Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@01:15:22 GMT

برداشت آب از دشت و سد استقلال میناب متوقف شود

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۲۴۴۴۷

برداشت آب از دشت و سد استقلال میناب متوقف شود

عضو انجمن علوم خاک ایران گفت: تنها راهکار جلوگیری از پیشرفت و گسترش بیشتر فروچاله‌های دشت بحران‌زده میناب خطوط انتقال آب از دشت‌ها و سد استقلال میناب باید قطع و برداشت آب از دشت میناب متوقف شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب، ، مجتبی پاکپور، عضو انجمن بین‌المللی علوم خاک ایران طی بازدید از فروچاله های میناب، گفت: دشت‌ میناب بر اثر برداشت بی‌رویه ، خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی و انتقال آن به بندرعباس با هجوم فرو چاله‌های خطرناک مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو انجمن بین‌المللی علوم خاک ایران مهار فروچاله‌های دشت میناب را نیازمند راهکار فراگیر و جامعی برشمرد و اظهار کرد: تنها راهکار جلوگیری از پیشرفت و گسترش بیشتر فروچاله‌های دشت بحران‌زده میناب خطوط انتقال آب از دشت‌ها و سد استقلال میناب قطع برداشت آب از دشت میناب است.

‌‌وی حفر چاه‌های متعدد در دشت و بستر رودخانه میناب برای تأمین آب بندرعباس را عاملی برای خالی شدن سفره‌های زیرزمینی در دشت میناب دانست و بیان داشت: در پی تغییر زیست محیطی و هجوم فروچاله ها به دشت میناب نخلستان‌ها به گورستان تبدیل‌شده و جای خود را با درختان مهاجم جابه‌جا کرده‌اند.

پاک پرور خاطر نشان کرد: دشت‌ میناب بر اثر برداشت بی‌رویه و انتقال آن به بندرعباس باعث خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی، تشدید و پیدایش فروچاله‌های خطرناک شده است.

پاک پرور با بیان اینکه مشکل بی‌آبی و حفر چاه‌های فراوان علاوه بر کاهش شدید ذخایر آب زیرزمینی باعث فشرده شدن لایه‌های خاک می شود، تصریح کرد: پایین رفتن سطح ایستایی آب‌های زیرزمینی و درنتیجه پیدایش پدیده خطرناک فرو چاله‌ها در سطح دشت‌های میناب شده است.

کارشناس ارشد خاک‌شناسی، گفت: استفاده بی‌رویه از آب و ذخایر زیرزمینی سبب شده است که دشت‌ میناب بمیرد و خاک این دشت‌ فرسایش یابد و این فرسایش خاک یکی از دلایل به وجود آمدن فرو چاله‌ها هستند.

عضو انجمن علوم خاک ایران، نقش مخرب انسان در تخریب طبیعت را بسیار نگران‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: برای مهار فروچاله های میناب راهکار فراگیر و جامعی وجود ندارد و تنها راهکار جلوگیری از پیشرفت و گسترش بیشتر فروچاله های دشت بحران‌زده میناب قطع خطوط انتقال آّب به بندرعباس است..
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۲۴۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق و ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت!

رئیس کل دادگستری هرمزگان از کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل و جمع آوری و ضبط ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق در شهرستان میناب خبر داد.

به گزارش «تابناک»، مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان اعلام کرد در راستای اجرای طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت، عملیاتی جهت شناسایی مخازن حاوی میلیون‌ها لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی شهرستان میناب اجرا شد.

وی افزود: در نتیجه اجرای این عملیات موفق، با حضور دادستان مرکز استان هرمزگان، دادستان شهرستان میناب، فرمانده انتظامی هرمزگان و فرمانده مرزبانی استان هرمزگان در بندر کلاهی با اقدام مشترک فراجا و دریابانی، ۲۶۵ عدد مخزن نگهداری سوخت قاچاق شناسایی و بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل و فرآورده‌های نفتی کشف و ضبط شد.

قهرمانی یادآور شد: همچنین ۱۷ فروند شناور متعلق به قاچاقچیان سوخت نیز توسط مأموران توقیف شده است.

وی در ادامه با اشاره به کشف بیش از ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق در این منطقه اضافه کرد: به دستور مقام قضایی این لوله‌ها که سوخت قاچاق را از مخازن به سواحل و اعماق دریا منتقل می‌کردند، به محض شناسایی جمع آوری و ضبط شدند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در پایان ضمن قدردانی از فرماندهان فراجا و مرزبانی استان به دلیل اجرای موفق و مدبرانه این عملیات، تأکید کرد: با اقدامات ویژه دستگاه قضایی و تلاش شبانه روزی نیرو‌های فراجا و دریابانی استان هرمزگان، فضای استان برای فعالیت مجرمان ناامن شده که این دستاورد مهم در سایه تعامل خوب و تشریک مساعی تحقق یافته است.

دیگر خبرها

  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • کشف ۷۵ کیلومتر لوله انتقال سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • کشف بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق و ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت!
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود