Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:22:46 GMT

تامین ذائقه هزاران دانشجو امکان پذیر نیست

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۵۵۲۶۴

تامین ذائقه هزاران دانشجو امکان پذیر نیست

تهران - ایرنا - رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: فضای دانشگاه ها به گونه ای است که تامین ذائقه هزاران نفر در سلف سرویس های آنها امکان پذیر نیست ولی در کل استاندارهایی برای آنالیز مواد غذایی وجود دارد.

ذوالفقار یزدان مهر روز شنبه در گفت و با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهار کرد: در اکثر دانشگاه ها بخش خصوصی طبخ و توزیع غذا را بر عهده دارد و معاونت دانشجویی بر عملکرد آنها نظارت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: پیمانکاران غذا را آنالیز کرده و مقدار گوشت و سایر مواد غذایی در هر پرس طبق الگوی استاندارد مشخص است.
وی ادامه داد: همه ی دانشگاه های دولتی شورای صنفی دارند که با برگزاری انتخابات نمایندگانی از خود دانشجویان انتخاب می شود و شورا گزارش ها را به صندوق اعلام می کند.
یزدان مهر تصریح کرد: در صورت اعتراض دانشجویان به کیفیت غذا، دانشگاه پاسخ قانع کننده ای به معترضین ندهد، صندوق به مسئله ورود می کند و تمهیدات لازم را انجام می دهد.
وی افزود: باید به اعتراضی توجه داشت که به مرحله اعتراض جمعی و تحصن می رسد و معاونت دانشجویی دانشگاه ها نیز عموما در سایت برای کیفیت غذا از دانشجویان نظر سنجی می کند.
رئیس صندوق رفاه اظهار کرد: به عنوان مثال دانشگاه تهران چندین پیمانکار و آشپزخانه دارد و در روز حدود 10 هزار پرس غذا می دهد. که ناخود آگاه روی کیفیت تاثیر می گذارد.

**تعیین نرخ غذا
یزدان مهر همچنین در مورد نظارت بر کیفیت مواد غذایی، گفت: یارانه مواد غذایی از سال 91 در بودجه خود دانشگاه ها و متناسب با جمعیت دانشجویی و غذا پرداخت می شود.
وی توضیح داد: دانشگاه ها جمعیت خود را به صندوق رفاه اعلام و بودجه ای تحت عنوان تامین مواد غذایی به صورت مستقیم دریافت می کنند.
یزدان مهر ادامه داد: نظارت بر کیفیت غذاها توسط معاونت های دانشجویی دانشگاه ها انجام می شود و صندوق رفاه نقش بالادستی دارد.
این مسئول با بیان اینکه قیمت گذاری غذا بر عهده صندق رفاه دانشجویان است، گفت: هر ساله دانشگاه ها برای هر پرس غذای دانشجویی مبلغی را اعلام می کنند که با بررسی صندوق، قیمت نهایی که دانشجو پرداخت می کند، به هیات امنا دانشگاه داده می شود.
وی افزود: براساس مصوبه هیات امنا دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، نرخ سه نوع غذای پر هزینه، کم هزینه و متوسط هزینه تعیین شده و به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

** صنعتی سازی آشپزخانه دانشگاه ها
وی در خصوص صنعتی سازی آشپزخانه های دانشگاه ها نیز، گفت: امسال دانشگاه ها ملزم به حذف روغن از غذاها هستند و تعداد زیادی از آنها از دیگ ها و کباب ساز های بخار استفاده می کنند.
وی ادامه داد: دانشگاه تبریز، فردوسی مشهد و شهید بهشتی اعم از دانشگاه های صنعتی شده هستند و بقیه دانشگاه ها نیز به همین سمت می روند.
رئیس صندوق رفاه خاطر نشان کرد: در این طرح استفاده از وسایل و دیگ های صنعتی اولویت است. دانشگاه ها تجهیزات کاملا صنعتی و مدرن خریداری می کنند که در کاهش مصرف روغن تاثیر دارد.
یزدان مهر در خصوص ارتقا کیفیت غذاهای دانشجویی گفت: در سال 97 رتبه بندی صورت گرفته و طبق آن کلیه آشپزخانه های سطح سه در دستور ارتقا قرار گرفته است.
رئیس صندوق فاه ادامه داد: موارد نیاز دانشگاه ها اخذ و مرحله اول کمک مالی پرداخت شده است. بازدید صندوق رفاه از این آشپزخانه ها برای واریز مرحله دوم بودجه در حال اجرا است.
یزدان مهر یادآور شد: امسال ارتقا آشپزخانه های سطح سه در دستور کار قرار گرفت و در اکثر دانشگاه ها عملیاتی شده است.

**دانشگاه موظف به ارائه غذا در تابستان است
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص ارائه غذا در تابستان برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم گفت: در تابستان دانشگاه ها برای ترم ها و سنوات مجاز تحصیلی موظف به تهیه غذا هستند.
یزدان مهر با بیان اینکه 90 درصد دانشگاه های دولتی در تابستان غذا ارائه می کنند، اظهار کرد: اگر در برخی از دانشگاه ها غذا ارائه نمی شود به دلیل نبود ترم تحصیلی در تابستان است.

** توسعه رستوران های مکمل
این مسئول ادامه داد: صندوق رفاه دانشجویان به منظور بهبود سطح کیفی، تنوع بخشی و ارتقا سلامت غذای دانشجویی بنا به درخواست دانشجویان و دانشگاه اقدام به برنامه ریزی برای ایجاد رستوران های مکمل کرده است.
یزدان مهر افزود: رستوران های مکمل در کنار رستوران های عمومی دانشگاه ها با ارائه خدمات به دانشجویان ضمن افزایش تنوع غذایی، ایجاد رقابت در ارائه خدمات مناسب تغذیه ای، رضایت جامعه دانشجویی را به نحو مطلوبی افزایش داده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر ایجاد رستوران های مکمل زمینه های مناسب برای پاسخگویی به ذائقه های متفاوت دانشجویی را ایجاد کرده است.
رئیس صندوق رفاه گفت: دانشگاه هایی نظیر فردوسی مشهد، اصفهان، تبریز، صنعتی شریف، یزد، دانشگاه تهران، هنر تهران و امیرکبیر در این زمینه اقدام کرده اند.
یزدان مهر یارآور شد: 60 درصد جمعیت غذا خور در دانشگاه ها از این رستوران ها استفاده می کنند و تا کنون بیش از 44 دانشگاه نسبت به ایجاد رستوران های مکمل اقدام کرده و تعداد 103 رستوران مکمل دیگر نیز در دانشگاه های دولتی در دست احداث است.

**کتاب های تغذیه دانشجویی منتشر شد
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا گفت: این صندوق در راستای ارتقا سطح دانش علمی حوزه تغذیه دانشگاه ها و ارائه راهکارهای علمی، عملی و همچنین متناسب سازی ارائه خدمات تغذیه با آخرین روش های علمی اقدام به تدوین سه کتاب کرده است.
وی افزود: مدیریت برون سپاری تغذیه دانشجویی، مبانی فرآوری غذای دانشجویی، استانداردهای تغذیه دانشجویی کتاب های به چاپ رسیده است که توجه به آنها اثرات مثبت و اثربخشی در ارائه خدمات تغذیه ای دانشجویان در پی خواهد داشت.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: کتاب آنالیز مواد غذایی توسط اساتید تغذیه دانشگاه ها تدوین شده است و استاندارهایی در خصوص مواد غذایی در تمامی دانشگاه ها به عنوان الگو قرار می گیرد.
9465 ** 1200

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي صندوق رفاه دانشجويي يزدان مهر غذاي دانشجويي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۵۵۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی: چگونه در برابر ضرب و شتم دانشجویان ساکت هستید؟

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با ارسال ایمیلی خطاب به روسای دانشگاه‌های آمریکا گفت: جامعه جهانی توقع دارد که شما به عنوان یک دانشمند، این حملات را محکوم کنید و به دانشجویان نوع دوست خود فرصتی برای اعتراض بدهید.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، اسماعیل چمنی رییس دانشگاه محقق اردبیلی به روسای چند دانشگاه آمریکا ایمیل ارسال کرد.

متن ایمیل رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به شرح زیر است:

از آزار و اذیت دانشجویان و دانشکده‌های عدالت خواه جلوگیری کنید

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند

پروفسور گرامی کریستینا اچ پکسون، رئیس دانشگاه براون

پروفسور رودریگز،رئیس دانشگاه سیتی نیویورک (CUNY)

پروفسور دکتر کنت ای جسل، رئیس دانشگاه بین المللی فلوریدا،
پروفسور محترم دکتر ریچارد دی مک کالو، رئیس دانشگاه ایالتی فلوریدا،


گزارش‌های ناراحت کننده در مورد بازداشت چندین دانشجو و اعضای هیئت علمی مؤسسه شما توسط مجریان قانون، نگرانی قابل توجهی را برانگیخته است. دانشجویان و اساتید باید آزادی عمل داشته باشند تا آشکارا احساس انصاف و عدالت خود را به اشتراک بگذارند. رژیم سرنگون شده اسرائیل به عمد نسل کشی کرده و هزاران زن، کودک و مردم بی گناه را به قتل رسانده است. شرایط مخرب زندگی که بر فلسطینی‌ها تحمیل شده و آسیب‌های جسمی و روحی جدی که به بار آورده است، همگی فریاد اعتراض مردم با وجدان را برمی انگیزد. دانشجویان و جوامع علمی قادر به تحمل چنین خشونتی نیستند. به همین علت، هیچ فردی که برای آزادی ارزش قائل است نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند.

من درک نمیکنم که چگونه می‌توانید شاهد چنین اتفاقات ناراحت کننده‌ای باشید و ساکت بمانید.

جامعه جهانی توقع دارد که شما به عنوان یک دانشمند، این حملات را محکوم کنید و به دانشجویان نوع دوست خود فرصتی برای اعتراض بدهید. بی انصافی است که دانشجویان را در اختیار نیرو‌های ظالم قانون قرار دهیم.

دیگر خبرها

  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • رئیس دانشگاه محقق اردبیلی: چگونه در برابر ضرب و شتم دانشجویان ساکت هستید؟
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل در شش ماهه نخست امسال
  • افزایش ۱۰ درصدی وام ودیعه مسکن دانشجویی در سال تحصیلی آینده
  • جای دانشجو زندان نیست!
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است
  • امکان تغییر محل آزمون دانشجویان فراهم شد