Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@07:11:06 GMT

نه دي حماسه اي ماندگار در تاريخ انقلاب

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۶۴۳۳۰

نه دي حماسه اي ماندگار در تاريخ انقلاب

خبرگزاري آريا - روزنامه نسل فردا در ستون سرمقاله امروز 9 دي مطلبي را با عنوان ` نه دي حماسه اي ماندگار در تاريخ انقلاب ` به قلم مريم عمادي منتشر کرد.

در اين مطلب آمده است : ملّت ايران در نهم دي ماه سال 1388 با حضور آگاهانه و مقتدرانه و بيعت دوباره با آرمان هاي امام خميني(ره) و مقام معظّم رهبري حماسه اي جاودان و به ياد ماندني را در تاريخ انقلاب آفريدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمايش بصيرت و هوشياري مردم مؤمن، با بصيرت و غيرتمند ايران در اين حماسه باشکوه، چنان تجلي يافت که به فرموده مقام معظّم رهبري: ` اگر صدها بار هم براي نعمت هوشياري اين ملّت سجده شکر به جاي آورده شود، باز هم کم است. حماسه اي که محاسبات دشمن را به هم ريخت؛ محاسباتي که با همکاري و برنامه ريزي عده اي اقليت در داخل از روي بغض و کينه شکل گرفته بود اما در اين روز حماسي يک بار ديگر امّت اسلامي با بصيرت عمل کرد و دشمنان نظام مأيوس شدند.` بدون شک اگر درايت و بصيرت رهبر معظّم انقلاب و همراهي و هوشياري مردم نبود و آنان با ولايت فقيه همراه نمي شدند، آتش فتنه به اين زودي ها خاموش نمي شد و پيامد منفي بيشتري را براي کشورمان به دنبال داشت.
درايت، تدبر، مديريت و مهرباني معظّم له در آن مقطع حساس باعث شد جامعه بيشتر از آن اسير فتنه جويي هاي دشمنان نشود و بتواند راه خود را ادامه دهد. شايد علت اصلي شکل گيري حماسه 9 دي در ظاهر انتخابات 88 و اعلام تقلب در انتخابات توسط کساني بود که پيروز انتخابات نبودند اما به واقع اين صورت مسئله بود و واقعيت چيز ديگري بود. کساني که در انتخابات شرکت نکرده بودند و يا اگر هم رأي دادند، مقصود ديگري داشتند، قصدشان انتخاب رئيس جمهور نبود. مخالفان جمهوري اسلامي ايران بر اين عقيده اند که فضاي سياسي ايران در همه زمينه ها براي بهره برداري و عملياتي کردن الگوهايي چون انقلاب رنگي آماده است. بر اين اساس، جمهوري اسلامي چون نظامي است که يکي از لايه ها و رويه هاي آن را به هر ترتيب، انتخابات شکل مي دهد و «نظام انتخاباتي بالنّسبه فرصت خيزي دارد و از اين رو، مستعد الگوهاي مسالمت آميز تغيير همچون انقلاب رنگي است» بنابراين در فتنة سال 88 تعدادي از خواص مردود، که در انتخابات رياست جمهوري شکست خورده بودند، طغيان کردند؛ همه چيز و همه کس را متهم نمودند و حتي حاضر شدند با دشمنان قسم خورده نظام همسو و همراه شوند و به طور مستقيم از بيگانگان خط بگيرند و به نسخه هاي آن عمل کنند و تا حد براندازي نظام پيش روند و کشور را به اغتشاش بکشانند و به قتل و غارت دست بزند، يا از فتنه انگيزان و غارتگران حمايت کنند و با سخنان دو پهلو و غير شفاف، فتنه گران را حق و خواسته هايشان را مشروع و قانوني جلوه دهند تا زمينه را براي فتنه گران مساعد سازند. اما رهبر معظّم انقلاب هوشيارانه و با صلابت و با اقتدار درست يک هفته بعد از برگزاري انتخابات در خطبه هاي نماز جمعه، آب پاکي را روي دست ناپاک امريکا و صهيونيست ها و بدخواهان داخلي ريختند و در بياناتي نقشه دشمن را نقش بر آب کردند. همان طور که بيان شد روز 9 دي با توجه به پيش زمينه هايي که حوادث پس از انتخابات به وجود آورده بود شکل گرفت؛ از جمله اين پيش زمينه ها مي توان به عواملي همچون زير سؤال بردن اصل دين، نظام مقدس اسلامي و هم چنين اصل ولايت فقيه اشاره کرد.
از ديگر زمينه هاي اصلي شکل گيري حماسه نه دي مي توان به هتک حرمت ماه محرم و روز عاشورا اشاره کرد که باعث جريحه دار شدن احساسات مذهبي مردم ايران شد. اوج حرکت اين افراد در روز عاشورا گوياي اين بود که آنها معتقد به ارزشها و مظاهر اسلامي از جمله امام حسين(ع) و عاشورا نبودند و به همين دليل روز عزاي حسين(ع) را به جشن تبديل کردند و به صفوف نماز عزاداران حمله کردند و شعار هايي دادند که نشانگر مبارزه اساسي با نظام اسلامي و اصل ولايت بود و همين مردم را به صحنه کشاند. اين هتک حرمت به عاشورا و عزاداران حسيني، ملّت ايران را نگران و چشمان آنان را گريان کرد و 9 دي ماه واکنش به اين حرکت و اعلام حمايت از ولايت و شخص مقام معظّم رهبري بود.
اما دستاوردهاي حضور در حماسه نه دي چه بود؟ 1- طرفداري مردم از نظام مقدس اسلامي و ولايت فقيه و رهبري يکي از دستاوردهاي مهم حضور حماسي ملّت ايران در راهپيمايي روز نهم دي ماه بود. حماسه نه دي در حقيقت يک بار ديگر اثبات کرد که ايرانيان ولايتمدار همواره بر پايه انديشه هاي ناب امام(ره) و مقام معظّم رهبري آماده جانفشاني براي حفظ نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هستند. از اين رو يکي از ويژگيهاي اين حماسه اين بود که بخشي از مردم که تا قبل از حادثه روز عاشوراي حسيني، هنوز در ترديد و ابهام بودند، بعد از جسارت و توهين منافقان و اغتشاشگران به اعتقادات ديني آنها از ترديد و ابهام خارج شدند.2- از ديگر دستاوردهاي مهم حماسه نهم دي ماه مي توان به پشتوانه سازي محکم و استوار اين حضور حماسي مردم براي حضور مقتدرانه ايران اسلامي در عرصه بين الملل اشاره کرد.3- ناکامي جريان فتنه و حفظ انقلاب اسلامي يکي از مهمترين دستاوردهاي روز نه دي بود. مردم احساس وظيفه کردند و با حضور در حماسه اي شور انگيز ضمن به نمايش گذاشتن وحدت و اتحاد خود به آرمانهاي اصيل انقلاب اسلامي و ولايت فقيه تأکيد کردند که در مقابل هنجار شکني ها، حرمت شکني ها و ساختار شکني ها بايستند و موضع سرسختانه خود را نشان دهند. مردم در حوادث پس از انتخابات، پشت سر رهبري با بصيرت وارد شدند و نشان دادند که مسائل و موقعيت کشور و نظام را به خوبي درک مي کنند. از اين رو تظاهرات نه دي در تاريخ چهل ساله انقلاب اسلامي بي سابقه بود. موج عظيم اعتراضات مردمي و خيل گسترده جمعيت نظير نداشت. ميزان حضور مردم حتي از ميزان مشارکت در انتخابات نيز فراتر رفت.
7141/6026/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۶۴۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»

سردبیر فصلنامه تاریخی‌سیاسی «ماجرا» گفت: ما گام اول را برای پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر انقلاب در این فصلنامه برداشتیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیین رونمایی از فصلنامه تاریخی‌سیاسی «ماجرا» با حضور علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری و جواد موگویی سردبیر فصلنامه روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه اندیشه‌ورزان جوان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، جواد موگویی پژوهشگر تاریخ که سردبیری فصلنامه «ماجرا» را نیز برعهده دارد با بیان اینکه تصمیم چاپ فصلنامه «ماجرا» مربوط به سال ۱۴۰۰ بود، گفت: حوادث ۱۴۰۱ انتشار فصلنامه را تعویق انداخت. از طرفی اولین شماره را درباره دکترین نظام درحالی قبل از عملیات طوفان‌الاقصی شروع کردیم که واقعاً نمی‌دانستیم قرار است چه اتفاقاتی رقم بخورد که نکته قابل توجه اینجاست انتشار ماجرا به اتفاقات طوفان الاقصی برخورد. در محافل و فضای مجازی شنیده‌ایم که گفته شده ما این فصلنامه را بعد از حمله به اسراییل شروع کرده‌ایم که باید بگویم چنین چیزی نیست.

وی در ادامه به تشریح رویکرد فصلنامه ماجرا پرداخت و گفت: رویکرد فصلنامه حوادث بعد از انقلاب خواهد بود و علت آن این است که ما در تاریخ‌نگاری بعد از انقلاب غفلت عظیمی کرده‌ایم و تاریخ‌نگاری دهه ۶۰ را در افکار عمومی باخته‌ایم هرچند یک دهه بعد و در موضوع تاریخ‌نگاری دهه ۷۰ مسئله بکر است.

سردبیر فصلنامه ماجرا عدم دسترسی به اسناد را نقطه ضعف برای پرداختن به تاریخ دانست و افزود: وزارت خارجه هنوز اسناد مشروطه، مسئله ملی شدن صنعت نفت و حکومت پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است و دستگاه‌های سندی ما مثل مرکز اسناد خیلی سلیقه‌ای عمل می‌کنند. عدم بازگویی خاطرات از طرف رجال سیاسی نیز یک مساله مهم است که متاسفانه در کشورمان پابندی به جلسات خاطره‌گویی نیستند و افراد براساس سلیقه خاطرات را می‌گویند و همین باعث می‌شود ما افکار عمومی را از دست بدهیم.

وی با تاکید براینکه دنبال دیده شدن فصلنامه «ماجرا» نیستیم، گفت: ما گام اول را برای پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب برداشته‌ایم و امیدوارم ابعاد این مسئله به بحث و گفتگو گذاشته شود.

در ادامه، علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت خارجه ابتکار و شجاعت را ویژگی مهم فصلنامه «ماجرا» دانست و با تاکید براینکه ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت و شهامت و فکر می‌خواهد، گفت: مجموعه مصاحبه‌ها و تصاویر جمع‌آوری شده در این فصلنامه ارزشمند است که نشان می‌دهد در آینده با سلسله مطالبی روبرو خواهیم بود که می‌تواند نیاز‌های نسل کنونی و آینده کشورمان و دیگر کشور‌ها را که دغدغه فرایند انقلاب دارند را از دل پژوهش بشناسند.

وی پژوهش تاریخ را یک میدان خطیر دانست و افزود: پرداختن به پژوهش تاریخ یک میدان بسیار خطیر است که فعالیت در آن آسان نیست، چون چندگانگی نگاه و ایده و تفکر در آن جولان پیدا می‌کند و طبیعی است که تلاقی نگاه‌ها در این میدان وجود دارد.

معاون سیاسی وزارت خارجه در ادامه گفت: جای چنین پدیده‌ای در میان منشورات انقلاب اسلامی خالی بود که امیدواریم با ارتقا کیفی مجموعه به محصولات و تولیدات معتبرتر و مستحکم‌تر و قابل اعتنا بیشتری دست پیدا کنیم. آن چیزی که به‌نظرم مهم می‌آید، این است که آن کاری که نتیجه این زحمت و تلاش خودش را نشان دهد، این است که ما به یک الگو و الگو‌هایی در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی با نگاه رهبر مقام معظم رهبری برسیم تا زمینه ارتقا حکمرانی دینی در کشور صورت گیرد. باقری هدف از پرداختن به تاریخ پژوهشی انقلاب را الگوسازی دانست و گفت: علوم انسانی مثل ریاضی نیست که رابطه علی و معلولی قطعی مشخص را نشان دهد لذا علوم انسانی پیچیدگی و شیرینی خاص خودش را دارد پس ما باید با این نگاه این کار را روشمند ببینیم.

او به تشریح خطرات جدی انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته اشاره کرد و گفت: کارکرد و نتیجه این مجله باید روشن شدن فرایند و ساز و کاری باشد که کشورمان را به این نتیجه رساند که در بیش از سه دهه گذشته از خطرات جدی که می‌توانست کشور را در عرصه دیگری وارد کند، چیست و چه ویژگی‌هایی وجود داشت که ما توانسته این این موفقیت را کسب کنیم.

معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان اینکه روایت‌ها معمولاً از تنگناهاست، گفت: فهم من این است که رمز اصلی این موفقیت و کلید واژه اصلی آن حکمت است حکمتی که رهبری و شالوده حکمرانی جمهوری اسلامی در دوره امام (ره) و رهبر انقلاب از آن بهره داشته است.

حکمت علاوه‌بر اینکه دانش و اطلاعات دارد، نور دارد که ناشی از ایمان شخصی و تقوای حاکمیت (سیاسی) است. این تقوا یعنی اینکه به الزامات یک حکومت دینی پایبند باشید.

در ادامه مراسم، منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه کشورمان به ذکر خاطراتی از دوران مسوولیت در وزارت خارجه پرداخت و نگاه مردم نسبت به مجلس شورای اسلامی و دشواری‌های فعالیت در آن را تشریح کرد. در بخش پایانی این مراسم، فصلنامه تاریخی‌سیاسی «ماجرا» با حضور میهانان ویژه رونمایی شد

دیگر خبرها

  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • ایستادگی مردم غزه برگرفته از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • شورا‌ها مظهر انتقال قدرت متمرکز دولتی به مدیریت مردمی
  • اراده ملت ایران بود که عملیات «وعده صادق» را رقم زد