Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@21:05:19 GMT

رفع مشکلات پوست و مو با طب سنتي

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۸۰۴۷۸

خبرگزاري آريا -
براساس مکاتب طب سنتي ايراني، درمان بيماري پوستي به سبب جنس عصبي پوست (سخت و متراکم بودن آن) بايد به آرامي صورت بگيرد.

پوست انسان به صورت يک لايه محافظ بدن در مقابل عوامل آسيب‌رسان محيطي مي‌باشد و مانند لباسي سرتاسر بدن انسان را پوشانده است.

پوست و ناخن انسان از جنس عصب مي‌باشند و سلامت ناخن در راستاي سلامتي پوست مي‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس هر بيماري پوستي مي‌تواند ناخن را نيز درگير کند و در نتيجه به دنبال درمان بيماري پوستي، سلامتي ناخن نيز حاصل مي‌شود.

اصول کلي در مورد پوست و مو و بيماري‌هاي آن
بر اساس مکاتب طب سنتي ايراني، درمان بيماري پوستي به سبب جنس عصبي پوست (سخت و متراکم بودن آن) بايد به آرامي صورت بگيرد. زيرا دفع ماده بيماري‌زا از پوست به زمان نياز دارد و نبايد توقع درمان برق‌آساي اختلالات پوستي را از طريق طبيعت درماني و طب سنتي داشت. از طرف ديگر پوست از ديدگاه حکما يک اندام دفعي به حساب مي‌آيد و در نتيجه بدن مي‌تواند مقداري از مواد دفعي خود را از اين طريق دفع نمايد.

اين مطلب نکته مهمي است، چرا که در بسياري از بيماري‌هاي داخلي مثل بيماري‌هاي دستگاه گوارش، کبد، کليه و مجاري ادراري و تناسلي، طبيعت هوشمند بدن وارد عمل مي‌شود و مواد زائد حاصل از آن‌ها را به پوست منتقل مي‌کند. بدين ترتيب از بيمار شدن آن عضو داخلي که نقش مهم‌تري (نسبت به پوست) در حيات فرد دارد، جلوگيري مي‌نمايد. پس در درمان اختلالات پوستي بايد ابتدا بيماري‌هاي اعضاء داخلي را درمان نموده سپس سراغ درمان پوست برويم.

قدم بعدي در درمان اختلالات پوستي و تغييرات رنگدانه‌اي آن (بعد از درمان بيماري‌هاي داخلي) تقويت عضو رئيسه و اصلي بدن يعني کبد مي‌باشد که نقش اساسي در توليد اخلاط اربعه سالم در بدن را دارا است. يکي از ميوه‌هاي موثر در تقويت کبد (به ويژه در شرايطي که حرارت در بدن و کبد وجود دارد)، ميوه انار است.

انار شيرين با طبع سرد و تر مايل به اعتدال همراه با قوت قابضه مي‌باشد، که نقش بسيار مهمي در تصفيه کبد و تقويت آن داشته و نيز در درمان انواع مختلف ضعف کبد کاربرد دارد. اين ميوه الهي مقوي طحال بوده و موجب نيکو نمودن رنگ رخسار مي‌شود (ايجاد خوش‌رنگي و شادابي پوست مي‌کند). پس به نظر مي‌رسد که يکي از اقدامات اوليه جهت داشتن پوستي زيبا، خوش‌رنگ و با طراوت مي‌تواند استفاده از انار به صورت مرتب (در زماني که در فصل خود، اين ميوه در بازار وجود دارد) باشد. الان هم که هنوز فصل اين ميوه است خوب است مصرف آن را در سبد تغذيه‌اي خوراک‌هاي روزانه خود قرار دهيد.

ذکر اين نکته لازم است که آب انار تازه را با آب مخلوط ننماييد و در ضمن جهت جلوگيري از ترشي آن مي‌توانيد به آب انار کمي شکر اضافه نماييد. البته مصرف انار براي افرادي که معده و کبد سرد دارند و يا زخم معده و روده دارند توصيه نمي‌شود.

درمان خشکي پوست به روش طب سنتي
مصرف برخي ميوه‌ها و سبزي‌ها در درمان خشکي پوست موثر هستند و در مقابل مصرف نوشابه، چيپس، شکلات و تنقلات بي‌ارزش به خشکي پوست دامن مي‌زنند.

براي درمان خشکي پوست مي‌توان از انواع سبزي‌ها، ميوه، غلات، دانه‌هاي خوراکي و آجيل استفاده کرد. سبزي‌ها و ميوه‌هاي زردرنگ و نارنجي در طراوت پوست موثر هستند. سبزي‌هايي مانند هويج، کدو حلوايي يا ميوه‌هايي مانند نارنگي و پرتقال، طالبي، زردآلو و ليمو از اين دسته است که به دليل داشتن بتاکاروتن که به نوعي يک آنتي‌بيوتيک محسوب مي‌شود باعث شادابي پوست خواهد شد. مصرف متعادل انواع گوشت بايد در برنامه غذايي گنجانده شود.

روغن زيتون، سير، پياز و تخم‌مرغ بهتر است بيشتر مصرف شود چرا که گوگرد موجود در آن‌ها باعث حفظ لطافت و جواني پوست مي‌شود. مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگي نيز باعث دريافت ويتامين b1 و جلوگيري از خشکي پوست مي‌شود. ميوه‌هايي که مملو از ويتامين‌هاي a و c هستند براي شادابي پوست موثرند و مصرف آب ميوه‌هاي طبيعي و شير باعث حفظ لطافت پوست مي‌شود.

حتي مصرف آب نيز به حفظ پوست مي‌انجامد که به اين منظور مصرف حداقل 8 ليوان آب در روز توصيه مي‌شود. مصرف زياد فست‌فودها و غذاهاي سرخ‌شده براي پوست مناسب نيست و خوردن نوشابه، چيپس، شکلات و تنقلات بي‌ارزش سودي براي پوست ندارد. بخور کردن در منزل، خواب کافي و ورزش کردن از عواملي است که باعث بازسازي و ترميم سلول‌هاي پوستي مي‌شود و جريان خون را در رگ‌ها افزايش مي‌دهد. البته خوب است بدانيد که برخي بيماري‌ها مانند تيروئيد، ديابت و مصرف برخي از داروها مانند ضدحساسيت‌ها از عوامل ايجاد خشکي پوست است. در اين ميان عوامل ارثي، برنامه غذايي نامناسب، قرار گرفتن پوست در معرض هواي سرد يا نور خورشيد و شست و شوي زياد بدن با صابون مخصوصاً از نوع قليايي از ديگر عوامل است.

درمان ريزش مو به روش طب سنتي
در طب سنتي براي درمان ريزش موي سر و رشد مجدد آن توصيه شده ابتدا کمبود ويتامينb، رفع و سپس سبزي‌هايي مانند تره، سير و موسير مصرف شود. همچنين مي‌توان براي جلوگيري از ريزش مو، موها را با ماست شست‌وشو داد.

در طب سنتي براي درمان ريزش موي سر و رشد مجدد آن روش‌هاي متعددي وجود دارد اما همه آن‌ها در جهت تحريک جريان خون در زير پوست سر استفاده مي‌شوند.

عوامل متعددي در ريزش مو دخيل هستند که يکي از آن‌ها کمبود ويتامين b و ماده معدني گوگرد در بدن است. براي جبران کمبود اين ماده معدني مي‌توان از انواع پياز خوراکي و سبزي‌هايي مانند تره، سير و موسير استفاده کرد. همچنين براي تحريک جريان خون در سر، مي‌توان موها را با ماست شست‌وشو داد چرا که آب ماست از ريزش مو جلوگيري مي‌کند.

به افرادي که دچار ريزش مو شده‌اند توصيه مي‌شود که يک عدد خيار بزرگ را که کاملاً رسيده و زرد شده است را از وسط به دو نيم کنند و در آن، مقداري جو قرار دهند. پس از چند روز جو از آب خيار استفاده کرده و جوانه مي‌زند و پس از مدتي خشک مي‌شود. پس از آن، خيار را کوبيده و به همراه حنا يا ماست به سر زده شود.

راه ديگري هم وجود دارد که مي‌توان مقدار کمي سير را رنده کرده و بعد به آن مقداري عسل اضافه کرده و با هم مخلوط شوند. اين مايع به مدت 2 ساعت بر روي کف سر و موها ماليده شود و سپس شسته شود. همچنين برخي گياهان در تقويت و رشد مو موثر هستند. گياه بابونه نمونه‌اي از اين گياهان است. اين گياه، تارهاي مو را تقويت مي‌کند و آسيب‌هاي مو را که بر اثر بيماري به وجود مي‌آيد به حداقل مي‌رساند.

منابع:
سايت مرجع طب سنتي ايران - دکتر ليلا شير بيگي، متخصص طب سنتي ايران
فارس - علي حسيني، متخصص طب سنتي
tebyan.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۸۰۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان گفت: قصد داریم تا پایان سال‌جاری تعداد بازارچه‌های محله‌ای «از تولید به مصرف» را به ۱۰ بازارچه برسانیم که همه مردم شهر کرمان از این خدمت بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی شهرداری، محمود ایرانمنش امروز _پنج‌شنبه ششم اردیبهشت_ در نشست با رئیس اتحادیه صنف میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان در خصوص بررسی عملکرد بازارچه‌های محله‌ای «از تولید به مصرف» و چگونگی توسعه این بازارچه‌ها در سطح شهر اظهار کرد: با توجه به ضرورتی که در شهر کرمان وجود داشت، بازارچه‌های محله‌ای دائمی «از تولید به مصرف» راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این بازارچه‌ها، جلب رضایت مردم است، افزود: در انتخاب محل بازارچه‌ها چند نکته را مدنظر داشتیم؛ ازجمله اینکه در محل‌هایی باشد که اقشار متوسط و پایین جامعه در آن ساکن هستند و تراکم جمعیت بالا داشته و از هسته مرکزی شهر فاصله داشته باشد.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان بیان کرد: راه‌اندازی، فعالیت و نظارت بر بازارچه‌های محله‌ای با همکاری متقابل اتحادیه صنف میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان انجام می‌شود و خوشبختانه سه بازارچه‌ای که از ابتدای فروردین‌ماه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، نمونه‌های موفقی هستند.

وی بابیان اینکه قصد داریم تا پایان سال‌جاری تعداد بازارچه‌ها را به ۱۰ بازارچه برسانیم تا همه مردم شهر کرمان از این خدمت بهره‌مند شوند و میوه باکیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم برسد، گفت: برای واگذاری بازارچه‌ها مزایده برگزار می‌شود و قراردادهای شش‌ماهه منعقد خواهد شد و فقط افراد مورد تأیید اتحادیه می‌توانند در مزایده شرکت کنند.

محمدرضا حاج‌عباسی رئیس اتحادیه صنف میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان نیز در این نشست بیان کرد: سال گذشته چندین جلسه برای هماهنگی راه‌اندازی بازارچه‌های محله‌ای تشکیل شد تا این اتفاق رقم خورد و خوشبختانه بازخورد خوبی از مردم گرفتیم.

وی با اشاره به نظارت دائمی بر فعالیت بازارچه‌های محله‌ای به لحاظ کیفیت و قیمت عرضه، خاطرنشان کرد: سعی کردیم عوامل و واسطه‌هایی که موجب گرانی میوه می‌شود را برطرف و حذف کنیم تا قیمت نهایی جهت عرضه به شهروندان، کاهش یابد.

وی افزود: قیمت میوه‌های عرضه‌شده در بازارچه‌های محله‌ای به قیمت میدان میوه و تره‌بار و بعضاً کمتر از آن است و یکی از مهم‌ترین مزایای این بازارچه‌ها، متعادل کردن قیمت بازار است.

امیر هاشمی مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان نیز گفت: پس از صدور دستور راه‌اندازی بازارچه‌های محله‌ای توسط معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان، تیمی تشکیل شد و موانع را برطرف کردیم و کار را به‌صورت جهادی پیش بردیم.

وی با بیان اینکه پس از شروع کار، مهم‌ترین نکته تداوم و حفظ دستاوردهای آن است که نیاز به نظارت و تلاش جدی دارد و دغدغه همه کسانی که به این حوزه ورود کرده‌اند، کسب رضایت مردم است، گفت: از ابتدا موارد تأسیساتی موردنیاز بازارچه‌ها را با جدیت فراهم کردیم و همچنان پای کار هستیم.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان اظهار کرد: توسعه بازارچه‌ها و مکان‌یابی مناسب را با مشورت اتحادیه انجام خواهیم داد و از افراد مورد اعتماد اتحادیه و خوشنام در بین مردم برای مدیریت بازارچه‌ها استفاده خواهد شد.

گفتنی است، سه بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» شهر کرمان واقع در میدان غدیر ۲، بلوار پزشک و شهرک شهید مطهری انتهای بلوار حضرت ابوالفضل (ع)، از اول فروردین‌ماه سال‌جاری کار خود را آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون در حال فعالیت هستند.

کد خبر 747921

دیگر خبرها

  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند