Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: اگر با این همه فشارهای سیاسی و اقتصادی بخواهیم با عزت و سربلندی در مقابل دشمنان بایستیم به همراهی رسانه‌ها نیازمندیم..

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۶۹۷۳۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با صنعتی شدن جامعه و در نتیجه پیچیده‌تر شدن نظام اجتماعی، تأثیر فرد و جامعه نیز پیچیده می‌شود و انسان نیز هر روز مشکلات بیشتری فراروی خود خواهد دید.

افزایش جمعیت، مشکلات اقتصادی، تعارضات بین نظام‌های سنتی گذشته و نظام‌های جدید، احساس عدم امنیت و تنهایی، پوچی و بی‌معنایی زندگی، افزایش انتظارات از زندگی، پیچیدگی انتخاب‌ها در حوزه ازدواج، شغل، تحصیل، شهرنشینی و حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی و روانی ناشی از عوامل مختلف نیازمند به اشخاصی است که در حوزه‌های مختلف بهداشت روانی فعالیت می‌کنند.

به مناسبت نهم اردیبهشت‌، روز روانشناس و مشاوره به سراغ یکی از استادان پیشکسوت و مدیر گروه رشته مشاوره در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد رفتیم.

محمود جاجرمی دارای مدرک دکتری مشاوره از دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد است و مقطع کارشناسی خود را در رشته روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد و دوره کارشناسی ارشد را در رشته مشاوره تحصیلی در دانشگاه علامه طباطبایی گذرانده‌ در گفت‌وگویی با خبرنگار آنا از الزامات رشته روانشناسی و مشاوره گفته که در ادامه خواهیم خواند.

آنا: برای اینکه دانشجویان بتوانند بسیار توانمند در رشته روانشناسی ورود کنند چه پیشنهادی می‌دهید؟

جاجرمی: در هر علمی لازمه موفقیت تلاش و کوشش فراوان است. به دانشجویان این رشته توصیه می‌کنم که مطالعه زیادی داشته باشند؛ زیرا موضوع مورد مطالعه روانشناسی، انسان است و انسان نیز شئون زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی زیادی دارد، فهم رفتار و تلاش برای تغییر رفتار انسان در راستای مطلوب، کار بسیار دشواری بوده و تلاش در امر تحصیل در دانشگاه و شرکت در کارگاه‌های مختلف آموزشی در اشکال مختلف آن از دیگر ضرورت‌های تقویت بنیه علمی است.

همراه شدن علم و عمل نیز به پختگی طالبان علم در این رشته کمک شایانی می‌کند و در نهایت آنچه مهم بوده، توجه به سلامت شخصیت و روان خود روانشناسان است؛ زیرا هدف از مطالعه و تحصیل در این علم، کمک به خود و دیگران بوده؛ چنانچه فرد در حل مشکلات شخصی خود ناتوان باشد و نتواند تعارضات و مسائل شخصی خود را حل کند در حل مشکلات دیگران نیز موفق نخواهد بود.

آنا: اهمیت نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقای بهداشت روانی جامعه را توضیح دهید.

جاجرمی: اگرچه نهاد‌ها و مؤسسات مختلفی در حوزه‌های بهداشت روانی درگیر هستند و فعالیت می‌کنند، روانشناسان و مشاوران نیز به‌صورت تخصصی به مسائل بهداشت روانی در جامعه می‌پردازند. خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، وزارتخانه‌های مختلف ازجمله وزارت بهداشت، ارشاد، ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی در این باره فعالیت می‌کنند؛ اما نقش روانشناسان و مشاوران نیز نقش محوری بوده که هدف آن کمک به افراد جامعه در پیشگیری و درمان آسیب‌های روانی، اجتماعی و معنوی و تصمیم‌گیری در شئون مختلف زندگی است.

آنا:‌ نقش و جایگاه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در هویت بخشی به حرفه روانشناسی و مشاوره را چگونه تبیین می‌کنید؟

جاجرمی: با توجه به نیاز روزافزون جامعه به خدمات مشاوره، روانشناسی و وجود تعداد قابل توجهی از روانشناسانی که در جامعه به ارائه خدمات روان‌شناختی و مشاوره می‌پردازند، لازم بود که این فعالیت‌ها قانونمند شده و رویه مناسبی در فعالیت‌های متخصصان در حوزه بهداشت روانی در جامعه وجود داشته باشد.

با تصویب سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، اکنون تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، انتخاب روش‌های کارآمد در اشاعه این اهداف، تعامل با مسئولان، استفاده از رسانه‌های خبری، اطلاع‌رسانی‌ها، نظارت بر فعالیت‌های تعیین تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره، برگزاری همایش‌ها و همکاری با نهاد‌های مختلف و ... می‌تواند برای روشن شدن جایگاه مشاوران و روانشناسان بسیار مفید، ضروری و کارآمد باشد که این مهم بر عهده نظام روانشناسی و مشاوره است.

آنا:‌ در رشته مشاوره و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد چه تعداد دانشجو و هیئت علمی دارید؟

جاجرمی:  یک هزار و ۳۱۸ دانشجو در رشته‌های روانشناسی و مشاوره مشغول به تحصیل بوده که از این تعداد ۱۲۸ نفر در مقطع دکتری، ۳۶۶دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۹۲۴دانشجو در رشته کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

اکنون پنج عضو هیئت علمی تمام‌وقت و ۳۰ نفر از استادان هیئت علمی وابسته در این رشته‌ها با دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد همکاری می‌کنند.

آنا:‌ این رشته‌ها از چه سالی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد دایر شده‌اند؟

جاجرمی: رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی از سال ۱۳۸۵، رشته‌های روانشناسی عمومی و روانشناسی تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد از سال ۱۳۸۹ و رشته‌های روانشناسی، روانشناسی تربیتی و مشاوره در مقطع دکتری از سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی شده‌اند.

آنا:‌ استقبال دانشجویان از این دو رشته چگونه است؟ بیشتر دانشجویان دختر استقبال می‌کنند یا دانشجویان پسر؟

جاجرمی:از ابتدای تأسیس رشته روانشناسی در مقاطع و گرایش‌های مختلف، متقاضیان این رشته بیش از حد انتظار بوده و در سال‌های متمادی این نگرش مثبت نسبت به رشته‌های مذکور وجود داشته و اشتیاق به تحصیل در این رشته‌ها در حال فزونی است. از ابتدای تأسیس رشته روانشناسی تاکنون دختران در همه مقاطع تحصیلی، بیشترین متقاضیان این رشته بوده‌اند.

آنا:‌ چند نفر از استادان بنام ایران را که برای پایه‌گذاری این رشته‌ها تلاش بسیاری کردند را نام ببرید.

جاجرمی: نظام روانشناسی و مشاوره در سال ۱۳۸۲ بنیان‌گذاری شد که یک سازمان غیردولتی است؛ البته افراد زیادی در تأسیس گسترش و تقویت این رشته‌ها فعالیت بسیاری کردند که ازجمله این استادان می‌توان استادان بنامی مانند شاملو، کاردان، منصور، شفیع‌آبادی، دادستان، هومن، دلاور، گنجی، پاشا شریفی، تبریزی، نوابی نژاد، افروز، حاتمی، الهیاری، فتحی آشتیانی و... را ذکر کرد.

گفت‌وگو از لادن لنگری 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره
  • اجرای موفق طرح عفاف و حجاب در آذربایجان غربی
  • در حوزه عفاف و حجاب کار بر زمین مانده بسیار است
  • طعنه رسانه فرانسوی به بارسلونا؛ دمونتادا جواب ریمونتادا
  • عهد کردیم خودسانسوری نکنیم
  • دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه علوم سیاسی (سیانس پو) پاریس را مسدود کردند
  • تقویت اقتصاد کشور دشمنان را ناامید خواهد کرد
  • تمرین اختصاصی بیرانوند برای بازی سپاهان
  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • نصری، حقوقدان بین الملل: برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!