Web Analytics Made Easy - Statcounter


مسائل مربوط به شناخت روند و قوائدثبت ملّی و جهانی میراث طبیعی با حضور کارشناسان این حوزه از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و معاونت میراث فرهنگی بررسی شد .

به گزارش امتداد نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علی قمی اویلی رئیس گروه میراث طبیعی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری این مطلب را در نشست تخصصی پژوهشکده گردشگری پژوهشگاه عنوان کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او میراث فرهنگی و طبیعی را از جمله آثار با ارزش و غیر قابل جایگزینی دانست که نه تنها به یک ملت، بلکه به تمامی انسانها تعلق دارند و از دست دادن این آثار بسیار ارزشمند چه به واسطه عوامل و حوادث طبیعی و چه به دلیل عوامل انسانی، ضایعه ای برای میراث تمامی مردم جهان است.
وی در ادامه به تعریف میراث طبیعی و بیان گوشه ای از معیارهای شناسائی و تشخیص میراث طبیعی پرداخت و تصریح کرد :برای تعیین مناطقی تحت عنوان میراث طبیعی شاخص‌ها و معیارهائی نظیر رویشگاه نادر پوشش گیاهی ،درخت کهنسال بر اساس دستور العمل حداقل سن و قطر ،چشم انداز بدیع و بی نظیر جغرافیایی، داشتن تنوع زیستی منحصر به فرد، وجود گونه های موجود در لیست IUCN،مناطقی که نقش مهمی در حیات گیاهی دارند و نوع ارتفاعی عناصر زمین و وجود ویژگی شگفت انگیز درآن منظر ،مد نظر است .
قمی اویلی در بخش بعدی سخنانش به اولویتهای آثار برای ثبت در شرایط مشابه اشاره کرد و گفت :در شرایط مشابه داشتن حداکثر شاخص هایی همچون داشتن تنوع زیستی مناسب، داشتن چشم اندازها و جذابیت‌های بصری، وجود حداقل یک گونه گیاهی خاص بومی و…برای هر اثر اولویت اثر را برای ثبت در فهرست آثار طبیعی مشخص می کند .
به گفته این کارشناس ، تمامی واحد های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استانها ، اداره کل جنگلها، مراتع و آبخیزداری استان ها ، اداره کل حفاظت محیط زیست استان ها، موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی که در زمینه میراث طبیعی فعالیت دارندو… پیشنهاد دهندگان ثبت میراث طبیعی هستند .
وی بابیان اهمیت ثبت و مستند سازی در حوزه میراث طبیعی به تشریح فرایند ثبت اثر در فهرست میراث طبیعی ملی پرداخت و گفت :حریم محدوده ای با ضوابط قانونی است که برای حفظ اثر تعیین می شود و دارای دو بخش حفاظتی و منظری است .
قمی درادامه به چند نمونه از کنوانسیون ها و پروتکل های زیست محیطی اشاره کردو به تعریف میراث طبیعی از نظر کنوانسیون ۱۹۷۲ پرداخت .
او با طرح معیارهای یونسکو برای ثبت میراث طبیعی، این معیارهای را در هفت فصل خلاصه و در تعریف تاریخچه و تحولات اثر گفت : در بیان تاریخچه و سیر تحول اثر باید این که چگونه اثر به صورت کنونی خود رسیده و تغییرات مهمی که در آن ایجاد شده تشریح شود و این اطلاعات باید حقایق لازم و مهمی را ارائه دهد که شاهد و دلیلی بر مدعای مطابقت اثر با معیارهای دارا بودن ارزش برجسته جهانی، و نیز اصالت و یکپارچگی به شمار می روند.
وی در ادامه به پرونده های میراث طبیعی اشاره کرد و افزود :اولین پرونده کار شده که بر اساس فرمت یونسکو در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی تهیه شده،پرونده منطقه حفاظت شده حرّا در قشم بود که به دبیرخانه یونسکو ارسال شد.
او افزود :در زمان ارزیابی متاسفانه به دلیل تغییرات مدیریتی ایجاد شده در سازمان حفاظت محیط زیست در آن زمان، عدم هماهنگی بین دستگاههای ذی ربط و نداشتن پلان و ضوابط مدیریت و حفاظت مناسب با توجه به منطقه آزاد بودن جزیره قشم، ارزیابان IUCN نظر مساعدی برای ثبت پرونده ارائه ندادند.
به گفته وی ، دومین پرونده که بر اساس فرمت یونسکو در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی تهیه شد، پرونده جنگل هیرکانی بود که بعد ازاینکه در سی امین اجلاس لیتوانی جمهوری آذربایجان پرونده پارک ملی هیرکانی خود را به یونسکو ارائه کرد ،با پیگیری سفیر دائم ایران در یونسکو و دیگر مدیران دست اندرکار پرونده پیشنهادی آذربایجان برای تکمیل مشترک با کشور ایران به آن کشور عودت داده شد.
قمی سومین پرونده را پرونده بیابات لوت اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان اولین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.
او اظهار داشت :چهارمین پرونده کار شده پرونده جنگل های ارسباران بوده که در اجلاس سال ۲۰۱۸ در کشور بحرین مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه رای اجلاس منجر به دیفر شدن پرونده بود که با توجه به اراضی کشاورزی و تخریب های صورت گرفته به کشور ایران فرصت داده شده تا مشکلات را مرتفع و یکبار دیگر شانسش را برای ثبت امتحان کند .

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۵۸۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتیجه بررسی ادامه روند پرداخت طرح فجرانه به زودی اعلام می شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طرح فجرانه ادامه خواهد داشت، گفت: برای ادامه پرداخت جایزه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی (طرح فجرانه) موضوع در حال پیگیری و بررسی است. به زودی نتیجه اعلام می‌شود.

وی در پاسخ پرسش دیگری مبنی بر پرداخت سهام عدالت متولدین امسال هم اظهار کرد: در این خصوص موضوع باید از طریق سخنگوی دولت پیگیری شود.

کد خبر 6090963 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • نتیجه بررسی ادامه روند پرداخت طرح فجرانه به زودی اعلام می شود
  • ایفون ۱۶ کی میاد؟ بررسی تخصصی آیفون 16
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • بررسی پرونده صندوق پس انداز کارکنان راه آهن با ۷ هزار شاکی
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی