انتقاد تند یک مدرس دانشگاه به تئاتر بینوایان
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۶۷۵۳۴
رفیق نصرتی، مدرس و منتقد تئاتر بامداد شنبه در برنامه زنده میزانسن در برابر حسین پارسایی، نمایش بینوایان او را فاقد هر گونه ارزش زیباییشناسی توصیف کرد. ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگارفرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شبکه شما در برنامهای سؤالبرانگیز، ساعات اولیه روز شنبه میزبان حسین پارسایی، کارگردان نمایش بینوایان و رفیق نصرتی، منتقد و مدرس تئاتر بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با اینکه در روزهای اخیر اهالی تئاتر از تلویزیون بابت انبوهی از رپرتاژ آگهیهای نمایش بینوایان - که مستقیماً مورد انتقاد قوه قضاییه بابت اشاعه فحشا قرار گرفته است - نسبت به این برنامه نیز انتقاد داشتند؛ اما این برنامه به فضایی جنجالی بدل شد تا از دل آن برخی رویدادهای تاریخی بار دیگر مطرح شود. از جمله نقش تاریخی حسین پارسایی در خصوصیسازی تئاتر که این روزها با تعطیلی یک به یک تماشاخانههای خصوصی - به عنوان مهمترین عنصر خصوصیسازی تئاتر- همراه است.
در این برنامه حسین پارسایی در ابتدا سخنانش در حالی از تمدید نمایش پس از سی روز و استقبال مردم گفت که شواهد بسیاری از برنامه گروه و هماهنگی با شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی برای اجرا در 60 شب وجود دارد. از جمله گفتگوی خبرنگار تسنیم و شهرام کرمی پیش از آغاز نمایش بینوایان که به گفته این مدیر فرهنگی، تهیهکنندگان اثر خواهان اجرای 60 شب نمایش در هتل اسپیناس پالاس بودهاند. آقای پارسایی بینوایان را محصول خصوصیسازی دانست و مهرداد رایانی مخصوص - که یکی از مهرههای اصلی در خصوصیسازی تئاتر در دهه هشتاد بوده - در دفاع از گفته پارسایی گفت «اکنون همه در حال کار کردن هستند و این دستاورد تئاتر خصوصی است. پارسایی با تئاتر خصوصی مخالف بود.»
آقای رایانی مخصوص در این برنامه خصوصیسازی تئاتر را برآمده از یک نگاه علمی دانست و حسین پارسایی در دفاع از این مسئله گفت در دفتر پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی برای این منظور سمینارها و جلسات علمی بسیاری برگزار شده است. این گفتههای رایانی مخصوص و پارسایی با انتقاد شدید رفیق نصرتی مواجه شد و او از مصائبی گفت که خصوصیسازی بر سر تئاتر آورده است.
نصرتی با اشاره به این موضوع که اساساً خصوصیسازی در حوزه مناسبات تئاتری بوده و کاری با کیفیت آثار هنری نداشته است، تأکید کرد با خصوصیسازی همه چیز به سوی فروش رفته است و مناسبات سرمایه حتی معادلات را در تالار مولوی، به عنوان نماد تئاتر دانشگاهی و تجربی را از بین برده است.
در ادامه پارسایی در حالی اعلام کرد مردم برای دیدن بینوایان دستوپا میزنند و بلیت میخرند و از فالشخوانی نوید محمدزاده دفاع کرد که شواهد نشان میدهد این نمایش با افت شدید مخاطب روبهرو شده است. شما میتوانید در تصویرهای زیر پلن فروش دو روز آتی بینوایان را بررسی کنید.
پارسایی در دفاع از نوید محمدزاده که با انتقاد شدید رفیق نصرتی در عدم تواناییش در حوزه تئاتر موزیکال روبهرو شده بود، به شکل عجیبی گفت محمدزاده خواننده نیست و تلاش میکند که خوب باشد و مردم این را میپذیرند. وی درباره این پرسش که چرا از نمایشهای مذهبی به نمایش موزیکال تغییر موضع داده است به علی رفیعی رجوع کرد و گفت مگر او سالهای خاک و شن را با موضوع عاشورا کار نکرده است. او گفت «انتخاب حق مسلم ماست.»
این گفتار با انتقاد نصرتی همراه شد. او گفت مخاطب بینوایان با هیاهوی رسانهای و بیلبوردها سرکار دارند و مخاطب معمول تئاتر نیست. وی گفت «شما باش و کارت را بکن؛ اما اگر رسانه مستقل باشد مردم راحت میتوانند فیلم کار را دانلود کنند و بینوایان اصلی را ببیند.
این گفته نصرتی اشاره به انتقادهایی داشت که کار حسین پارسایی یک کپی خامدستانه از نسخه شرکت مکینتاش دانستهاند و این روزها در فضای مجازی قطعاتی از اجرای پارسایی با آن مقایسه با نسخه اصلی در دسترس عموم قرار گرفته است. البته حسین پارسایی مدعی شد که وی از نسخه فیلم تام هوپر استفاده کرده است و آن را اعلام کرده است. این مسئله پیشتر نیز توسط خبرگزاری تسنیم درباره کپی بودن نمایش و فقدان خلاقیت در اثر پارسایی بررسی شده بود.
کپیبرداری حسین پارسایی از فیلم سینمایی بینوایان
رفیق نصرتی به این ادعای پارسایی شدیداً انتقاد کرد و گفت «شما بیسوادی چون این نسخه سینمایی هم متعلق به شرکت مکینتاش است و عوامل مکینتاش در پشتصحنه فیلم هوپر حضور داشتند. هیچ کمپانی این کار را تولید نکرده است و تمام میزانسنها کپی است از نسخه برادوی 2014. در کار شما هیچ خلاقیتی نداشتنید. اشعار بسیار بد ترجمه شدهاند.»
پارسایی در پاسخ به این انتقاد مدعی شد در ایران همه میتوانند کار پرهزینه کار کنند و درباره منابع مالی نمایش نیز گفت باید از سرمایهگذار پرسید. وی درباره اولیورتوئیست ادعا کرد سرمایه اولیه 400 میلیون تومان از تجمیع پول تهیهکنندگان بوده و بخشی از هزینهها نیز از پیشفروش نمایش به دست آمده است. وی گفت من درباره ورود پول کثیف به بینوایان مشکلی ندیدم.
در ادامه این برنامه رفیق نصرتی به ادعای پارسایی مبنی بر گستردگی مخاطبان بینوانان اشاره کرد و گفت مخاطبان این نمایش تنها بورژواهای تهران هستند. او گفت «این نمایش نظام آموزش را تخریب میکنند. در میان دانشجویان ناامیدی ایجاد میکند.»
این مدرس تئاتر به اشاره به تجربهاش در دانشگاه گفت این روزها دانشجویان میپرسند چطور یک بازیگر بدون هیچ آموزش تئاتری در پروژهای گرانقیمت، بدون داشتن المانهای درست بازیگری ستاره میشود در حالی که آنان باید برای رسیدن به یک بیان و بدن خوب سالها تلاش کنند.
پارسایی در این مقال از نصرتی خواست بگذارد این گونه نمایشی در ایران تجربه شود. وی گفت برای نشاط جامعه تئاتر کار میکند که نصرتی گفت این نمایش برخلاف تصور پارسایی در میان دوستداران تئاتر یأس آفریده است.
پارسایی نیز گفت گروههای فکری دیگری برای مخاطب تئاتر شدن هم هستند و از نصرتی خواست بگذارد یک بینوایان با همه ابعادش وجود داشته باشد. او گفت «من در حال آموختن هستم. من به خودم نمیبالم که بینوایان کار میکنم. من اساساً یک آدم تئاتریم و میخواهم کار کنم. به من سالن ندهند میروم سالن میسازم. من با کسی کاری ندارم. من جای کسی را تنگ نکردهام و گوشه کسی را نمیگیرم.»
رفیق نصرتی در برابر این ادعاها گفت «شما میزان بازخورد را فروش در نظر میگیرید.» پارسایی در واکنش پرسید «فاکتور گیشه چه اشکالی دارد؟» و نصرتی پاسخ داد «پلان اقتصادی شما سبب نابودی بسیاری چیزها شد. سلیقه شما نوید است و لطفاً از زیباشناسی حرف نزنید.»
انتهای پیام/
R1369/P/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط رسانه ملی تئاترمنبع: تسنیم
کلیدواژه: رسانه ملی تئاتر رسانه ملی تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۶۷۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پولاد کیمیایی خواننده «گالیله» شد
دریافت 61 MB
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای نمایش «گالیله»، ویدئویی از مراحل ضبط قطعه موسیقی نمایش «گالیله» با خوانندگی پولاد کیمیایی که این شبها در تئاتر شهر روی صحنه است، منتشر شد.
قطعه «آهای گالیله» از زبان یک خواننده دورهگرد در نمایش «گالیله» خوانده میشود که ترانه آن را کاوه آفاق سروده و آهنگسازی و تنظیم موسیقی نمایش و همچنین این ترانه بر عهده محمدرضا چراغعلی آهنگساز شاخص کشور بوده است.
نمایش «گالیله» به تهیهکنندگی آزیتا موگویی و کارگردانی شهابالدین حسینپور با نقشآفرینی فرهاد آییش، صدف اسپهبدی، نورا هاشمی، محمد نادری، حمید رحیمی، شهروز دلافکار، آرش فلاحتپیشه، محمد معتضدی، اشکان صادقی، فربد فرهنگ، علیرضا ساوه درودی، سامان کرمی و علیرضا مویدی در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه است.
نمایشنامه «گالیله» نوشته برتولت برشت و ترجمه حمید سمندریان است و دراماتورژی متن را نیز محمد امیریاراحمدی بر عهده دارد.
فروش بلیت این نمایش در سایت تیوال و همچنین فروش بلیت ردیف هفت نیز در سایت گیشه تئاتر در دسترس علاقهمندان است.
کد خبر 6097107 فریبرز دارایی