Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدان - ایرنا - دشت سیستان از فراز کوه خواجه به عنوان تنها برآمدگی طبیعی منطقه در آغازین روزهای سال به ویژه ایام نوروز بسیار دیدنی و جذاب است و مساقران و گردشگران از اقصی نقاط کشور برای تماشای آثار برجا مانده از دوران اشکانیان و ساسانیان بربلندای این کوه به این مکان سفر می کنند.

به گزارش ایرنا کوه خواجه با دارا بودن قلعه ‌ای عظیم و دژ شهری منحصر به فرد از دوره اشکانیان و ساسانیان و آثار تاریخی نظیر کاخ، آتشکده، زیارتگاه خواجه مهدی و قبرستانی از دوران مختلف همه ساله میزبان شمار زیادی از مردم سیستان و بلوچستان و سراسر میهن اسلامی و گردشگران خارجی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از مهمترین و شاخص ترین بناهای تاریخی این کوه آتشکده قدیمی آن است که زمان ساخت آن به سده یک پس از میلاد مسیح باز می گردد، این آتشکده دارای یک تالار مرکزی در وسط و راهروهایی در اطراف است که در نهایت به ورودی اصلی آن در جلو ختم می شود و مطابق با سبک چهار تاقی آن دوره ساخته شده است.
یکی دیگر از بناهای تاریخی شاخص این کوه کاخی است که به دوره ساسانیان بر می گردد و در آن می توان جلوه های معماری بدیعی را مشاهده کرد.
این کوه نام خود را از آرامگاه خواجه مهدی یکی از دوستداران خاندان علوی که مزارش بر فراز این کوه واقع شده گرفته است و پیش از آن نیز به دلیل مقدس بودن در نزد ایرانیان باستان، سازندگان و معماران هرگز در صدد برداشت سنگ و استفاده از مواد و مصالح این کوه در ساخت و سازهای خود نبوده و با وجود فراوانی سنگ در محل از خشت استفاده کرده اند.
بر روی این کوه آثاری از دوران اشکانیان، ساسانیان و دوران اسلامی به جای مانده که کهن دژ، قلعه کک کهزاد، قلعه چهل دختران، بقایای راه قدیمی، حصارهای مختلف، قبور سنگی، چند زیارتگاه اسلامی، قبرستان دوره میانه اسلامی و آرامگاه خواجه مهدی ( خواجه غلطان ) از جمله این آثار است.
نقاشی دیواری سه مغ یا سه پادشاه، نقش خدای اوروس خدای پیروزی سوار بر اسب، نقش شاه و ملکه و تصاویری از بزرگان پارتی و برج و باروهای قلعه نیز از نقوش اصلی این بنای به جای مانده از تمدن عظیم ایرانی است.
2 نقش برجسته گلی با تصویر سه سوار بر اسب در حال حرکت در پشت هم و دیگری تصویر شیری که یورش برده به سوی فردی که سوار بر اسب است که به وسیله میخ‌های چوبی به دیوار نصب شده از دیگر آثار کوه خواجه است.
در کاوش‌های انجام شده در کوه‌ خواجه و قلعه‌ های موجود در آن دیوارهایی با ارتفاع ‎ 40 متر که با خشت ساخته شده و بیش از هزار سال قدمت دارد نیز کشف شده ‌اند.
روزگاران نه چندان که دور دریاچه هامون پر آب بود کوه خواجه به مانند جزیره ‌ای سر برآورده از میان آب های این دریاچه از دور خودنمایی می ‌کرد، آن زمان کوه خواجه و قلعه اشکانی آرام گرفته بر پشته آن خوشبخت بودند.
خوشبخت از آن رو که انسان کمتر می‌ توانست به آن دسترسی داشته باشد و همه از دور به زیارت این کوه مقدس می‌ پرداختند اما به مرور زمان با استمرار خشکسالی و خشکی دریاچه هامون این بنای مهم در آستانه تخریب قرار گرفت.
کوه خواجه (کوه اوشیدا) یا (کوه رستم) تنها عارضه طبیعی در دشت سیستان است که در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل در شهرستان هامون قرار دارد.
شهرستان هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان از شرق با شهرستان زهک، از شمال با شهرستان های زابل و نیمروز، از غرب نیز با بخشی از حوزه شهرستان نیمروز و از جنوب با شهرستان زاهدان و کشور افغانستان همجوار است که در آن علاوه بر کوه خواجه می توان آثار دیدنی و تاریخی نظیر شهر سوخته با تمدنی پنج هزار ساله، آسبادها و قلعه مچی (قلعه چه) را به نظاره نشست.
کوه خواجه به سبب اهمیتی که در میان مردم سیستان دارد در ایام نوروز به ویژه 13 فروردین و سایر اعیاد و جشن ها و تعطیلات میزبان خیل عظیمی از مردم سیستان و بلوچستان و سایر هموطنان است.
7316 ** 6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي گردشگري كوه خواجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۶۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۱۰ گردشگر گرفتار در منطقه کوهستانی مُنگار

ایسنا/خوزستان رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان باغملک از انجام عملیات موفق جست‌وجو و نجات ۱۰ گردشگر گرفتار در منطقه کوهستانی با تلاش نجاتگران این جمعیت خبر داد.

جواد شریفی امروز (۱۵ اردیبهشت‌ ماه) اظهار کرد: ساعت ۱۹ دیروز به‌دنبال تماس تلفنی فرماندار شهرستان صیدون مبنی بر گرفتار شدن ۱۰ گردشگر در منطقه کوهستانی مُنگار امامزاده عبدالله صیدون براثر بارش باران، یک تیم عملیاتی دو نفره (یک پرسنل و یک نجاتگر به‌صورت داوطلبانه) به محل اعزام شدند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط بد جوی و دور بودن مسیر ارتباطی، پس از چند ساعت جست‌وجوی نجاتگران در کوهستان ساعت چهار بامداد امروز نجاتگران به این افراد دسترسی پیدا کردند و آنها به منطقه امن انتقال داده شدند.

شریفی افزود: در این عملیات مرتضی آبسالان از نجاتگران پایگاه امداد و نجات امام حسن عسکری (ع) جمعیت هلال احمر شهرستان باغملک همراه پدرش به‌صورت داوطلبانه حضور یافتند و باعث نجات این گردشگران شدند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • نجات ۱۰ گردشگر گرفتار در منطقه کوهستانی مُنگار
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • خوزستان لرزید
  • رکورد جدید ثبت شد | برقراری بیش از ۲۷۰۰۰ پرواز در ایام نوروز
  • زلزله خوزستان را لرزاند
  • آبشار لوه در هفته اخیر ۲ گردشگر را به کام مرگ برد
  • قایق هایی که پس از سالها در کنار کوه خواجه سیستان به آب افتاد
  • نجات ١٠ گردشگر در منطقه تفریحی غار زینگان
  • گره اندر گره
  • توسعه ارتباطات سیار با نصب و راه‌اندازی دکل اینترنت سرعت در قلعه خواجه