Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

 

جهش بی‌سابقه شاخص بورس تهران با هجوم کم‌نظیر نقدینگی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه بیست و سوم خرداد ماه 97، با افزایش تاریخی 2767 واحدی معادل 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

87 درصد به رقم 99 هزار و 146 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در پنجمین و آخرین روز کاری هفته جاری، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 857 واحدی به رقم 30 هزار و 735 واحد رسید. شاخص کل هم وزن با رشد 338 واحد، عدد 17 هزار و 889 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 246 واحدی به رقم 13 هزار و 26 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 3243 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 109 هزار و 476 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2115 واحد افزایش به رقم 71 هزار و 605 واحد رسید و شاخص بازار دوم، با 5093 واحد افزایش همراه بود و عدد 204 هزار و 816 واحد را به نمایش گذاشت. رشد خیره‌کننده قیمت سهام طی معاملات روز گذشته در کنار افزایش قابل‌ملاحظه ارزش معاملات نشان از هجوم کم‌نظیر نقدینگی به بورس تهران دارد (روز گذشته ارزش معاملات خرد سهام از ۴۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت).

فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد

در پایان معاملات روز چهارشنبه، پس از این که فدرال‌رزرو آن‌طور که انتظار می‌رفت نرخ بهره آمریکا را افزایش داد و خبر از سرعت بیشتر در افزایش نرخ بره در ماه‌های آینده داد، سهام آمریکا سود خود را از دست داد و افت کرد. حالا انتظار می‌رود تا پایان امسال ۲ بار دیگر افزایش نرخ بهره داشته باشیم، این درحالیست که قبلا پیش‌بینی می‌شد تنها یک بار دیگر این نرخ تا انتهای سال افزایش پیدا کند. بانک مرکزی آمریکا، در جلسه روز چهارشنبه خود تصمیم گرفت تا نرخ بهره خود را ۲۵ صدم درصد افزایش دهد و آن را را به محدوده ۱.۷۵ درصد تا ۲ درصد برساند. استفن ماسوکا، معاون ارشد شرکت اوراق ودبوش در سانفرانسیسکو، می‌گوید: این که اعضای بانک مرکزی در مورد ۴ بار افزایش نرخ بهره در امسال صحبت می‌کنند، درحالی‌که قبلا قرار بود ۳ بار این اتفاق بی‌افتد، ناامیدکننده است. یکی از نگرانی‌هایی که در مورد نرخ بهره بالاتر وجود دارد این است که بر رشد اقتصادی فشار وارد خواهد کرد. میانگین صنعتی داوجونز ۵۸.۱۷ واحد یا ۰.۲۳ درصد افت کرد و به ۲۵۲۶۲.۵۶ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۶.۸ واحد یا ۰.۲۴ درصد پایین آمد و به ۲۷۸۰.۰۵ واحد رسید. شاخص کامپوزیت نزدک ۶.۲۸ واحد یا ۰.۰۸ درصد از ارزش خود را از دست داد و به سطح ۷۶۹۷.۵۱ واحد رسید. /مهر

کالا‌های غیرضروری؛ واردات ۱۸ هزار کیلوگرم چوب کبریت به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۸ هزار کیلوگرم خلال چوب کبریت وارد ایران شده است. براساس واردات این خلال چوب کبریت به کشور، ۶۳ هزار و ۹۳۱ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۷۵۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. به نقل از میزان، گفتنی است چین تنها کشور صادر کننده خلال چوب کبریت به ایران بوده و بیشترین حجم واردات این محصول مربوط به ما اسفند با حجم ۱۵ هزار کیلوگرم و ارزش ریالی حدود ۲ میلیارد بوده است.

کاهش قیمت نفت با افزایش تولید و موجودی این محصول

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۳۵ سنت کاهش یافت و بشکه ای ۷۵.۵۳ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۴۰ سنتی بشکه ای ۶۵.۹۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که افزایش موجودی نفت خام آمریکا و همینطور افزایش تولید این محصول توسط سه کشور بزرگ تولید کننده نفت در دنیا باعث کاهش قیمت نفت در روز چهارشنبه شده است. بر اساس گزارش های غیر رسمی منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا، موجودی نفت خام این کشور در هفته ی منتهی به ۸ ژوئن ۸۳۰،۰۰۰ بشکه افزایش یافته و به مجموع ۴۳۳.۷ میلیون بشکه رسیده است.

سکه تمام در کانال ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومانی باقی نماند

در پنجمین روز کاری بازار آزاد سکه تهران، سکه تمام طرح قدیم، با رشد ۱۷ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به قیمت ۲,۴۲۹,۰۰۰ تومان فروخته شد. این در حالی است که بیشترین پیشروی سکه تمام طرح قدیم در نقطه ۲ میلیون و ۴۴۷ هزار تومانی بود. هر سکه تمام طرح جدید نیز بر خلاف روز سه شنبه در نهایت روند کاهشی را به ثبت رساند. به طوریکه این سکه با وجود افزایش تا سطح ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی در ساعاتی از روز، در نهایت با افت ۱۲ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه، به رقم ۲,۵۱۲,۵۰۰ تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۲۰ هزار تومانی به قیمت ۱,۲۵۵,۰۰۰ تومانی فروخته شد. این در حالی است که نیم سکه تا سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومانی نیز رشد داشت. هر ربع سکه بهار آزادی نیز در معاملات دیروز، ۷۱۰ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، رشد ۴ هزار تومانی را نشان می‌داد. همچنین هر سکه یک گرمی، با افزایش ۲ هزار تومانی به رقم ۴۰۵ هزار تومان رسید.

بازار اوراق مسکن؛ شکستن حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 3 درصدی به قیمت 67 هزار و 214 تومان معامله شدند. پس از روند نزولی «تسه»ها طی 6 ماه تا پایان فروردین، در اردیبهشت رشد 3 درصدی «تسه»ها رقم خورد. با وجود حبس بازه‌ای «تسه»ها از ابتدای سال تا روز دوشنبه در سطح 60 تا 66 هزار و 900 تومان و قرار داشتن میانگین «تسه»ها در سطح 64 هزار و 500 تومان، روز گذشته مقاومت سقف 67 هزار تومانی «تسه»ها شکسته شد و برخی اوراق تا 68 هزار تومان نیز رشد داشتند. همگام با تشدید نوسانات بازارهای موازی از جمله بورس، روز گذشته ورود نقدینگی به بازار اوراق نیز نوسانات صعودی «تسه»ها را نیز تشدید کرد و نرخ سود واقعی وام در سطح 3/ 21 درصدی قرار گرفت. رشد تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن و نزدیک شدن به تابستان دورنمای تداوم رشد «تسه»ها را ارائه می‌دهد.

احتمال نابودی صنعت خودرو بریتانیا با وقوع برگزیت!

بر اساس گزارش های منتشر شده، پل درشلر رییس کنفدراسیون امور صنعتی بریتانیا گفته است که در صورت خروج این پادشاهی متحده از اتحادیه ی گمرگی اروپا این امکان وجود دارد که بریتانیا با خطر نابودی صنعت خودروسازی خود مواجه شود. وی در این خصوص اذعان کرده است که هیچ گونه نشانه ای دال بر نفع بردن بریتانیا از مبادله ی اقتصادی مستقل با کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند وجود ندارد و در صورت وقوع برگزیت صنعت خودروسازی این کشور ضرر هنگفتی را متحمل خواهد شد. به گفته ی وی، ''اگر در اتحادیه ی گمرکی اروپا نباشیم برخی بخش ها در صنایع تولیدی بریتانیا وجود دارند که بدون شک نابود می شوند، این یک واقعیت است''. /Independent

سیف اعلام کرد: محاسبه و اخذ سود مرکب توسط بانک ها ممنوع است

ولی‌الله سیف درباره وضعیت محاسبه نرخ سود بانکی گفت:دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص محاسبه نرخ سود وام کاملا شفاف بوده است و بانک ها ملزم به اجرای آن هستند. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: محاسبه و اخذ سود مرکب توسط بانک ها ممنوع است و براساس مکانیزم تعریف شده باید مولفه های نرخ سود و مدت در تسویه وام های بانکی ملاک باشند. سیف درباره وضعیت ارزی کشور افزود:کمیته تخصصی در بانک مرکزی در حال بررسی مسائل و مشکلات نظام ارزی است و تصمیمات این کمیته در جلسه ستاد اقتصادی دولت با حضور معاون اول رئیس جمهور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تعدیل نیرو ۱۰ هزار نفری در یک بانک آمریکایی

بانک سرمایه گذاری سیتی گروپ آمریکا تا ۵ سال آینده به دلیل اتوماسیون کردن امور خود ۱۰ هزار نفر از کارمندان بخش فناوری و عملیاتی خود را تعدیل نیرو خواهد کرد. در همین حال «جامی فورس» مدیر عامل سیتی بانک گفت: پُست های عملیاتی بیشترین پتانسیل را برای فرآیند ماشینی شدن دارند. در حال حاضر ۲۰ هزار کارمند در بخش های عملیاتی این بانک مشغول به کار هستند که در طی ۵ سال آینده به دلیل اتوماسیون شدن این بخش ها نیازی به ۱۰ هزار نفر از آنها نخواهد بود. بر پایه این گزارش، بسیاری از بانک ها در راستای کاهش هزینه های خود و نیز تحت فشار بودن از سوی سرمایه گذاران برای افزایش سودها به طرز فزآینده ای به سمت فناوری حرکت کرده اند. /فایننشال تایمز

موافقت دولت با دادن امتیاز ویژه به پتروشیمی‌ها

در جلسه روز گذشته هیئت وزیران که به ریاست حسن روحانی تشکیل شد قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در سال 97 مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت. بر این اساس، دولت به وزارت نفت اجازه داد تا در سال جاری برای محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک­ های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی توسط شرکت ­های تابعه این وزارتخانه، نرخ تسعیر ارز مورد عمل برای واردات کالاهای اساسی را به ازای هر دلار، 38 هزار ریال منظور کند. به گزارش فارس در جلسه اخیری که بین انجمن کارفرمایان پتروشیمی و معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است مجتمع های پتروشیمی در صورت گرفتن مزایایی موافق تزریق ارز خود با نرخ 4200 تومان بودند که یکی از این مزایا نرخ خوراک با دلار 3800 دلاری بود که امروز این موضوع به تصویب هیات وزیران رسید. /پایگاه اطلاع رسانی دولت

 

 

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۶۷۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شاخص کل بورس روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در نهایت با کاهش ۲۰۶۴۷ واحدی بر روی کانال ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۹۸ واحد آرام گرفت. گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ را بخوانید. به گزارش نبض بورس، بورس امروز ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ : خبر‌های مهم برای بورس امروز: ۱- شفاف سازی در ثفارس و افزایش سرمایه: افزایش سرمایه از محل سود انباشته در جلسه هیئت مدیره مطرح و پس از بحث و بررسی به تصویب هیئت مدیره محترم رسید و مقرر شد مراحل انجام کار طبق روال قانونی صورت پذیرد.
۲- بر اساس اصلاحیه مصوبه هیات وزیران برنج و روغن به فهرست کالا‌های مشمول دریافت ارز_ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۳ اضافه شد
۳- صکوک مرابحه جدید در بورس تهران درج شد: بر اساس اطلاعیه شرکت بورس تهران، اوراق صکوک مرابحه شرکت ایران دارو (سهامی عام) به مبلغ ۱,۵۰۰ میلیارد ریال، با نرخ سود سالانه اوراق ۲۳ درصد، بابت تأمین بخشی از سرمایه در گردش به منظور خرید مواد اولیه مورد نیاز، با نماد "صدیران ۷۲" در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس تهران درج شد.
۴- توقف بخشی از تولید در «خراسان»: شرکت پتروشیمی خراسان بیان داشت واحد کریستال ملامین از ساعت ۵:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳.۰۲.۱۷ به دلیل لزوم انجام تعمیرات از مدار تولید خارج گردید.
۵- حمید پاداش، معاون هماهنگی و نظارت و زیربنایی معاون اول رییس‌جمهور: سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه انجام شده است؛ اما کافی نیست و باید افزایش یابد.
۶- احضار ۴۰ متهم معاملات مشکوک بورس به دستگاه قضا
۷- صادرات نخستین محموله تخم مرغ به روسیه در هفته آینده: رییس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم مرغ از صادرات نخستین محموله تخم مرغ به روسیه در هفته آینده خبر داد و گفت: امسال صادرات ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن تخم مرغ هدف گذاری شده است.
۸- امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد 
۹- افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی حفاری از محل سود انباشته، مورد تائید حسابرس قرار گرفت. ۱۰- تالار خودرو بورس کالا سه‌شنبه هفته جاری (۱۸ اردیبهشت) میزبان عرضه ۵۰ دستگاه کامیونت فورس متعلق به شرکت بهمن دیزل شامل ۲۰ دستگاه کامیونت فورس (FORCE) کابین بدون خواب ۶ تن بدون کاربری و ۳۰ دستگاه کامیونت فورس (FORCE) کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری است. صف‌های خرید و فروش در پیش گشایش تعداد نماد‌های در صف خرید: 24 نماد | ارزش صف‌های خرید:  245.7 میلیارد تومان تعداد نماد‌های در صف فروش: 36 نماد | ارزش صف‌های فروش:  346.1 میلیارد تومان گزارش بازار: شاخص کل امروز ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 

شاخص کل: 2 میلیون و 231 هزار و 499 واحد | کاهش 7648 واحدی | معادل منفی 0.34 درصد

شاخص کل قیمت وزنی-ارزشی: 463 هزار و 40 واحد | کاهش 1587 واحدی | معادل منفی 0.34 درصد

شاخص کل هم وزن: 741 هزار و 344 واحد | کاهش 2760 واحدی | معادل منفی 0.37 درصد

شاخص قیمت هم وزن: 414 هزار و 795 واحد | کاهش 1544 واحدی | معادل منفی 0.37 درصد 

شاخص آزاد شناور: 2 میلیون و 870 هزار و 467 واحد | کاهش 10683 واحدی | معادل منفی 0.37 درصد

شاخص بازار اول: یک میلیون و 723 هزار و 464 واحد | کاهش 5165 واحدی | معادل منفی 0.30 درصد

شاخص بازار دوم: 4 میلیون و 223 هزار و 80 واحد | کاهش 16640 واحدی | معادل منفی 0.39 درصد

شاخص سهامداران خرد امروز ۱۸ اردیبهشت  ۱۴۰۳ 

(شاخص ارزش دارایی سهامداران با دارایی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان)

شاخص سهامداران خرد:  133 هزار و  363 واحد | کاهش 405 واحدی | معادل منفی 0.3 درصد

ارزش و حجم معاملات

تعداد معاملات: 300 هزار و 97 نوبت معاملاتی

ارزش معاملات: 38 هزار و 340 میلیارد ریال

حجم معاملات: 6 میلیارد و 425 میلیون برگه اوراق بهادار

ارزش دلاری بورس

ارزش دلاری بازار: 154 میلیارد دلار

نماد‌های تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس: فارس ، شبندر ، شتران ، وغدیر ، وبملت ، ومعادن ، ثفارس

صف‌های خرید و فروش

تعداد نماد‌های در صف خرید: 52 نماد | ارزش صف‌های خرید: 995 میلیارد تومان
سنگین‌ترین صفوف خرید: ثزاگرس ، فاهواز ، تپکو

تعداد نماد‌های در صف فروش: 51 نماد | ارزش صف‌های فروش: 2362 میلیارد تومان
سنگین‌ترین صفوف فروش: ثفارس ، خفولا ، وثنو

سرانه خرید و فروش بازار

سرانه خرید: 22.1 میلیون تومان

سرانه فروش: 24.4 میلیون تومان

برترین عرضه و تقاضا

۳ نماد با برترین تقاضا در بورس:  ثزاگرس ، فاهواز ، وایرا

۳ نماد با برترین عرضه در بورس:  ثفارس ، خفولا ، وثنو

بیشترین و کمترین قیمت

۳ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس: دامین ، وتوسم ، لابسا

۳ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس: ثفارس ، کماسه ، واعتبار

ورود و خروج پول حقیقی:

میزان خروج پول حقیقی: 147 میلیارد تومان

۳ نماد با بیشترین ورود پول حقیقی: توسن ، دامین ، خبنیان

۳ نماد با بیشترین خروج پول حقیقی: خساپا ، خودرو ، نوری

نقشه بازار امروز ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳     

گزارش بازار هر روز راس ساعت ۱۳:۳۰ در نبض بورس منتشر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۸ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش روزانه بورس ۱۸ اردیبهشت؛ شاخص کل ۷ هزار واحد ریخت
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • شاخص بورس امروز ۱۷ اردیبهشت/افت ۲۰۶۴۷ واحدی
  • گزارش روزانه بورس ۱۷ اردیبهشت؛ شاخص کل ۲۰ هزار واحد ریخت
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • ریزش ۵ هزار واحدی شاخص بورس
  • گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت؛ افت ۵ هزار واحدی شاخص کل
  • افزایش ۴۲۶ واحدی شاخص کل بورس