Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@23:25:15 GMT

کاهش 19پله ای رتبه مازندران در مصرف مواد مخدر

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۳۲۲۸۶

کاهش 19پله ای رتبه مازندران در مصرف مواد مخدر

ساری - ایرنا - مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: در حالی که مازندران سال 91 رتبه دوم مصرف مواد مخدر در کشور را داشت، هم اکنون به رتبه بیستم رسیده و فعالیت ها برای تغییر بیشتر جایگاه استان در این زمینه همچنان ادامه دارد.

سعید آرام روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش رقم اعتیاد در مازندران همواره یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم این استان بوده که طی سالیان گذشته با تدابیر انجام شده و آگاه سازی و رشد فعالیت های درمانی این روند رو به کاهش نهاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته آرام، بر اساس گزارش های نیمه رسمی، در استان مازندران با احتساب مصرف کنندگان تفننی ، 60 هزار نفر معتاد هستند و هم اکنون بیش از 540 مرکز ترک اعتیاد در استان وجود دارد.
مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین اضافه کرد که یکی از برنامه های موفق اجرا شده در چند سال گذشته برای خروج از وضعیت قرمز مصرف مواد مخدر، پاکسازی مناطق آلوده استان بوده که در این راستا تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید 33 منطقه آلوده در مازندران وجود داشت که خوشبختانه تمامی این مناطق تاکنون پاکسازی شده اند.
آرام ، در کنار پیشگیری و آگاه سازی، فعالیت های درمان و مدیریت فرایند بهبود یافتگی را نیز از اقدامات پررنگ شده سالیان اخیر در مازندران برشمرد و به شرح گوشه هایی از این فرایند پرداخت.
**تشکیل کارگروه پیگیری تسهیلات اعتیاد از سوی بهزیستی مازندران
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: این نهاد برای پیگیری وضعیت تسهیلات اشتغال زایی بهبود یافتگان از اعتیاد کارگروه و تیم های ویژه بازرسی تشکیل داد.
سعید آرام افزود: این کارگروه که شامل بیش از 60 بازرس در قالب چندین تیم هستند تا چگونگی وضعیت تسهیلات اشتغالزایی اعطا شده به معتادان بهبود یافته را بررسی کنند.
وی گفت: اولویت این کارگروه بررسی در قدم اول اشتغال یافتگان سال 94 است و بر اساس چک لیست به مدت 40 روز برای جمع آوری اطلاعات و وضعیت اشتغال بهبود یافتگان اعتیاد فرصت دارند.
وی همچنین به ایجاد فرصت شغلی برای حدود 190 بهبود یافته اعتیاد استان اشاره کرد و گفت: به این افراد در قالب خود اشتغالی و یا کارفرمایی تسهیلات بانکی اعطا شده است.
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: در قالب خود اشتغالی تاکنون بیش از 35میلیارد ریال به حدود 140 بهبودیافته تسهیلات بانکی کم بهره داده شده است.
آرام همچنین گفت: در قالب کارفرمایی نیز به کارفرمایانی که معتادان بهبود یافته را مشغول به کار کرده اند تسهیلات بانکی تا سقف 250 میلیون ریال اعطا می شود که تاکنون برای اشتغال 35 بهبود یافته در قالب کارفرمایی تسهیلات دادیم.
به گفته وی بهزیستی در کنار تسهیلات اشتغال زایی در قالب کار فرمایی، معتادانی که زیر مجموعه کارفرما شاغل می شوند، تا پنج سال حق بیمه کارگری آنها را پرداخت می کند تا مشوقی برای کارفرما باشد.
وی همچنین از اعطای حدود 9 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به بیش از 470 معتاد بهبود یافته استان در سال 96 اشاره کرد و گفت: آمار سال 97 نشان از کاهش اعتبار ندارد بلکه اکثر اعتبار تسهیلاتی در پایان سال تخصیص می یابد.
مدیرکل بهزیستی مازندران، اشتغال زایی در کنار آموزش مهارت زندگی و فرهنگ سازی بهترین اقدام برای جلوگیری از بازگشت بهبودیافتگان به سوی مصرف مواد مخدر دانست و افزود: متاسفانه بخش قابل توجهی از معتادان که جوان نیز هستند به دلیل فقدان اشتغال و از روی جوانی رو به مصرف مواد مخدر می آورند.
**۰۹۶۲۸ خطی برای مشاوره همه جانبه درمان اعتیاد
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: هدف از راه اندازی این خط ارائه راهکارهای درمان اعتیاد، پیشگیری از مصرف مواد و ارجاع به مراکز ترک و بازتوانی اعتیاد و با تاسیس این مرکز مکانیسم مستمر و دائمی و ارتباط دو طرفه بین مردم و مسئولان پیشگیری و درمان ایجاد شد.
به گفته آرام این مرکز یک سامانه اطلاعاتی برای تصمیم گیری، سیاست گذاری و راهنمایی و مشاوره مردم و اطلاع رسانی به موقع در زمینه کاهش و پیشگیری از اعتیاد کشور است.
وی اعلام کرد که ساعت کار این مرکز از هشت صبح تا هشت شب می باشد و مرکز در تمامی روزها حتی ایام تعطیل فعال است.
7335/1899

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهزيستي اعتياد مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۳۲۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد غذایی که آلرژی بهاری را کاهش می‌دهند

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: افراد زیادی وجود دارند که در فصل بهار با آلرژی فصلی مواجه می‌شوند و لازم است در طی این مدت از مواد غذایی آلرژی زا پرهیز کنند.

سیده سمیه اصغری، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: آلرژی فصلی که در فصل بهار و تابستان بیشتر شایع است، زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیش از حد به مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان واکنش نشان داده و منجر به احتقان، عطسه و خارش زیاد می‌شود. 

وی بیان کرد: تغییرات سبک غذایی نیز ممکن است به کاهش مشکلات تنفسی کمک کند لذا افزودن برخی غذاها به رژیم غذایی شما سبب  کاهش علائم مثل آبریزش بینی و چشم می‌شود.

اصغری گفت: زنجبیل ماده غذایی است که به کاهش علائم ناخوشایند آلرژی مثل تورم و تحریک در مجرای بینی و چشم و گلو کمک کرده و لذا چای زنجبیلی گزینه خوبی برای این فصل است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بهتر است در طول فصل آلرژی از مرکباتی مثل پرتقال،گریپ فروت و لیمو ترش استفاده کنید، افزود: استفاده از شربت لیمو یا افزودن آب لیمو ترش تازه به غذا و سالاد می‌تواند گزینه خوبی باشد.

وی بیان کرد: ماده فعال زردچوبه کورکومین که ضد التهاب  شناخته شده است سبب کاهش تورم و تحریک ناشی از آلرژی می‌شود،اگرچه هر وقت از ویتامین سی حرف می‌زنیم اسم مرکبات همیشه در ذهن ما می‌آید اما گوجه فرنگی نیز تامین کننده ۲۶ درصد از نیاز روزانه ما به این ویتامین است. 

اصغری افزود: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سبب سرکوب التهاب می‌شود و در زمان پخت راحت تر در بدن جذب شده و بنابراین برای تقویت بیشتر گوجه فرنگی پخته شده را انتخاب کنید.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: امگا ۳ در ماهی می‌تواند مقاومت شما را در برابر آلرژی بهبود بخشد. یک مطالعه جدید نشان داده که امگا ۳ به کاهش باریک شدن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: کورستین در پیاز  به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کرده و علایم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد. پیاز قرمز بیشترین غلظت کورستین را دارد و پس از آن پیاز سفید و پیازچه قرار دارند. پخت و پز، محتوای کورستین پیاز را کاهش داده بنابراین برای تاثیر حداکثری بهتر است پیاز به صورت خام مصرف شود.

انتهای پبام

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد
  • جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان
  • فواید و خواص آب سیب‌زمینی
  • مواد غذایی که آلرژی بهاری را کاهش می‌دهند
  • ۱۷۱ معتاد بهبود یافته شاغل شدند
  • سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • فواید و خواص آب سیب زمینی