Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-08@17:44:54 GMT

مشهد پیشتاز در قلع و قمع خانه‌های تاریخی

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۴۶۹۶۲

مشهد پیشتاز در قلع و قمع خانه‌های تاریخی

رویکرد شهرداری ثامن رویکرد احیا و مرمت نیست، بلکه بیشتر رویکرد تخریب است، از همین رو هم هست که خانه‌های تاریخی پشت سرهم خراب می‌شوند.

اما جزیره‌ای عمل کردن شهرداری، میراث وراه و شهر سازی از عمده عواملی است که به جای پشتوانه بودن برای حفظ هویت تاریخی شهر مشهد، شرایط را برای تخریب آثار تاریخی تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این را بر اساس مجموع گفت وگوهایی دریافتیم که با مسئولان داشتیم.

اگر چه همواره در خصوص تخریب این خانه‌ها شهرداری در ردیف اول اتهام است، اما با اینکه مهرماه گذشته معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از تصویب مصوبه صدور پروانه رایگان برای آثار فرهنگی و تاریخی شهر مشهد به منظور احیا و بهره‌برداری از خانه‌ وبناهای تاریخی مشهد خبر داد، ولی پس از این خبر هم ماجرای خانه‌های تاریخی که تازه ترینش خانه کوزه کنانی است، روح مدافعان آثار تاریخی را همچنان می‌خراشد.

 در این خصوص باید اشاره کرد که مرحله اول در تخریب خانه‌های تاریخی خروج آن‌ها از ثبت ملی است و این خانه اکنون با رأی دیوان عدالت اداری از ثبت ملی خارج شده است. علت رأی دیوان به خروج خانه‌های تاریخی از ثبت ملی هم بر می‌گردد به مشکلات اعتباری میراث در خصوص تملک این خانه ها. بنابراین مالکان وقتی در درجه اول با ثبت خانه توسط میراث و عدم همکاری میراث در خرید ملک مواجه می‌شوند، تلاش می‌کنند برای فروش آن، خانه را از ثبت خارج کرده و دیوان هم رأی به عدله مالک می‌دهد، نه میراث.

در بافت پیرامونی حرم مطهر با بیشترین حجم خانه‌های تاریخی مواجهیم و از آنجایی که شهرداری مُصِر به بازسازی این مناطق است در مقایسه با سایر شهرهای ایران، مشهد در صدر تخلفات مربوط به تخریب آثار تاریخی قرار دارد؛ این در حالی است که هر ساله با آمار بالایی در خصوص ورود گردشگران مواجه است.

 تخریب خانه‌های تاریخی شهر مشهد فقط به عدم اعتبار میراث یا بی توجهی شهرداری معطوف نمی‌شود، یک حلقه دیگر این ماجرا راه و شهرسازی است.

بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر در حوزه ستاد باز آفرینی شهری اداره کل مسکن و شهرسازی است.

به گفته معاون مدیر کل باز آفرینی اداره راه و شهرسازی، برنامه ششم توسعه متکی بر محله محوری است.

جواد اسلامی بیان می‌کند: دولت دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی استان‌ها را مکلف کرده تا در محلات هدف که سالانه حدود ۲۷۰ محله است، متوسط خدمات و زیر ساخت‌ها را در مناطق برخوردار شهری مهیا کنند. در این خصوص محل اعتبارات عبارت است از ۳۰ درصد توسط دستگاه‌های اجرایی، ۳۰ درصد توسط شهرداری‌ها و ۴۰ درصد باقیمانده هم توسط بخش خصوصی تأمین شود. اما این میراث است که باید در برنامه ششم مشخص کند بابت این منظور چقدر اعتبار لازم دارد، این در حالی است که ما تا کنون برنامه مشخصی از طرف میراث نداشتیم!

وی ضمن تأکید بر مواجهه میراث با کمبود اعتبارات ادامه می‌دهد:سال ۹۵ تفاهمنامه‌ای با میراث منعقد شد برای احیا و مرمت خانه‌های با ارزش تاریخی و این به عنوان یکی از ارکان ستاد باز آفرینی محسوب شد. در این زمینه هم یک سری اقدامات برای تملک خانه‌های محمدی و غفوری انجام شد اما با گذشت زمان و افزایش قیمتِ خانه‌ها، برای تأمین اعتبار با مشکل مواجه شدیم.

او یادآور می‌شود: در سال مالی ۹۶ هفت میلیارد تومان بدین منظور اختصاص یافت که همین افرایش قیمت‌ها مانع تحقق برنامه‌ها شد.

اسلامی حتی می‌افزاید که تیر و خرداد امسال نیز در صدد تملک دو تا سه پلاک بودند که باز هم سیر صعودی قیمت‌ها آنان را از توانایی برای خرید آن‌ها باز داشته است.

او همچنین خاطرنشان می‌کند: در طرح راهبردی پیرامون حرم حفظ محله کشمیری‌ها و گذرباغ حسن خان در برنامه بود که هم اکنون محل مناقشه است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جواد اسلامی شهرداری ثامن مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۴۶۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، محسن معصوم علیزاده در گفتگویی با اعلام این خبر افزود: به دنبال اجرای این طرح، امروز در هنگام خاک برداری، قسمتی از یک اثر تاریخی در محدوده میدان امام همدان نمایان شد که به صورت موقت ادامه اجرای کار متوقف شده است.

معصوم علیزاده گفت: تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده است تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کاوش و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان بک ظرفیت گردشگری برای شهر همدان استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: در کنار انجام کاوش، نمی‌خواهیم جلوی اقدامات عمرانی شهر گرفته شود و تلاش داریم کارهای عمرانی شهر ادامه داشته باشد.

وی با اعلام اینکه همدان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و باید آثار تاریخی آن حفظ شود، اظهار داشت: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، ناظران یگان حفاظت میراث فرهنگی بر این طرح نیز توجه ویژه دارند تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

وی یادآور شد: هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه بارها به شهرداری و شرکت‌های خدمات رسان اعلام شده که با هر کنده‌کاری در همدان احتمال برخورد به آثاری وجود دارد و شواهد باستان‌شناسی در این شهر فراوان است ادامه داد: در محدوده میدان امام خمینی(ره)، با توجه به سایت‌موزه‌ای که در این محوطه پیدا شده، ممکن است در هر خیابان نزدیک آن، به آثاری باستانی برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیدا شدن این بنا را یک ظرفیت مناسب گردشگری برای شهر همدان می‌دانیم که می‌توان در پیاده‌راه باباطاهر هم شاهد یک سایت موزه شبیه میدان امام(ره) بود و با پوشش شیشه‌ای در معرض دید عموم قرار داد، افزود: این موارد باید بررسی شود و باستان‌شناسان ما جلساتی برگزار کنند و به موارد لازم برسند که تاکید این است، قابلیت یک سایت موزه کوچک در ابتدای باباطاهر وجود دارد.

لازم به ذکر است، عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان به میدان مرکزی شهر همدان، دوشنبه هفته گذشته (۱۰ اردیبهشت) با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری دارد که بیش از یک‌هزار مورد آن ثبت ملی شده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903264

دیگر خبرها

  • عکس/ تخریب بافت تاریخی روستای شیلاندر
  • دیواره تاریخی خیابان باباطاهر مربوط به دوران ایلخانی است
  • همکاری شهرداری با احیاگران خانه‌های تاریخی محله امامزاده یحیی
  • بزرگترین عملیات تخریب در نقب/ ۴۷باب خانه فلسطینیان ویران شد+ فیلم
  • هشدار در دشت تبریز؛ کدام بناهای تاریخی در خطرند؟
  • لرزه تردد خودروهای سنگین دوباره روی تن پل تاریخی بابل نشست
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد