Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@05:27:31 GMT

دلیل توسعه نیافتن طرح کودک رایانه

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۷۸۰۱۰

بنیان‌گذار و مجری طرح کودک رایانه در ایران گفت: نبود زیرساخت مناسب و تحلیل ناکافی طرح کودک رایانه منجر شد که این طرح آن‌چنان‌که شایسته است، توسعه نیابد.

محمدحسن محمد پور در گفت‌وگو با ایسنا، ابراز کرد: طرح کودک رایانه با رویکرد آموزش مهارت‌های زندگی و آینده‌پژوهی، نخستین بار در سال 1385 مطرح شد و در همان سال به‌صورت درس‌نامه در مدارس خاص استان هرمزگان اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این طرح از وسایل الکترونیکی همچون رایانه‌، تلفن همراه، تبلت و تخته‌های هوشمند به‌منظور استعدادیابی، سنجش توانایی، علم‌آموزی‌ و برانگیختن خلاقیت و نوآوری در کودکان ‌و نوجوانان استفاده‌ می‌شود و با برنامه‌ریزی هدفمند زیر نظر مشاوران خبره و با به‌کارگیری فنون بازی‌واری آموزشی، مهارت‌های زندگی‌ و فرهنگ شهروندی را به آن‌ها می‌آموزد.

محمد پور با بیان اینکه کودکان در کشورهای پیشرفته کار با رایانه را از پیش‌دبستانی آغاز می‌کنند و از کار با دستگاه‌های فناورانه لذت می‌برند افزود: در ایران این آموزش‌ها در سطح کودکان و نوجوانان مغفول مانده بود، تا اینکه در سال 1391 مجدداً این طرح باهدف ارتقای مهارت‌های رایانه‌ای خردسالان (4 تا 7 سال) توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور آغاز به کار کرد که به‌طور موقت در چند استان همچون استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، مرکزی و بوشهر مورد آزمون قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در این طرح مقرر شد که بسته‌های آموزشی مخصوصی در هر مرحله از آموزش تدوین و کمیته نظارت بر اجرای الگوهای اصولی طرح تشکیل شود که بر برگزاری طرح و ایجاد کارگاه‌های استاندارد رایانه کودک نظارت کند اما نبود زیرساخت مناسب در کشور و تحلیل ناکافی طرح منجر شد که طرح آن‌چنان‌که شایسته است، توسعه نیابد.

بنیان‌گذار و مجری طرح کودک رایانه در ایران با توجه به این‌که بیش از یک دهه از تحقیق و بررسی این طرح می‌گذرد، اظهار کرد: بار دیگر با بهره‌گیری از بهترین روش‌های جهان، طرح کودک رایانه بازنگری شده است و با مأموریت خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان ایران اسلامی و در جهت تحقق سند چشم‌انداز ایران 1404، قصد دارد تا برای کودکان و نوجوانان مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را با مهارت‌های زندگی و فرهنگ شهروندی درهم‌ آمیزد که در اجرای این طرح کارآفرینی امید است بسیاری از دانش‌آموختگان حوزه‌های مرتبط در این طرح مشارکت کنند و فرصت شغلی مناسبی برای آن‌ها فراهم شود.

وی ابراز کرد: نکته بسیار مهمی که در خصوص آمـوزش به کودکان و نوجوانان وجود دارد و در روانشـناسی کودک نیز به آن توجه ویژه‌ای شده، این است که کودکان و نوجوانان در حال آماده شدن برای زندگی پیچیده آینده هستند و دنیای پیچیده و غیرقابل درک ما در نظر آن‌ها بسیار ساده‌تر و معقول‌تر است و هرگونه مهارتی که در کودکی کسب شود، در آینده جز بزرگ‌ترین مهارت‌های شخصی وی خواهد شد و شخص از همان مهارت‌ها برای ساختاربندی به زندگی‌اش کمک می‌گیرد و در ضمن شبکه‌های یادگیرنده در کودکی، با بار کمتری آمادگی یادگیری بیشتری دارند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فرایند آموزش به کودکان و نوجوانان با فرایند آموزش به جوانان، میان‌سالان و بزرگ‌سالان متفاوت است، لذا طراحی فرایندهای این طرح، وقت و توجه ویژه‌ای می‌طلبد و همچنین نیازمند حوصله و امکانات بسزایی است که طرح کودک رایانه تمهیدات آن را فراهم کرده است.

وی که از کارآفرینان استان هرمزگان محسوب می‌شود، در پایان گفت: طرح کودک رایانه سه‌گام دارد که در گام‌های آن، کودکان با بازی و سرگرمی‌های آموزشی، علم را به‌صورت عملی می‎آموزند، سپس با ساخت اسباب‌بازی‌ها به‌سوی تثبیت یادگیری‌ها و برانگیختن خلاقیت و نوآوری حرکت می‌کنند و در نوجوانان با ساخت تجهیزات کاربردی و ثبت اختراع، در جهت کارآفرینی و خلق فرصت‌های شغلی آینده هدایت می‌شوند که امید است با اجرای کامل این طرح در آینده‌ای نزدیک، شاهد رشد کودکان و نوجوانان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشیم و به‌سوی افق‌های روشن حرکت کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۷۸۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال و بختیاری ، فتاح کرمی فرماندار شهرستان بروجن با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین فرمانداری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، وجود ظرفیت‌ها و جغرافیای این شهرستان گفت: اولین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در این شهرستان راه اندازی خواهد شد.

وی ارائه خدمات تخصصی علمی و آموزشی نجوم و رصد ویژه کودکان و نوجوانان را از اهداف راه‌اندازی این مرکز عنوان کرد.

فرماندار بروجن همچنین با اشاره به اختصاص زمین در شهر بلداجی، خواستار پیگیری و تسریع در راه‌اندازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این شهر شد.

کرمی با بیان اینکه نقش برنامه‌های کانون در اثربخشی و فرهنگ‌سازی حوزه کودک و نوجوان مشهود است؛ افزود: کانون پرورش فکری از ارکان مهم و قابل توجه در تربیت نسل آینده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899020

دیگر خبرها

  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • چطور اسباب بازی ها می توانند به رشد کودکان کمک کنند؟
  • شرکت کودکان و نوجوانان ۲۸ کشور در جشنواره نقاشی پوپک
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد