعتبارات قرآنی برسانند تا با وجود محدودیت‌های مالی این میزان اعتبار حداقل در حد مقدور و نه مطلوب افزایش پیدا کند.  

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن صندوق توسعه بودجه قرآنی ایکنا قرآن روحانی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۱۰۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نظام آموزش عالی عربستان یکی از سریع‌ترین نظام‌ها از نظر رشد در خاورمیانه بوده و دارای دانشگاه‌هایی در کلاس جهانی است. ۷ دانشگاه این کشور در رتبه‌بندی کیو اِس (QS) در زمره برترین دانشــگاه‌های جهان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: جای خالی دانشگاهیان در تدوین اسناد بالادستی آموزش عالی

عربستان ۲۰ درصد از ذخایر نفتی جهان را دارد. به همین دلیل، درآمدهای نفتی اصلی‌ترین منبع مالی تامین آموزش عالی در این کشور هستند. برنامه گسترش آموزش عالی در عربستان با هدف رهایی از وابستگی تاریخی به درآمد نفت و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان از برنامه‌های جدی دولت است. برای این منظور، دولت ۵۰ میلیارد دلار، معادل با ۱۹ درصد بودجه ۲۵۴ میلیارد دلاری خود را خرج آموزش می‌کند.

نقش دولت در آموزش عالی عربستان

مؤسســات آموزش عالی در عربستان به دو شکل دولتی و خصوصی اداره می‌شوند. تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشــگاه‌های دولتی این کشور نه تنها رایگان بوده، بلکه دولت به همه دانشجویان عادی و دانشجویان بورسیه تحصیلی خارجی حقوق ماهانه پرداخت می‌کند.

در حال حاضر ۴۲ دانشگاه در عربستان فعال هستند که از این تعداد ۱۲ دانشگاه خصوصی و ۳۰ دانشگاه دولتی فعالیت دارند. در کنار این دانشگاه‌ها، ۷ کالج نظامی و ۱۳ کالج خصوصی و دولتی را نیز می‌توان در زمره دانشگاه‌هایی دانست که رشته‌های خاصی را ارائه می‌دهند.

حمایت دولــت از آموزش عالــی در عربســتان دو جنبه مالی و قانون‌گــذاری دارد. آموزش عالی عربســتان به ناچار در بخش قابل توجهی از بودجه و زیرساخت‌های خود به دولت متکی بوده است. با این حال، در ســالهای اخیر، بخش تجاری خصوصی در عربســتان ســعودی نیز مقادیر قابل توجهی پول و منابع را برای حمایت از رشد ظرفیت تحقیقاتی در دانشگاه‌های دولتی، ازجمله تأمین مالی کامل برای پروژه‌های تحقیقاتی در رشته‌های مختلف اختصاص داده اســت. البته موقوفات و کمکهای بشردوســتانه مختلف یک پدیده جدید در آموزش عالی عربســتان اســت که می‌توان گفت به‌ نوعی از اعمال مذهبی تأثیر می‌پذیرد و بنابراین، حداقل تا حدی، یک پیشــرفت طبیعی در تکامل آموزش عالی دولتی نیز به‌ شمار می‌آیند.

بودجه دانشگاه‌های دولتی عربستان از سوی دولت تامین می‌شود و دانشجویان هیچ شــهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند. بودجه هنگفــت دولت برای آموزش عالی در برنامه ۱۰ ساله توسعه ملی، در رایگان بودند تحصیلات دانشگاهی این کشور تاثیر بسزایی دارد. البته این حمایت مالی زیاد، به کنترل قوی دولت عربستان بر دانشگاه‌ها منجر شده است.

افزایش هزینه‌های آموزش عالی در عربستان به ۴۲ میلیارد دلار

افزایش ۸ میلیونی جمعیت عربستان در یک دهه گذشته، به تغییر آرمان‌ها و نیازهای آموزشی این کشور منجر شده است. همچنین تمایل آشکاری در دولت و جامعه برای افزایش نرخ مشــارکت در آموزش عالی، به ویژه در میان فارغ‌التحصیلان دبیرستان وجود دارد. چرا که اقتصاد دانش بنیان نیاز به نیروی کار با تحصیلات عالی در عربستان را افزایش داده است. در این راستا، تعداد تخمینی دانشجویان در نظام آموزش عالی این کشور به طور قابل توجهی رشد کرده است و به تقریبا ۸۰۰،۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۱ رســید. پذیرش این تعداد دانشجو برای دولت عربستان پرهزینه بود و پیشبینی میشد تا سال ۲۰۱۵ به مبلغ ۴۲ میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار برســد. افزایش سریع هزینه‌ها، همراه با بی‌ثباتی قیمتهــای نفت، عامل اصلی بــود که دولت عربستان را بر آن داشت تا به فکر منابع جایگزین برای تأمین مالی آموزش عالی باشد.

نظام جدید آموزش عالی عربســتان به دانشــگاه‌ها این آزادی را می‌دهد که به دنبال منابع مالی برای افزایش منابع خود باشند. همچنین به آن‌ها نوعی استقلال دانشگاهی می‌دهد تا بتوانند تخصص‌های جدیدی را متناسب با الزامات بازار کار ایجاد کنند.

دولت عربستان با هزینه‌کرد متوسط ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی در پنج سال گذشته در بخش آموزش، یکی از بزرگترین نرخ‌های رشــد بودجه آموزش عالی را در جهان داشته است. در ســال ۲۰۲۰ دولت ۵۱/۵ میلیارد دلار یا ۱۹ درصد از کل بودجه را به آموزش اختصاص داد، درحالیکه در سال ۲۰۱۹ معادل با ۱۷/۵ درصد بود. این حمایت مالی دولت به معنای رشد چشمگیر نظام آموزشی این کشور در ادوار اخیر بوده است. بودجه آموزش عالی حدود ۹ درصد کل، معادل ۲۵ میلیارد دلار است.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228898 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • فولاد 0-2 تراکتور؛ سقوط آزاد!
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • اعتبارات طرح‌های عمرانی استان‌ها در بودجه ۱۴۰۳ سی درصد افزایش یافت
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • از رکوردشکنی فیزیکدانان تا از آب باتری ساختن چینی‌ها
  • افزایش سرعت سقوط آزاد سوناک بعد از انتخابات محلی انگلیس
  • جلوی سقوط آزاد کاهش جمعیت گرفته شد
  • خبر مهم از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از زبان یک نماینده مجلس
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی
  • شیب سقوط آزاد کاهش موالید کم شده | 76 هزار ماما داریم و فقط 7 هزار پروانه فعال مامایی