Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-07@14:13:15 GMT

قوه قضاییه و مجلس از انجمن‌های صنفی حمایت کنند

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۵۴۵۰۸

مهدی محمدزاده، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی موسسات حقوقی شهر تهران با اشاره به چرایی تشکیل این انجمن گفت: انجمن صنفی کارفرمایی موسسات حقوقی شهر تهران بر حسب نیاز و به منظور حمایت از فارغ التحصیلان رشته حقوق به بازارکار تشکیل شد. چندی قبل همایشی در راستای ساماندهی و سازماندهی موسسات حقوقی داوری کشور به همت انجمن صنفی کارفرمایی موسسات حقوقی و داوری شهر تهران با حضور جمعی از اندیشمندان؛ روسا و اعضای هیات استانی انجمن ها و مدیران موسسات حقوقی و داوری ، کارشناسان عالی حقوق کشور، اساتید و صاحب نظران برگزارشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدزاده افزود: پس از برپایی همایش مذکور، 8 انجمن استانی در استانهای مازندران، تهران، کرمان، خوزستان، لرستان، اصفهان، آذربایجان غربی و کردستان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی موسسات حقوقی از دیگر اهداف تشکیل انجمن صنفی کارفرمایی موسسات حقوقی شهر تهران است، اذعان کرد: ممکن است برخی از این موسسات به صورت غیر مجاز و بدون متولی مشغول به فعالیت باشند به عبارتی نهاد خاصی همچون قوه قضاییه بر عملکرد این موسسات نظارت نداشته باشد . با ساماندهی موسسات می توانیم فارغ التحصیلان رشته حقوق و بالاتر را در مدیریت یاری کنیم.

به گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایی موسسات حقوقی شهر تهران ، در حال حاضر نهادی متشکل از فارغ التحصیلان نخبه حقوق سراسر کشور جمع شده و مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، گروهی را تشکیل دادند و این انجمن ها ثبت شد، پیش از این هیچ‌گونه حمایت دولتی از ما صورت نگرفت.

وی در خصوص تبدیل انجمن به کانون اظهار کرد: طبق قانون پس از ثبت 5 انجمن می توان درخواست تشکیل کانون داد لذا از آنجائی که ما 8 انجمن در سراسر کشور ثبت کردیم و 6 انجمن در حال ثبت شدن نیز داریم، قادر به ثبت کانون سراسری هستیم و منع قانونی نداریم.

محمدزاده با بیان تفاوت های انجمن و کانون اعلام کرد: انجمن ها فعالیت و بودجه محدود دارند ، ولی در مورد کانون چون به صورت ملی مطرح است می تواند به دولت طرح لوایح بدهند. نقاط ضعف استانها را به دولت انتقال دهند، با قوه قضاییه تعامل نزدیک داشته باشند و رویکردها و نظرات مشورتی بین قوا را هم اعلام کنند.

اعضای هیات مدیره کانون از تمامی استانهایی که انجمن دارند، تشکیل می‌شوند.

محمدزاده همچنین خواستار حمایت قوه قضاییه و مجلس از انجمن صنفی شد و گفت: مردم ما، توقعاتی دارند شبیه به اینکه هزینه دادرسی پرداخت نکنند و موسسات حقوقی می توانند از لحاظ داوری کمک حالشان باشند .

وی ضرورت وجودی مؤسسات را در کاهش چشمگیر حجم پرونده ها و مراجعات اشخاص حقیقی و حقوقی به مراجع و مراکز قضایی و کاهش هزینه های هنگفت تحمیلی ناشی از طرح دعاوی به افراد و از همه مهمتر اطاله و اتلاف زمان افراد تا حصول نتیجه دعاوی را با بهره مندی از توان متخصّصان و داوران مؤسسات حقوقی و داوری دارای مجوز و سازماندهی شده در قالب انجمن های صنفی کارفرمایی بعنوان نهاد قانونی دادرسی خصوصی حائز اهمیّت برشمرد و رسیدگی سریع ، ارزان و تخصّصی به دعاوی را در محیطی خالی از تشنّج حقّ آحاد افراد جامعه دانسته و این اقدام شایسته را گامی مؤثر درجهت اعتلای فرهنگ داوری در کشور بیان کرد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۵۴۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی

تامین اجتماعی مجوز بیمه ۱۰ هزار کارگر ساختمانی را صادر کرد این در حالی است که طبق گفته انجمن کارگران ساختمانی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه هستند.

به گزارش مشرق، تامین اجتماعی مجوز بیمه ۱۰ هزار کارگر ساختمانی را صادر کرد این در حالی است که طبق گفته انجمن کارگران ساختمانی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه هستند. عضو هیئت مدیره انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، به خراسان می گوید، سهم بیمه توسط کارگر و کارفرما پرداخت می شود با وجود این، این بیمه خدمات ویژه ای به کارگر ارائه نمی دهد

صادق غفوریانمدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از بیمه شدن ۱۰ هزار کارگر ساختمانی در اردیبهشت ماه خبر داده و این در حالی است که عضو هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی ایران در گفت وگو با خراسان نه تنها این تعداد را در برابر کارگران بدون بیمه ناچیز می داند، به این نکته هم اشاره می کند که این بیمه، اساسا بیمه ای کم خاصیت با سطح نازلی از خدمات است.

۱۰ هزار کارگر در اردیبهشت بیمه می شوند

انتهای هفته گذشته، موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: با توجه به منابع جذب شده اردیبهشت امسال ۱۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی در سراسر کشور، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

قطع بیمه ۳۰۰ هزار کارگر

این در حالی است که نمایندگان انجمن ها و اتحادیه های کارگران ساختمانی معتقدند، طی سه سال گذشته بیمه حدود ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی قطع شده است. مشکلات و اختلاف نظرها درخصوص قوانین موجود در این زمینه باعث شد که جریان بیمه این کارگران متوقف شود.

ماجرا به ماده ۵ قانون بیمه کارگران و میزان عوارض پروانه ساختمان برمی گشت که با پرداخت آن توسط کارفرما، بخشی از آن باید برای بیمه کارگران ساختمانی هزینه شود.

در عین حال، مشکلات موجود و موانع و چالش هایی که در این زمینه وجود داشت، با اصلاحیه ای که به تازگی در مجلس صورت گرفت، سهم پرداختی توسط کارفرمایان کاهش یافت و زمینه انجام بیمه کارگران فراهم شد.

مدیرعامل تامین اجتماعی در این زمینه گفت: «سازمان تامین اجتماعی براساس اصلاحیه ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی مکلف است با دریافت ۷ درصد حق بیمه سهم بیمه شده از کارگر و همچنین ۱۵ درصد مجموع عوارض صدور پروانه از مالک نسبت به تداوم پوشش بیمه تمام کارگران ساختمانی اقدام کند.با این اصلاحیه مشکل تامین منابع بیمه کارگران تا حد مشخصی حل شده است و از این پس براساس منابع تامین شده تعدادی از کارگران ساختمانی بیمه خواهند شد.»

۶۷۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه هستند

در عین حال، هم اکنون طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی ۶۷۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه هستند و آن طور که رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی اعلام کرده است، ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی نیز بیمه نیستند.

حادثه روزانه برای ۲.۵ نفر از کارگران ساختمانی

جدا از سختی ها و مشقت های معیشتی که روز به روز گریبانگیر طبقه کارگر به ویژه کارگران ساختمانی است، آن ها با حوادث سخت کار نیز مواجه هستند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در این باره با اشاره به ضرورت بیمه کارگران ساختمانی می گوید: «تعداد حوادث شغلی در این شغل بسیار زیاد است. روزانه دو ونیم نفر فوتی بین کارگران ساختمانی داریم که آمار بسیار بالایی است، تعداد بسیاری از کارگران نیز روزانه قطع نخاع و قطع عضو می‌شوند. بیمه حق اولیه هر فردی است، اما متاسفانه بعید می‌دانیم با این قانون تمام کارگران ساختمانی که چشم انتظار بیمه بودند به حقشان برسند.»

دیگر خبرها

  • تشکیل پرونده قضایی برای سریال افعی تهران
  • ۶۳ پرونده تخلف برای واحدهای صنفی در کردستان تشکیل شد
  • کلاهی که بر سر کارگران ساختمانی گذاشته شد
  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی
  • پیگیری طرح وکلا در مساجد از سوی رئیس قوه قضاییه
  • اعضای هیات مدیره انجمن صنفی پایگاه های خبری تهران انتخاب شدند + اسامی و عکس ها
  • مهدوی: نامه تشکل ها به رهبری موضوع جدیدی نیست
  • اعضای هیات مدیره انجمن صنفی پایگاه های خبری تهران انتخاب شدند