Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@21:34:02 GMT

ایران و پاکستان در مسیر گسترش تعاملات تجاری

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۶۴۵۰۲

ایران و پاکستان در مسیر گسترش تعاملات تجاری

‌سفیر پاکستان در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایران و پاکستان به دلیل ارتباطات خوبی که در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارند؛ در مسیر گسترش تعاملات تجاری هستند.

‌به گزارش ایسنا- ‌رفعت مسعود در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: ایران و پاکستان می توانند در تمامی سطوح با توطئه های جاری که با هدف آسیب به روابط دوجانبه جریان دارد، مقابله کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر پاکستان در تهران اظهار کرد: روابط ایران و پاکستان برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهترین وضعیت قرار دارد که از این فرصت برای گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی باید استفاده کرد‌.

رفعت مسعود گفت: دولت های ایران و پاکستان تمایل بسیار زیادی دارند که در تمام زمینه ها با همدیگر کار کنند و هم اینک نوبت به عملی کردن این خواسته هاست‌.

وی با بیان اینکه مردم دو سوی مرز ایران و پاکستان با هم مشترکات زیادی دارند که باید از این فرصت برای گسترش روابط اقتصادی استفاده کرد، افزود: عمران خان نخست وزیر پاکستان تاکید بسیار زیادی دارند که روابط خودمان را با ایران، افغانستان و هندوستان افزایش دهیم‌.

وی ادامه داد: همچنین نخست وزیر پاکستان همواره تاکید بر این دارند که هر مشکلی در زمینه اقتصادی با ایران است باید برطرف شود .

مسعود اظهار کرد: مرزهای ریمدان و پیشین برای افزایش تجارت و تبادلات مرزی در هر دو سوی مرز ایران و پاکستان باید هر چه سریعتر راه اندازی شود‌.

وی بیان کرد: مسئولان ایران و پاکستان و مردم این کشورها در مرز ریمدان گرد هم بیایند و این بازارچه را به صورت رسمی افتتاح کنند‌.

سفیر پاکستان در تهران گفت: ما می خواهیم مرز ریمدان و پیشین به طور همزمان افتتاح شود اما خوب این کار عملی نسیت ابتدا باید مرز ریمدان افتتاح شود‌.

وی تاکید کرد: مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان تنها از طریق زمینی نباید انجام شود بلکه باید پروازهای بین کویته - زاهدان - کارچی افزایش یابد تا بتوان به نتیجه دلخواه رسید‌.

مسعود با اشاره به تحریم های ایران گفت: برخی از بانک های پاکستان برای تبادلات می ترسند، بنابراین باید به دنبال حذف دلار و جایگزینی واحد پولی دیگری بود‌.

وی با اشاره به تامین امنیت مرزهای ایران و پاکستان اظهار داشت: در مرزها برای تامین امنیت باید کارهای مشترکی انجام داد‌.

سفیر پاکستان در تهران همچنین بر مشخص شدن حد و مرز کنسولگری این کشور در زاهدان تاکید کرد‌.

وی گفت: دو کشور ایران و پاکستان دارای اشتراکات فراوانی هستند. فرهنگ و ادبیات، تاریخ و تمدن، دین و آئین، همسایگی با مرز ۹۰۰ کیلومتری مشترکاتی هستند که پیوندهای ناگسستنی فیمابین را بوجود آورده اند.

مسعود خاطرنشان کرد: روابط دو کشور ایران و پاکستان از اهمیت بسزایی برخوردار است و به همین دلیل در جهت ارتقای همه جانبه روابط تلاش ها و اقدامات موثری صورت پذیرفته است.

احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار گفت: پاکستان می تواند از طریق مرزهای ریمدان و پیشین به کشورهای آسیای میانه دسترسی داشته باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: راه اندازی بازارچه های مرزی بین ایران و پاکستان برای اینکه مردم بتوانند از مدار قانون به تبادلات تجاری خودشان بپردازند، بسیار تاثیر‌گذار است.

موهبتی تاکید کرد: صاحبان زر و زور نمی خواهند که ایران و پاکستان به قدرت و شکوه برسند و باید همواره به این موضوع توجه داشت‌.

وی بیان کرد: دولت ها برای سرمایه گذاری تنها می توانند بخشی از زیرساخت ها را فراهم که نیاز است تا تجار و بازرگانان ایران و پاکستان در این زمینه ورود پیدا کنند‌.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پاکستان در بندر گوادر سرمایه گذاری‌های بسیار زیادی انجام داده که برای بهره‌برداری واحد‌های پتروشیمی در این بندر نیاز به گاز و برق دارد که ایران می تواند این نیاز را برطرف کند‌.

وی بیان کرد: چنانچه زیرساخت‌های مرزهای ریمدان و پیشین از سوی پاکستان فراهم شود این کشور زودتر می‌تواند از بندر گوادر بهره برداری کند‌.

موهبتی ادامه داد: ایران و پاکستان از قاچاق زیان می بینند بنابراین ابتدا باید بستر ورود قانونی که همان بازارچه‌هاست را فراهم کرد.

وی تاکید کرد: راه اندازی بازارچه های ریمدان، پیشین و کوهک به افزایش مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان و در نتیجه اشتغالزایی مردم دو سوی مرز کمک شایانی می کند‌.

وی تاکید کرد: با قانونی کردن بازارچه های مرزی می توان جلوی افرادی که از راههای غیر قانونی و قاچاق مبادلات تجاری انجام می دهند را گرفت‌.

موهبتی با اظهار به اینکه حجم صادرات و واردات میان ایران و پاکستان طی دو سال گذشته سیر صعودی گرفته است گفت: زیر ساخت‌های راه اندازی بازارچه های مرزی ریمدان و پیشین از سوی ایران در حال انجام است؛ انتظار می رود پاکستان نیز در این زمینه ورود جدی تری داشته باشد‌.

استاندار گفت: افزایش همکاری دوجانبه در بخش های ترانزیت جاده ای و ریلی و حمل و نقل دریایی و هوایی از برنامه هایی بوده که طی سالهای اخیر بین دو کشور دوست و همسایه گسترش داشته است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایران و پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۶۴۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه در دیدار با علی‌اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز خوشحالی از حضور در تهران و دیدارهای انجام شده، گفت: امنیت ایران، امنیت ماست و اجازه نمی‌دهیم هیچ طرف ثالثی از ناحیه اقلیم کردستان عراق به امنیت جمهوری اسلامی ایران لطمه بزند.

وی با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران، چه در دوران مبارزه با حکومت صدام و چه بعد از آن و شکل‌دهی به عراق جدید، ابراز امیدواری کرد که تا روابط اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد از جمله در بُعد امنیتی و اقتصادی بیش از پیش گسترش یابد.

احمدیان نیز با خوشامدگویی به بارزانی روابط جمهوری اسلامی ایران با ملت عراق و از جمله مردم کردستان عراق را روابط تاریخی و فرهنگی بسیار عمیق و دیرینه برشمرد که مبتنی بر آرمان‌های مشترک شکل گرفته و در طول زمان مستحکم شده است. لذا نباید اجازه داد هیچ طرف ثالثی اعم از رژیم صهیونیستی با ضدانقلاب و معارضین جمهوری اسلامی ایران به آن خدشه وارد کند.

همچنین وی برای همکاری جامع با اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی عراق اعلام آمادگی کرد.

احمدیان افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است همه گونه حمایتی از مردم، حاکمیت عراق و اقلیم کردستان و به‌ویژه شخص آقای نیچروان بارزانی را به عمل آورد.دو طرف همچنین بر اجرای کامل توافقنامه امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عراق تا حصول نتیجه و رفع کامل ناامنی تأکید کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد
  • ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد
  • طرز تهیه چاپلی کباب توسط آشپز خیابانی اهل پاکستان (فیلم)
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • تجارت ایران و پاکستان چقدر است؟ | جزئیات تجارت ایران و پاکستان را ببینید
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطا می‌شود
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطاء می‌شود
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه‌های عراق
  • اعطای امتیاز ویژه به شرکت‌های برتر حاضر در «ایران هلث»
  • خط ریلی زاهدان-کویته نیازمند تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد عملیاتی