Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@20:43:23 GMT

جوشش دوباره مادرچمشه شهر سمیرم

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۵۷۰۲۷

جوشش دوباره مادرچمشه شهر سمیرم

مادر چشمه شهر سمیرم بنام «چشمه خوانسار» این روزها و بعد از بارش برف چهار هفته قبل، دوباره به جوش و خروش افتاده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛  چشمه ای که نماد شادابی و سرزندگی خطه هزار چشمگانی است که در این سال های خشک و کم آب با تنش هاش مداوم خشکی و خشکیدگی دست و پنجه نرم می کند و حتی تابستانی که گذشت دامن همین چشمه مادر را هم گرفت و آن را خشکاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خشکیدن چشمه خوانسار به روایت مردان و زنان قدیمی مسبوق به سابقه بوده و گویا بیشتر از نیم قرن پیش نیز اتفاق افتاده است.

تابستان امسال درست زمانی که این چشمه خاطره انگیز از جوشش افتاد، برخی کشاورزان مزارع زیردست این چشمه معترض شدند که چرا برخی تعداد زیادی چاه مجاز و غیرمجاز در بالادست این چشمه حفر کرده اند و این چشمه را خشکانده اند؟ شورای تأمین سمیرم جلسه ای گرفت و تصمیم بر آن شد که برخی چاه های بالادست را به بهانه عدم نصب کنتور چاه پلمب کنند تا شاید در این مدت مشخص شود علت خشک شدن چشمه خوانسار به این علت است تا دلیل دیگری دارد.

قضیه بر عکس شد و همان زمان باغدارانی که چاه هایشان پلمب شده بود، داد بر آوردند که اوج گرمای تابستان است، باغ و درختمان خشکید و محصولمان بر باد رفت! این چه تدبیر و چه زمان تصمیم بر بستن چاه هاست؟

حالا جماعتی در زیر دست چشمه و جمعی در بالادست آن معترض بودند. یکی خواستار باز شدن چاه آبش بود و دیگری می گفت باید چاه های بالا دست مسدود شود تا حیات دوباره به چشمه خوانسار بازگردد.

خلاصه اینکه جماعت بالادست دست به دست هم دادند و پول روی هم گذاشتند و اقدام به خرید و نصب کنتورهای چاه آب از 14 تا 16 میلیون تومان کردند تا این بهانه را از شورای تامین و سازمان آب بگیرند.

جماعت پایین دست چشمه هم در این مدتی که بالادستی ها چاهشان مسدود بود و سرگرم کارهای نصب و خرید کنتور بودند، چشم براه جاری شدن دوباره چشمه خوانسار بودند اما خبری از جوشش دوباره آن نشد که نشد.

همان زمان دکتر ولایتی، یکی از متخصصان و مشاوران موضوعات آبی وزارت نیرو به سمیرم سفر کرده و گفته بود «بعید است چاه های بالادست بر کم و زیاد شدن آب چشمه خوانسار اثری داشته باشد چرا که آن چاه ها آبرفتی هستند اما چشمه خوانسار از جنس سفره آهکی با عمق و وسعتی نامعلوم و بسیار زیاد است و نباید به این سرعت خشک شود مگر اینکه چاهی که برای تامین آب شرب، درست در دو کیلومتری شمال این چشمه و در محلی تنگه ای و بسیار مناسب حفر شده، دارای سفره ای مشترک با چشمه خوانسار باشد و همین موضوع باعث خشک شدن جریان آب این چشمه شده باشد.»

زمان سپری شد و تابستان و دو ماه از فصل پاییز گذشت تا بعد از سال ها برف نسبتاً خوبی باریدن گرفت و چشمه ها و قنات ها و سدهای این خطّه را سیراب کرد تا جایی که به فاصله یک هفته بعد از بارش برف چشمه خوانسار سمیرم دوباره به حرکت در آمد و آب در مسیر این چشمه در ورودی شمال شهر جاری شد.

هر چند بعد از آن برف بیاد ماندنی آفتاب مهربانی با همراهی سوز و سرمای زمستانی هنوز و تا به امروز میهمان این وادی است و همه برف ها را ذوب کرده است، اما باید منتظر روزها و ماه های آینده ماند به این امید جریان جوش و خروش مادرچشمه شهر تداوم داشته باشد و آنقدر برف و باران رحمت الهی ببارد که علاوه بر چشمه خوانسار، هزاران چشمه خشک شده در این سال ها بجوشند و چاه های مجاز و غیرمجاز حفر شده یکی دو دهه اخیر نیز با عنایت سخاوت آسمان و همت صاحبانشان و البته مسوولان برای همیشه پر و مسدود شوند و برای همیشه به تاریخ بپیوندند.

چاه هایی که شاید در سال هایی مفید بودند اما با ادامه این روند خشکی و خشکسالی و خالی کردن سفره های آب ثمره ای جز نشست و تخریب زمین، خشکی قنات ها و چشمه های اطرافشان و نابودی طبیعت و حیات وحش پیرامون نداشته اند و نخواهند داشت.

محمود افشاری

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۵۷۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد

چشمه دیمه در ۱۰ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ چهارمحال‌وبختیاری قرار دارد و یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه زاینده رود بشمار می‌آید.

کد خبر 748521

دیگر خبرها

  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد
  • مفقود شدن ۲ نفر در سمیرم
  • لزوم تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی به مشهد مقدس
  • فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد
  • هشدار سطح زرد هواشناسی اصفهان درباره موج جدید بارش‌های همرفتی
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • صدور اطلاعیه قطعی آب در ده چشمه
  • قطعی آب شرب در ده چشمه
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • کارگران نقش اصلی در تحقق شعار سال را برعهده دارند