Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

در بسياري از آزمايش‌ها حد طبيعي در مردان و زنان با يکديگر متفاوت است
يکي از روش‌هاي تشخيص براي وضعيت جسماني و سلامت بدن آزمايش خون است، پزشکان به کمک اين روش تشخيصي مي‌توانند از ابتلا به انواع بيماري‌ها آگاهي پيدا کنند اما بسياري از افراد پس از انجام آزمايش خون به دليل نوبت طولاني براي ويزيت يا مواردي چون عدم دسترسي به پزشک براي نشان دادن جواب آزمايش دچار استرس و اضطراب مي‌شوند؛ ما 10 نکته درباره برگه آ‍زمايش به شما توضيح مي دهيم که اين موضوعات را کمتر پزشکي به شما مي گويد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عبارت ها و ستون هاي برگه آزمايش
آزمايش‌هايي که انجام مي‌شود نتيجه آن‌ها در زير ستوني که عبارت Test نوشته شده است درج مي‌شوند، آزمايش‌هاي هورموني، تست قند خون، چربي خون، ميزان سلول‌هاي خوني مواردي هستند که در يک آزمايش خون روتين اغلب وجود دارند و آزمايش‌هاي خاص براي تشخيص بيماري يا يک مورد ويژه انجام مي‌شوند.
نتيجه آزمايش در زير ستوني که عبارت Result نوشته شده است، درج مي شوند و به عنوان مثال عددي که در برابر تست کلسترول در زير ستون Result نوشته شده، مقدار کلسترول خون شما را نشان مي‌دهد.
واحد اندازه گيري در آزمايش خون را در ستون سوم که عبارت Unit نوشته شده است، درج مي کنند که اين واحد ها براي مثال mg/ dl در برگه آزمايش خون نشان داده شده است.

يکي از روش‌هاي تشخيص براي وضعيت جسماني و سلامت بدن آزمايش خون است
ستون چهارم، رنج طبيعي آزمايش را نشان مي‌دهد که مقادير آن در زير عبارت Normal Range نوشته مي‌شوند و بر اساس سن (Age)، جنسيت (Female براي خانم‌ها و Male براي آقايان) مقادير درج مي‌شود، البته در مواردي به جاي سن، رده سني چون کودک (Child) يا بالغين (Adult) را در اين ستون مي‌نويسند، افزون بر اين، موارد خطرناک و مرز خطر را هم در ستون Normal Range ذکر مي‌کنند.
مرز خطر با Border Link، شديداً خطرناک با High Risk و کم خطر با Low Risk نمايش داده مي شوند البته اين احتمال وجود دارد که عبارت Not Seen هم در اين ستون ببينيد، به عنوان مثال اگر وجود باکتري يا عفونتي را خون شما آزمايش کرده باشند، در صورتي که اين مورد مشاهده نشود، Not Seen يا Negative درج مي‌شود.
آزمايش خون نرمال به چه معناست؟
در بسياري از موارد پزشکان آزمايش خون CBC براي افراد تجويز مي‌کنند و در شرايطي که فرد سلامت کامل داشته باشد آزمايش نتايج نرمال خواهد داشت اما در اين موارد حتما آزمايش قبلي خود را همراه داشته باشيد و از پزشک خود بخواهيد که با توجه به تغييرات نتيجه آزمايش فعلي با قبلي به شما توضيح دهد.
محدوده نرمال آزمايش ها در خانم ها و آقايان تفاوت دارد
در بسياري از آزمايش‌ها حد طبيعي در مردان و زنان با يکديگر متفاوت است به عنوان مثال گلبول‌هاي قرمز خون در مردان 5 تا 6 ميليون در ميکرومتر و در خانم‌ها 4 تا 5 ميليون در ميکرومتر است.

در بعضي آزمايش‌ها مانند هموگلوبين نتيجه آزمايش به سن وابسته است
نتيجه نرمال با توجه به شرايط سني متفاوت است
در بعضي آزمايش‌ها مانند هموگلوبين نتيجه آزمايش به سن وابسته است در کودکان هموگولبين بين 11 تا 13 گرم بر دسي ليتر در آقايان بين 14 تا 17 و در خانم‌ها بين 12 تا 15 گرم بر دلسي ليتر است، ‌افزون بر اين در برخي آزمايش‌ها با وجود آن که حد نرمال در سنين مختلف يکسان است اما پزشک با توجه به سن فرد نظر خود را اعلام مي‌کند به عنوان مثال اگر فردي بالاي 45 سال و مبتلا به بيماري قلبي يا قند خون باشد پزشک در صورتي که LDL خون بالاي 100 نشان داده شود توصيه مي‌کند که با رعايت برخي نکات LDL خون را پايين بياورد.
منفي بودن آزمايش؛ خبر خوشي که مي شنويد
برخلاف بيشتر نکات که منفي بودن به معناي وضعيت بد است اما در آزمايش خون منفي نشان دهنده آن است که فرد در خطر بيماري يا عامل مورد نظر مانند ويروس و باکتري قرار ندارد به عنوان مثال وقتي آزمايش سل انجام مي‌شود منفي بودن يعني آن که فرد به سل مبتلا نيست.

محدوده نرمال هر تست خون يا ادرار بسته به آزمايشگاه متفاوت است
امکان اشتباه در نتيجه آزمايش وجود دارد
در مواردي ممکن است نتيجه آزمايش به دلايل مختلفي اشتباه شده باشد در اين صورت پزشک پس از مشاهده آزمايش به فرد اعلام مي‌کند که بايد يک بار ديگر آزمايش تکرار شود اين موارد نگران کننده نيست و براي اين آزمايش تکرار مي‌شود که نتايج آن با اطلاعات علمي پزشک مغايرت دارد.
محدوده نرمال آزمايش‌ها با توجه به آزمايشگاه متفاوت است
محدوده نرمال هر تست خون يا ادرار بسته به آزمايشگاه متفاوت است و هر دستگاهي حد نرمال تست گرفته شده را در برگه آزمايش اعلام مي‌کند به همين دليل بايد با توجه به محدوده نرمال ثبت شده در برگه آزمايش نتيجه را مورد بررسي قرار داد.
مواردي که موجب تداخل در جواب آزمايشتان مي شود
به دلايل مختلفي چون مصرف دارو، استرس و اضطراب، مصرف غذا و ناشتا نبودن، بارداري، ساعتي که آزمايش خون مي دهيد، ورزش، افسردگي و ضربه هاي ناگهاني مي تواند نتيجه ازمايش را غير طبيعي کند و اين تغييرات غير عادي در آزمايش مشخص مي شود و در مواردي نياز به آزمايش دوباره است و در هنگام نشان دادن نتيجه آزمايش به پزشک بايد اين موضوعات را به او اطلاع دهيد.

نتيجه آزمايش خارج از رنج طبيعي هميشه به معناي بيماري نيست
نتيجه تست خارج از رنج طبيعي نشانه بيماري است؟
نتيجه آزمايش خارج از رنج طبيعي هميشه به معناي بيماري نيست و در 5 درصد از افراد سالم اين احتمال وجود دارد که جواب آزمايش خارج از رنج طبيعي باشد.
احتمال خطا در آزمايشات چقدر است؟
باتوجه به اينکه امروزه آزمايشات به صورت اتوماسيون دستگاهي انجام مي‌شوند، ميزان خطا به حداقل ممکن خود رسيده است. علاوه براين، آزمايشگاه‌‌ها با انجام کنترل کيفي و کاليبراسيون دستگاه‌‌ها سعي بر به حداقل رساندن ميزان خطاي کاري خود دارند.
ممکن است نتيجه آزمايش اشتباها مثبت باشد
اولين آزمايش غربالگري براي يک بيماري اغلب بايد با آزمايش دومي تاييد شود. بايد از آزمايش هاي مشخص تري براي يافتن نتايج دقيق و معني دار استفاده کرد. نمونه اي از اين آزمايش ها تست سريع HIV است که اغلب دقت کافي را داراست اما به ندرت ممکن است به اشتباه مثبت اعلام شود. بايد تست هاي خاصي انجام دهيد که ميزان پادتن ها را اندازه گيري نمايد، زيرا ممکن است فردي دچار بيماري هاي سيستم ايمني (مثل آرتريت روماتوئيد يا ميلوم مالتيپل) باشد و بدن او توليد آنتي بادي هايي کند که با نتايج تست تداخل ايجاد نمايد.
منبع:yjc.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۶۱۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد

نوید حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میانگین بارش‌های استان اصفهان از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۲) تاکنون به ۱۷۰ میلیمتر رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته و همچنین دوره بلند مدت پنج درصد کاهش نشان می‌دهد.

بارش‌های بهاری کم‌بارشی پاییز را تا حدودی جبران کرد

وی با بیان اینکه به سبب وقوع بارش‌هایی که بهار امسال داشتیم کم بارشی پاییز تا حدودی جبران شده است، خاطرنشان کرد: بررسی آمار بارش‌های استان نشان می‌دهد که بارندگی در مناطق مرکزی اصفهان در سال آبی جاری تاکنون نرمال (عادی) و در مناطق نیمه شمال استان ۱۰ تا ۲۰ درصد فراتر از نرمال است در حالی که میانگین بارش‌ها در نواحی غرب و سرچشمه‌های حوضه آبریز زاینده‌رود تاکنون بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از معمول بوده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه بارش‌های هفته گذشته مثمر ثمر بود، افزود: اگر چه مناطق شرق و شمال استان درگیر سیلاب شدند اما هواشناسی استان هشدارهای لازم را به دستگاه‌های اجرایی مسؤول اعلام کرده بود و خوشبختانه وقوع سیلاب در استان خسارت جانی در پی نداشت.

پیش‌بینی وقوع بارش‌های نرمال و فرانرمال تا هفته اول خرداد

حاجی بابایی با بیان اینکه اردیبهشت ماه روند مثبت بارش‌ها کمابیش ادامه می‌یابد، اضافه کرد: بارش‌های بهاری در سطح استان تا هفته اول خرداد ماه ادامه خواهد داشت و در بیشتر مناطق در حد نرمال و حتی فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش بارش نسبت به نرمال طی یک ماه پیش رو مربوط به مناطق جنوب و غرب استان خواهد بود و تشدید بارش‌های رگباری و سیلاب‌های محلی کمابیش ادامه خواهد داشت.

اصفهان و اردیبهشتی خنک‌تر از معمول

وی تاکید کرد: بین ۷۲ تا ۴۸ ساعت قبل از فعالیت سامانه‌ها، زمان و مکان دقیق وقوع پدیده‌های جوی را به صورت هشدارهای زرد، نارنجی و قرمز اطلاع رسانی خواهیم کرد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه دمای هوای استان تا پایان اردیبهشت خنک خواهد بود، اظهار داشت: اردیبهشتی خنک‌تر از معمول خواهیم داشت.

هوای اصفهان از نیمه خرداد گرم‌تر می‌شود

حاجی بابایی با بیان اینکه هفته دوم خرداد ماه روند افزایش دما آغاز خواهد شد و دماها به بالای نرمال خواهد رسید، اضافه کرد: بیشترین افزایش دما را در استان اصفهان در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا نیمه تیرماه انتظار دادیم ضمن اینکه وضعیت دمایی امسال نسبت به سال قبل مساعد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های بهاری امسال تا حدودی از تنش آبی کاسته اما از بین نرفته است، تاکید کرد: کماکان مصرف بهینه منابع آب در همه بخش‌های شرب و بهداشت، کشاورزی و صنایع ضروری است.

توفان گردوخاک تا یک ماه آینده نخواهیم داشت

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اردیبهشت ماه شرایط بارش‌های رگباری خوب است و به نظر نمی‌رسد توفان گردوخاک در یک ماه پیش رو داشته باشیم اما احتمال وقوع تندبادهای لحظه‌ای و خیزش گردوخاک در خردادماه وجود دارد.

کد خبر 6090615

دیگر خبرها

  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بلیط لحظه آخری، برگه شانس مسافران همیشه آماده ! +توضیحات کامل
  • تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد
  • آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارای کمترین شکایت هستند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در بین حرف پزشکی دارند