Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، «سیدمهدی مویدی» تهیه‌کننده تاریخ شفاهی درباره قسمت‌های جدید این مجموعه گفت: خاطرات  آیت‌الله هاشمی شاهرودی که بین سالهای ۸۹ تا ۹۰ در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضبط شده، برای نخستین بار در ۹ قسمت از شبکه مستند روانه آنتن می‌شوند.

وی افزود: در این مجموعه آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) و علامه شهید سید محمدباقر صدر خاطرات ارزشمندی از دوران حضور و تحصیلشان در نجف اشرف، کلاس های درس امام خمینی (ره)،  مبارزات سیاسی در عراق، هشت سال دفاع مقدس ، مصاحبت با شهید مصطفی خمینی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را روایت خواهند کرد.

این تهیه کننده تصریح کرد: حمایت آیت‌الله خوئی از امام خمینی در سال ۱۳۴۲، واکنش آیت‌الله سید محمدباقر صدر به مباحث ولایت‌فقیه امام خمینی، تمجید امام از آیت‌الله هاشمی شاهرودی، پیش‌بینی امام موسی صدر از آینده نهضت امام خمینی، خاطرات منتشر نشده از آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی درباره تکفیر محمدرضا شاه در سال ۴۲ و .. از دیگر مباحثی هستند که در این مجموعه به آنها پرداخته شده است.

مویدی گفت: خاطرات آیت الله شاهرودی به بهانه رحلت این فقیه عالیقدر در ۹ قسمت از شبکه مستند پخش خواهد شد و  علاقه‌مندان می توانند  شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۸:۳۰ به تماشای این برنامه از قاب «تاریخ شفاهی ایران» بنشینند؛ تکرار این برنامه نیز روز آینده ساعت ۱۳:۳۰ خواهد بود.

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی از شاگردان برجسته امام خمینی و علامه شهید سید محمدباقر صدر بود که به‌واسطه این ارتباط، حلقه وصل شهید صدر و امام خمینی لقب گرفت. آیت‌الله شاهرودی در حیات سیاسی اجتماعی خود وقایع مختلفی از نهضت اسلامی، حوادث عراق و ارتباط با مبارزان لبنانی تا مسئولیت‌های متعدد در جمهوری اسلامی ایران را درک کرده است.

انتهای پیام/ 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۵۹۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی

  کوتاه درباره تدوین تاریخ شفاهی در مرکز اسناد 
از تاریخ شفاهی تعاریف بسیاری ارائه شده است، اما در یک جمع‏بندی می‏توان گفت تاریخ شفاهی مجموعه تلاش‏هایی است که با بهره‏گیری از فنون و ابزار‏های خاص خود به جمع‏آوری و حفظ داده‏های حاصل از تجارب شخصی افراد و گروه‌های اجتماعی می‏پردازد. این داده‏های تاریخی در یک بستر خاص و پذیرفته‏شده فرهنگی و از تعامل و توافق میان مصاحبه‏شونده ‏و مصاحبه‏گر ‏پرسا در یک گفت‌وگوی طرفینی حاصل می‏گردد؛ بنابراین تاریخ‌ شفاهی‌، تکنیک، روش‌ و شیوه‌ای‌ است‌ که‌ با استفاده‌ از ابزاری‌ چون‌ ضبط‌صوت‌ و دوربین‌ فیلمبرداری‌ (صوت‌وتصویر) خاطرات، مشاهدات‌ و مسموعات‌ عامل‌ هدایت‌کننده، مجری‌ و نقش‌آفرین یا شاهد و حاضر یک‌ صحنه، رویداد و واقعه‌ تاریخی‌ را در قالب‌ کلام‌ و سخن‌ (گفت) ثبت‌ و ضبط‌ می‌نماید.
   
اهداف و رویکردهای تاریخ شفاهی در مرکز اسناد
هدف اصلی تاریخ شفاهی در این مرکز بازآفرینی گذشته نه‌چندان دوراست که تلاش می‌کند با روش‌های دقیق علمی تمام رویداد‏های مختلف و جنبه‏های وقایع دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی را با مراجعه به بایگانی ذهن فعالان و شاهدان عینی آن وقایع دست‌یافتنی نماید؛ بنابراین محقق حوزه تاریخ شفاهی درمرکز ازیک‌سو با واقعه‏ای که متعلق به گذشته است و ازسوی دیگر با نگرش جدیدی که متأثر از مقتضیات زمان حال است، با توصیف،‏ توضیح،‏ تفسیر و تبیین یک واقعه سروکار دارد. این نکته نیز حائز اهمیت است که فلسفه وجودی تاریخ شفاهی در مرکزاسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس فقط بازسازی یک رویداد خاص نیست بلکه درآن بازآفرینی احساسات‌وعواطف‌فردی‌وجمعی اهمیت ویژه دارد.برهمین‌اساس تاریخ شفاهی دراین مرکزباچهار ویژگی‌منحصربه‌فرد روندمحوری، سندمحوری،روشمندی وهدفمندی به انجام می‌رسد.به همین دلیل فرماندهان اصلی جنگ و نقش‌آفرینان عرصه پاسداری از انقلاب در طول نزدیک به نیم‌قرن حیات طیبه انقلاب تمایل وصف‌ناپذیری برای حضور در این مرکز و تدوین تاریخ شفاهی‌شان دارند. زیرا حضور محققان زبده و آشنا به زوایای مختلف، وجود گنجینه بی‌بدیل اسنادی و انجام اقدامات با روش علمی و دارای هدف مشخص زمینه را برای بازگو کردن همه موضوعات فراهم می‌کند.نکته مهم این است که برخلاف آنچه در یادداشت آقای علی نورآبادی آمده است، در مرحله گفت‌وگو تمام زوایا، مورد واکاوی قرار گرفته و برای تاریخ کشور ماندگار می‌شود اما در مرحله انتشار، مصالح ملی، حفظ ‌شأن افراد و سازمان‌ها و... مورد توجه است که این مهم از تعهدات حرفه‌ای این موضوع است و آشنایان به امر تاریخ شفاهی به‌خوبی می‌دانند که رعایت پروتکل‌های مصاحبه، انتشار و ... برای طرفین کاملا حرفه‌ای و الزام‌آور است.
   
یادآوری چند نکته:

۱- 
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده یا در حال آماده‌سازی برای انتشار است، که امروز به گنجینه‌ای گرانبها و کم‌نظیر برای تاریخ کشور تبدیل شده است.

۲- برگزاری جلسات تاریخ شفاهی در مرکز کاملا حرفه‌ای و با بهره‌گیری از محققان زبده این حوزه، همچنین اسناد مربوطه انجام می‌شود و در مرحله گفت‌وگو هیچ موضوعی از قلم نمی‌افتد.

۳- قالب تاریخ شفاهی مرکز منحصربه‌فرد، مستند و مبتنی بر کارکردهای انقلاب اسلامی است.

۴- توجه دائمی به رسالت اصلی مرکز، استفاده از دانش متراکم و تجارب ذی‌قیمت محققان کارآزموده تاریخ شفاهی مرکز را در زمره یکی از دقیق‌ترین مجموعه‌های تحقیق و مطالعه در حوزه تاریخ قرار داده است.

۵- انتظار این است دوستانی که اطلاع کافی از روندها ندارند یا از تخصص لازم برخوردار نیستند، نسبت به اظهارنظرها تأمل داشته باشند و صرفا به یادداشت‌های حاشیه‌دار برای دیده‌شدن روی نیاورند.

دیگر خبرها

  • نامه محرمانه ساواک درباره عروس بزرگ امام(ره)
  • روایت شهید مطهری از کلاس درس متفاوت امام
  • دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام (ره)+ سند
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • سالفه دریانوردان، دورهمی اهل دریا با داستان‌هایی از قشم تا هند و آفریقا
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • مطهری امام
  • ناشر هندی بابت اقدام وهن‌آمیز به امام خمینی(ره) عذرخواهی کرد
  • فرج‌الله شوشتری به‌عنوان سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان منصوب شد
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود