Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، افزایش نرخ تورم در ‌ماه‌های گذشته باعث شده بسیاری از بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری تحت تاثیر قرار بگیرند. با این حال به نظر می‌رسد که بانک‌ها یکی از معدود حوزه‌هایی هستند که به علت امنیت بالایی که برای سپرده‌ها فراهم می‌کنند چندان دستخوش این اتفاقات نبوده‌اند.

غفار آرام‌فر - کارشناس مسائل اقتصادی - با اشاره به نزدیک شدن نرخ تورم به رسمی اعلام شده به نرخ سود بانکی اظهار کرد: این مساله نمی‌تواند خیلی جای نگرانی داشته باشد، چراکه بعید است نرخ تورم در ماه‌های آینده بیشتر از این شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال آنچه مهم است محدود کردن سود برای سپرده‌های روزشمار است که باعث خواهد شد برخی گردش‌های مالی به سمت بانک‌های خصوصی که خارج از سیستم رسمی فعالیت می‌کنند، برود.

او با بیان اینکه بالای ۵۰ درصد از بانک‌های کشور به صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: بانک مرکزی اگر نرخی را تعیین کند، بانک‌ها معمولا بیشتر از آن نرخ سود پرداخت می‌کنند. ضمن اینکه بانک‌هایی که مشکل جذب سپرده دارند احتمالا در روزهای آینده سود بیشتری پرداخت خواهند کرد؛ مجموع این دلایل باعث خواهد شد خروج سپرده‌ها را از بانک‌ها شاهد نباشیم.

آرام‌فر با اظهار اینکه حدود ۹۰ درصد از سپرده‌های بانکی متعلق به ۱۰ درصد از سپرده‌گذاران است، گفت: برای این دسته از سپرده‌گذاران که اکثریت سپرده‌های متعلق به آنها است مساله سود خیلی مهم نیست، چراکه عمدتا یا فعالیت اقتصادی خاصی ندارند یا نیازی به آن ندارند.

مرکز آمار نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به آذر ماه ١٣٩٧ را ۱۸ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبل (١٥.٦ درصد) ٢.٤ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد. با اینکه نرخ سود بانکی مصوب شورای پول و اعتبار ۱۵ درصد است اما نرخ سودی که عملا پرداخت می‌شود تا ۲۳ درصد هم افزایش دارد. همچنین از ابتدای هفته گذشته طبق تصویب شورای پول و اعتبار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری از روزشمار به ماه‌شمار تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: نرخ تورم سود سپرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۵۸۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری ترسناک همتی از نرخ تورم بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲!

عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت:

بانک مرکزی:
‏«تورم نقطه ‌به ‌نقطه در ماه فروردین سال ۱۴۰۳، نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲، به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰درصد رسیده است».

از اطلاع‌رسانی بانک مرکزی ممنون. البته مناسب بود که تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۲
‏و فروردین ۱۴۰۳ را هم اعلام می‌کردند.

این اعلام، به معنای این است که تورم فروردین ۱۴۰۲ ،
به میزان «۶۳ درصد» بوده است!

این تورم اعلام نشده، نتیجه رکورد رشد ۴۳ درصدی چاپ پول در سال ۱۴۰۱ و دلیل عمده فشار به نرخ ارز در ۱۴۰۲ بود.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود | کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • سرگیجه با آمار تورم
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • افشاگری ترسناک همتی از نرخ تورم بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲!
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • تورم در دولت رئیسی چند؟ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • تورم ترکیه چقدر است؟