Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذا را در تقویت و استحکام استخوان و دندان و رفع کم خونی موثر دانست.

آش حلیم بادمجان یکی از غذا‌های سنتی اصفهان و حاوی ویتامین‌های A B، C، E ،D ،K،کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، پروتئین، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، اسیدفولیک، گوگرد، سولفور، کولین، فسفر، سلنیوم، مس، روی، اسیدچرب امگا ۳، تریپتوفان و غیره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی خواص آش حلیم بادمجان و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص آش حلیم بادمجان

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص آش حلیم بادمجان گفت: این آش به علت داشتن کلسیم، منیزیم، سلنیوم، فسفر و ویتامین D بالا موجب استحکام استخوان و دندان شده و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند؛ همچنین برای کودکان در حال رشد و افراد سالخورده بسیار مفید است.
 
وی افزود: خاصیت دیگر این غذا افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم خونی به واسطه داشتن اسیدفولیک، آهن و ویتامین B۱۲ است، لذا برای زنان باردار و جنین مفید خواهد بود.
 
عظمایی بیان کرد: آش حلیم بادمجان فیبری بالا دارد و موجب عملکرد بهتر روده، هضم غذا و رفع یبوست می‌شود.

وی گفت: این آش به علت داشتن پروتئین بالا موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود لذا برای افرادی که کار‌های فیزیکی انجام می‌دهند، از جمله کارگران و ورزشکاران مخصوصا بدن سازان مفید و سودبخش است.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: این غذا با افزایش اسپرم موجب تقویت قوای جنسی شده و برای افرادی که مشکل باروری دارند بسیار اثرگذار است.

وی گفت: تقویت سیستم قلبی عروقی، تقویت حافظه و پیشگیری از بروز آلزایمر، تقویت بینایی، چاقی، بهبود خلق‌و‌خو از دیگر خواص این آش است.
 
عظمایی بیان کرد: آش حلیم بادمجان به علت داشتن ویتامین‌های A ،E و C خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها محافظت می‌کند. این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین‌های A ،E ،C و B موجب تقویت و جوان سازی پوست‌و‌مو شده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.وی بیان کرد: این آش به علت داشتن اسید آمینه تریپتوفان خاصیت نشاط آوری داشته و از استرس، اضطراب و افسردگی پیشگیری می‌کند.
 
منع مصرف آش حلیم بادمجان

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: افرادی که مبتلا به غلظت خون، اسیداوریک و نقرس هستند نباید در مصرف این غذا زیاده روی کرده و تحت نظر پزشک آن را مصرف کنند.

مواد لازم آش حلیم بادمجان اصفهان (۵ تا ۷ نفر)

برنج ۲ تا ۳ پیمانه
گوشت همراه کمی چربی ۵۰۰ گرم
کشک ۳۰۰ گرم
پیاز ۲ تا ۳ عدد متوسط
سیر ۵ حبه
بادمجان سرخ شده ۶ تا ۸ عدد
روغن کنجد یا دنبه به مقدار لازم
نعناع داغ برای تزئین به مقدار لازم
نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دم کرده برای تزئین به مقدار لازم
گردو برای تزئین به مقدار لازم
آب به مقدار لازم

طرز تهیه آش حلیم بادمجان

برای تهیه آش حلیم بادمجان ابتدا برنج را با آب می‌پزیم و اجازه می‌دهیم تا آب آن کشیده شود. پیاز را با روغن کنجد یا دنبه تفت داده، گوشت را به آن اضافه کرده و مجددا تفت می‌دهیم. بادمجان‌ها را پوست گرفته و یک ساعت داخل آب و نمک قرار می‌دهیم تا ماده زرد رنگ آن‌ها خارج شود. سپس بادمجان‌ها را سرخ می‌کنیم. بادمجان سرخ شده و گوشت را به برنج پخته شده اضافه می‌کنیم. تمام مواد را با گوشت کوب دستی یا برقی له کرده تا حالت کش دار پیدا کند. همزمان مقداری کشک را با آب مخلوط کرده به مواد بالا اضافه می‌کنیم. هنگامی که غذا آماده شد آن را در ظرف کشیده و با مقداری نعناع داغ، پیاز سرخ شده، سیر، زعفران و گردو تزئین می‌کنیم.این غذا همراه نان تازه و سبزی سرو می‌شود.

منبع: رکنا

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پوکی استخوان زنان طب سنتی مو روغن کنجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۵۷۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی

ایسنا/آذربایجان شرقی مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از صرفه‌جویی سه میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمند سازی آرد و نان در استان خبر داد.

وحید کاظم زاده در مراسم جشن پخت نان و غذاهای سنتی شهرستان اهر گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان توانستیم جلوی افزایش توزیع آرد خارج از شبکه و هدر رفت آرد یارانه‌ای را بگیریم و طبق اعلام مسئولین وزارت اقتصاد با اجرای این طرح در سال نخست مصرف آرد، کاهش نزدیک ۱.۵ میلیون تنی معادل صرفه جویی ۲۷ هزار میلیارد تومان در هزینه‌های ملی را شاهد بودیم. 

وی ادامه داد: در اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان در طی ۲ سال گذشته ۳ میلیون تن به ارزش ۵۴ هزار میلیارد تومان و معادل مصرف ۴۰ میلیون نفر در حوزه عرضه نان صرفه جویی انجام شد و امیدواریم همچنان این روند صرفه جویی در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم تولید و تلاش برای خودکفایی محصولات اساسی کشاورزی به ویژه گندم در کشور افزود: خوشبختانه با تدابیر دولت سیزدهم با وجود برخی مشکلات بخش کشاورزی و خشکسالی‌های متعدد سال گذشته در تولید گندم نان به خودکفایی رسیدیم و در این راستا نیز ارتقای کمی و کیفی تولید گندم تا آرد کامل نان و رسیدن آن که به دست مصرف کنندگان جزو اولویت‌های کاری وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد. 

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر نیز در این مراسم از تولید سالانه ۲۵ هزار تن گندم مرغوب در این شهرستان خبر داد.

علی نجفی هدف از برگزاری جشنواره پخت نان و غذاهای سنتی شهرستان اهر را معرفی نان‌های با کیفیت سنتی، صنعتی و محلی و همچنین ترغیب خانواده‌ها برای استفاده نان‌های با کیفیت عنوان کرد و گفت: در این جشنواره ۸۰ شرکت کننده حاضر بودند که  بیش از ۵۸ نوع نان و غذای نان پایه در سه گروه  نان سنتی و محلی ، انواع ختاب، فطیر سنتی و غذای نان‌پایه و غیره به نمایش گذاشتند که در نهایت با حضور مسئولان استانی و شهرستانی از نفرات برگزیده تجلیل شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی
  • مصوبات شورای ترافیک شهرستان هرسین لازم الاجرا و الزام آور است
  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • یک شام خوشمزه و آسان برای علاقه‌مندان به بادمجان
  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • (تصاویر) جواد عزتی و شبنم قربانی در اکران مردمی تمساح خونی
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند