Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-30@02:59:07 GMT

ای کاش داریوش فروهر دیگری می‌آمد

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۶۶۵۹۵

هر ساله موضوع دستمزد در پایان سال به عنوان یکی از موضوعات دارای اولویت اول جامعه کارگری و کارفرمایی و حتی دولتمردان قرار می‌گیرد و هریک با ادله و استدلال خود به این حوزه ورود می کنند؛ البته نه با رویکرد حفظ منافع ملی، بلکه براساس منافع صنفی.

اگرچه توجه به منافع صنفی هریک از شرکای اجتماعی یک حق و واقعیت غیرقابل انکار است و باید پذیرفت که این رویکرد در حوزه چانه‌زنی مزد یک اصل انکارناپذیر است، لاکن سرنشینان کشتی شورای عالی کار می‌بایست یک وجه مغفول مانده را که همانا منافع ملی است، مدنظر قرار دهند و همه به صورت اجماع روی این منافع متمرکز شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال سوالی که ممکن است برای عموم پیش آید این است:

" منافع ملی چیست؟ "

" آیا منافع ملی با پائین نگه داشتن حقوق و دستمزد کارگران محقق می‌شود؟ "

" آیا منافع ملی با نارضایتی کارگران تأمین می‌شود؟ "

" آیا فقر کارگران و کاهش قدرت خرید آنان همانا منطبق با منافع ملی است؟ "

قطعاً هیچ یک از این موارد مذکور سنخیتی با منافع ملی ندارد، پس چگونه ممکن است که کارفرمایان و دولت به این موضوع اساسی که:

منافع ملی به میزان رضایتمندی و بهره‌وری نیروی انسانی آن کشور بستگی دارد، توجه نمی‌کنند؟ "

البته گمان می‌کنم با شروع فصل زمستان، آنها هم در خواب زمستانی فرو رفته‌اند و فعلاً هم قصد بیدار شدن ندارند!

ای کاش بیدار می‌شدید و شاهد اتفاقات رخ داده در بستر جامعه می‌بودید.

ای کاش بیدار می‌شدید و شاهد کاهش قدرت خرید مردم عزیزمان می‌بودید. قدرت خریدی که در شب یلدا خود را به منصه ظهور رسانده بود.

ای کاش بیدار می‌شدید و می‌دیدید که چگونه کاهش قدرت خرید مردم و قیمت‌های نجومی برخی اقلام شب یلدا، فرصت خرید را از خانواده‌های ایرانی گرفته بود.

ای کاش بیدار می‌شدید و می‌دیدید که چگونه گرانی میوه و خشکبار، تمام اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده و شب یلدا که طولانی‌ترین شب سال و از آداب و رسوم قدیم ایرانیان است، از این نابسامانی‌ها تأثیر پذیرفته و کمرنگ‌تر از سال‌های گذشته خود را نمایان کرده بود.

بیدار شوید و تصمیمی شجاعانه اتخاذ نمائید. تصمیمی که ماحصل آن افزایش مزد براساس رقم واقعی باشد تا منافع ملی در تمام ابعاد آن تأمین شود  و دیگر شاهد نوای گوش خراش خارج‌نشین‌های بی‌درد و مخالف نظام انقلاب و منافع ملی نباشیم.

همان‌ها که هر روز چرتکه می‌اندازند و روزشماری سرنگونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در افکار پوچ خود می‌پرورانند و با مستمسک قرار دادن دستمزد پائین کارگران و قیاس کردن سطح درآمد کارگران ایران با کشورهای هم سطح ایران آن را به عنوان یکی از ضعف‌ها و چالش‌های پیش روی نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی نموده و معتقدند آنچه که می‌تواند نظام سیاسی ایران را به چالش بکشد همین ضعف دستمزدی کارگران است که نارضایتی آنها را دامن خواهد زد و این نارضایتی گریبان حاکمیت ایران را خواهد گرفت.

هنوز در میان شلوغی‌های ذهنم خاطراتی در خصوص توطئه ضد انقلابیون در اوایل انقلاب و در دولت موقت، گذر می‌کند. ضد انقلابیون با همین روز شماری‌ها و دامن زدن به موضوع نارضایتی کارگران که نشأت گرفته از دستمزد پائین آنها بود، قصد داشتند التهاباتی در امور کشور ایجاد و زمام کشور را از دست دولتمردان بگیرند. لاکن با تصمیم شجاعانه وزیر وقت کار شادروان مرحوم داریوش فروهر که دستمزد را با افزایشی به میزان دو برابر رقم زد و با این اقدامش عملاً تا مدت‌ها صدای ضد انقلاب خارج‌نشینان را در گلو خفه کرد و اسباب رضایتمندی کارگران را تا دو دهه تمام فراهم نمود.

جالب است که نه خط تولید شرکتی متوقف شد و نه کارفرمایی ورشکست شد و جالب تر از همه اینکه منافع ملی با چالش مواجه نشد؛ بلکه همه از تبعات این تصمیم شجاعانه برخوردار شدند. لذا امروز هم ما نیازمند یک تصمیم شجاعانه توسط یک فروهر دیگر هستیم. تصمیمی که با افزایش دستمزدها و واقعی کردن درآمد کارگران به تمام این موضوعات پاسخ داده و یکبار برای همیشه امید مخالفین نظام و منافع ملی کشور را به یأس و نا امیدی تبدیل نماید.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: دستمزد 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۶۶۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست

معاون اول رئیس جمهور گفت : ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار می‌دهد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، نخست وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رییس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

محمد مخبر عصر امروز(شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و بویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال 2023 و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقاء مناسبات فی مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار میدهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهمترین ملزومات در این زمینه است.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندیها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد
  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است