Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ به نقل از فرهنگ کده؛ به دلیل کمبود بارش طی ۱۸ سال گذشته تاکنون پدیده خشکسالی به طور جدی در استان هرمزگان بروز می‌کند که سبب شده تاثیر خشکسالی هر ساله در این استان وخیم تر از سال قبل ‌شود به طوری که هر روز سفره‌های زیرزمینی را خالی‌تر می‌کند و همچنان صدای زنگ خشکسالی به گوش می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نخستین جلسه شورای اداری سال جاری متولیان انرژی استان در حوزه آب و برق فریاد سر دادند ذاکری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان از هزینه های سنگین مصرف برق در پنج شنبه ها گفت و قصمی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان هرمزگان از خشکی سدها!

شمارش معکوس اتمام ذخایر آب در هرمزگان

سد استقلال میناب، به عنوان مهم ترین سازه آبی هرمزگان شناخته شده که بخش زیادی از آب استان را تامین می کند این سد در بالادست شهرستان واقع شده و مطالعات اجرایی آن از سال ۵۳ آغاز و در سال ۶۲ به بهره‌برداری رسید.

با توجه به اینکه۲۷۰ میلیون متر مکعب حجم مخزن سد استقلال میناب است اما متاسفانه برداشت های بی رویه  از آب این سد و دشت های اطراف شهرستان سبب بروز چالش جدی زمین و گسترش فروچاله ها و خشکسالی در منطقه شده که هر روز اخبار زیادی از خسارات ناشی از آن رسانه ای می شود.

عمر سد استقلال میناب به ۳۵ سال می رسد که با برداشت بی رویه از این سازه و همچنین با کاهش میزان بارندگی هربار برداشت ها به حجم مرده می رسد و این موضوع در سال ۹۷ به علت کاهش چشمگیر بازندگی ها و تداوم برداشت از ذخیره سد برای تامین آب شهرستان بندرعباس و بندرخمیر با شدت و قوت خود باقی مانده است.

پرجمعیت ترین شهر بخش مرکزی بندرعباس از کمبود آب شرب رنج می برد   علی خلیلی، رئیس شورای شهر تازیان پایین بندرعباس در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به نبود آب در این شهر، اظهارکرد: آب شرب این شهر از دو چاه می شود که نزدیک به دو هفته است پمپ یکی از چاه ها سوخته که در این راستا درخواستی برای تعویض پمپ آب نیز ارسال کردیم اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ ایم.

رئیس شورای شهر تازیان پایین بیان کرد: در حال حاضر آب شرب جمعیت ۸ هزار نفری شهر تازیان پایین از یک چاه تامین می شود که این آب جوابگوی خیل عظیم این مردم نیست که نیاز است مسئولان توجه بیشتری به مشکلات این اهالی این شهر پر جمعیت بخش مرکزی بندرعباس داشته باشند.

خلیلی با اشاره به اینکه به علت کم آبی دام های این اهالی تلف شده اند، تصریح کرد: با توجه به اینکه شغل اهالی این شهر کشاورزی و دامداری است ولی با مشکل آب برخی دام ها تلف شده اند.

وی، خواستار چاره‌ اندیشی مسئولان برای این موضوع بسیار مهم شد و تاکید کرد: اداره آب و فاضلاب شهری بندرعباس مشکل آب شهر تازیان پایین را جدی بگیرند تا شاهد رفع این مشکل باشیم و هرچه سریع تر نسبت به تامین آب شرب اهالی این شهر جهت جلوگیری از مهاجرت اقدام کنند.

 

ذخیره سد استقلال میناب تا ابتدای تیرماه جوابگوی نیاز شهروندان بندرعباس است

هوشنگ ملایی‌، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اتمام ذخیره آب سد استقلال شهرستان میناب، اظهار کرد: ذخیره سد استقلال میناب تنها تا ابتدای تیرماه سال جاری جوابگوی تامین آب آشامیدنی شهرهای بندرعباس و بندرخمیر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر حجم مفید سد استقلال میناب فقط ۱۰ میلیون متر مکعب است، افزود: با توجه به اینکه ظرفیت این سد ۲۵۰ میلیون متر مکعب است اما مدیریت مصرف و صرفه جویی شهروندان نقش مهمی در کاهش کمبود آب در استان دارد.

ملایی تصریح کرد: مرحله نخست آب شیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی بندرعباس تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد که ظرفیت مرحله نخست این آب شیرین کن ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است.

وی خاطر نشان کرد: با بهره‌برداری از مرحله نخست این طرح بخشی از نیاز آبی شهر بندر عباس شامل مناطق غربی، شهر خمیر و بخشی از روستاهای حاشیه شهر بندر عباس، به میزان ۲۳۰ لیتر در ثانیه تأمین می‌شود و این حجم به کاهش برداشت از دشت میناب و سد شمیل و نیان کمک می‌کند.

کاهش بارندگی وضعیت آبی هرمزگان را به مرز هشدار رسانده است

قصمی، مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان نیز، اظهار کرد: کاهش بارندگی، کاهش روان آب ها و هم چنین تداوم کمبود منابع آبی، وضعیت آبی این استان را به مرز هشدار رسانده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان بیان کرد: در سال زراعی ۹۷ – ۹۶؛ ۷۹ درصد کاهش بارندگی در هرمزگان داشتیم که تمامی منابع آبی این استان بویژه سدهای اصلی را تحت تاثیر قرار داده است.

قصمی گفت: میزان بارندگی در سدهای استقلال، شمیل و نیان در سال گذشته صفر بوده و حجم مفید در مخازن این سدها به ۲۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

تابستان امسال بزرگترین دغدغه، تامین آب است

وی با بیان اینکه سال ۹۷، سال طاقت فرسایی در سطح استان شاهد هستیم، تصریح کرد: تابستان امسال بزرگترین دغدغه، تامین آب است در شرایط حاضر چاره ای جز جیره بندی آب نداریم اما ابتدا سعی داریم با اصلاح الگوی مصرف شرایط را بهبود بخشیم که نیازی به جیره بندی نباشد.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان در ادامه اظهار کرد: سعی داریم برای آب آشامیدنی از آب شیرین کن ها استفاده کنیم و تاکید ما برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده از پسماند آبی است.

قصمی در پایان خاطر نشان کرد: خشکسالی و تنش آبی موضوع موقتی و گذرا برای استان هرمزگان نیست و باید بتوانیم خود را با این امر سازگار کنیم.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۸۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب کشف شد

ایسنا/هرمزگان رئیس کل دادگستری هرمزگان از کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل و جمع آوری و ضبط ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق در شهرستان میناب خبر داد.

 مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان امروز (پنجم اردیبهشت ماه) در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: در راستای اجرای طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت، عملیاتی جهت شناسایی مخازن حاوی میلیون‌ها لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی شهرستان میناب اجرا شد.

وی افزود: در نتیجه اجرای این عملیات موفق، با حضور دادستان مرکز استان هرمزگان، دادستان شهرستان میناب، فرمانده انتظامی هرمزگان و فرمانده مرزبانی استان هرمزگان در بندر کلاهی با اقدام مشترک فراجا و دریابانی ضمن شناسایی ۲۶۵ عدد مخزن نگهداری سوخت قاچاق و بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل و فرآورده‌های نفتی کشف و ضبط شد.

قهرمانی یادآور شد: همچنین ۱۷ فروند شناور متعلق به قاچاقچیان سوخت نیز توسط مأموران توقیف شده است.

وی در ادامه با اشاره به کشف بیش از ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق در این منطقه اضافه کرد: به دستور مقام قضایی این لوله‌ها که سوخت قاچاق را از مخازن به سواحل و اعماق دریا منتقل می‌کردند، به محض شناسایی جمع آوری و ضبط شدند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در پایان ضمن قدردانی از فرماندهان فراجا و مرزبانی استان به دلیل اجرای موفق و مدبرانه این عملیات، تأکید کرد: با اقدامات ویژه دستگاه قضایی و تلاش شبانه روزی نیروهای فراجا و دریابانی استان هرمزگان، فضای استان برای فعالیت مجرمان ناامن شده که این دستاورد مهم در سایه تعامل خوب و تشریک مساعی تحقق یافته است.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اطلاعیه قطع آب در هفتکل 
  • عدم پاسخگویی مسئولان جشنواره آسمان هشتم در میناب بی‌اعتنایی به رسانه‌ است
  • برپایی نمایشگاه سلامت در بندرعباس
  • شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • شمارش معکوس معرفی بهترین فوتبالیست جهان!
  • بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب کشف شد
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب
  • کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندرکلاهی شهرستان میناب
  • شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین