Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-08@23:39:06 GMT

اثرگذاری صدا بر حس لامسه جوندگان

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۵۹۹۷۴

اثرگذاری صدا بر حس لامسه جوندگان

خبرگزاری میزان- محققان انستیتوی علوم و فنون نارا واقع در ژاپن دریافتند مراکز اصلی حواس در مغز شامل قشر‌های بصری، شنوایی و انسدادی تحت تاثیر عملکرد یکدیگر قرار دارند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، محققان با انجام مجموعه‌ای از آزمایشات دریافتند ورودی‌های صوتی به قشر انسدادی مغز جوندگان، واکنش آن‌ها را نسبت به محرک‌های لمسی تغییر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قشر انسدادی وظیفه واکنش به لمس، درد و تغییر دما را بر عهده دارد.
محققان با استفاده از گیره‌های کوچک و فناوری ثبت پالس‌های الکتریکی مغز توانستند میزان تاثیرگذاری تحریک‌های حسی مختلف را بر هر یک از نورون‌های موجود در قشر انسدادی جوندگان اندازه گیری کنند. این نورون‌ها نسبت به محرک‌های لمسی و صوتی واکنش داشتند؛ اما نسبت به نور هیچ واکنشی نشان ندادند. همچنین بر اساس این اندازه گیری‌ها قشر انسدادی مغز جوندگان نسبت به محرک‌های لمسی و صوتی به طور مجزا واکنش نشان می‌دهد.
نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد اطلاعات صوتی و لمسی به طور موازی در قشر انسدادی مغز مورد پردازش قرار می‌گیرند. همچنین بر اساس این تحقیقات تحریک‌های صوتی موجب شکل گیری پتانسیل‌های پس سیناپسی بلندمدت در نورون‌های قشر انسدادی می‌شود. به گونه‌ای که به نظر می‌رسد محرک صوتی موجب می‌شود که مغز جانور محرک لمسی را پیش بینی کند.
محققان معتقدند ارتباط بین قشرانسدادی و سبیل‌های جوندگان مشابه ارتباط بین قشر انسدادی مغز و نوک انگشتان انسان است. این ارتباط بین محرک صوتی و لمسی، جوندگان را در مسیریابی یاری می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PLOS One منتشر شده است.

 

انتهای پیام/

منبع:ایرنا
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: صدا حس لامسه جوندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۵۹۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو طبقه‌شدن آزادراه کرج ـ قزوین ‌۶۰ هزار میلیارد ‌می‌خواهد

استاندار البرز گفت: دو طبقه شدن آزادراه کرج ـ قزوین نیاز به ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، مجتبی عبداللهی استاندار البرز ظهر امروز در نشست خبری شورای اطلاع‌رسانی که در سالن جلسات شهدای استان البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه در سفر دوم رئیس جمهور اعتبارات بسیاری به استان البرز تعلق گرفت که یکی از آنها دو طبقه شدن آزادراه کرج ـ قزوین بوده که نیاز به 60 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که بار بزرگی از ترافیک ملی و استان را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: 8 هزار و 207 میلیارد تومان اعتبار در سفر دوم رئیس جمهور  برای بخش‌های مختلف استان در نظر گرفته شد.

وی افزود: استان البرز از نظر میزان مشارکت در انتخابات خوب عمل کرد و مورد تجلیل قرار گرفت اما از نظر خود ما قابل قبول نبوده و باید این مشارکت با توجه به کارهای بسیار بالایی که در استان انجام  شد باید میزان مشارک بیشتر می شد.

وی با بیان اینکه  از اصحاب رسانه خواهشمندیم تا با تبلیغات و توانایی خود میزان مشارکت دور دوم انتخابات مجلس را افزایش دهیم، افزود: 6 حوزه  انتخابیه و 870 شعبه اخذ رای  در استان البرز فعال هستند که با برآورد جمعیتی که انجام‌شده 2 میلیون و 500 نفر واجد و‌شرایط هستند.

2 طبقه شدن آزادراه کرج ـ تهران دشوار‌ نیست؛ تأمین اعتبار می‌خواهد

استاندار البرز با بیان اینکه در سال 98 مشارکت مردم 28 درصد بود ه و در این دوره نزدیک به 31 درصد بود که امید است در دور دوم بتوانیم سربلند شویم، گفت: از امروز باید درصدد ایجاد بسترهای مناسب برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر باشیم.

عبداللهی ادامه داد: تنها در وزارت نیرو پروژه‌های مهمی حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار در استان در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در بخش بهداشت و درمان تا پایان دولت سیزدهم حدود یک هزار و 500 تخت بیمارستانی به مجموعه استان اضافه می‌شود‌، گفت: ساخت 300 مدرسه تا پایان دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته که تاکنون حدود نیمی از آن محقق شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستگاه داده سنجی اطلاعات آب بر پایه فناوری تیکه نگاری صوتی رونمایی شد
  • دو طبقه‌شدن آزادراه کرج ـ قزوین ‌۶۰ هزار میلیارد ‌می‌خواهد
  • موسسه سماوا با چهار کتاب صوتی به نمایشگاه کتاب می آید
  • تصویب یک طرح پژوهشی با موضوع محرک‌های توسعه تکافل در کشور در شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه
  • محرک‌های درد نقرس را بشناسید
  • این محرک‌ها بیماری آسم را تشدید می‌کنند
  • اجرای طرح برخورد با خودرو‌های شوتی در مراغه
  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • ۵.۷ میلی‌متر باران در لرستان بارید
  • بارندگی‌های بی سابقه در استان یزد