Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه لازم است برای دستفروشانی که واقعا نیازمندند و از اعضای مافیای دستفروشی نیستند، بازارچه‌های موقت راه‌اندازی شود، گفت: در تلاش هستیم که این بازارچه‌ها را تا پیش از عید راه‌اندازی کنیم.

میدرضا تحصیلی (مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: معتقدم بخشی از دستفروشان مافیاهایی هستند که اصلا نباید باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از آنها توسط عده‌ای اجیر شده‌اند و خیابان‌های ما را درنوردیده‌اند و متاسفانه تمام خیابان‌ها را اجاره داده‌اند که ما قطعا با این افراد برخورد قهری خواهیم کرد، چراکه آنان را شناسایی کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: اما از طرفی عده‌ای با کمال انسانیت و ضمن رعایت قوانین از طریق دستفروشی در حال کسب روزی حلال هستند و علت اینکه در این شغل فعال هستند، این است که مشکلات مالی دارند و ما این افراد را هم شناسایی کرده‌ایم و آمار آنان را داریم. معتقدیم برای این افراد باید مکان‌هایی تحت عنوان بازارچه‌های موقت فراهم کنیم تا طبق روالی مشخص و تحت نظر ما کار کنند، چراکه اگر یک دستفروش کالایی را بفروشد و ایرادی داشته باشد، شهروندان نمی‌دانند کجا باید مراجعه کنند تا کالا را پس دهند، اما وقتی ما دستفروشان را شناسنامه‌دار کنیم، خیال مشتری هم راحت خواهد بود.

نقاطی را نزدیک به کلونی دستفروشان آماده کرده‌ایم و به زودی این افراد را به آنجا منتقل خواهیم کرد.

اختصاص مکان‌های ویژه برای دستفروشی

وی با بیان اینکه نقاطی را نزدیک به کلونی دستفروشان آماده کرده‌ایم، گفت: به زودی این افراد را به آن نقاط منتقل خواهیم کرد، به طور مثال چهارراه ولیعصر ابتدای خیابان سرمد و روبه‌روی تالار وحدت یکی از نقاطی است که برای این کار در نظر گرفته‌ایم، قسمت شمال غربی چهارراه ولیعصر هم محل دیگری است که انتخاب کرده‌ایم. همچنین تصمیم داریم خیابان فخر رازی را بسته و ورود و خروج خودرو را در آن متوقف کنیم تا تحت عنوان خیابان هنر بتوانیم کتابفروشان را در آن ساماندهی کنیم. امیدواریم با همکاری مناطق شهرداری تهران بتوانیم این کار را انجام دهیم.

خودسوزی هماهنگ‌شده دستفروشان!

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در ادامه اظهار کرد: همانگونه که گفتم عده‌ای از دستفروشان مافیا هستند و قدرت و پول دارند؛ این افراد در سال‌های گذشته توانسته‌اند بازار قدرت و حاشیه امنی را برای خود فراهم کنند، از همین رو باید اقدامی‌ علیه آنان انجام دهیم.

دستفروشی که واقعا نیازمند است خود را آتش نمی‌زند؛ قطعا اعضای مافیا به صورت هماهنگ‌شده خود را آتش می‌زنند، این افراد این کار را می‌کنند تا شهرداری را به عقب‌نشینی وادارند.

وی با اشاره به خودسوزی برخی دستفروشان گفت: دستفروشی که واقعا نیازمند است خود را آتش نمی‌زند؛ قطعا اعضای مافیا به صورت هماهنگ‌شده خود را آتش می‌زنند، این افراد این کار را می‌کنند تا شهرداری را به عقب‌نشینی وادارند.

او با بیان اینکه مردم باید آگاه در این زمینه باشند، گفت: مشکلی با دستفروشان نیازمند نداریم و حتما به آنان کمک خواهیم کرد. افرادی که جو ایجاد می‌کنند یا خود را آتش می‌زنند، عضو مافیایی هستند که می‌خواهند ما را به عقب برانند و ما هرگز با این افراد کنار نخواهیم آمد.

تحصیلی تاکید کرد: همین چند روز پیش معاون خدمات شهری شهرداری به ما دستور دادند، کارگروهی برای دستفروشان تشکیل دهیم. ما این کارگروه را تشکیل داده‌ایم که در آن نماینده پلیس و اماکن نیز عضو هستند. همچنین در حال آماده‌سازی طرحی هستیم تا آن را به شورای تامین ببریم. معتقدیم اگر بخواهیم به مساله دستفروشان ورود کنیم، قطعا تبعات آن زیاد است و باید همه دستگاه‌ها با ما همراه باشند.

دستفروشان در بازارچه‌های موقت قطعا باید هزینه میز، چادر و ... را بپردازند، اما ما اصلا نگاه اقتصادی به این موضوع نداریم و به هیچ عنوان قرار نیست، دستفروشان در بازارچه‌های موقت اجاره پرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان اینکه در حال هماهنگ‌سازی برای ایجاد بازارچه‌های موقت برای دستفروشان تا قبل از عید هستیم، گفت: از آنجا که قرار است یک پیمانکار طرف حساب ما باشد، دستفروشان در بازارچه‌های موقت قطعا باید هزینه میز، چادر و ... را بپردازند، اما ما اصلا نگاه اقتصادی به این موضوع نداریم و به هیچ عنوان قرار نیست، دستفروشان در بازارچه‌های موقت اجاره پرداخت کنند.

خیلی‌ها به ما می‌گویند، اجاره غرفه‌ها پایین است!

وی در پاسخ به این سوال که چرا اجاره غرفه در بازارچه‌های فصلی که از سوی شهرداری و با واسطه پیمانکاران در سطح شهر ایجاد می‌شوند به حدی بالاست که غرفه‌داران به سود نمی‌رسند، گفت: ما هیچ عددی به پیمانکاران اعلام نمی‌کنیم؛ البته روی قیمت‌هایی که پیمانکاران مشخص می‌کنند نظارت می‌کنیم، اما هیچ شکایتی از سوی غرفه‌داران مبنی بر بالا بودن بهای اجاره نداشته‌ایم. اتفاقا خیلی‌ها به ما می‌گویند، اجاره این غرفه‌ها پایین است!

هیچ شکایتی از سوی غرفه‌داران مبنی بر بالا بودن بهای اجاره نداشته‌ایم. اتفاقا خیلی‌ها به ما می‌گویند، اجاره این غرفه‌ها پایین است!

تحصیلی در پاسخ به این سوال که آیا اجاره 1/5 میلیون تومان برای 10 روز از نظر شما کم است؟ گفت: بستگی دارد که غرفه‌ها در کدام نقاط برپا شده و چه کالایی در آنها به فروش می‌رسد. به طور کلی با ایجاد بازارچه‌های فصلی در پیاده‌روها مخالفت دارم، چراکه پیاده‌رو متعلق به مردم است و ما نباید با ایجاد غرفه مانع استفاده آنان از پیاده‌رو شویم.

منبع: ایلنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۶۷۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز

امسال، با همکاری رایزنی فرهنگی کشور در ایتالیا و مسئولان هنری و هنر‌های تجسمی کشور، ایران توانسته است در مهم‌ترین رویداد تجسمی دنیا؛ شصتمین دوره دوسالانه هنر ونیز حضور برجسته‌ای داشته باشد که در جریان آن، شعار غرفه هنر کشور «بنی آدم اعضای یک پیکرند» است. 

درواقع، دوسالانه ونیز شامل نمایشگاهی از آثار هنری معاصر است و همان‌طور که از نامش مشخص است هر دو سال یکبار در شهر ونیز ایتالیا آغاز به کار می‌کند و تأسیس این رویداد فرهنگی مهم مربوط به سال ۱۸۹۵ است که هدف آن، حمایت از هنر‌های تجسمی در یکی از مهد‌های هنری دنیا؛ ایتالیاست. 

از ۲۱ آوریل بود که شصتمین دوره بینال ونیز با شعاری تحت عنوان «خارجی‌ها همه‌جا» کار خود را آغاز کرده است و در جریان آن ۹۵ کشور حضور داشته‌اند و این مهم، جزء بی سابقه‌ترین‌ها بعد از شیوع کووید ۱۹ بوده است و یکی از نکات حائز اهمیت در خصوص شصتمین دوره دوسالانه هنر ونیز این است که کشورمان حضور پُررنگی داشته و توانسته است حرفی برای گفتن داشته باشد تا جایی که از زمان راه اندازی دو سالانه، ایران برای نهمین سال توانسته است حضور متفاوتی در این رویداد داشته باشد.

حضور آثار برجسته هنرمندان تراز اول تجسمی ایران در دو سالانه هنر ونیز 

امسال، غرفه ایران میزبان آثار فاخری از برجسته‌ترین هنرمندان معاصر کشور از جمله کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان، مرتضی اسدی و مصطفی گودرزی است که در شعار آن؛ یعنی مصرع شعر معروفی از سعدی شیرازی با عنوان «بنی آدم اعضای یک پیکرند» کلید واژه‌هایی مثل اتحاد و کمک به هم نوع در ذهن افراد متبادر می‌شوند.

در دو سالانه هنر‌های تجسمی ونیز، امیر عبدالحسینی، به عنوان کیوریتور ارشد غرفه پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران، شعیب حسینی مقدم، کیوریتور و جعفر واحدی، مدیر برنامه‌ریزی و امور اجرایی حضور دارند و مهم‌ترین نکته‌ای که در این رویداد مهم هنری جهان به چشم می‌خورد روشنگری جنایات رژیم صهیونیستی برای مردم ایتالیاست.

صبوری، سفیر کشورمان با اشاره به حضور معنادار ایران در دوسالانه ونیز گفت: توجه به تحولات خاورمیانه، عنوان نمایشگاه بسیار سنجیده و هوشمندانه انتخاب شده است و بازدید کنندگان به این مهم پی خواهند برد و این نشان دهنده سیاست راهبردی ما در منطقه است.

با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد، انتخاب و برگزاری این نمایشگاه می‌تواند تسکین دهنده آلام مردم فلسطین باشد.

سفیر کشور اشاره کرد: روشنگری جنایات رژیم صهیونیستی برای مردم ایتالیا و گردشگران خارجی فرصت خوبی برای تبیین این جنایات است.

همچنین، محمدتقی امینی، رایزن فرهنگی ایران در جریان برگزاری این رویداد مهم گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوره جشنواره بینال هنری ونیز موجب سرافرازی و افتخار است. 

هنرمندان به همراه آثار بسیار فاخرشان در این نمایشگاه با توجه به شرایط بین‌المللی بسیار مهم ارزیابی می‌شوند و این مهم موجب شده است که هنرمندان فرهیخته کشورمان حمایت از مردم ستمدیده غزه و فلسطین را در دستور کار خود قرار دهند.

غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز در حمایت از کودکان غزه

محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنر‌های تجسمی، سرپرست موزه هنر‌های معاصر و مسئول پاویون ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ نیز، با بیان این‌که حرف اصلی دنیا را مردم فلسطین دانست، بیان کرد: از دانشگاه‌های آمریکا تا شهر‌های مختلف اروپا و اتفاقات مهم هنری که در دنیا در حال رقم خوردن است، پرچم اصلی، پرچم نگرانی‌های انسانی است که بلند شده است و در جای جای دنیا، فراتر از اقوام و ملیت‌ها و مرام و مسلک‌ها، مسئله همه حمایت از مظلومان فلسطین و ایستادگی در مقابل دژخیمان کودک کُش و نسل کش اسرائیلی است. در نتیجه، در مهم‌ترین رویداد تجسمی دنیا موضوع و رویکرد کلان غرفه رسمی ایران، مسئله کودکان غزه است.

مدیرکل هنر‌های تجسمی افزود: بازتابش آثار در داخل آینه‌کاری ایرانی و در قالب فناوری واقعیت مجازی، موشن گرافی، چیدمان و اتفاقات دیگری که یک روایت یکپارچه و منسجم از ماجرای فلسطین را برای همه هنرمندان، هنرگردانان و علاقمندان به عرصه هنر به نمایش گذاشته است؛ پرچمی از فرهنگ همیشه طرفدار مظلوم ایرانیان را بلند کرده است.

گفتنی است از آن‌جایی که دو سالانه‌ی هنر ونیز هر دوسال یکبار به مدت شش ماه، میزبان کشور‌های جهان با هنرمندان منتخب در عرصه‌های گوناگون هنر‌های تجسمی بوده است و هر کشوری تلاش می‌کند با برپایی پاویون‌‎های خود، کانون توجهات قرار بگیرد. در نتیجه، ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و حضور ایران در دوسالانه هنر ونیز به همت همکاری رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با اداره کل هنر‌های تجسمی و موزه هنر‌های معاصر و کارشناسان موزه صورت گرفته است؛ به‌طوری که آثار هنرمندان ایرانی به نمایش رنج و آلام کودکان فلسطینی در جریان حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به نوار غزه اهتمام ویژه‌ای داشته و این موضوع مهم در جدیدترین آثار هنرمندان تراز اول هنرهای تجسمی کشور در این رویداد به نمایش درآمده است.

نکته حائز اهمیت این است که غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز از ظهر روز ۸ اردیبهشت ماه با حضور محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا از غرفه ایران رسماً آغاز به کار کرد. در این دوره از بینال هنر ونیز، ۵ هنرمند ایرانی نقاش با موضوع «کودکان غزه» اثر دارند. از اینرو، در بیانیه جمهوری اسلامی ایران در شصتمین بینال هنر ونیز با عنوان «هنر بدون مرز» و به قلم محمد خراسانی زاده، رئیس پاویون ایران این‌طور نوشته شده است:

«ما انسان‌ها فرزندان آدم و حوا همه از یک ریشه و یک خانواده‌ایم و برادران و خواهران یکدیگر محسوب می‌شویم. شادی‌ها و غم‌هایمان مشترک است، اندوه و درد و ستم دیدن هر ملتی برایمان تلخ است و موفقیت و شادکامی هر ملتی بدون تضییع حقوق دیگران برای همه شادی آفرین خواهد بود پس در چنین شرایطی چگونه می‌توانستیم بی تفاوت بمانیم و سکوت پیشه کنیم؟ پس اگر بنی آدم اعضای یک پیکرند باید زبان رسای هنر را به عنوان فریادی غضب آلود در اعتراض به این ظلم بی سابقه به کار می‌گرفتیم و با دست هنرمندان چیره دست و صاحب نام ایران اسلامی گوشه‌هایی از ستمی که بر هم‌نوعان مان می‌رود، نمایان می‌ساختیم. چنان که شاعر ایرانی سعدی شیرازی چنین سروده است:

بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار

شعار «خارجی‌ها همه جا» در شصتمین دوسالانه هنر ونیز زمینه مناسبی را فراهم کرد که جمهوری اسلامی ایران عنوان بنی آدم اعضای یک پیکرند را برای نمایشگاه رسمی خود برگزیند تا یادآوری کند که به دور از هیاهو‌های رسانه‌ای، هنری دارای ارزش والاتری است که شأن انسان‌ها را محترم بشمارد و عدالت و شرافت و انصاف را به روشنی ترسیم کند.

در غرفه ایران کوشیده‌ایم تا مرز‌های قراردادی بین کشور‌ها را برداریم و از دریچه انسانیت بخشی از لحظه‌های اندوهناک تاریخ این روز‌های بشریت را به تماشا بنشینیم، گاه با آثار تجسمی که نوآورانه و خلاقانه حرف‌هایی تازه برای گفتن دارند، گاه با چیدمانی که مخاطب را در موقعیتی متفاوت قرار می‌دهد، گاه با فناوری واقعیت مجازی که پدیده‌های فیزیکی را به چالش می‌کشد و گاه با تلألو تصویر در هنر آینه کاری ایرانی که همچون درخشش ستارگان در میانه کهکشان‌ها نور امید را برای روزگاری بهتر بر تاریکی‌های امروز دنیا می‌تاباند. البته همه اینها نمونه‌های کوچکی از هنر هنرمندان ایرانی است که مرز‌ها را شکسته‌اند و پیامی است از وارثان تمدن هشت هزار ساله ایران که بر دیوار‌های بنایی در شهر کهن ونیز برنشسته‌اند. آن روز فرا خواهد رسید که رنج‌ها و ظلم‌ها به پایان می‌رسد؛ مرز‌های غیر واقعی فرو خواهد ریخت و همه انسان‌ها یک امت واحد خواهند شد.

این روز‌ها کام همه جهانیان از آن چه بر مردم مظلوم و مقتدر فلسطین می‌گذرد، تلخ شده است. در این نقطه از دنیا جنایاتی شگرف در حال وقوع است که بهتر است نام آن را نسل کشی و جنایت علیه بشریت بگذاریم. کودکان بی پناه فلسطینی تنها به جرم این که در سرزمین مادری شأن به دنیا آمده اند و فقط به این علت که فلسطینی هستند. روزهایشان را با بمب، موشک، کشتار، گرسنگی و آوارگی به شب می‌رسانند و شب‌هایشان را با ترس و واهمه می‌گذرانند.»

بدنبال آن، در متن امیر عبدالحسینی، مدیر هنری، پژوهشگر و کیوریتور ارشد غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز متنی با عنوان «والایی؛ در سرزمینی که برای صلح آفریده شد» این‌طور آمده است:

«هنرمند به جای همه آنان سخن می‌گوید که قادر به سخن گفتن نیستند. این کلام آندره تارکوفسکی سینماگر نامدار روس است که هنرمند را به مثابه یک پیامبر می‌دانست؛ چرا که هنرمند «زیبایی» را همراه با آیینه‌ای اخلاقی می‌آفریند، اما آن‌جا که هنرمند قادر به سخن گفتن نیست تکلیف چه خواهد بود؟ آنجا که موضوع بزرگ‌تر از توان و داشته‌های هنرمند است، چه باید کرد؟ فرض کنید نویسنده‌ای، نقاشی یا فیلمسازی بخواهد عظمت و اندوه و ایثار مردم غزه را بیان کند. چنین چیزی شدنی است؟ هنرمند و نویسنده هر چه بکوشد نمی‌تواند اقیانوس این واقعه را آن‌گونه که رقم خورده در ظرف هنر و کلام بریزد. با این همه آموزه‌های ما تعریفی جامع‌تر از هنر ارائه می‌دهد و افعال بلند مرتبه‌ای را برابر با هنر می‌داند. در آرمان شهر فلاسفه غرب و شرق و نگاه فیلسوفان اسلامی هنری ارزشمند است که فضائل والا به همراه داشته باشد و این فضائل همان است که در شهادت این نظر کرده‌های بهشت خداوند به زیباترین شکل نمایان شده است. آیا در شهادت هزاران کودک معصوم غزه چیزی جز دیدن موقعیت است. این نظریه توصیف تجربه‌های نامتناهی مانند ایمان، امید، شکوه، شگفتی ستایش، هراس مرگ و … را شامل می‌شود و به امور فراموش ناشدنی تاب نیاوردنی و از همه مهمتر تفکر برانگیز اشاره دارد. از نظر لیوتار امر والا در نمایش امور نمایش ناپذیر معنا می‌یابد و به تصویرگری نوعی از احساس می‌پردازد که تخیل انسان قادر به درک عظمت و قدرت آن نیست.

از این منظر است که هنر نقاشان صاحب نامی، چون مرتضی اسدی، کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان و مصطفی گودرزی اهمیت مضاعفی دارد و تجربه نابی از زیباشناختی «هنر والا» را به نمایش می‌گذارد. بازنمایی عنصر ناب هنری یکی از سه موضوعی است که کاندینسکی لازمه شکل گیری هر اثر هنری می‌داند. این نقاش و نظریه پرداز هنر، شرط دیگر را چنین می‌داند که هنرمند فرزند زمانه خودش باشد و اثر او بازتاب کاملی از تجربه‌هایش را منعکس کند. دارا بودن بیان و سبک فردی سومین خصوصیت اثر هنری از دیدگاه کاندینسکی است. سه ویژگی مهمی که در آثار این هنرمندان نقاش نمایان است تا تصویری از «والایی» را به کودکان غزه و به آیندگان تقدیم کنند. این همان تفاوت «امر جمیل» و «امر جلیل» و به تعبیری هنر زیبا و هنر والا است که در اندیشه فلاسفه‌ای، چون لیوتار مطرح شده است. از سخن این اندیشه گر قرن بیستم چنین بر می‌آید که وقایعی وجود دارد که احساس و ادراک می‌شود، اما قابل بیان نیست و وظیفه هنرمند بازنمایی آن است.»

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • جهاد اسلامی: جنگ جز با توقف تجاوز و عقب‌نشینی دشمن پایان نمی‌یابد
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رسانه صهیونیستی: توقف جنگ و خروج اشغالگران، شرط السنوار برای توافق است
  • توقف جنگ و خروج اشغالگران، شرط السنوار برای توافق است
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه؛ تل‌آویو با خروج نیروهایش از «نتزاریم» موافقت کرد
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز
  • خروج علیه شهردار تهران
  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳