Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیخ «مصطفی اسماعیل» معروف به اکبر‌القراء از قاریان نامدار جهان اسلام است که همزمان با سالگرد درگذشت وی گوشه‌ای از زندگی‌‌اش تقدیم می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، شیخ «مصطفی اسماعیل» معروف به اکبرالقراء در تاریخ ۱۷ ژوئن ۱۹۰۵ در روستای میت غزال، واقع در استان الغربیه مصر متولد شد. وی تلاوت قرآن را نزد استاد البدوی فراگرفت، سپس به همراه خلیل‌الحصری در محضر استاد ابراهیم سلام به تحصیل علوم و فنون قرائت پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از سنین کودکی و با تشویق و نظارت پدربزرگش در مکتب‌خانه روستا شروع به حفظ قرآن کرد و قبل از ۱۲ سالگی حافظ کل قرآن شد. از ۱۷ سالگی وارد آموزشگاه الازهر در شهر طنطا شده، و به صورت حرفه‌ای زیر نظر شیخ ابراهیم سلام به فراگیری علوم قرآن و قرائات پرداخت، و به واسطه صدای بی‌نظیر و استعداد فوق‌العاده‌ای که داشت طولی نکشید که به عنوان قاری معروفی در شهر طنطا و مناطق همجوار مانند المنصوره و اسکندریه و... شناخته شد.

در جوانی شیخ محمد رفعت با شنیدن صدای مصطفی، آینده‌ای درخشان به او نوید داد و دیری نپایید که مصطفی اسماعیل یکی از مشاهیر و نوابغ قرائت قرآن در طول تاریخ شد.

 

در سال ۱۹۴۴ میلادی، در محفل جشن ولادت پیامبر گرامی اسلام در مسجدامام حسین (ع) تلاوت کرد؛ تلاوتی ازسوره تحریم و حاقه که به صورت مستقیم از رادیو پخش شد، و این تلاوت دروازه‌های شهرت را به روی شیخ مصطفی گشود. در ادامه، به عنوان قاری قصر ملک فاروق و همچنین مسجد الازهر قاهره منصوب گردیده و از جمله قاریان رسمی رادیوی مصر شد، و خیلی زود آوازه تلاوتهای ایشان در سراسر مصر و عالم اسلامی پیچید.

استاد مصطفی اسماعیل، جهت تلاوت قرآن به کشورهای مختلفی سفر کرد، از کشورهای اسلامی و عربی مانند سوریه، عراق، عربستان، فلسطین، لبنان و... گرفته، تا ترکیه و پاکستان و مالزی و اندونزی، و همچنین کشورهای غربی مانند فرانسه و آلمان و کانادا و آمریکا و... ضمن این که مدال‌های افتخار متعددی نیز در این سفرها و از طرف مسئولین این کشورها دریافت کرد.

به نظر مصطفی اسماعیل اگر قاری صوت زیبایی دارد، باید با موسیقی آشنا باشد و وقف و ابتدا بداند، همچنین مصطفی می‌گوید؛ طریقه تجوید و صوت در تلاوت، برپایه هجده مقام استوار است که صبا، شور، حجاز، بیات و مشتقات آن، رست، سه‌گاه، عجم، مرسل و نهاوند برخی از این مقام‌ها است.

مقام معظم رهبری درباره مصطفی اسماعیل می‌گوید: «هنر قاری قرآن این است که هرچه بیشتر معانی قرآن را در ذهن مستمع مجسم بکند؛ به این نکته توجه کنید: اینکه می‌بیند یک تلاوت‌گری یک دفعه گل می‌کند و اهل نظر و اهل بصیرت او را قبول می‌کنند بی جهت نیست یک علتی دارد. شیخ مصطفی اسماعیل یا عبدالفتاح و اساتیدی از این قبیل کسانی هستند که وقتی قرآن می‌خوانند شما می‌بینید مفاهیم قرآن در ذهنشان مجسم است؛ احساس می‌کنید او دارد مفاهیم را به شما می‌دهد نه حرف را؛ علت (شهرتشان) اینها هست لذاست که اینها در همان منطقه خودشان هم معروف می‌شوند و دیگران و شاگردهایشان مقلد اینها می‌شوند. و شما نگاه کنید بین این قراء بزرگ؛ مثلا شیخ مصطفی اسماعیل که من دقت کردم و شاید دیگران هم همین طور باشند من ندیدم جایی در وقف مطلق مصطفی اسماعیل نایستد؛ معمولا می‌ایستد؛ شما هم بایستید؛ این ایستادن صدا را زیباتر و دلنشین تر می‌کند و هم معنی؛ این هم یک نکته بود».

شیخ مصطفی اسماعیل در تاریخ ۲۶ دسامبر ۱۹۷۸ درگذشت و با درگذشت او، پایان دوران طلایی قاریان مصری آغاز شد.

در پایان تلاوتی شاهکار از مصطفی اسماعیل شامل آیات ۱۵ تا ۴۶ سوره مبارکه نازعات و سوره‌های مبارکه قیامه، اخلاص، فلق، ناس و حمد تقدیم می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مصطفی اسماعیل رهبر انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۴۳۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسئولان امور قرآنی چه نوشتند؟

به گزارش همشهری آنلاین «خط حزب الله» هفته‌نامه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در تازه‌ترین شماره خود از تأکید رهبر انقلاب اسلامی در حاشیه‌ی نامه‌ی یکی از مسئولان امور قرآنی کشور بر «فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی» خبر داده است.

به گزارش «خط حزب‌الله»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حاشیه این نامه، متن زیر را مرقوم کردند که به شرح زیر منتشر می‌شود.

«بسمه تعالی

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است. مراقب باشید در نیمه‌ی راه رها نشود. پیگیری نکردن کارها و روزآمد نکردن برنامه‌ریزیها آفت بزرگ سرفصل‌های شوق‌انگیز است.

در باب قرآن، کار لازم ابتدائی، فهم معانی کلام خداوند است و البته حفظ هم بسیار مهم است.»

کد خبر 848962 برچسب‌ها خبر ویژه رهبر معظم انقلاب

دیگر خبرها

  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسئولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • ببینید | روایت سردار رادان از ویدیوی جنجالی خانم بی‌حجاب قاریِ قرآن
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی می‌شود
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب