Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عزل عادل‌الجبیر در حقیقت به منظور تطهیر بن‌سلمان در عربستان صورت گرفت.

محمد ساجدی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص تغییر وزیر خارجه عربستان گفت:۴ سال قبل زمانی که سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان از این وزارتخانه خلع شد با مقامات ایرانی تماس گرفت و گفت: عربستان می‌خواهد به یمن حمله کند شما هر کاری که می‌توانید انجام دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بن سلمان در همان سال‌ها وارد یمن شد و الان ۴ سال است که عربستان در یمن گیر افتاده است و چالش‌های مقامات سعودی به این ختم نمی‌شود آن‌ها نخست وزیر لبنان را در ریاض حبس خانگی کردند که بعد با وساطت رییس جمهور فرانسه آزاد شد از سویی دیگر رابطه خود با قطر را نیز بهم زدند و با ترک‌ها نیز بر سر شکست داعش در سوریه روابط شان تیره و تار شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه چالش‌های عربستان به همین جا ختم نمی‌شد گفت: آن‌ها با عراق نیز به دلیل نفوذ ایران در این کشور روابط خود را به هم زدن و سناریوی آخر چالش ملک سلمان خاشقچی بود که تیرخلاص سعودی‌ها به خودشان محسوب می‌شود.

ساجدی تصریح کرد: با این حساب عربستان در یک منجلاب کامل سیاسی گرفتار شده است که از هیچ یک از چالش‌های بیان شده به سلامت بیرون نیامد تا جایی که ترامپ به آن‌ها گفت: اگر ما نباشیم ایران یک هفته‌ای شما را می‌بلعد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی دست بن سلمان تا مفرق به خون مردم یمن آلوده است تحولات ۴۸ ساعت اخیر عربستان را اقدامات این کشور برای نجات و تطهیر بن سلمان دانست و یادآور شد: از این منظر سعودی‌ها وزیر خارجه خود را عوض کردند و فردی به نام العاسف را روی کارآوردند که وزیر تبلیغات بوده است در حقیقت آن‌ها از این اقدام به دنبال آن هستند که به دنیا بگویند عوامل گناه و به این روز افتادن عربستان افرادی بودند که کنار گذاشته شده بودند و در حقیقت برای نجات بن سلمان وزیر خارجه عربستان را قربانی کردند و یک پست مشاوره وزارت خارجه دکوری به او دادند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه برخی از کارشناسان معتقدند بن سلمان ممکن است پس از این شرایط برکنار شود گفت: به ۳ دلیل این نظریه بعید است. اول آنکه اخیرا آمریکا یک چک چند صدمیلیاردی از عربستان گرفته است و مساله دوم نیز نزدیکی پوتین به بن سلمان است. رییس جمهور روسیه به ظاهر از بن سلمان حمایت کرده به دلیل این که در کنفرانس G۲۰ هیچ کس حتی ترامپ به بن سلمان توجهی نکرد، اما از آنجا که روس‌ها اهل معامله هستند در شرایطی که بن سلمان در حال فرورفتن در لجن زار است ا. و را تحویل گرفته و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که یک چک ۱۵ میلیاردی نیز روسیه از عربستان گرفته است.

ساجدی دلیل دیگری که بعید به نظر می‌رسد بن سلمان برکنار شود را عدم وجود اپوزیسیونی قوی در عربستان دانست و تصریح کرد: در عربستان اپوزیسیون قوی وجود ندارد که جایگزین بن سلمان شود نیرو‌های مخالف تشدد زیادی دارند و به رغم اختلافات گسترده در این کشور، اما پشت درب آدم قوی نایستاده و به نظر می‌رسد فعلا بن سلمان باقی بماند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد از این به بعد و با تغییرات رخ داده در صحنه سیاسی عربستان شاهد ارسال سیگنال‌های مثبت از سوی عربستان به ایران باشیم و این فرد جدید با وجهه تعامل با ایران، قطر و همچنین خروج نیرو‌های عربستان از یمن روی کار آمده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درپایان خاطرنشان کرد: عادل الجبیر وزیر خارجه سابق عربستان با درس از شرایط وزیر خارجه پیشین دو نکته را با ظرافت رعایت کرد اول آنکه اگر د. نیا بداند بن سلمان یک جنایتکار جنگی است پس من در کنار او نیستم و دوم آنکه به دنیا سیگنال داد از اتفاقات رخ داده در صحنه سیاسی عربستان مبراست و به همین دلیل پستی پایین‌تر از وزیرخارجه در نظام سیاسی عربستان به او تعلق گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزیرخارجه قربانی عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۶۴۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران و مصر خواهان برقراری روابط دیپلماتیک هستند

وزیر امور خارجه گفت: هر دو کشور ایران و مصر مصصم به برقراری ارتباط هستند؛ از این رو در حال تدوین یک نقشه راه برای بازگشت به روابط دیپلماتیک هستیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه صبح امروز چهارشنبه در حاشیه نشست هئیت دولت، اظهار داشت: گفتگویی با آقای سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در سفر اخیر داشتم و هر دو کشور مصصم به برقراری ارتباط هستند؛ از این رو در حال تدوین یک نقشه راه برای بازگشت به روابط دیپلماتیک هستیم.

وی درباره آتش بس در غزه تصریح کرد: حماس در چارچوب اصول خود پاسخی مثبت به طرح واقع بینانه مصر و قطر داده است و با این متن توافق موافقت کرده است.

وزیر خارجه افزود: اگر آمریکایی‌ها و غربی‌ها به وعده خود پایبند باشند و هیچ اتفاق دیگری نیفتد شاهد یک آتش بس در غزه خواهیم بود، اما نتانیاهو و افراد افراطی رژیم صهیونیستی خواهان تداوم جنگ هستند؛ زیرا اگر جنگ به پایان برسد بحران جدیدی در سرزمین‌های اشغالی پیش می‌آید.

درحال تکمیل...

دیگر خبرها

  • بازی اتمی بن‌سلمان/ بازگشت ایران و عربستان به عصر تنش؟
  • امیرعبداللهیان: غربی ها گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید! + فیلم
  • مهمترین دستاوردهای دولت در سه سال اخیر در قم
  • ایران و مصر خواهان برقراری روابط دیپلماتیک هستند
  • رایزنی وزرای خارجه ایران و عمان در مورد آخرین تحولات غزه
  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عمان
  • تحولات غزه و روابط دوجانبه محور رایزنی وزیران خارجه ایران و عمان
  • محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • دیدار گروسی با وزیر خارجه ایران