Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد بیان داشت: استانی شدن انتخابات بی انگیزه شدن مردم شهرهای کوچک برای شرکت در انتخابات ها و کاهش درصد مشارکت مردمی در انتخابات را به همراه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا گفت: موضوع استانی شدن انتخابات مجلس از سال ۱۳۷۸در فضای سیاسی مطرح شده است و در مجلس ششم و هفتم ‌و هشتم مورد بحث  و نقد قرارگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اواخر هم دوباه بحث آن مطرح شده است و شاهد اجراشدن آزمایشی آن در انتخابات مجلس هفتم در شش استان از جمله اصفهان و لرستان بوده ایم که با شکست مواجه شد و لذا  همچنان می بینیم که مشکلات اساسی در این طرح وجود دارد.

 

***دشواری دسترسی مردم روستاها به نماینده خود با استانی شدن انتخابات

علی خدادادی افزود: هدف اصلی از برگزاری انتخابات مجلس، تحقق حاکمیت ملی از طریق نمایندگان است. در واقع نمایندگان پلی بین مردم و حکومت هستند که وظیفه انتقال مسائل و موضوعات مبتلا به حوزه انتخابیه خود را به درون دایره نگرانی های حکومتی و از طرف دیگر ابلاغ طرح ها و سیاست های حکومت در خصوص رفع نگرانی های حوزه انتخابیه خود بر عهده دارند. در حکومت اسلامی نیز ما به دنبال ارتباط حداکثری مردم با مسئولان هستیم اما با استانی شدن انتخابات مجلس دسترسی مردم در شهرستان ها و شهرهای کوچک و روستاها به نمایندگان خود دشوار خواهد شد و به طبع کاهش می یابد و این یعنی قطع حلقه ارتباطی مردم با حاکمیت.

این فعال دانشجویی عنوان کرد: با توجه به برخی قومیت گرایی ها در انتخابات اجرای این طرح سبب می شود  افرادی  که از حوزه انتخابیه شهر های پرجمعیت هر استان و غالبا مراکز استان ها هستند به مجلس راه  یابند و از آنجا که نمایندگان استان بیشتر به دنبال منافع و مصالح عام تری نسبت به حوزه های انتخابیه  هستند، با وسعت گرفتن حوزه های انتخابیه امکان توجه به حقوق و منافع متکثر مردم شهرهای استان کم رنگ شده و اندک اقبال نمایندگان به منافع مردم بیشتر معطوف به مراکز استان ها و مناطق پرجمعیت می شود تا دور بعد اقبال بیشتری برای انتخاب شدن پیدا کنند. این امر باعث تشدید اختلافات قومی و قبیله ای یا شهری در هر استان می شودکه می تواند در ادامه خسارات جبران ناپذیری در سطح امنیتی برای کشور به بار آورد و به دنبال آن بی انگیزه شدن مردم شهرهای کوچک برای شرکت در انتخابات ها و کاهش درصد مشارکت مردمی در انتخابات را به همراه دارد.

***با استانی شدن انتخابات نمایندگان دردکشیده از ورود به مجلس بازمی مانند

خدادادی اضافه کرد: استانی شدن انتخابات بستری ایجاد می کند تا افرادی که  مردمی و درد مردم را  چشیده اند از ورود به مجلس باز بمانند و افراد مشهور و وابسته به جناح های سیاسی که از امکانات مالی و تبلیغاتی خاصی برخورداراند با صرف هزینه هایی گزاف بر کرسی نمایندگی تکیه زنند. همچنین اجرای این طرح سبب افزایش هزینه انتخابات هم برای دولت و هم  نامزدها  می شود چرا که  مضاف بر هزینه تبلیغاتی در حوزه فرعی باید هزینه هایی در سطح استان را هم متحمل شوند.

وی تصریح کرد: این طرح چیزی نیست جز تقلیل وظایف نمایندگان به دو وظیفه قانون گذاری و نظارت و چشم پوشی از دیگر وظیفه مهم نمایندگان تحت عنوان  وظیفه نمایندگی  است. در حالی که نمایندگان وظیفه دیگری تحت عنوان نمایندگی که همان خدمات به حوزه انتخابیه می باشد دارند و این موضوع بسیار موردتوجه مردم و نمایندگان قرار دارد و نیازمند ارتباط مستقیم و چهره به چهره نمایندگان با مردم است که از طریق کوچک شدن حوزه های انتخابیه حاصل می شود.

وی اظهار کرد: با حذف وظیفه نمایندگی چه کسانی باید پاسخ گو مشکلات حوزه انتخابیه باشند؟مسئولیت کم رنگ شدن وظیفه پاسخ گویی نمایندگان چه می شود؟ رای دهندگان بر اساس چه مکانیزمی نماینده خود را مورد ارزیابی قرار دهند؟ با اجرای این طرح  پاسخ گویی نمایندگان  نسبت به انتخاب کنندگانشان را چه کسی بر طرف می سازد؟

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد گفت: بهتر است به جای اجرای چنین طرح هایی که به دنبال رفع پاسخ گویی  مسئولین و ایجاد فاصله بین مردم و مسئولین است نمایندگان مجلس به دنبال وضع قوانینی  جهت ارتقاء سطح آموزشی شهروندان، آشنایی آن ها با قوانین، راه کار های مطالبه گری از مسئولین و ایجاد بستر مناسب جهت دستیابی به انتخاب فرد اصلح از جمله طرح شفاف سازی آراء نمایندگان باشند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۶۹۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 استفاده از ظرفیت‌های مردمی بهترین راه برای حل معضلات اجتماعی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین در نشست فعالان محلات استان افزود: روش و رویه پرداخت به مسائل توسط مردم یکی از رویه‌های اصلی دولت است و رهبر معظم انقلاب هم بار‌ها و بار‌ها حوزه مردم و ایجاد حلقه‌های میانی را مورد توجه و تاکید قرار داده و این مهم را حتی در اقتصاد که مقوله پیچیده‌تر و تکنیکی تری است مطرح می‌کند.   استاندار اضافه کرد: تصدی گری توسط دولت در برخی از موضوعات از جمله موضوعات اجتماعی باعث گرفتاری‌هایی می‌شود و گرفتاری‌هایی را ایجاد می‌کند، در وهله نخست مردم فکر می‌کنند با ورود دولت نقشی ندارند و دوما دولت متصدی خوبی در این زمینه نیست و برخی اوقات مشکلات را بیشتر می‌کند.   نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: دولت سیزدهم تمام تلاش خود را می‌کند تا در حد مقدورات و امکانات برای پرداخت مسائل اقدامات لازم را انجام دهد و این موضوعات در کانون توجه دولت سیزدهم است ولی حوزه‌های اجتماعی و حوزه‌های زیرساختی نیازمند بودجه‌های زیادی است که تمامی آنها در توان دولت نیست و باید با هم افزایی دولتی و مردمی مشکلات را برطرف کرد.   وی افزود: استان قزوین به صورت مصداقی اقدامات متعددی را برای کاهش مشکلات اجتماعی انجام داده است که از جمله مهم‌ترین آنها راه اندازی کمپ ماده ۱۶ است، موضوعی که برخی از معضلات اجتماعی را کاهش داده و باید در سطح استان توسعه پیدا کند.   اعلایی گفت: حل مسائل کانون‌های مشکل آفرین اجتماعی در دستور کار مجموعه مدیریتی استان قرار دارد و خدمت گذران با همدلی و همراهی تمام تلاش خود را می‌کنند تا این مشکلات کاهش یابد.

 

دیگر خبرها

  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  •  استفاده از ظرفیت‌های مردمی بهترین راه برای حل معضلات اجتماعی
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است