Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران مدعی شد که به زودی نیرو‌های نظامی آمریکا  از سوریه خارج خواهند شد. اظهاراتی که تعجب سران برخی کشور‌ها همچنین مقامات این کشور را به همراه داشت.

در راستای بررسی علت اتخاذ این تصمیم از سوی کاخ سفید گفت‌و گویی با حیدر علی مسعودی کارشناس مسائل بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه انجام شده که در ادامه آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حیدرعلی مسعودی کارشناس سیاست خارجی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی  در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصمیم ناگهانی رییس جمهو آمریکا مبنی بر خروج نیرو‌های نظامی این کشور از سوریه اظهار کرد: برای بررسی دلایل این تصمیم گیری ناگهانی ابتدا باید این موضوع از دو منظر مورد توجه قرار گیرد. اولین نکته به مسائل داخلی آمریکا باز می گردد، زیرا این کشور  امروز بیش از پیش دچار درگیری‌و ناهماهنگی در سیاست‌های مختلف اتخاذ شده در قبال  بحران سوریه شده است. کاخ سفید، در این مدت شاهد بودیم که وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا همواره سیاست‌هایی متفاوت از یکدیگر را درباره بحران سوریه اتخاذ کرده و اولویت‌های مطرح شده از سوی آنها در رابطه با این موضوع کاملا باهم فرق داشته است، درنتیجه می‌توان گفت که آمریکا همواره فاقد انسجام  و سیاست‌گذاری های لازم در رابطه با سوریه بوده است.

وی با اشاره به رویکرد‌های اتخاذی نهاد‌های مختلف آمریکا درباره بحران سوریه عنوان کرد: برای مثال وزارت دفاع آمریکا به صورت خاص دستور کار ضد داعش و پروژه مقابله با گروهک‌های تروریستی را در مناطق شرقی سوریه دنبال می‌کرد. وزارت خارجه این کشور هم سیاست هایی در حمایت از ترکیه را دنبال کرده و  براین باور بود که آمریکا از طریق همکاری و هماهنگی با مخالفین اسد در سوریه می‌تواند اهداف خود را پیش برده و منافع واشنگتن را تأمین کند.  هدف و اولویت کاخ سفید را می توان مقابله با ایران در دمشق دانست، درنتیجه اگر وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا را در دو طیف تصمیم گیری قرار دهیم، می توان گفت که با این تصمیم ناگهانی ترامپ وزارت دفاع آمریکا به طور کامل در تنگا قرار گرفته و دستور کار وزارت خارجه آمریکا و شخص پمپئو برای عملیاتی شدن در برنامه های اجرایی قرار گرفته است.

مسعودی با اشاره به اختلافات میان ترکیه و آمریکا بر سر حضور نیرو‌های نظامی واشنگتن در سوریه ادامه داد: در هفته‌های گذشته اردوغان به صورت خاص خواستار خروج نیرو‌های نظامی واشنگتن از خاک سوریه شده و پایان حمایتش از نیرو‌های تحت حمایت آمریکا (نیرو‌های دموکرات کرد) در شمال سوریه بخصوص شهر منبج را اعلام کرده است، همچنین تهدید کرده است که اگر حمایت آمریکا از نیر‌های کرد پایان نیابد دیر یا زود ترکیه وارد مناطق شمالی سوریه به خصوص منبج خواهد شد.

وی  در پاسخ  به این سئوال که آیا عقب نشینی آمریکا در سوریه را می‌توان نوعی پیروزی برای ایران دانست؟ گفت: خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه و نابودی کامل باز مانده‌های داعش یکی از اهداف اصلی کنفرانس سه جانبه‌ای بود که دوماه پیش در تهران و با حضور ریاست جمهوری سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برگزار شد. از همین رو می‌توان گفت که امروز ایران موفقیت خوبی را در دست یابی به اهدف خود به دست آورده و در آینده هم  از این برگه برنده در راستای تعاملات خود با دیگر کشور‌ها استفاده خواهد کرد.

مسعودی با اشاره به مذاکرات پیشین بین ایران و سوریه با محوریت مبارزه با گروهک‌های تکفیری ادامه داد: پس از دیدارهای ماه‌های گذشته سران دو کشور ایران و سوریه، کشورمان اعلام کرد که آمادگی کامل در جهت بازسازی ارتش سوریه را داشته و این بازسازی در اصل به منزله نهادینه شدن ارتش سوریه است، امری که به منزله خطر بزرگ برای آمریکا تلقی شده و پیش از این هم توسط مقامات این کشور نظیر جیم جفری (نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه) اعلام شد که روند بازسازی سوریه هرگز به آن صورت که تهران به آن تعامل دارد، پیش نخواهد رفت و هر گونه کمک مالی و انسان دوستانه برای بازسازی سوریه منوط به خروج نیرو‌های ایرانی از این کشور است، در حالی که امروز امری متفاوت از اطهارات پیشین آنها را شاهد هستیم، در نتیجه می‌توان گفت که موازنه قوا به نفع ایران، ترکیه و روسیه تغییر پیدا کرده است

کارشناس سیاست خارجی درپایان درباره برخی اظهار نظر‌ها مبنی بر اینکه خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه به منزله ورود این نیروها به دیگر کشور‌ها مانند لیبی و عراق خواهد بود، گفت: این سناریو چندان محتمل به نظر نمی‌رسد زیرا حجم و تعداد نیرو‌های آمریکا در سوریه که در حدود ۲ هزار نفر فعال در حوزه‌های پشتیبانی و آموزش تاکتیک‌های جنگ به نیرو‌های کرد هستند در صورت انتقال به مناطق دیگر امری را درست ضد خواسته‌های سران کاخ سفید مبنی بر کاهش  مسئولیت و تعهدات امنیتی آمریکا در کشور‌های مختلف به خصوص خاورمیانه رقم خواهد خورد. همچنین دونالد ترامپ بار‌ها اعلام کرده که آمریکا در  ۱۵ سال گذشته بدون اینکه دستاورد معناداری از این بودجه عظیم کسب کند ۷ هزار دلار در پروژه‌های امنیتی و نظامی خاورمیانه هزینه کرده است.  آمریکا پیش از این اعلام کرد که دیگر قادر به برقراری ثبات و مبارزه با طالبان در افغانستان از طریق تاکتیک‌های نظامی نخواهد بود. علاوه براین به دلیل راهبرد اصلی واشنگتن مبنی بر کاهش هزینه‌ها و تعهدات امنیتی و نظامی خود به خصوص در خاورمیانه این فرضیه دور از ذهن به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاسی سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۶۷۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در افغانستان

وزارت مهاجرین طالبان اعلام کرد بیش از ۲۰۰ نفر از دختران در آزمون دوره مامایی در ولایت قندوز در شمال افغانستان شرکت کردند.

وزارت مهاجرین طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای اظهار داشت ۲۳۴ نفر از دختران در آزمون دوره سه ساله مامایی در ولایت قندوز شرکت کردند که از این میان ۸۰ نفر پذیرفته خواهند شد.

اطلاعیه افزود هزینه آموزش این دوره را دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل پرداخت می‌کند.

وزارت بهداشت طالبان اسفندماه سال گذشته در نامه‌ای از ریاست‌های این وزارتخانه در ولایت‌های مختلف افغانستان خواست تا روند پذیرش دختران فارغ‌التحصیل از دبیرستان را به دانشکده‌های پزشکی آغاز کنند.

این درحالیست که روند پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی دولتی در ولایت‌های کاپیسا، پروان، پنجشیر، میدان وردک، غزنی، پکتیکا، لوگر، خوست، بدخشان، بامیان و پکتیا آغاز شده است.

پیش از این نیز قلندر عباد، وزیر بهداشت طالبان اعلام کرده بود افغانستان با کمبود پزشک زن مواجه است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در افغانستان
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • مهر تأیید وزارت کشور بر قانونی بودن ورود واگن‌های چینی
  • آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم